مذاکره درباره میدان گازی آرش ؛ عربستان و کویت خواستار مذاکره با ایران

عربستان و کویت از جمهوری اسلامی ایران برای مذاکره درباره میدان گازی آرش ، بهره برداری از میدان گازی مشترک بین سه کشور موسوم به «آرش» دعوت کردند.

خبرگزاری عربستان سعودی چهارشنبه به نقل از بیانیه وزارت امور خارجه این کشور گزارش داد: «عربستان و کویت بر حق خود برای بهره برداری از میدان گازی مشترک آرش-الدره بین ایران، عربستان و کویت تاکید و پیشنهاد مذاکره با ایران برای تعین مرز شرقی این منطقه آبی تقسیم شده را مطرح کردند». در ادامه نوشتار مذاکره درباره میدان گازی آرش همراه فیگار بمانید.

مذاکره درباره میدان گازی آرش

عربستان و کویت خواستار مذاکره با ایران

مذاکره درباره میدان گازی آرش
مذاکره درباره میدان گازی آرش

بیشتر بخوانید:

در بیانیه عربستان سعودی آمده است:«ریاض و کویت بر ادامه کار برای اجرای توافقات صورت گرفته بین دو کشور در نشست ۲۱ مارس تاکید کردند».

در ادامه این بیانیه ادعا شده است: «عربستان و کویت پیش از این دعوت نامه هایی را برای مذاکره درباره تعیین مرز شرقی این منطقه به ایران ارسال کرده بودند اما به این درخواست ها پاسخی داده نشد».

وزارت خارجه عربستان افزود: «عربستان و کویت به عنوان طرف های مذاکره کننده، جمهوری اسلامی ایران را بار دیگر به برگزاری این مذاکرات دعوت می کنند».

میدان نفتی – گازی آرش (الدره) از میادین مشترک ایران، با کشورهای کویت و عربستان می‌باشد که در سال های اخیر به محل اختلاف میان سه کشور تبدیل شده و مقامات کویتی اخیرا ادعاهایی در این زمینه داشته اند که مقامات ایرانی  پاسخ آن را داده اند. در ادامه نوشتار مذاکره درباره میدان گازی آرش همراه فیگار بمانید.

بیشتر بخوانید:

میدان نفتی و گازی آرش یکی از میادین توسعه نیافته استراتژیک ایران است که مشترک با ناحیه بی طرف بین کویت و عربستان است. امتداد ساختمان میدان آرش در آب‌های ایران و ناحیه بی طرف بین کویت و عربستان، به میدان الدره کویت می‌رسد که از سال ١٩٧۵ در حال بهره‌برداری است.

آخرین تحول در خصوص میدان نفتی – گازی آرش به تاریخ پنجم فروردین سال جاری (۱۴۰۱) باز می گردد.

پیش از این قرار بود که با تعیین حدود مرزی در این میدان گازی مشترک، استحصال گاز از آن به شکل مشترک میان سه کشور پیش برود، ولی عربستان و کویت، در تاریخ یاد شده و بدون حضور ایران، قراردادی برای توسعه این میدان امضا کردند.

و به دنبال این اقدام، در تاریخ ۶ فروردین خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران طی سخنانی این توافق را غیرقانونی خواند.

خطیب‌زاده اعلام کرد: بر اساس مذاکرات پیشین، هرگونه اقدام برای بهره‌برداری و توسعه میدان آرش باید با هماهنگی و همکاری هر سه کشور انجام شود.متعاقب این سخنان، وزارت نفت هم از آغاز اقدامات ایران برای حفاری در این میدان خبر داد.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار مذاکره درباره میدان گازی آرش سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *