نقد فیلم The Protege (محافظت شده ٢٠٢١) ؛ تهاجم وحشیانه با قاتلان اغواگر

فیلم محافظت شده فیلم چندان بدی نیست. در بدترین حالت فقط اتلاف وقت شماست، در ادامه با نوشتار نقد فیلم The protege همراه فیگار بمانید.

آیا این دیدگاه وجود دارد یا به نظر می‏‌رسد فیلم‏های اکشن واقعاً آسیب دیده یا از دست رفته‌اند؟ هر چند که فیلم‌هایی که شامل قاتلان می‌شوند چیز جدیدی نیستند! شاید ابتدای فیلم امیدوار کننده به نظر برسد. خوب حداقل تا حدودی، تا 10 دقیقه اول که جزئیات آنا در بخارست را شرح می‏‌دهد. سپس فیلم سرعت را کند می‏‌کند و راه را برای برقراری رابطه بین آنا و مودی باز می‌کند. تا اینجا خوب است اما با ادامه فیلم، به نظر می‏‌رسد که خیلی تلاش می‌کند تا The Protege را صرفاً به عنوان یک تریلر انتقام‏‌جویانه مستقیم محدود نکند.

فیلم Leon: The Professional بی شک استاندارد و الگو فیلم های درام اکشن است. سه فیلم اول بورن بسیار محکم بودند، اما دو فیلم آخر نه. فیلم‏‌های جیمز باند خوب هستند. فیلم های لیام نیسون بسیار لیام نیسونی هستند. آنها حتی سعی کردند آنجلینا جولی را به یک ستاره قاتل تبدیل کنند و احتمالاً نمی‏‌توانید نام فیلم‏‌های قاتلی را که او در آن بازی می‏‌کرد (حداقل یکی از آنها وحشیانه نبود)، خوب بگذارید. لیست همچنان ادامه دارد و ما به آخرین فیلم قاتل، The Protege می‌رسیم.

نقد فیلم The Protege (محافظت شده ٢٠٢١)

تهاجم وحشیانه با قاتلان اغواگر

فهرست مطالبی که در ادامه نقد فیلم The Protege (محافظت شده ٢٠٢١) خواهید خواند به شرح زیر است:

  • پدر
  • امنیت فکری مخاطب
  • ما افرادی را پیدا می‌کنیم که پیدا نمی‌شوند!
  • سردرگمی
  • Protege
  • موهای کوتاه
  • چنین فیلمی نمی‌تواند خود را خیلی جدی بگیرد.
  • مشخصات
نقد فیلم The Protege (محافظت شده ٢٠٢١) , نقد فیلم The Protege , فیلم محافظت شده , فیلم The Protege
نقد فیلم The Protege (محافظت شده ٢٠٢١) , نقد فیلم The Protege , فیلم محافظت شده , فیلم The Protege

آنا یک قاتل است که شریک و شاگرد مودی است. هر دوی آنها زوجی بعید به نظر می رسند، مودی زمانی که آنا دختر کوچکی بود آنا را پس از کشتن قاتلان والدینش در گنجه‌ی داخل خانه‌‏اش در ویتنام مخفی شده بود پیدا کرد. مودی او را به لندن برد و همه چیز را که درباره قاتل بودن می‏دانست به او آموخت و این دو همکاریِ بسیار موفقی را آغاز کردند. پس از اولین صحنه فلش‌‏بک، فیلم مرگبار بودن این دو را مشخص می‏کند. آنا و مودی هفتادمین سالگرد مودی را جشن می‏‌گیرند. که در همان شب از آنا می‌خواهد تا در پیدا کردن شخصی به او کمک کند و طرح اصلی فیلم آغاز می‌‏شود.

درست بعد از آن شب، مودی در خانه مجلل خود در انگلستان کشته می‪‌شود. آنا می‌‏فهمد که مرگ او نتیجه جستجوی شغل قدیمی اوست که سالها پیش اتفاق افتاده بود. آنا که تصمیم گرفته انتقام مرگ مربی خود را بگیرد، در جستجوی یافتن فرد مسئول و کشتن او و هرکس دیگری که مانع او می‏ شود می ‏رود

فیلمنامه ریچارد ونک نسبت به فیلم تلاش می‌کند تا عمیق‌تر در توطئه مبهم پیرامون مرگ مودی و انتقام شخصی آنا در پیگیری قاتل تحقیق کند. این داستان همچنین به پیچیدگی احتمالی پویایی شخصیت بین آنا و رامبراند می‌پردازد. هر دو قاتل حرفه‌ای هستند که ظاهراً از جذابیت متقابل برخوردارند، زیرا آنها در شرایط اجباری از جنگیدن یا تیراندازی علیه یکدیگر ناراحت نیستند.


بیشتر بخوانید:


همه‌ی اینها ممکن است روی کاغذ جذاب به نظر برسد، اما اجرای کلی متأسفانه به هم ریخته است. درست تا جایی که برخی عناصر داستان یا به طور تصادفی بیان می شوند یا به طرز فاحشی ناقص هستند. به عنوان مثال، رابطه آنا و رامبراند را در نظر بگیرید. در حالی که من از تعامل عشق و نفرت بین آنها لذت می‌برم، به لطف کار بازیگری خوب مگی کیو و مایکل کیتون، فیلم تا حدی پیشرفت شخصیت بالقوه آنها را به نفع ساختار روایی نامرتب تغییر داد.

در نتیجه ، The Protege دچار یک سواری پر از دست‌انداز شد که به شدت به یک پزشک برای فیلمنامه خوب نیاز داشت تا اینکه ناهماهنگی‌های فیلمنامه ونک را برطرف کند. البته، این اولین بار نیست که ونک روی یک فیلمنامه به طور بالقوه خوب اما کم رنگ کار می کند اما درگذشته توانسته توجه‌های زیادی را به خود جلب کند، همین امر در مورد مشارکت‌های ظاهرا بلندپروازانه او در فیلم‌های دیگر مانند The Equalizer (2014) و Jack Reacher: Never Go Back (2016) نیز صادق است.

نقد فیلم The Protege , فیلم محافظت شده , فیلم The Protege
نقد فیلم The Protege , فیلم محافظت شده , فیلم The Protege

پدر

در ابتدا، به نظر می‌رسد که ما دقیقاً می‌دانیم لحن این داستان و هدف این شخصیت‌ها چگونه آشکار می‌شود. پس نشان دادن اولین ماموریت ربودن پسر یک گانگستر بخارست و کشتن اولین نفر، آنا خیلی خونسرد از درب جلو خانه که هرگز گام مطمئن خود را از دست نمی‌دهد و حتی به عقب نگاه نمی‌کند، افراد بیشتری شروع به تعقیب و تیراندازی می‌کنند. مودی، جایی پنهان شده است و با تفنگ تک تیرانداز، کمک می‌کند. همه اینها بسیار بی سر و صدا و در کمال خونسردی اتفاق می‌افتد، شاید ممکن است به این نگرش کافی داستان جواب داده باشد مودی مثل پدر مواظب است!

امنیت فکری مخاطب

چیزی که می‌توان در The Protege مشاهده کرد این واقعیت است که همه افرادی که انواع مختلفی از سلاح‌های معرفی شده را شلیک می‌کنند، بیشتر اوقات به اهداف خود اصابت می کنند.

مخاطبان با راحتی و امنیت از تبادل بی پایان و بی فکر تفنگ از هر دو طرف ماجرا درامان می مانند که به نظر نمی رسد هیچ چیزی جز فضای خالی، که اغلب مشخصه فیلم‌های اکشن کمتر است، مورد اصابت قرار دهد. مودی، به ویژه ، سلاح خود را تنها در مواقع ضروری تخلیه می‌کند و همواره به هدف خود ضربه می‌زند!


بیشتر بخوانید:


ما افرادی را پیدا می‌کنیم که پیدا نمی‌شوند!

شاید این داستان در فیلم The Protege پنهان است که در مورد فیلم محافظت شده بدانید: در طول فیلم The Protege خیلی از این دیالوگ استفاده شد “ما افرادی را پیدا می‌کنیم که پیدا نمی‌شوند ” و مخاطب حتی در کتاب فروشی از آنا برای کتاب‌هایش هم شنید! این ذات کاری آنا و مودیست.

شاید گفتن این جمله زرق و برقی برای پوشاندن قاتلان مد روز باشد!

نقد فیلم The Protege , فیلم محافظت شده , فیلم The Protege
نقد فیلم The Protege , فیلم محافظت شده , فیلم The Protege

سردرگمی

یافتن مخاطب اصلی فیلم The Protege (محافظت شده) دشوار است. آیا حجم خون تقریباً تهوع‌آور است و همچنین شلیک گلوله و سر بریدن به منظور جذب مخاطب است که بدون توجه به عنوان، عکس‌های اکشن را خواهند بلعید؟ یا سکانس‌های به نسبت خوب آنا با باز شدن درهای کتابفروشی او که در مرکز لندن قرار دارد در حالی که گربه‌اش را در آغوش گرفته است که ما در هیچ کجای فیلم هرگز صدایی از گربه نمی‌شنویم  و این تنها فقط به منظور جلب توجه مخاطب است؟ چه کسانی در خیال پردازی درباره همین شیوه زندگی دچار تزلزل می‌شوند؟

The Protege از قابلیت پیش بینی و عدم ظرافت رنج می‌برد. علیرغم یک طرح تا حدودی امیدوار کننده و خوب، به نظر می‌رسد که شخصیت‌ها و اجراها نمی‌توانند به هم برسند. همچنین واضح است که طراح لباس اصلا حوصله ای برای The Protege نداشته است!


بیشتر بخوانید:


بزرگترین ایراد فیلم محافظت شده در لحن و قدم زدن آن است. The Protege بین دیالوگ های زبان به زبان و طعنه های طنزگونه به جلو و عقب می‌رود و به صحنه‌های تاریک و وحشیانه ای از کشتار و مبارزه می‌پردازد. به نظر می‌رسد مارتین کمپبل نتوانسته است تصمیم بگیرد که آیا می‌خواهد فیلم اکشن-هیجانی باشد یا کمدی-اکشن. این امر به ویژه زمانی صادق است که فیلم یک فلاش‌بک ارائه می‌دهد که مرگ وحشتناک خانواده آنا را نشان می‌دهد. در ادامه با نوشتار بررسی فیلم The Protege همراه ما باشید.

Protege

مردان وارد می‌شوند، می‌جنگند، انتقام می‌گیرند، می‌کشند، ناپدید می‌شوند. انتقام در ظاهر زنی با دو چهره که در نهایت یکی شده است بیان می شود. در مورد اسم فرانسوی برای عنوان اصلی، اشاره به ویتنام با منابع استعمارگر دارد.

نقد فیلم The Protege , فیلم محافظت شده , فیلم The Protege
نقد فیلم The Protege , فیلم محافظت شده , فیلم The Protege

موهای کوتاه

فیلم The Protege (محافظت شده) از یک نشانه بصری به نسبت خوبی استفاده کرده است، زیرا آنا ضربه اصلی زندگی خود را پردازش می‌کرد. فیلم با بازگشت به دوران کودکی پرآشوب آنا در ویتنام همراه شد و با پیشرفت فیلم، موهای او به تدریج کوتاه تر شد و همان لحظه ای را نشان می‌دهد که موهای خود را پس از کشتن آدم ربایان خود در کودکی کوتاه کرد!

چنین فیلمی نمی‌تواند خود را خیلی جدی بگیرد.

خط داستانی فیلم The Protege بالقوه هک شده از فیلم‌های گذشته است و ذهن شما را شاید در بعضی از سکانس‌ها به فیلم‌هایی از گذشته ببرد اما همانطور که این نوع فیلم‌ها اغلب انجام می‌دهند، گاهی اوقات تمایل به گمراه شدن دارند، در حالی که شخصیت‌ها در جستجوی سرنخی دراینجا یا شخص خاصی که در فیلم‌های دیگر مورد علاقه آنها است، در آن راستا تلاش می‌کنند  در این مورد همیشه نمی‌توان کارهایی را که شخصیت‌ها تا حد زیادی انجام می‌دهند دنبال کرد زیرا در برخی از جزئیاتِ آنها ابهام وجود دارد که می تواند همه چیز را کمی مبهم کند. با این حال، حتی با وجود نقص‌هایی که دارد، برخی صحنه های مبارزاتی خوب و اجرای صحنه های سرقت شده توسط مایکل کیتون کافی است تا فیلم The Protege را به یک فیلم اکشن سرگرم کننده تبدیل کند. اما بیشتر فقط سالن مدی از قاتلان جذاب و اغوا کننده است!

مشخصات

  • کارگردان: مارتین کمپبل
  • فیلمنامه‌نویس: ریچارد ونک
  • بازیگران: Michael Keaton, Maggie Q, Samuel L. Jackson, Ori Pfeffer, Robert Patrick, Florin Piersic Jr
  • تهیه کننده: Arthur Sarkissian
  • تدوین: آنجلا ام. کاتانزارو
  • توزیع‌کننده: لاینزگیت
  • موسیقی: روپرت پارکز
  • مدت زمان: 109 دقیقه

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد فیلم The Protege سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد‌ها و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسندگی مهمان کلیک نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *