بازی دوستانه فوتبال ایران کانادا ؛ لغو نمی‌شود، اکوادور چه شد؟

بحث و گمانه زنی ها پیرامون بازی دوستانه فوتبال ایران کانادا به سوژه روز فوتبال ایران تبدیل شده است. پس از آنکه دیدار ملی پوشان برابر اکوادور لغو شد، حالا وضعیت تیم ملی پس از برگزاری بازی دوستانه با کانادا در وضعیت نامشخصی قرار دارد.

محمد جماعت مدیررسانه ای تیم ملی درخصوص برنامه ریزی تیم ملی برای فیفا دی های پیش رو گفت: درباره فیفا دی سپتامبر (شهریور) نمی توان از اکنون صحبت کرد. چرا که هنوز محل اردوی ما برای ماه سپتامبر مشخص نیست که در ایران اردو خواهیم داشت و یا در کشور دیگری. هنوز برنامه ریزی هایمان نامشخص است.

وی درباره اینکه تیم ملی پس از بازی دوستانه با کانادا قادر به ماندن در این کشور نیست و چه برنامه ای برای آن دارند، گفت: دو نوع برنامه ریزی مدنظر است. اول اینکه از کانادا راهی دوحه قطر شویم، اردویمان را در کشور قطر ادامه دهیم و از زمان فیفا دی استفاده کنیم. مورد دوم نیز این است که به ایران برگردیم.

بازی دوستانه فوتبال ایران کانادا

لغو نمی‌شود، اکوادور چه شد؟

بازی دوستانه فوتبال ایران کانادا
بازی دوستانه فوتبال ایران کانادا

جماعت خاطرنشان کرد: احتمال سفر به دوحه خیلی بیشتر است اما نکته این است که ما باید تیم ها را بررسی کنیم و ببینیم برای کدام تیم ها این امکان وجود دارد که با ما در قطر بازی کنند. متأسفانه رفتاری که دولت و مجلس کانادا انجام داد، برنامه های ما را بهم ریخت. اصلا اساس برنامه های ما روی این بود که در کانادا بمانیم  و طبیعتا اینکه برای یک بازی دوستانه این مسافت را طی کنیم و برگردیم، خیلی مناسب نیست.

دیدار دوستانه ایران-کانادا لغو نخواهد شد

بازی دوستانه فوتبال ایران کانادا
بازی دوستانه فوتبال ایران کانادا

احسان اصولی سخنگوی فدراسیون فوتبال در گفتگوی با برنامه رادیویی «تهران ورزشی» پیرامون قطعی‌شدن بازی با کانادا توضیح داد: بله، این بازی قطعی است و بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده در تاریخ 15 خرداد ماه در ونکوور بازی خواهیم کرد. بازی دوم هم همانطور که آقای استیلی گفته است، پیگیری‌هایش انجام شده و توافقات در سطح سرمربیان و سرپرست‌های تیم‌ها صورت گرفته است. وی افزود: فقط بحث قرارداد و تعیین محل بازی دوم تدارکاتی تیم ملی در کانادا باقی مانده است که احتمالاً تورنتو خواهد بود.

اصولی درباره فشارهای وارد شده برای لغو بازی دوستانه ایران-کانادا گفت: ما با توافق با فدراسیون فوتبال کانادا و براساس پروتکل‌های بین‌المللی قرارداد بستیم و آنها تعهد دارند، در چارچوب‌های تعریف‌ شده فیفا این قرارداد منعقد شده و بناست که این بازی برگزار شود؛ حواشی همه جا هست و صرفا فقط برای فوتبال نیست.

سخنگوی فدراسیون فوتبال ادامه داد: مسئولیت این حاشیه‌ها با فدراسیون فوتبال کانادا و دولت این کشور است تا تدابیر لازم را اتخاذ کنند. تا این لحظه که این بازی برقرار بوده و اقدامات اجرایی آن‌ هم در حال انجام است.

بیشتر بخوانید:

ماجرای اکوادور

بازی دوستانه فوتبال ایران کانادا
بازی دوستانه فوتبال ایران کانادا

ماجرا از این قرار است که اکوادور از ایران خواسته برای انجام این بازی به آمریکا بیاید و ایران هم گفته گرفتن ویزا سخت و زمان بر است و بهتر است این بازی در کانادا برگزار شد و در نهایت این کش و قوس بر سر محل برگزاری بازی شاید به لغو آن بیانجامد. در صورت لغو این دیدار که محتمل هم هست ایران (شاید) میزبان سنگال در استادیوم آزادی خواهد بود. این درحالیست که بازی سنگال هم هنوز قطعی نیست، ضمن اینکه بازگشت زودهنگام به ایران و برگزاری تنها یک بازی در کانادا برنامه آماده‌سازی تیم ملی را زیر سوال خواهد برد.
طبق برناه اولیه قرار است  تیم ملی در سفر به کانادا دو بازی دوستانه انجام دهد و بحث بازگشت به دوحه و یا تهران برای برگزاری بازی دوستانه دوم مطرح نیست. این برنامه می تواند خوب توصیف شود چرا که ملی پوشان بعد از سفر طولانی به کانادا می توانند برای انجام این دو بازی به خوبی ریکاوری کنند.

اما این صحبت‌ها در زمانی مطرح می‌شود که حتی در برگزاری بازی اصلی (ایران – کانادا) هم تردیدهایی جدی وجود دارد و با وجود اینکه نزدیک به 50 هزار بلیط برای این بازی فروخته شده بسیاری در کانادا به برگزاری این بازی اعتراض و خواستار لغو آن شده اند.

بازی دوستانه فوتبال ایران کانادا

بازی دوستانه فوتبال ایران کانادا
بازی دوستانه فوتبال ایران کانادا

البته با توجه به تضمین فدراسیون فوتبال کانادا شاید این بازی برگزار شود اما به‌نظر باید تامل بیشتری در سفر به کانادا صورت می‌گرفت، سفری که همین حالا هم نظرات منفی جدی برخی مقامات سیاسی داخلی را نیز به همراه داشته است.
البته کانادا از نظر فنی حریف بسیار خوبی برای ایران است اما نه با این میزان تنش که شاید آرامش را از تیم ملی بگیرد.
جالب اینجاست فدراسیون فوتبال حتی برای برگزاری بازی دوستانه با روسیه هم برنامه هایی داشته است. تیمی که به دلیل حمله کشورش به اوکراین از همه مسابقات بین المللی اخراج شده است و آینده تیره و تاری دارد.
به نظر می رسد فدراسیون فوتبال در مسیر آماده سازی تیم ملی یک مسیر پر سر و صدا را در پیش گرفته است. برگزاری بازی ایران–کانادا در شهر ونکوور با حضور 50 هزار تماشاگر با توجه به تنش های سیاسی این دو کشور بازتاب گسترده ای در رسانه های جهان خواهد داشت. اما واقعیت این است تیم ملی برای آماده سازی نیاز به برگزاری بازی‌های دوستانه متعدد با تیم های قوی تر و از همه مهم‌تر در سایه‌ی آرامش دارد.
برخی از تیم ها برگزاری 3 و حتی 4 بازی دوستانه را در خرداد ماه برنامه ریزی کرده اند اما تیم ملی فوتبال ایران تنها بازی با کانادا را نهایی کرده است؛ مسابقه‌ای که برای برگزاری اش باید هزاران کیلومتر به آمریکای شمالی پرواز کنیم و امیدوار باشیم همه چیز خوب پیش برود. این را هم در نظر داشته باشید که مثلا آمریکا در ماه خرداد 4 بازی تدارکاتی نسبتا خوب در برنامه دارد و ما اقلا یک بازی تدارکاتی از این رقیب درجه اول عقیبم.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار بازی دوستانه فوتبال ایران کانادا سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *