نقد انیمه Belle (بل 2021) ؛ همزیستی واقعیت و خیال !

هوسودا دنیایی از واقعیت و خیال را ترسیم می‌کند که در آن زیباترین شعر با داستان های علمی تخیلی همزیستی دارد. در ادامه با نوشتار نقد انیمه Belle همراه فیگار بمانید تا با شکل گرفتن این شاعرانگی بیشتر آشنا شوید.

بل تمام تلاش خود را می‌کند تا در فضایی ماجراجویی محور، فانتزی ( بهترین فیلم های فانتزی 2022 و بهترین انیمه های فانتزی ) و علمی تخیلی ( بهترین فیلم های علمی تخیلی 2022 و بهترین فیلم های علمی تخیلی 2021 )، هویت و اصالت خود را بیابد.

مامورو هوسودا، کارگردان انیمه بل، نمی‌تواند داستانی به همان اندازه جذاب که برای تماشاگران مجازی درون انیمه بود، ترسیم کند و تماشاگر را در فراز و نشیب‌های قهرمان داستان شرکت نمی‌دهد. با نوشتار نقد انیمه Belle همراه فیگار بمانید تا از این فراز و نشیب‌هایی که ذکرش بود بیشتر شما را مطلع کنیم.

نقد انیمه Belle (بل 2021)

همزیستی واقعیت و خیال !

نقد انیمه Belle, تحلیل انیمه Belle, بررسی انیمه Belle, نقد Belle, تحلیل Belle
نقد انیمه Belle

تا چند سال پیش، مامورو هوسودا توسط طرفداران و کارشناسان انیمیشن ژاپنی ( بهترین انیمه های ژاپنی ) به عنوان شایسته ترین وارث میراث هنری هایائو میازاکی معرفی می‌شد.

با این حال، به دلیل تفاوت های آشکار در سبک و مضامینی که این دو کارگردان را از هم جدا می‌کند، نمی‌توان دلیل این ارزش گذاری را محکم تایید کرد. بنابراین، برای کنار هم قرار دادن هوسودا و میازاکی، شاید فقط جستجوی احساسات اصیل و قدرتمند، حتی زمانی که داستان‌هایشان پیچیده می‌شود، مهم باشد.

انیمه بل، آخرین تلاش کارگردان 51 ساله تویامایی است که نه می‌تواند پیچیدگی طرح و نه احساسات را به تصویر بکشد. در عین حال، داستان لحظه به لحظه با جهش‌های منطقی مهم و عدم ثبات درونی که پیامی بسیار مثبت، هرچند دردناک را تضعیف می‌کند، دست و پاگیرتر می‌شود.

این حکایت نزولی تولیدات مامورو هوسودا را تایید می‌کند، کارگردانی که همه را با انیمه کمدی The Girl Who Leapt Through Time ( بهترین انیمه های کمدی 2021 ) غافلگیر کرده بود، با Summer Wars دوباره خود را تایید کرده بود و با شاهکاری تمام عیار مانند Wolf Children تثبیت شده بود.

فیلم بعدی او با نام The Boy and the Beast شروع به نشان دادن جنبه ‌های دیگر تفکرات و نوع نگاه این کارگردان کرده بود، در حالی که انیمه آخرش به نام بل به نظر می‌رسد بازگشتی عجیب غریب و ضعیفی است.

بیشتر بخوانید:

نقد انیمه Belle (بل 2021)

نقد انیمه Belle, تحلیل انیمه Belle, بررسی انیمه Belle, نقد Belle, تحلیل Belle
نقد انیمه Belle, تحلیل انیمه Belle, بررسی انیمه Belle, نقد Belle, تحلیل Belle

ایده انیمه بل جالب است. سوزو دانش آموز 17 ساله دبیرستانی که هنوز از از دست دادن مادرش در جوانی که در تلاش برای نجات یک دختر هم سن و سال خود از غرق شدن جان خود را از دست داد ناراحت است، به شدت برای رهایی از انزوا و ایجاد رابطه با او تلاش می‌کند.

حتی اشتیاق گذشته، یعنی آواز خواندن، با ضربه روحی مدفون شده است، اما کشف اپلیکیشن جدید U، در نیمه راه بین رسانه‌های اجتماعی و واقعیت مجازی، به او اجازه می‌دهد تا با ایجاد هویت مجازی بل، استعداد هنری خود را آشکار کند.

سوزو که هویتش مانند سایر کاربران پنهان می‌ماند، به یک ستاره جهانی تبدیل می‌شود. با این حال، ظهور یک اژدهای مرموز در دنیای مجازی چیزی را در دختر به حرکت در می‌آورد و او را به تجدید نظر در اولویت‌ها و دلیل وجودی خود سوق می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

یک زن جوان ظریف، شبیه به یک شاهزاده خانم، و یک هیولا (به عنوان اژدها با تحقیر توسط پلیس U) خشن و وحشی، همانند دیو و دلبر دیزنی. این نکته جالب است که طراحی حرکت شخصیت اصلی به هنگام پرواز، به شکلی متفاوت از مدل‌های دیگر دختران جادویی انیمیشن های ( بهترین انیمه های سریالی 2022 و بهترین انیمه های 2022 ) ژاپن است.

انیمه بل با چیزی که ما می‌توانیم تعریف کنیم جور در نمی‌اید: در آهنگ‌های بل، جی‌پاپ بسیار پیش پا افتاده و قدیمی است. در زیبایی‌شناسی شخصیت‌های اصلی و فرعی – همچنین با توجه به آواتارهای U خوب به تصویر کشیده نمی‌شوند. در انگیزه‌های اعمال سوزو و دیگران، مفهوم مشخصی پیدا نمی‌شود که بیننده را همراه کند. در فضایی که دنیای مجازی با آن به تصویر کشیده می‌شود، برخی از انیمه های سایبرپانک قدیمی، حتی آوانگاردتر از این چیزی هستند که ما می‌بنیم.

شخصیت‌ها ناشناخته باقی می‌مانند که مستحق توسعه بیشتری بودند، درواقع هیچ کدام از شخصیت‌ها در هجوم گریه‌های دیوانه‌وار و پریشانی روان‌شناختی ( بهترین انیمه های روانشناختی 2021 ) آشکار، آنچنان که باید در لابلای تنش خود و بیننده ارتباطی برقرار نمی‌کنند. در عوض از مشکلات سوزو به عنوان کلاسیک ترین رویدادهای غیرمنتظره برای به تاخیر انداختن برخی معماهای داستانی، از نظر تصدیق و اعتراف استفاده می‌شود، در حالی که برخی از شخصیت های فرعی و پویایی آنها شکل بهتری دارند.

یکی از نقاط قوت و مفهومی انیمه بل، روشی است که در آن فناوری U به عنوان وسیله ای برای بازیابی نقاط قوت پنهان کاربر، از طریق تجزیه و تحلیل زخم‌ها و نقاط ضعف او، به تصویر کشیده می‌شود، اگرچه این روش یک فرآیند ناشناخته برای بیننده باقی می‌ماند که چیزی جادویی ( بهترین انیمه های جادویی ) را به همراه خود دارد.

در نهایت حتی کشف هویت واقعی هیولا، که مرکز ثقل عاطفی فیلم مامورو هوسودا را به سمت نگرش باز نسبت به دیگران سوق می‌دهد، بخش غافلگیر کننده‌ای است که بر سر زبان‌ها می‌افتد، زیرا توسط اثری که بیشتر علاقه‌مند به غافلگیری با جلوه های ویژه ترسناک ( بهترین انیمه های ترسناک و بهترین انیمه های خون آشامی ) است، ضعیف شکل گرفته است.

نتیجه گیری

نقد انیمه Belle (بل 2021)
نقد انیمه Belle, تحلیل انیمه Belle, بررسی انیمه Belle, نقد Belle, تحلیل Belle

Belle احتمالاً برای علاقه مندان به انیمه، از نظر بصری خیره کننده‌ترین فیلم Hosoda است. دنیای مجازی که بخش قابل توجهی از فیلم در آن می‌گذرد حجمی از نور، رنگ‌ها، شخصیت‌ها و فضاهای غیرممکن را به تصویر می‌کشد. با این حال، در سطح روایی، انیمه بل در نهایت به طرح‌ها و مضامین مختلف می‌پردازد که با اضافه شدن به لحن احساسی که گاهی بیش از حد به آن بهاء داده شده است، از آن بر بوم می‌افتد.

مشخصات انیمه

  • کارگردان مامورو هوسودا
  • تهیه‌کننده نازومو تاکاهاشی، یویچیرا سایتا، تاکویا ایتو، یوچی آداچی و گنکی کاوامورا
  • نویسنده مامورو هوسودا
  • بازیگران کاهو ناکامورا، ریو ناریتا، شوتا سومتانی، تینا تماشیرو، لیلاس ایکوتا، کوجی یاکوشو و تاکرو ساتو
  • موسیقی تایسه ایواساکی، لودویگ فورسل و یوتا بندوه
  • تدوین‌گر شیگرو نیشیاما
  • شرکت تولید استودیو چیزو
  • توزیع‌کننده توهو
  • تاریخ‌های انتشار ۱۵ ژوئیه ۲۰۲۱ (جشنواره کن) و ۱۶ ژوئیه ۲۰۲۱ (ژاپن)
  • مدت زمان ۱۲۲ دقیقه
  • کشور ژاپن
  • زبان ژاپنی
  • فروش گیشه ۵۶٫۶ میلیون دلار

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار تحلیل انیمه Belle سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد‌ها و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسندگی مهمان کلیک نمایید.


3 thoughts on “نقد انیمه Belle (بل 2021) ؛ همزیستی واقعیت و خیال !

  1. واقعا تا وقتی که فیلم را ندیده اید نمیشه گفت که در مورد چه شاهکاری دارید صحبت می کنید . بینظیر و عالی هست . سرشار از خلاقیت های متنوع در خلق لحظات زیبایی هست که تصویر با مهارت زیاد جای استعاره های زیبای کلامی را به خوبی پر می کند . واقعا دیدنی هست و واقعا شاهکار هست . این فیلم لایه های زیادی داره که در هر لایه صدها حرف و تحلیل و فکر قرار گرفته …… یک اثر به یاد موندنی هست .
    پاسخ

  2. در زیبایی و فوق‌العاده بودن زوایای بصری و روایی انیمه اصلا جای حرف نیست ، ولی خیلی سوالارو جواب نداد :
    اون پسر از کجا فهمید سوزو بل هست ؟ / خانم های گروه کر چرا باید میدونستن و آیا این قانع کنندس ک صرفا از روی شباهت صدا میشناسن ؟ آخر داستان رابطه ی عاشقانه برای سوزو شروع شد ؟ و اصلا اون هوش های مصنوعی برای چی باید با دیو همکاری میکردن ؟ چرا انقدر آسیب پذیر بودن ؟ و صاحبان یو کجا بودن وقتی هعی اسم تکرار می شد ؟ و رییس پلیس چنان قدرتی از کجا آورده بود ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *