بهترین فیلم های پست مدرن علمی تخیلی ؛ به همراه بررسی فلسفی آنها

ژانر علمی تخیلی همیشه کاوشی برای مسائل انتزاعی می‌باشد. با ما همراه باشید تا به بهترین فیلم های پست مدرن علمی تخیلی که ذهن شما را منفجر می کند بپردازیم.

پست مدرنیسم، در اوایل سده‌ی نوزدهم و با وقوع جنگ جهانی دوم (بهترین فیلم های جنگ جهانی 2022، 2021 و تمام دوران)، در کشور‌های اروپایی شکل گرفت. این سبک هنری به علت نگرش در اعقادات به منظور نو گرایی، به جای سبک مدرنیسم وارد عمل شد و مکتبی فکری بود که به ساختار شکنی اسطوره‌ها پرداخت.

سبکی که بر خلاف، مدرنیسم شکل گرفت و انتقاد مدرنیته را به کار گرفت. این سبک هنری، زود‌تر از آنچه که فکرش بکنید به سینمای هالیوود و جهان رخنه ایجاد کرد، و کارگردان بزرگ را وادار به ساخت این مدل از فیلم‌سازی کرد. در اواخر فرن نوزده، و با شروع قرن بیستم، عصر جدیدی در ساخت فیلم‌های علمی تخیلی (بهترین فیلم های علمی تخیلی 2022) رخ داد و با تلفیقی که با سبک پست مدرنیسم پیدا کرد، توانست انقلابی در صنعت سینمای هالیوود بر پا کند.

بهترین فیلم های پست مدرن علمی تخیلی که ذهن شما را منفجر می کند

ساختار شکنی هنری

بهترین فیلم های پست مدرن علمی تخیلی
بهترین فیلم های پست مدرن علمی تخیلی

جنبه‌های استانداردی فیلم‌های پست مدرن در فیلم، شامل استفاده از طنز‌های روایتی، نقد‌های واقعی و پوج و تقلید از ماهیت ارجاعی ذهن مدرن می‌باشد. اما جنبه‌های بی‌نظیری که در این فیلم‌ها گنجانده شده بود، ماهیت تخیل را وارد نکرده بود.

در سال‌های اخیر نیز، رسانه‌های مدرن چاشنی تخیل (نقد فیلم‌های علمی تخیلی) را وارد این سبک هنری کرده‌اند و فیلم‌هایی را ساخته‌اند که ذهن را به چالش می‌کشاند. اگرچه هنرمندان مدرن با ساخت این نوع فیلم‌ها مخالف بوده‌اند اما تعداد کمی از این آثار توانستند به خوبی عمل کنند و بی حاشیه به کار خود ادامه دهند. با ما همراه باشید تا به معرفی و تحلیل بهترین فیلم های پست مدرن علمی تخیلی که ذهن شما را منفجر می کند بپردازیم.

Southland Tales

بهترین فیلم های پست مدرن علمی تخیلی
بهترین فیلم پست مدرن علمی تخیلی
  • کارگردان : ریچارد کلی
  • بازیگران : دواین جانسن، شان ویلیامز اسکات، سارا میچل کرل
  • سال انتشار : 2006
  • امتیاز : 5.3
  • خلاصه داستان : در سال 2005 حمله‌ای اتمی به تگزاس رخ می‌دهد و باعث نابودی بخش‌هایی از آن ایالت می‌شود.

تحلیل فیلم داستان‌های سرزمین جنوبی

بهترین فیلم های پست مدرن علمی تخیلی
بهترین فیلم های پست مدرن علمی تخیلی

پس از موفقیت ریچارد کلی بعد از ساخت فیلم‌های مختلف، او این بار با فیلم داستان‌های سرزمین جنوبی توانست یک حماسه‌ای (بهترین فیلم های حماسی 2022) علمی تخیلی را به تصویر بکشد. این فیلم که بر اساس رمانی گرافیکی به همین اسم ساخته شده است بهترین فیلم علمی تخیلی پست مدرن است که با ژانر آخرالزمانی (بهترین فیلم های آخرالزمانی 2022) تلفیق شده و به جنگ هسته‌ای می‌پردازد. موضوعاتی مانند تروریست و جنگ‌های هسته‌ای که توسط یک دولت نئومارکسیسم پخش می‌شود.

این اثر با ده‌ها شخصیت و توطئه‌های به هم پیوسته، بر روی سه قهرمان تمرکز دارد. ارائه‌های فرامتنی و وقفه‌های طنز‌آلود که در فیلم رخ می‌دهد، این فیلم را به اثری پست مدرن تبدیل می‌کند. تصاویر، بیشتر از آنچه که در فیلم هستند اطلاعات را به بیننده منتقل می‌کنند. این فیلم در زمان اکران، نتوانست باکس آفیس را فتح کند، اما سال‌ها پس از اکرانش توانست به عنوان فیلمی علمی تخیلی، مرز‌های سبک پست مدرنیسم را جابجا کند.

دانی دارکو (Donnie Darko) به کارگردانی ریچارد کلی آنقدر شگفت‌انگیز بود که نه نتها انتظارات سینمادوستان را برای اثر بعدی این فیلمساز به شکل ویژه‌ای بالا برد، بلکه جواز حضور در معتبرترین جشنواره سینمایی جهان را هم برای وی صادر کرد. اما داستان‌های ساوت لند، که اثری پسا آخرالزمانی به حساب می‌آمد، آنچنان تماشاگران را نا امید کرد که آنها نیز حسابی با هو کردن‌هایشان از خجالت فیلم و فیلمساز درآمدند.

نکته‌ی جالب اینجاست که فیلم به نمایش درآمده فاقد پایان‌بندی بود و هنوز جلوه‌های ویژه و موسیقی متن آن نیز تکمیل نشده بود. این نارضایتی‌ها تا حدی ادامه یافت که مارک کرمود، منتقد سرشناس، آن را بدترین فیلم نامزد نخل طلا شده تا به امروز توصیف کرد. ریچارد کلی که در ابتدا به عنوان یکی از نوابغ سینما خود را معرفی کرد، عملا با شکست فیلم بعدی‌اش تحت عنوان جعبه (The Box)، دست به محو کردن کامل خود زد. وی در خلال جشنواره کن ۲۰۰۶، طی مصاحبه‌ای اعلام کرد که پیش از آمدن به جشنواره، حتی قبر خود را هم رزو کرده است.

Cloud Atlas

بهترین فیلم های پست مدرن علمی تخیلی
بهترین فیلم های پست مدرن علمی تخیلی
  • کارگردان : لانا واکوفسکی
  • بازیگران : تام هنکس، هیل بری، جیم استروجز
  • سال انتشار : 2012
  • امتیاز : 7.4
  • خلاصه داستان : شش فرد که متعلق به نسل‌های متفاوت هستند، در حال بررسی این که چگونه تأثیرات اعمال انسانی دنیا را به نابودی ساخته است، می‌باشند.

تحلیل فیلم اطلس ابر

بهترین فیلم های پست مدرن علمی تخیلی
برترین فیلم های پست مدرن علمی تخیلی

این فیلم که اقتباسی از رمانی (بهترین سریال هایی که از روی رمان ساخته شده اند) به همین اسم می‌باشد که توسط دیوید میچل نوشته شده و تاریخی کاملاً پست مدرن از نژاد بشریت در قرن نوزدهم و بیستم را نشان می‌دهد. داستانی پساآخرالزمانی (بهترین فیلم های پسا آخرالزمانی 2021) که شخصیت‌های داستان را به طرزی عجیب به یکدیگر ارتباط می‌دهد و تاریخ پر طنین بشریت را بازسازی می‌کند.

این فیلم شش خط زمانی متفاوت به همراه شش شخصیت با نژاد و فرهنگ‌های مختلف را روایت می‌کند، و بازیگران بزرگی مانند تام هنکس و جیم استرجس در آن نقش‌آفرینی می‌کنند.

آزاد شدن یک برده‌ی سیاه‌پوست در اقیانوس آرام، در برابر یک سرباز کره‌ای (بهترین سریال های کره ای 2022)، سازماندهی شورش در یک خانه‌ی سالمندان در لندن و یا حتی داستانی عاشقنه (بهترین فیلم های تخیلی عاشقانه 2022 و 2021) میان دو انسان در سانفرانسیسکو، جزو عناوینی هستند که این فیلم به نمایش می‌گذارد.

اگرچه اطلس ابر، بسیار بیشتر از آنچه که می‌باشد پست مدرن را به نمایش می‌گذارد و ساختار شکنی احساسی انجام می‌دهد، اما همچنان جزو یکی از فیلم های علمی تخیلی پست مدرن است که بیش از پیش قابل تحسین است.

هر کدام از 6 داستانی که در در بازه های متفاوت زمانی روایت می‌شوند، داستان زندگی یکی از ماهاست. یکی علیه ناعدالتی خروش می‌کند، یکی علیه نا ملایمتی‌های انسانی زمانه می‌ایستد و مرز می‌شکند، یکی جاه طلبی اش سبب تحریک خوی وحشی گری‌اش می‌شود، یکی از قالبی که برای او تعریف شده خارج می‌شود و دنیای پیرامونش را بسیار زیباتر از آنچه که برایش متصور می شدند می‌یابد و…

باید بگوییم که این 6 داستان متفاوت (که البته باید بگویم جهش مداوم آنها به گذشته و آینده شاید کمی باعث گیج شدن مخاطب شود) به بهترین نحو ممکن برای تماشاگر بازگو شده اند و مدت زمان 3 ساعته این فیلم نیز فرصت کافی را در اختیار سازندگان گذاشته تا شخصیت‌های داستان را با جزییات کامل به مخاطب معرفی کند.

6 داستانی که در «اطلس ابر» روایت می‌شوند، همگی دارای جزییات فراوان و مهمتر از همه، دارای نشانه‌هایی انسانی هستند که در لایه‌های زیرین فیلمنامه پنهان شده‌اند و سه کارگردان این فیلم در بهترین زمان ممکن یعنی وقتی که تماشاگران محو زیبایی‌های بصری فیلم شده‌اند، این پیام‌های زیبای انسانی را به تماشاگر منتقل می‌کنند که در نوع خودش تاثیرگذارترین روش به حساب می‌آید.

جذاب‌ترین و البته طولانی‌ترین این اپیزودها مربوط به سانمی 451 هست که در سئول سال 2144 در یک حکومت دیکتاتوری اتفاق می‌افتد. در این اپیزود ما با افرادی مواجه می‌شویم که ضد سیستم رفتار می‌کنند و با رفتار خشنی هم مواجه می‌شوند، اما دنیای جدید آنها (که شاید برای امروز من و شما بسیار ساده و کسل کننده باشد) به قدری جذاب و هیجان انگیز است که آنها در آن غرق می‌شوند و کسی هم قادر به بازگردانی آنان به دخمه تعیین شده‌ای که پیش از این در آن زندگی می‌کردند نیست.

این اپیزود به لطف فیلمنامه حساب شده و بازی عالی دو بازیگرانش ( دونا بای و جیم استارگس ) یکی از بهترین اپیزودهای این فیلم می‌باشد که ارزش فنی بسیار بالایی هم دارد. اما بدون شک تاثیر برانگیزترین داستان فیلم، مربوط به اپیزود آخر یعنی داستان زاخاری و مرونیمن است که حرف های زیبای بسیار زیبایی در وصف انسانیت و لزوم توجه به زیبایی جهان و تصمیمات درست و یا غلط آنها بیان می‌کند.

تام هنکس و هالی بری در این داستان بهترین حضور را در فیلم تجربه کرده‌اند و دیالوگ‌های پرمعنا و تاثیر برانگیز این دو نیز شاید تلنگری به نسل کنونی ما باشد که پیوسته در حال نابودی جهان به منظور راحتی کنونی‌اش است. در این اپیزود ما با ویرانه ای مواجه هستیم که مسبب اصلی بوجود آمدن آن، تصمیمات شاید کوچک امروزمان بوده که در نهایت منجر به خلق این فاجعه شده باشد.

Videodrome

بهترین فیلم های پست مدرن علمی تخیلی
بهترین فیلم های پست مدرن علمی تخیلی
  • کارگردان : دیوید کروننبرگ
  • بازیگران : جیمز وود، دابی هری، سونجا اسمیت
  • سال انتشار : 1983
  • امتیاز : 7.2
  • خلاصه داستان : فیلم در مورد مدیر یک ایستگاه تلویزیونی در تورنتو است، که متوجه سیگنالی غیرقانونی با عنوان ویدیودروم می‌شود، که صحنه‌های خشونت و شکنجه شدید را پخش می‌کند.

تحلیل فیلم ویدئودروم

بهترین فیلم های پست مدرن علمی تخیلی
بهترین فیلم علمی تخیلی پست مدرن

ویدئودروم فیلمی با زیرمایه‌های ترسناک (بهترین فیلم های ترسناک 2022) است که، عناوینی شوم را در سر بیننده می‌پروراند و نگاهی جذاب از رسانه‌ها را طراحی می‌کند. جلوه‌های ترسناکی که با امضای کرانزنبرگ، در سینمای کانادا ظاهر می‌شود و توهمات بیومکانیکی (بهترین فیلم ها در مورد هوش مصنوعی از نگاه سایت فیگار) و روانی جسمی، از رسانه را ارائه می‌دهد.

ویدئودروم یک کلاسیک علمی و مدرن است که تله‌های ترسناک (نقد فیلم‌های ترسناک) را به عنوان یک دخل و تصرف غیرقابل بازگشت به ذهن بیننده القا می‌کند. تماشای این فیلم، همچنان یکی از سرگرم‌کننده‌ترین و در عین حال نگران‌کننده‌ترین آثاری است که در سبک فیلم‌های علمی تخیلی و پشت مدرن ساخته شده است. اثری روانشناحتی (بهترین انیمه های روانشناختی 2021) از عمق عصر اینترنت، که از طریف تلویزیون سخن می‌گوید.

شاید بتوان این اثر را فقط فیلمی از کراننبرگ دانست که به نوعی اخطار و آگاهی درباره آینده ویدئو یا شبکه‌های تلویزیون است؛ اما باید به این نکته توجه کنید که این فیلم از هیچ منظری یک اعلامیه پرخاشگر علیه این رسانه‌ها نیست. بلکه در واقع داستانی کنجکاوانه و در عین حال وقیح – به خاطر صحنه‌های بی‌پرده و پُرخشونت – است، که فضای ارتباطی و دو سویه میان تماشاگر و صفحه تلویزیون را مدنظر قرار می‌دهد.

فیلم‌های منحصر به فرد علمی – ترسناکِ کراننبرگ آنگونه که مشهور است، همواره عناصری مثل خشونت، آشفتگی‌های روانی – اجتماعی و مسائل جنسی را در خود داشته، اما این فیلم به‌طور خاص آن عناصر را در بستری متفاوت به نمایش می‌گذارد. گذشته از این مواردف فیلم در ادامه روایت، کند و کندتر می‌نماید و – تقریباً رو به پایان، ملغمه‌ای از صحنه‌های پوچ می‌شود.

The Ninth Configuration

بهترین فیلم های پست مدرن علمی تخیلی
فیلم های علمی تخیلی پست مدرن
  • کارگردان : ویلیام پیتر بلتی
  • بازیگران : ویلیام پیتر بلتی، استاکی کیچ، جیسون میلر
  • سال انتشار : 1980
  • امتیاز : 6.8
  • خلاصه داستان : افسر جدیدی به قلعه‌ای دور دست که به عنوان تیمارستانی برای سربازان بیمار روانی ارتش ایالات متحده آمریکا استفاده می‌کنند، وارد می‌شود. وی با اجازه دادن به اینکه بیماران در افکار دیوانه‌وار خود زندگی کنند قصد دوباره احیا کردن آن‌ها را دارد در حالی که خود با جنون فریبنده‌ی سرکوب‌ شده‌اش مبارزه می‌کند.

تحلیل فیلم پیکربندی نهم

بهترین فیلم های پست مدرن علمی تخیلی
بهترین فیلم های پست مدرن علمی تخیلی

درخشش بی سابقه‌ای از جنون پست مدرن، توسط کارگردان نویسنده‌ی فیلم جن‌گیر (بهترین فیلم های ترسناک بر اساس واقعیت) که ترسی روانشناختی (معرفی و تحلیل بهترین فیلم های روانشناختی علمی تخیلی از نگاه سایت فیگار) را از عمق اغوای بی‌پرده‌ی آسایشگاهی مخفی را به نمایش می‌گذارد.

نوشته‌ی بلاتی هر چقدر هم که دیوانه‌کننده به نظر برسد، اما نیمی از آن کمدی (بهترین فیلم های کمدی 2021) روایت می‌شود. یک شاهکاری بی‌نقص از سینمای سورئال (بهترین فیلم های سورئال (surreal) 2021) که گفت و گویی عمیق از حقایق بیماران و عقل‌گرایی روانشناسی است.

فضا و محیط این فیلم، هیجاناتی پر پیچ و خم و ترس پارانویا (بهترین فیلم های ترسناک توطئه محور) را تداعی می‌کند تا خودش را به بهترین فیلم پست مدرن علمی تخیلی تبدیل کند.

 

Kamikaze 1989

بهترین فیلم های پست مدرن علمی تخیلی
بهترین فیلم های پست مدرن علمی تخیلی
  • کارگردان : وولف گریم
  • بازیگران : راینار ورنر، گوثر کاوفمن، بوی گوبرت
  • سال انتشار : 1982
  • امتیاز : 5.7
  • خلاصه داستان : در آینده‌ای نزدیک، زندگی مردم توسط گروهی به اسم کمباین کنترل می‌شود. مأمور پلیسی به نام جنسن دستور می‌گیرد تا با ردگیری این گروه مخوف عملیات براندازی سازمان‌شان را راه‌اندازی کند.

تحلیل فیلم کامیکاز 1989

بهترین فیلم های پست مدرن علمی تخیلی
بهترین فیلم های پست مدرن علمی تخیلی

داستانی اقتباسی از رمان مشهور Per Wahlöö که تخیلی در دنیای دیستوپیایی را با بازی راینار ورنر افسانه‌ای به یکی از برترین فیلم های پست مدرن علمی تخیلی تبدیل شده است. نبردی بین رسانه‌های سلطه‌گر و هنرمندان زیرزمینی که ساختار شکنی هنری را به جان سینمای جهان می‌اندازد و رها می‌کند.

یک اثر هنری که با نقشه‌های کارآگاهی رویه خود را طی می‌کند و مجموعه‌ای از پوچ‌گرایی سینمایی را به بیننده‌ها نشان می‌دهد. طنز سنگینی که در طول فیلم، با خط داستانی طی می‌شود پست مدرنیسم را در دهه‌ی 80 دوباره زنده می‌کند.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار بهترین فیلم های پست مدرن علمی تخیلی سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.

پرسش های متداول

پست مدرن چیست؟

پست مدرن، یعنی استفاده از عناصر و موضوع‌هایی که از قدیم در زندگی بشر وجود داشته و امروزه به صورت پیشرفته و نوستالژیک بروز داده می‌شود.

از چه سالی ژانر علمی تخیلی با سبک هنری پست مدرن تلفیق شد؟

در دهه‌ی 80 میلادی بود که سینمای علمی تخیلی، توسط پست مدرن احاطه شد، و آثار زیادی در این موضوع ساخته شد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *