نقد قسمت 11 سریال زخم کاری ؛ جنون یا جاسوسی

در نوشتار نقد قسمت 11 سریال زخم کاری به آخرین ساخته مهدویان میپردازیم. سریالی که در آخرین قسمت های پایانی هیجان را به شما تزریق می‌کند. با فیگار باشید.

رسیدیم به نقد قسمت 11 سریال زخم کاری که بسیار پر ماجرا و هیجان انگیز ظاهر شده است. میتوان گفت زخم کاری یک تابلوی هنری کامل است از زیادی خواهی های انسان. از فرزند ناخلفی که پدرش خنجر است و مادرش دستی که خنجر را به پهلوی پیکر نیمه جان شرافت، فرو کرده است.

نقد قسمت 11 سریال زخم کاری

جنون یا جاسوسی

نقد قسمت 11 سریال زخم کاری
نقد قسمت 11 سریال زخم کاری

در سکانس قبل از تیتراژ ما شاهد تصویری بودیم که مربوط به فوت حاج عمو بود. در خانه ی ریز آبادی سمیرا همسر مالک هم حضور داشت. همانطور که میدانید و قبلا هم اشاره شده بود در قسمت 2 زخم کاری سمیرا در واقع معشوقه ی حاج عمو بوده است و با هم روابط نامشروع هم داشته اند که اینجا انگار دوباره می‌خواهد این موضوع را به ما یاد آوری کند.

عده ایی از منتقدین نظرشان به این است که حاج عمو در واقع پدر اصلی میثم است و پدر میثم مالک نیست و این حاصل روابط نامشروع حاج عمو و سمیرا است. ابن موضوع را نمی‌شود تایید یا تکذیب کرد. اما نظر شخصی که نگاه می‌کنیم پسر خود مالک است و حالا باید دید در ادامه چگونه پیش می‌رود.

در اواخر قسمت قبل شاهد آن بودیم که میثم توسط پلیس دستگیر شد و به زندان افتاد. و حالا مالک و همسرش سمیرا آشفته خاطر هستند و ما در قسمت 11 زخم کاری شاهد آن هستیم که همسر مالک یعنی سمیرا مدام حس جنون به او دست می‌دهد و حالش بد و بدتر می‌شود.

اینطور احساس می‌شود که این حس جنون مدام بیشتر و بیشتر در او نفوذ می‌کند تا حدی که شاید در اواخر سریال شاهد به تیمارستان بردن سمیرا باشیم یا حتی خود کشی کند.

شخصیت سمیرا ذره‌ای نامفهوم به تصویر کشیده می‌شود یا شاید کارگردان از قصد دارد اینگونه او را به نمایش می‌گذارد؛ تا آخر داستان بفهمیم قصه‌ی سریال زخم کاری و شخصیت سمیرا چی بوده. دیالوگ تکراری که مدام سمیرا بیان می‌کند: من قرص نمی‌خورم” باعث می‌ود این طور فکر کنیم که وی واقعا اختلال دارد یا کارکترش اینگونه است که ناگهان جنون میگیرد و ول میکند.

مالک هم مدام از سایه خودش میترسد. ولی همزمان حس عشق و محبت به فرزندانش را دارد و هم حس ثروت دوستی و هم حس قدرت. و تمام این حس‌های ایجاد شده را آقای جواد عزتی توانسته است به بهترین شکل در این شخصیت دربیاورد و عالی ظاهر شود و به بیننده انتقال دهد.

با توجه به اتفاق آخری که در این قسمت افتاد، یعنی آتش گرفتن انبار لاستیک ماجرا باز هیجانی تمام می‌وشد. در قسمت ۱۱ سریال زخم کاری می‌شود اینطور فکر کرد که در قسمت بعد شاهد انتقام دوباره ی مالک از خاندان ریزابادی باشیم.


بیشتر بخوانید:


نکته ای که مهم است ماندن منصوره یعنی همان خانم هانیه توسلی در تهران و نرفتن همراه برادر و داییش به خارج از کشور است که تا مقداری قابل حدس بود و میشد پیش بینی کرد این اتفاق را که با آنها نمی‌رود.

در قسمت هشتم اگر توجه کرده باشید وقتی میثم میرود دم در خانه ریز آبادی ها و زنگ آیفون را میزند، یک شخصیت خانم میآید جلوی آیفون ولی در را باز نمی‌کند. در آن لحظات ما آنطور که بعد دیدیم دختر و همسر ناصر خونه پدر زن ناصر بودند و دارند زندگی می‌کنند وقتی که آنها به خارج رفته اند. پس می‌شود برداشت کرد که در قسمت هشت می‌خواستند به بیننده بفهمانند که منصوره در تهران مانده است. که در قسمت ۱۱ به طور واضح بیان کردند. پس با این اوصاف آنچنان هم غافلگیرانه نبود برای عده ایی، اما جذاب بود و قطعا با حضورش در ادامه این ساختار روایی میتواند داستان را جذابتر و پرهیجان تر کند.

چند نکته ؛ نقد قسمت یازدهم سریال زخم کاری

نقد سریال زخم کاری قسمت 11
نقد سریال زخم کاری قسمت 11 ؛ نقد قسمت یازدهم سریال زخم کاری

چند نکته است که ممکن است کمتر به آن توجه شده باشد: اولین نکته حضور ماشین آتش نشانی تهران در آتش سوزی سوله نگه داری لاستیک است. در صورتی که همانطور که می‌دانیم این سوله ها در قزوین هستند. پس این که ماشین تهران است شاید میتوان گفت یک سوتی است که در بخش فنی این سریال اتفاق افتاده است.

نکته بعدی این است که منصوره وقتی در خانه است کتاب مکبث را می‌خواند و همانطور که می‌دانید مکبث نمایشنامه ماندگار شکسپیر است که این سریال هم از این نمایشنامه الهام گرفته شده است.

شخصیت کیمیا جزو ناشناخته ترین و مرموز ترین شخصیت های این سریال است. شخصیتی که با ورودش عده ایی تصور می‌کردند که آدم حاج مظفر است برای دور زدن مالک و حالا عده ای تصور می‌کنند که این شخص آدم منصور و منصوره است. یکجورایی جاسوس دو جانبه که وارد تیم حریف شده است.

این موضوع را هم می‌شود تایید و هم می‌شود نقض کرد. از این جهت میتوان نقض کرد که شخصیت کیمیا قبل از آن اتفاق‌هایی که در اواخر قسمت هفت مشاهده کردیم به تیم مللک پیوسته بود، برای همین می‌توان نقض کرد. اما دلیل دیگری برای تایید وجود دارد. این که شخصیت کیمیا همانطور که در قسمت دهم دیدیم با پیشنهاد همسر مالک سمیرا با سمیرا همکاری کرد. پس وی آدمی است که می‌تواند رنگ عوض کند و با پیشنهاد بهتر خودش را در تیم دیگری جای دهد. پس می‌توان این تصور را کرد که با تیم ناصر و منصوره ممکن است همکاری کند.

برای بیشتر توضیح دادن اینگونه هم میتوان گفت: برای آن پاپوشی که برای مالک در دبی درست کرده اند دو حالت وجود دارد: یک اینکه کار دوست صمیمیش که در دبی با آنها بوده یعنی سماوات است و با توجه به اینکه پسرش را از زندان نجات داد ذره‌ای احتمال این موضوع پایین می‌آید و حالت دوم این است که کیمیا با توجه به این که از تمام حالت ها و وضعیت فعلی مالک آگاه است موقعیت آن را با ناصر و منصور هماهنگ کرده و این کار را کرده باشد.

عوامل ؛ نقد قسمت 11 سریال زخم کاری

  • نویسنده: محمدحسین مهدویان
  • کارگردان: محمدحسین مهدویان
  • بازیگران: جواد عزتی، رعنا آزادی ور، هانیه توسلی، سعید چنگیزیان، الهه حصاری، کاظم هژیرآزاد، عباس جمشیدی فر، مهدی زمین پرداز، منوچهر علیپور، مه‌لقا باقری، مائده طهماسبی، سیاوش طهمورث، اکرم محمدی، بهرام کمیجانی، سید جواد هاشمی، هادی قمیشی، امیرحسین هاشمی، حسین پرستار، مرتضی امینی تبار، سارا حاتمی، نیوشا علیپور و مه‌یاس پازوکی
  • آهنگساز: حبیب خزایی فر
  • کشور سازنده: ایران
  • زبان اصلی: فارسی
  • شمار قسمت‌ها: ۱۵
  • تهیه‌کننده: محمدرضا تخت کشیان
  • مکان‌های تولید: مازندران، تهران و کیش
  • فیلم‌برداری: هادی بهروز
  • تدوین‌گر: سجاد پهلوان‌زاده
  • توزیع‌کننده: هنر اول
  • شبکهٔ اصلی: شبکهٔ نمایش خانگی

بیشتر بخوانید:

امید است، از نوشتار نقد قسمت 11 سریال زخم کاری لذت کافی را برده باشید. شما می‌توانید با دانلود قسمت یازدهم سریال زخم کاری ، به تماشای آن بنشینید.

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد قسمت یازدهم سریال زخم کاری سپاس‌گزار هستیم. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد‌ها و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسندگی مهمان کلیک نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *