بهترین جاهای دیدنی شمال برای مسافرت در فصل بهار 1402

بهترین جاهای شمال برای مسافرت در بهار 1402 کدام مناطق هستند؟ در ادامه فهرستی از بهترین مناطق گردشی و تفریحی گلستان، مازندران و گیلان تهیه شده است.

بهترین جای شمال برای مسافرت در بهار کدام استان و یا کدام شهر است؟ به عنوان بهترین جای شمال در فصل بهار آبشارها را ترجیح می‌دهید؟ یا جنگل‌ها، سواحل، اماکن تفریحی و مذهبی؟

اگر بخواهیم به معرفی بهترین مناطق شمال ایران برای مسافرت در فصل بهار بپردازیم می‌توانیم از چشمه‌های زیبای باداب سورت که به چشمه‌های رنگی نیز معروف هستند، نام ببریم. این چشمه‌ها به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی ساری، گردشگران زیادی را به‌سمت خود می‌کشانند.

مجموعه تاریخی عباس‌آباد بزرگ‌ترین باغ دوره صفوی ایران به‌ شمار می‌رود و به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی بهشهر، سالانه میزبان گردشگران زیادی می‌شود و از دیگر جاذبه های شمال ایران برای مسافرت بهاری است.

پل ورسک از زیباترین و مشهورترین پل‌های تاریخی ایران و از شاهکارهای مهندسی کشور محسوب می‌شود که هدف از ساخت آن، تردد قطار به‌سمت شمال کشور بوده است. روستای فیلبند در ارتفاعات چلاو است. قدم زدن در میان ابرها از برجسته‌ترین جاذبه‌های این روستا است. اما جاهای دیدنی شمال در بهار همین قدر بود؟ طبیعتا خیر!

جاده چالوس با چشم‌اندازهای طبیعی و فوق‌العاده بکر، از پرطرفدارترین راه‌های مواصلاتی به شمال کشور است و به همین دلیل در ایام تعطیل سال اغلب با ترافیک‌ سنگین همراه می‌شود. در این مسیر، ده‌ها تونل کوتاه و بلند وجود دارد.

تله‌کابین نمک‌آبرود که در جنوب شرقی شهرک نمک آبرود واقع شده، امکان صعود به بالای قله زیبای مدوبن را فراهم می‌کند. جاهای دیدنی شمال در فصل بهار به بخش‌های متفاوت تقسیم میشوند؛ مذهبی، طبیعتی، تاریخی، تفریحی و … که تله‌کابین نمک‌آبرود جزء اماکن تفریحی و طبیعتی محسوب می‌شود.

زیبایی طبیعت شگفت‌انگیز شهرهای شمالی بر هیچ‌کس پوشیده نیست، از سواحل رویایی دریای خزر گرفته تا جنگل‌های سرسبز و دل‌انگیزش. از مهم‌ترین مقاصد گردشگری می‌توان به آبشارهای آن اشاره کرد، آبشارهایی نظیر ترا، سنگ نو، ایج، آب پری و نارم.

جنگل دو هزار و سه هزار، روستای جواهرده، دریاچه الیمالات، جاده کلاردشت عباس آباد، تله کابین رامسر، دشت لار، منطقه حفاظت شده دشت ناز، دریاچه ارواح، جاده هراز، آلاشت، دریاچه چورت، مرداب هسل، جنگل دالخانی، میدان ساعت ساری و … از بهترین مناطق شمال برای مسافرت در فصل بهار هستند.

بیشتر بخوانید:

بهترین جاهای دیدنی مازندران برای مسافرت در فصل بهار 1402

بهترین مناطق گردشگری بهاری در سال 1402

بهترین جاهای شمال برای مسافرت در بهار 1402

بهترین جاهای شمال برای مسافرت در بهار 1402
جاهای دیدنی شمال در بهار

از بهترین جاهای دیدنی شمال می‌توان به جنگل‌های سرسبز و دلبار، دریا و هوای مرطوب، جاده‌هایی مملو از مه و زیبایی طبیعت همچون جواهر ده، جاده دو هزار و سه هزار، بندر و تالاب انزلی، آبشارهای بکر، مناطق تفریحی رامسر و متل قو و بسیاری دیگر اشاره کرد. در ادامه با بهترین جاهای شمال برای مسافرت در بهار 1402 آشنا شوید.

بیشتر بخوانید:

بهترین مقاصد مسافرت در بهار 1402

بهترین مناطق گردشگری در فصل تابستان 1402

پارک ملی گلستان

بهترین جاهای شمال برای مسافرت در بهار
بهترین جاهای شمال برای مسافرت در بهار

اگر به دنبال بهترین جاهای دیدنی شمال هستید، پارک ملی گلستان را به شما معرفی خواهیم نمود. پارک ملی گلستان معروف به جنگل گلستان در فاصله ۴۵ کیلومتری شرق مینودشت و ۱۵۰ کیلومتری شرق گرگان در استان گلستان واقع شده است. سیمای کلی این پارک کوهستانی بوده، مساحت آن ۹۱۸۹۵ هکتار می‌باشد. این پارک در محدوده استان گلستان، خراسان و سمنان واقع شده است.

پارک ملی گلستان موزه زنده‌ای است که مجموعه غنی و متنوعی از جوامع گیاهی و جانوری را در خود جای داده است. به عقیده برخی از محققین، ویژگی‌های این پارک در زمینه داشتن مناطق زیست متنوع جنگلی و استپی، متشکل از کلیه گیاهان و حیوانات وحشی منحصر به فرد است که تا حدی دست نخورده در یک محدوده نه چندان وسیع قرار گرفته است.

به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی، شرایط اقلیمی، چشم اندازها و مناظر طبیعی متنوع، جاذبه توریستی و تفرجگاهی فوق العاده داشته و همه ساله مورد بازدید و استفاده تعداد زیادی از مردم شهرها و روستاهای استان هم جوار و مسافرین و بازدیدکنندگان از نقاط دور دست کشور و حتی خارج از کشور قرار می‌گیرد. وجود آبشار پارک و چشمه‌هایی که در مراکز تفرجی واقع شده‌اند، جلوه خاصی به این منطقه بخشیده و محل تجمع توریست می‌اشند.

قلعه رودخان

بهترین جاهای شمال برای مسافرت در بهار
بهترین جاهای شمال برای مسافرت در بهار

بسیاری از ما گیلان را با جنگل‌های زیبا و طبیعت بی‌نظیرش می‌شناسیم ولی باید یادآور شویم جاهای دیدنی گیلان فقط محدود به این نیست و جاذبه‌های تاریخی آن نیز کم‌نظیر است، از جمله این مکان‌ها باید به قلعه رودخان اشاره کنیم.

قلعه رودخان قطعا یکی از از بهترین جاهای دیدنی شمال در عید نوروز است. این قلعه تاریخی در جنوب غرب فومن قرار گرفته است، قدمت این قلعه به دوران ساسانیان باز می‌گردد و بزرگترین قلعه آجری ایران می‌باشد. مساحت این دژ تاریخی ۲/۶ هکتار است که حدود ۱۰۰۰ پله دارد، بهترین فصل سفر به این مکان دیدنی فصل بهار است. البته برای روزه‌داران این مسیر توصیه نمی‌شود.

تنکابن

بهترین جاهای شمال برای مسافرت در بهار
بهترین جاهای شمال برای مسافرت در بهار

در ادامه معرفی بهترین جای شمال در فصل بهار می‌توان به منطقه خوش آب‌وهوای تنکابن اشاره کرد. تنکابن جدا از جنگل‌های سرسبز و رویایی‌اش به خاطر باغ‌های کیوی، پرتقال و چای نیز زبان‌زد خاص‌وعام است.

علاوه بر آن‌که بزرگ‌ترین پرورش انواع گل، گیاهان رنگ‌ورنگ و زینتی در این شهر قرار دارد. برخی از دیدنی‌های این شهر نیز شامل چشمه سنگ بن چشمه، آبگرم فلکده، رودخانه لیسر و یا آبشار تودارک است.

چمستان

بهترین جاهای شمال برای مسافرت در بهار
بهترین جاهای شمال برای مسافرت در بهار

مازندران می‌تواند از بهترین مناطق شمال ایران برای مسافرت در فصل بهار باشد.جاهای دیدنی چمستان زیبا و چشم‌نواز هستند. چمستان در یک منطقه جنگلی قرار گرفته است. شهر محمودآباد در نزدیکی چمستان قرار دارد و می‌توانید برای لذت بردن از مناظر ساحل دریا به آنجا سفر کنید.

بهترین و زیباترین مناظر طبیعت را در چمستان می‌توانید از نزدیک تماشا کنید. برای سفر به زیباترین شهرهای مازندران معمولاً اکثر گردشگران از شهر تهران وارد می‌شوند. با عبور از جاده هراز می‌توانید وارد شهر آمل شوید و از آنجا به چمستان حرکت کنید. فاصله  چمستان تا شهر نور چندان زیاد نیست؛ بنابراین با کمتر از ۳۰ دقیقه به آنجا می‌رسید.

یکی از زیباترین جاهای دیدنی چمستان، روستای لاویج نام دارد که یکی از روستاهای ییلاقی محسوب شده و منظره آن توصیف‌ناپذیر است. در کنار دهکده لاویج می‌توانید از پارک جنگلی کشپل دیدن کنید. گذر کردن از لا به لای درختان انبوه در حالی که رطوبت هوا، شرایط آب و هوایی این منطقه را مساعد ساخته است، خود به تنهایی، یک جاذبه گردشگری به شمار می‌رود.

گردنه حیران

بهترین جاهای شمال برای مسافرت در بهار
بهترین جاهای شمال برای مسافرت در بهار

تا این قسمت فهرستی از جاذبه های شمال ایران برای مسافرت بهاری معرفی شد. حالا نوبت رسیده است به معرفی یکی از زیباترین و خطرناک‌ترین گردنه‌های ایران، با نام گردنه حیران که بین جاده آستارا به اردبیل قرار دارد.

در یک طرف این گردنه شگفت انگیز دره‌ای عمیق و در طرف دیگر آن انبوه جنگل را مشاهده می‌کنید. گردنه حیران از زیباترین جاهای دیدنی گیلان است، جالب است بدانید در این منطقه روستاهای ییلاقی حیران علیا، حیران وسطی و حیران سفلی قرار دارد. گردنه حیران پوشیده از مه در بهار هوایی بسیار دلنشین دارد و گردشگران زیادی به جذب خود می‌کند.

گنبد قابوس

بهترین جاهای شمال برای مسافرت در بهار
بهترین جاهای شمال برای مسافرت در بهار

یکی از بی نظیرترین یادمان‌های برجسته معماری ایران در دوره اسلامی برج قابوس بن وشمگیر آل زیار است که در شمال شهرگنبد و در ۳ کیلومتری بازمانده شهر قدیم جرجان، استان گلستان مرکز حکومت آل زیار قرار دارد. از نظر هنر معماری و تاریخی، یادگاری بس ارزنده از دوران آبادی و شوکت سرزمین جرجان و دودمان آل زیار است.

این بنای باشکوه در میان پارکی بزرگ و زیبا نظر هر بیننده را به خود جلب می‌کند. آرامگاه شمس المعالی بر روی تپه‌ای به بلندی ۱۵ متر ساخته شده است. ارتفاع برج ۵۵ متر است که با احتساب بلندی تپه، در مجموع ۷۰ متر از سطح زمین بلندی دارد. این بنا به صورت برج با نقشه ستاره‌ای شکل و گنبد مخروطی به ارتفاع ۱۸ متر است که بر روی بدنه ۱۰ ترک دارد.

در بدنه شرقی روزنه‌ای تعبیه شده که ارتفاع آن ۹۰/۱ متر است و همان روزنه‌ای است که می‌گویند پیکر بیجان قابوس به جهت وداع در تابوتی بلورین آویزان شده بود. این برج در یک نظر سنجی بین المللی از سوی شماری از مشهورترین معماران جهان به عنوان بهترین اثر مهندسی تاریخ بشر انتخاب شده است.

نوشهر

بهترین جاهای شمال برای مسافرت در بهار
بهترین جاهای شمال برای مسافرت در بهار

شهر نوشهر، طبیعت زیبای ساحل را در کنار جنگل‌های بی‌نظیر و سرسبز شمالی تجربه می‌کنید. از یک طرف ساحل دریا شما را مجذوب می‌کند و از طرف دیگر، با نگاه کردن به کوهستان پوشیده شده از درختان انبوه، روح و ذهن شما صیقل داده می‌شود.

برای یکبار هم که شده باید این شهر را از نزدیک تماشا کنید. نه تنها یکی از بهترین شهرهای مازندران برای سفر است، بلکه بهترین گزینه‌های خرید ویلا در شمال را هم می‌توانید در آنجا پیدا کنید. خرید و فروش ویلاهای ساحلی در نوشهر بسیار رونق دارد. اکثر گردشگران ترجیح می‌دهند یک ویلای دنج در زیباترین منطقه آنجا خریداری کنند.

وقتی وارد شهر می‌شوید نسیم خنک از سمت دریا شما را به ذوق می‌آورد. دریاچه و سد آویدر، معروف‌ترین جاذبه گردشگری نوشهر است. پارک جنگلی سی سنگان، روستای کندلوس، بازار محلی نوشهر، ساحل دریای خزر، معروف‌ترین جاهای دیدنی در این شهر هستند.

جنگل گیسوم

بهترین جاهای شمال برای مسافرت در بهار
بهترین جاهای شمال برای مسافرت در بهار

از دیگر بهترین مناطق شمال برای مسافرت در فصل بهار ، می‌توان به جنگل گیسوم که از زیباترین جنگل‌های ایران و جاهای دیدنی گیلان است اشاره کرد. با گذر از این جنگل زیبا از دالانی سرسبز از درختان انبوه و طبیعت بی‌نظیر آن بهره‌‍مند می‌گردید و سفری نوروزی بی‌نظیری را تجربه خواهید کرد.

علاوه بر آن تفریح‌گاه ساحلی نیز در کنار آن وجود دارد و می‌توانید از ساحل و دریا نیز لذت ببرید. امکانات تفریحی و رفاهی نیز در این مکان وجود دارد که می‌توانید از آن استفاده نمایید.

نشتارود

بهترین جاهای شمال برای مسافرت در بهار
بهترین جاهای شمال برای مسافرت در بهار

در قلب مازندران و نزدیکی عباس‌آباد، روستای نشتارود واقع شده است که از جاهای دیدنی مازندران در بهار است. نشتارود طبیعتی بسیار بکر و جاذبه‌های دیدنی جذابی دارد. بهتر است اطلاع داشته باشید که در این روستا، رودخانه و چشمه‌های مربوط به دو قرن پیش وجود دارد.

پس اگر در بهار به دنبال منطقه‌ای خوش آب‌وهوا، خنک با باد ملایم هستید نشتارود بهترین گزینه انتخابی است. از جاهای دیدنی نشتارود می‌توان به حیات وحش خشکه داران، حمام سنگی مکرود و یا پل فلزی نام برد که هر کدام زیبایی مخصوص به خود را دارند.

رامسر

بهترین جاهای شمال برای مسافرت در بهار
بهترین جاهای شمال برای مسافرت در بهار

از جاذبه های مازندران برای مسافرت بهاری می‌توان به به زیباترین شهر شمال ایران یعنی رامسر اشاره کرد. شهری پر باران و قدیمی که جاذبه‌های بی‌نظیر طبیعی، تاریخی و تفریحی زیادی دارد. چشمه‌های آب گرم در این منطقه به چشمه‌های گوگردی معروف هستند که علاوه بر ویژگی‌های درمانی، چشم اندازهای زیبا و محیط دیدنی نیز دارند.

در رامسر، دریاچه مصنوعی با جاذبه‌های طبیعی به نام قو است که در نوروز هوای مطبوع و بسیار تمیزی دارد. بزرگ‌ترین تله‌کابین ایران به مسافت ۲کیلومتر نیز در این شهر قرار گرفته که از ساحل دریای خزر تا قله‌های مرتفع کوه را به نمایش می‌گذارد.

جاهای دیدنی شمال زیاد است و در هر شهری از این خطه بسیاری جاذبه گردشگری وجود دارد. از جاذبه‌های دیدنی دیگر رامسر روستای جواهرده، روستای جنت رودبار و یاسد میجران است.

ماسوله

بهترین جاهای شمال برای مسافرت در بهار
بهترین جاهای شمال برای مسافرت در بهار

جاهای دیدنی شمال در بهار را تا این قسمت معرفی کردیم. در آخر فهرست می‌رویم سراغ ماسوله استان گیلان به طور کل بهترین جای شمال برای مسافرت در بهار است. طبیعت و جنگل سرسبز این استان، هوای گرم و مرطوب، همه و همه شرایط را برای سفر مهیا می‌کنند. ماسوله از دیگر جاهای دیدنی گیلان است که در جنوب غرب آن واقع شده است.

معماری این شهر به صورت پلکانی است که مربوط به دوران زندیه می‌باشد. از این رو وسیله نقلیه‌ای در آن تردد نمی‌کند. بهار ماسوله را از دست ندهید، آب و هوای کوهستانی و مه‌آلود آن تجربه‌ای دلنشین برایتان رقم خواهد زد.

از جاذبه های شمال ایران برای مسافرت نوروزی در این استان می‌توان به آبشار کوشم، رودخانه و آبشار ماسوله رودخان، آبشار خرم بو، پارک جنگلی ماسوله، قله شاه معلم (ماسوله داغی) و ییلاق کوربار ماسوله اشاره کرد.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار بهترین جاهای شمال برای مسافرت در بهار سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *