آیا شبکه‌های نمایش خانگی تعطیل خواهند شد؟

در نشستی که امروز در معاونت مطبوعاتی با موضوع شبکه‌های نمایش خانگی تعطیلی یا تنظیم‌گری برگزار گردید، به تهدیدهایی که بر شبکه نمایش خانگی وجود دارد و همچنین اهرم‌های تنظیم‌گری در آن پرداخته شد.

به گزارش فیگار به نقل از ایسنا؛ نشست تخصصی «شبکه‌های نمایش خانگی؛ تعطیلی یا تنظیم‌گری؟» با حضور «عبدالکریم خیامی» استاد دانشگاه امام صادق (ع) و «محمد صادق علیزاده» سردبیر هفته‌نامه «ایران جمعه» امروز (۱۸ دی ماه) در ساختمان معاونت امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:


آیا شبکه‌های نمایش خانگی تعطیل خواهند شد؟

«عبدالکریم خیامی»، در ابتدای این نشست با تأکید بر این که نظریه تنظیم‌گری پیرو شکست نظریه بازار متولد شده، اظهار کرد:

مهم‌ترین اجزا و ارکان تنظیم‌گری شامل مقررات‌گذاری، صدور و ابطال مجوز و نظارت هستند. البته تنظیم‌گری تنها به این موارد محدود نمی‌شود و شامل آموزش و حل اختلاف نیز است. حل اختلاف به معنای این است که اختلافات مستقیماً به دادگاه ارجاع داده نمی‌شوند؛ زیرا تنظیم‌گر خود یک نهاد تخصصی برای حل اختلافات است. تسهیل و حمایت نیز از وظایف تنظیم‌گر است که این حمایت امکان دارد قانونی، مالی یا حقوقی باشد. روابط بازار با سایر نهادهای حاکمیت نیز جزو وظایف آن است. تمامی این فعالیت‌ها را تنظیم‌گری می‌نامیم.

«محمد صادق علیزاده» در ادامه بیان کرد:

سازوکاری که به آن ساترا می‌گویند، برای انجام وظایف خود نیاز به ساختارها و اختیاراتی دارد. حل اختلاف یکی از وظایف آن است، اما تنظیم‌گر ما به رئیس جمهور نامه می‌نویسد تا کنشگری را فیلتر کند. اولاً خود تنظیم‌گر اختیارات و صلاحیت قانونی برای اقدامات خود را ندارد. ثانیاً خودش در مقام یک دستگاه قضایی نشسته است.

وی افزود:

کشمکش بین تنظیم‌گری و تعطیلی شبکه‌های نمایش خانگی به دلایل مختلفی وجود دارد. برخی از تهدیدهایی که بر شبکه‌های نمایش خانگی تأثیر می‌گذارد عبارتند از رقابت با شبکه‌های دیگر با گسترش پلتفرم‌های رسانه‌ای جدید مانند اینترنت، شبکه‌های اجتماعی و ویدئوهای آنلاین، رقابت برای جذب تماشاگران و تبلیغات به شدت افزایش یافته است.

فرایند صدور مجوز در کوتاه مدت باعث ارائه گزارش کار از طرف مدیران می‌شود؛ اما در بلند مدت به ضرر اکوسیستم است. از نظر تأمین محتوای فرهنگی، شما مجبورید دریچه‌ای را به فضای سرگرمی باز کنید، زیرا همه این پلتفرم‌ها توانایی تولید فیلم و سریال را ندارند. این به ضرر حاکمیت و منافع عمومی است.

نمایش خانگی

«خیامی» در ادامه نشست، با تأکید بر اینکه ما لوازم تنظیم‌گری را به ساترا ندادیم، توضیح داد:

تنظیم‌گران کشورهای دیگر اختیاراتی دارند. به عنوان مثال، آنها با بانک‌ها همکاری می‌کنند تا به کسب و کارها کمک کنند. ما در سطح نهادهای حاکمیتی باید به توافق برسیم. در سال 91، مفهوم تنظیم‌گری همگرا را مطرح کردیم که برخی موافق و برخی مخالف بودند. 12 سال بعد، همان مسأله همچنان وجود دارد. باید تجربه کشورهای دیگر و دانش در زمینه ارتباطات را مطالعه کنیم. به عبارت دیگر، در نهایت به یک نقطه رسیده‌ایم که همان سال بودیم.

«علیزاده» در پایان با تأکید بر اینکه این مسیر قبلاً طی شده گفت:

بخش مربوط به حاکمیت دوباره قرار است چرخ را از نو اختراع کند. تنظیم‌گری نیازمند اعطای ضمانت‌ها و استفاده از اهرم‌های اجرا است. اینکه شما به چنین جایگاهی برسید، یعنی قدرت عمودی از بالا به پایین برای اجرای تنظیم‌گری وجود داشته باشد. تمام این اتفاقات قبلاً رخ داده و در شورای عالی فضای مجازی، در این زمینه بحث شد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ی نظرات «عبدالکریم خیامی» «محمد صادق علیزاده» چیست؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با فیگار در میان بگذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *