نقد فیلم The Djinn (الجن 2021) ؛ رسیدن به آرزوها به بهای روح انسان

[yasr_overall_rating]در این نوشته به نقد فیلم The Djinn به کارگردانی David Charbonier و Justin Powell میپردازیم. با نقد فیلم الجن تولید 2020 در سایت فیگار همراه ما باشید.

فیلم The Djinn در ژانر ترسناک داستان پسری لال به نام دیلان است که با داشتن تراموایی از گذشته، خود را برای از دست دادن مادرش و همچنین لال بودنش سرزنش میکند، و حالا باید به خانه پدر خود نقل مکان کند.

در نبود پدر به جست و جو در خانه میپردازد و وقتی آرزو میکند تا بزرگترین آرزوی قلبی اش یعنی توانایی صحبت کردن را برآورده کند، در آپارتمان پدرش با هیولایی شوم محبوس میشود.

دیلان مانند هر انسانی در تلاش برای برآورده کردن آرزویش در راه اشتباهی قدم بر میدارد، و این اشتباه به بهای روح اش است. با وجود دانستن تمام خطرات این ریسک را میپذیرد. اما این سایه های سیاه راهی را برای برآورده کردن آرزوها انتخاب میکنند که شخص از خواسته خود پشیمان شود.

با ما همراه باشید تا در این نوشتار به نقد فیلم The Djinn بپردازیم.

نقد فیلم The Djinn

رسیدن به آرزوها به بهای روح انسان

مطالبی که در ادامه نقد فیلم The Djinn خواهید خواند در ذیل فهرست شده است:

  • رسیدن به آرزوها به بهای روح انسان
  • دوستی با اجنه
  • تیر از کمان رها شده است
  • خلاصه فیلم الجن 2021
  • امتیاز فیلم
  • عوامل فیلم
نقد فیلم The Djinn ؛ الجن 2021
نقد فیلم The Djinn ؛ دیلان با بازی ازرا دوی در نمایی از فیلم الجن

دیوید چاربونیر، جاستین پاول که در فیلم The Boy Behind the Door دو پسر بچه کم سن و سال را به چالش ترسناکی کشانده بودند، در فیلم جدیدشان با نامی ماوراالطبیعی The Djinn، با استفاده از همان فرضیه اصلی، یعنی به دام انداختن یک قهرمان جوان در خانه ای با کینه توزی بدخواه، و یا همان جن، استفاده کرده اند. جنی که در ازای برآورده کردن آرزوها روح آنها را تسخیر میکند.

آنها در فیم The Djinn با میزان دیالوگ کمتر نسبت به فیلم اول، و حتی فضایی محدودتر صحنه های دلهره آور بیشتری را خلق کرده اند. فیلم الجن غذای مناسبی برای روح فراهم نمیکند اما دوز فشرده ای از هیجان و استرس را به همراه دارد.

ستارگان فیلم الجن 2021 شامل: ازرا دوی (Ezra Dewey) در نقش دیلان (Dylan Jacobs)، راب براونستین (Rob Brownstein) در نقش مایکل (Micheal Jacobs) و توی پو (Tevy Poe) در نقش میشل میباشد.

نقد فیلم The Djinn ؛ دوستی با اجنه

یک خانه جدید میتواند ترسناک باشد، البته فقط به این دلیل که هنوز ناشناخته است. این ترسناک ترین چیز در مورد The Djinn است. یک فیلم ترسناک جدید در مورد جنی شیطانی به دنبال پسری نوجوان که صحبت نمیکند. این جمله ممکن است پیچیده به نظر برسد، اما در فیلم الجن واقعاً طرح زیادی وجود ندارد و اتفاق بیشتری نمیافتد.

ظاهرا جن دیلان در مقابل آسیب های دوران کودکی او می ایستد که از جمله آنها عدم وجود مادر دیلان است. دیلان پیوسته از خود میپرسد؛

فکر میکنی اگر من متفاوت نبودم مادرم میماند؟

نقد فیلم The Djinn ؛ الجن 2021
نقد فیلم The Djinn ؛ الجن 2021

اما به خاطر روش های نه چندان خوش برای اظهار اجنه، آنطور که انتظار میرود جن ها دیلان را یاری نمیکنند. پس با وجود اینکه فیلم The Djinn مشکلی با هیولا و جن ها ندارد به نظر میرسد آنها با خانه ای که شکار میکنند ارتباط چندانی ندارند.

نقد فیلم The Djinn ؛ تیر از کمان رها شده است

ما واقعاً چیز زیادی در مورد دیلان، یا ارتباط او با دنیای خارج نمیدانیم، و این فقط به این دلیل نیست که او خانه جدید خود را ترک نمیکند. با این حال، او از گوش دادن به موسیقی پاپ از رادیو لذت میبرد (زیرا متعلق به دهه 80 است). و به نظر میرسد که رابطه خوبی با پدرش در رابطه با کتابهای تصویری دارد، همانطور که میبینیم مایکل با صدای بلند یک بخش مهم از پینوکیو را میخواند، و پایان آن تنها بخش مهم است:

و آنچه که انجام شده است دیگر قابل برگشت نیست.

مصداق ضرب المثل: “تیر از کمان رها شده است”.

نقد فیلم The Djinn ؛ الجن 2021
نقد فیلم The Djinn ؛ الجن 2021

به نظر میرسد دیلان تا حدودی از گذشته تاریک خانه جدید خود آگاه است، زیرا در یک صحنه کوتاه اول فیلم، از مایکل میپرسد: “آیا مردی که قبلاً در اینجا زندگی میکرد واقعاً اینجا مرده است؟” و همچنین مایکل روزنامه ای را با یک عنوان جالب توجه کنار میگذارد: “شب وحشت”. اوه! برخی از این نقاط داستان بیش از سایر قسمت ها حائز اهمیت اتد.

متأسفانه، این صحنه های تثبیت کننده چیزهای بسیار بیشتری از آنچه در بقیه فیلم ارائه شده است، میدهند. زیرا زمانی که دیلان با بی احتیاطی جن را برای بازگرداندن صدایش، زندگی در خانه قبلی خود و آرامش خاطر احضار میکند، The Djinn بیشتر از اینکه با کودک درگیر شود و او را بترساند، از ترس کودک جلوگیری میکند. که این مورد از هیجان فیلم کاسته است.

به نظر میرسد کارگردانان نمیدانند یا خیلی به آنچه در مورد دیلان میگذرد اهمیت نمیدهند. آنها اغلب او را به عنوان کودکی بی گناه در جنگل معرفی میکنند که برخلاف قضاوت خوب، تصمیمی بسیار بد میگیرد که قابل برگشت نیست.


بیشتر بخوانید:

نقد فیلم صدای متال (Sound of Metal 2019) ؛ صدای پر سکوت

نقد فیلم Greenland (گرینلند 2020) ؛ خانواده من نبرد من است

 


خلاصه فیلم الجن 2021 ؛ نقد فیلم The Djinn

دیلان پسری است که توانایی صحبت کردن ندارد، و حالا به خانه ی پدرش نقل مکان کرده است. پدرش مایکل شب ها در ایستگاه رادیویی کار میکند. دیلان قبل از جابه جایی با مادرش زندگی میکرده است و با فلش بک هایی که در طول فیلم نمایش داده میشود شاهد شبی پر سانحه و ترامواتیک هستیم، شبی که از خواب بیدار میشود و از آشپزخانه صدای مادرش را میشنود که دارد گریه میکند.
مایکل به مقصد کار از خانه میرود. دیلان تصمیم میگیرد خانه را بگردد. و در میان اسباب مستأجر قبلی، پیرمردی که ظاهرا در آپارتمان مرده است، کتابی را پیدا میکند. کتابی رازآلود که دستورات جادویی در آن نوشته شده بود.

نقد فیلم The Djinn ؛ الجن 2021
نقد فیلم The Djinn ؛ الجن 2021

در داخل آن کتاب وسایل مورد نیاز برای برآورده کردن آرزوها را نوشته بود؛ شمع، آینه، کبریت و سوزنی برای ریختن خون. دیلان آرزوی برآورده شدن آرزویش را از جن طلب میکند. و خیلی سریع اتفاقات عجیبی میوفتد، دود های سیاهی فضای اتاق را پر میکند. پیرمرد به شکل قالب انسانی ظاهر میشود که در یک تابلوی نقاشی نمایان میشود.


بیشتر بخوانید:

نقد فیلم Oxygen (اکسیژن 2021) ؛ تابوت هوشمند

نقد فیلم profile (مشخصات 2018) : جهادگر مخفی


و متاسفانه دیلان هشدار روی کتاب را خوانده بود؛

” … به بهای روح شما برآورده میشود!”

اما مانند تمام انسان هایی که یک آرزو در زندگی برایشان مهم است، تمام ریسک ها را پذیرفته بود. و سوال اصلی اینجاست! که آیا دیلان در این مبارزه جان سالم به در خواهد برد تا ببیند آرزویش برآورده میشود یا نه؟

نقد فیلم The Djinn ؛ الجن 2021
نقد فیلم The Djinn ؛ الجن 2021

نقد فیلم The Djinn ؛ امتیاز فیلم الجن

فیلم The Djinn آن طور که باید ترسناک نیست و بیشتر یک افسانه غم انگیز است از خاطرات تکرار شونده و دنیای کودکی همه مان. زمانی که برای برآورده شدن آرزوهایمان خیالات بسیار میکردیم.

داستان یک موجود عجیب غریب و ترسناک که در طول فیلم سعی بر کشتن قهرمان اصلی فیلم دارد. قطع و وصل شدن برق، صدای زنگ خوردن تلفن و همانند اینها برای ایجاد صحنه های دلهره آور. به همین سبب فیلم الجن امتیاز کمی از طرف بینندگان و منتقدان به عنوان ژانر ترسناک دریافت کرده است.

اما از نظر بازی بازیگران فیلم جن امتیاز بسیار خوبی میگیرد. بازی ازرا دوی در نقش دیلان با وجود سن کمی که دارد قابل توجه است.

نقد فیلم The Djinn ؛ الجن 2021
نقد فیلم The Djinn ؛ الجن 2021

نکته قابل توجه نام فیلم است، که از نظر بسیاری از منتقدان؛ انتخاب نادرستی است. چرا که تعریف جن و داستان فیلم ارتباط ضعیفی دارند. و به همین دلیل انتظار مخاطب با توجه به اسم فیلم نسبت به خط داستانی آن متفاوت است. میتوانستند از نام هایی مثل کتاب سایه ها، برآورده کننده ی آرزو و امثالهم که انتخاب های مناسب تری هستند برای عنوان فیلم انتخاب کنند.

عوامل فیلم الجن ؛ نقد فیلم The Djinn

  • کارگردانان: دیوید چاربونیر، جاستین پاول
  • نویسندگان: دیوید چاربونیر، جاستین پاول
  • بازیگران: ازرا دوی، راب براونستین، توی پو
  • موزیک: متیو جیمز (Matthew James)
  • کشور: آمریکا
  • زبان: انگلیسی
  • مدت زمان فیلم: 82 دقیقه

بیشتر بخوانید:

 

دوستان و همراهان عزیز سایت فیگار اشتراک نظرات شما در رابطه با نقد فیلم The Djinn مایه افتخار و خرسندی ماست. شما میتوانید نظرات خود را زیر همین نوشتار در قسمت کامنت ها با ما به اشتراک بگذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *