نقد فیلم بی نهایت (Infinite 2021) ؛ تناسخ و چشم‌اندازی از گذشته

[yasr_overall_rating]در این نوشتار از فیگار به بررسی و نقد فیلم بی نهایت ساخته آنتونی فوکوآ می‌پردازیم. با ما همراه باشید تا در رابطه با فیلم Infinite 2021 بیشتر بدانید.

فیلم بی نهایت در ژانر علمی-تخیلی و اکشن ساخته شده است. داستان مردی به نام ایوان که توهماتی را می‌بیند. تحمل این توهمات بر او دشوار شده است. ایوان دز گذشته عضو انجمن بی نهایت بوده است. این انجمن در تلاش برای تناسخ انسان های مختلف است.

به نظر می‌آید که توهمات ایوان در واقع چشم‌اندازی از زندگی گذشته او است. به دلیل عضویت در انجمن بی نهایت و تبدیل به دیگری شدن، او توهماتی از زندگی‌هایی که در گذشته کرده است را می‌بیند. و امروز قبول می‌کند تا به گروهی برای نجات مردم کمک کند.

با ما در این نوشتار همراه باشید تا با زندگی پر رمز و راز ایوان و انجمن بی‌نهایت بیشتر آشنا شوید.

نقد فیلم بی نهایت (Infinite 2021)

تناسخ و چشم‌اندازی از گذشته

فهرست مطالب نوشتار نقد فیلم بی نهایت در ذیل لیست شده است:

  • تناسخ و چشم‌اندازی از گذشته
  • نقاط مثبت و نقاط منفی فیلم
  • نگاه کلی به فیلم
  • عوامل فیلم Infinite 2021
نقد فیلم بی نهایت ؛ نقد فیلم Infinite 2021
نقد فیلم بی نهایت ؛ نقد فیلم Infinite 2021

ایوان (مارک والبرگ) همیشه متفاوت بوده است، و در طی یک زندگی از بیماری روانی رنج می‌برد. این بیماری منجر شد که وی اسکیزوفرن شود. او در حفظ شغل‌اش مشکل دارد و به داروهای ضد روان پریشی نیاز دارد تا ذهن خود را راحت کند. از طریق تجارت سلاح‌های دست سازی که با مهارت‌های قدیمی ساخته شده‌اند، قرص‌ها را تهیه می‌کند.

“توهمات” ایوان در واقع خاطراتی از زندگی گذشته او است، زیرا او در طول دورانی که عضو انجمن بی نهایت بود،ژ به بدن های مختلف تجسم یافته بود. بی نهایت‌ها به دو گروه تقسیم می شوند: صادقین، که می‌خواهند از بشر محافظت کنند و آن را به یک عصر طلایی سوق دهند، و نیهیلیست‌ها، که توسط باتورست (Chiwetel Ejiofor) هدایت می‌شوند. باتورست به دنبال فرار از چرخه تناسخ است و با تهیه اسلحه روز قیامت، تمام انسان‌ها را برای انجام این کار نابود می‌کند. و فقط ایوان کلید متوقف کردن او را دارد.

پس از مشکلی که برای ایوان پیش می‌آید، ایوان به باتورست (Chiwetel Ejiofor) معرفی می‌شود. باتورست مردی دیوانه است که علاقه بسیاری به بیرون کشیدن اطلاعات از ذهن زندانیان دارد. و این نشان می‌دهد که این زوج قرن هاست یکدیگر را می‌شناسند. نورا (Sophie Cookson) که برای نجات دادن او می‌آید عضو گروه صادقین Infinite است. بی‌نهایت یک سازمان مخفی است، که برای توسعه مهارت‌های خاص تناسخ و توسعه قدرتی که از چنین بازآفرینی حاصل می‌شود، تلاش می‌کند. و شعار آن‌ها این است که بی نهایت حقایق را آشکار می‌کند.

گروه صادقین هستند برای یافتن The Egg (تخم مرغ) به کمک ایوان نیاز دارند. تخم مرغ سلاحی است برای روز قیامت که باتورست، با نقش سردسته Nihilist، یک تیم رقیب گروه صادقین انجمن بی نهایت، در پی شکار آن است. باتورست ایوان را به سمت جنون سوق می‌دهد، و به دنبال نابودی تمام زندگی روی زمین است.

ایوان، خسته از این قضایا، موافقت می‌کند که به گروه صادقین بپیوندد، و به زندگی قبلی خود به عنوان Treadway با بازی Dylan O’Brien بازگردد. تردوی یک عامل عضو بی نهایت بود که مالکیت تخم مرغ را قبل از مرگ برعهده داشت. ایوان از این طریق تلاش می‌کند تا تخم مرغ و جایی که آن را پنهان کرده است را بیابد.


بیشتر بخوانید:

نقد فیلم Cruella (کروئلا 2021)

نقد فصل اول سریال لوکی (2021 Loki) جدیدترین اثر مارول


در صحنه آغازین فیلم بی نهایت، یک اکشن و درگیری مشاهده می‌شود که در آن، ما با Treadway آشنا می‌شویم. او مأمور مخفی است و از یک ماشین با عملکرد بالا برای پیشی گرفتن از آدم‌های بد و گرفتن آن‌ها استفاده می‌کند. اختیار The Egg در دست اوست و جایی برای قرار دادن آن ندارد. او با نسخه قدیمی تر نورا و معشوقه‌اش Able  با بازی Tom Hughes در ارتباط است. و با کمک آن دو سعی در انجام این ماموریت دارد.

و این یک شروع عالی از فیلم است که توسط فوکوآ به نمایش گذاشته می‌شود. ترکیب خیالی صحنه‌های اکشن، بیماری‌های روانی، تعقیب و گریز و کنترل جهان و… ساختار کلی این فیلم را تشکیل می‌دهند.

نقد فیلم بی نهایت ؛ نقد فیلم Infinite 2021
نقد فیلم بی نهایت ؛ نقد فیلم Infinite 2021

نقد فیلم بی نهایت ؛ نقاط مثبت و نقاط منفی فیلم Infinite

فیلم بی نهایت پیش فرض جالبی داشت، اما نحوه اجرای آن چندان راضی کننده نیست. ایده چگونگی وجود دو زندگی متضاد در نوسان جهان می‌توانست به یک فیلم هیجان‌انگیز تبدیل شود، اما کارگردان آنتوان فوکوآ با یک اجرای دقیق همه را خراب می‌کند. تحمل این فیلم از یک جایی به بعد خیلی سخت می‌شود.

شما مشابه این فیلم را محتملا قبلاً دیده‌اید، با این تفاوت که در فیلم بی نهایت، جاودانه‌ها، خون آشام‌ها و یا انجمن‌های مخفی وجود دارند. با این حال به نظر می‌رسد که نسخه بهتری از آن را در گذشته تماشا کرده باشید. Infinite یک محصول ساخته شده برای پول است. کاملا بی روح و در نهایت بی معنی تولید شده است. پیش فرض ماهیتی جادویی دارد، اما کل فیلم در مورد اتومبیل‌های پرسرعت و سلاح‌هایی است که در آینده تولید خواهند شد.

علاوه بر اینکه خود داستان پر از حفره‌های منطقی است، صحنه‌های اکشن نیز بسیار طاقت فرساست. البته منهای یک صحنه تعقیب و گریز ماشین در شروع فیلم، که واقعاً خوب بود.

اجرای بازیگران نیز یا بد است و یا از منابع انسانی در این پروژه خیلی کم استفاده شده است. مارک والبرگ بازیگر توانایی است، اما پیوسته در پروژه‌های نامناسبی ایفای نقش می‌کند. چیتل اجیفر نیز تمام تلاشش را کرد که عملکرد خوبی نشان دهد، اما او نیز موفق نبود.

اما اگر بخواهیم به سایر اسامی شناخته شده در این فیلم نگاهی بیاندازیم: دیلان اُبرین فقط برای صحنه تعقیب و گریز اتومبیل که در بالا ذکر شد حضور دارد. او بسیار خوب می‌درخشد و سپس در آن صحنه می‌میرد. Rupert Friend نیز در آن صحنه حضور دارد اما زمان نمایش بسیار کمتری دارد. و Toby Jones نیز در کل دو دفعه خیلی کوتاه نشان داده می‌شود.

Wallis Day که در سریال‌های بسیاری بازی کرده است و پیوسته امتیازهای بالایی دریافت می‌کند، در کل فیلم بی نهایت یک یا دو دیالوگ دارد. در نتیجه این فیلم نتوانسته است از منابع انسانی و ستارگانش به خوبی استفاده کند. و سوال اینجاست که در دیگر صحنه‌های فیلم چه چیزی نمایش داده می‌شود؟

در ادامه فیلم تنها شاهد صحنه‌های اکشن تیر و تیراندازی، تصادف ماشین و تعقیب و گریز رندوم هستیم که این اتفاقات تقریبا هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند. انگار دو فیلم Fast and the furious و highlander ترکیب شده‌اند و یک آش بی‌نمک حاصل شده است. هیچ احساسی در آن صحنه‌ها وجود ندارد و داستان کاملا خسته کننده‌ به نظر می‌آید.

بی نهایت 2021 می‌توانست یک فیلم بی‌نظیر باشد اگر داستان را در ابعاد مختلف کاوش می‌کرد، و زمان بیشتری را به صحنه‌های زندگی گذشته اختصاص می‌داد. فیلمی که به بررسی دوره‌های مختلف تاریخ می‌پردازد و مدت زمان بیشتری را در آنجا سپری می‌کند، در عوض فلش بک‌های کوتاهی که در فیلم دیده می‌شود.

از این طریق خروجی فیلم عالی می‌شد. اما ترجیح سازندگان فیلم بر این بود که بودجه خود را صرف رانندگی ماشین از روی ساختمان‌ها، تعقیب و گریز‌های دیوانه‌وار و پایان‌های انفجاری کلیشه‌ای کنند. با این تصور که صحنه های مبارزه و بدلکاری هر چقدر بیشتر باشد، کمبود فیلمنامه را جبران خواهد کرد.

داستان فیلم قابلیت بسیاری برای پرداختن دارد، اما فیلنامه فیلم از پس آن برنیامده است. ابعاد زمان و مکان و توهمات شخص، ترکیب گذشته و آینده همه امکان داستان سرایی بسیاری فراهم می‌کند اما فیلم به غایت خود نرسیده است. فلش بک‌ها بسیار کوتاه است. شخصیت‌ها کمبود دارند و نتیجه مطلوب نشده‌ است.


بیشتر بخوانید:

نقد فیلم Censor (سانسور 2021)

نقد فصل اول سریال Sweet Tooth (دندان شیرین 2021)


از دیگر نقاط ضعیف فیلم می‌توان به موسیقی نامناسب و تدوین بد فیلم اشاره کرد، که از عوامل مهم تاثیرگذار بر فیلم هستند. اگر موزیک و یا تدوین فیلم مناسب نباشند، می‌توانند تاثیر بسزایی در گرفتن خروجی ضعیف بگذارند.

نقد فیلم بی نهایت ؛ نقد فیلم Infinite 2021
نقد فیلم بی نهایت ؛ نقد فیلم Infinite 2021

نگاه کلی به فلیم Infinite ؛ نقد فیلم بی نهایت

به طور کل اگر به دنبال تماشای فیلمی هستید که از هر نظر عالی و بی نقص باشد، فیلم بی نهایت انتخاب مناسبی برای شما نخواهد بود. اما افرادی که به صحنه‌های اکشن و اغراق آمیز علاقه‌مند هستند، از تماشای آن لذت بسیاری خواهند برد. چرا که سراسر فیلم از صحنه‌های تعقیب و گریز، ماشین‌های پرسرعت، تیراندازی و … تشکیل شده است.

این فیلم که در ژانر علمی-تخیلی و اکشن تولید شده است،‌ جا داشت تا بیشتر به آن پرداخته شود و مبدل به اثری بی‌نظیر شود. اما متاسفانه در نهایت فیلمی تجاری و ضعیف است، که از بازیگران آن به درستی استفاده نشده است و فیلمنامه ضعیفی دارد.

نقد فیلم بی نهایت ؛ نقد فیلم Infinite 2021
نقد فیلم بی نهایت ؛ نقد فیلم Infinite 2021

عوامل فیلم Infinite 2021 ؛ نقد فیلم بی نهایت

  • کارگردان: آنتونی فوکوآ
  • فیلمنامه: یان شُر
  • برگرفته از کتاب: “The Reincarnationist Papers” نوشته دکتر اریک مایکرانز (D. Eric Maikranz)
  • ستارگان: تام هاگز، مارک والبرگ، چیتل اجیفر، صوفی کوکسان،دیلان اُبرین
  • موسیقی: هری ویلیامز (Harry Gregson Williams)
  • مدت زمان فیلم: ۱۰۶ دقیقه
  • ژانر: علمی-تخیلی
  • کشور: آمریکا
  • زبان: انگلیسی

بیشتر بخوانید:

نظر خود را در خصوص بررسی و نقد فیلم بی نهایت با فیگار در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید. نظرات شما موجب خرسندی و بهبود نوشتار ما خواهد شد.


3 thoughts on “نقد فیلم بی نهایت (Infinite 2021) ؛ تناسخ و چشم‌اندازی از گذشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *