پیش بینی قیمت پروفیل و نبشی بدون خطا

پروفیل و نبشی از مقاطع فولادی پرکاربرد در ساختمان‌سازی و صنعت به شمار می‌روند که معمولاً در بازار با نوسانات بالایی همراه هستند. از این رو شناخت روند قیمت پروفیل و نبشی یکی از مهم‌ترین دانستنی‌ها برای فعالان این حوزه به شمار می‌رود.

اما برای اینکه بتوانیم قیمت پروفیل و نبشی را بدون خطا پیش بینی کنیم باید هریک از عوامل مؤثر بر قیمت نبشی و پروفیل را بشناسیم و بدانیم هرکدام از این پارامترها بر مبنای تغییر چه فاکتورهایی تعیین می‌شوند. در ادامه هریک از این عوامل را معرفی و بررسی کنیم.

پروفیل قوطی چیست؟

منظور از پروفیل در بازار آهن ایران همان قوطی است. قوطی پروفیل به مقاطع فولادی توخالی بسته با مقطع مربع و مستطیل هستند که کاربردهای مختلفی در صنعت و ساختمان‌سازی دارند و به دو دسته‌ی صنعتی و ساختمانی تقسیم‌ می‌شوند. قیمت پروفیل با توجه به کاربرد فراوانان نوسان بالایی داشته که برای مشاهده قیمت پروفیل می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید.

نبشی چیست؟

نبشی نوعی پروفیل باز با سطح مقطع به‌صورت دو ضلع عمود برهم شبیه به l است که در پروژه‌های عمرانی و صنعتی استفاده می‌گردد. نبشی‌ها از لحاظ نوع تولید به دو نوع فابریک و پرسی و از لحاظ شکل به دو نوع بال مساوی و نامساوی تقسیم می‌شوند. قیمت انواع نبشی را می‌توانید در این لینک مشاهده کنید.

چه عواملی بر قیمت پروفیل و نبشی تأثیر دارند؟

قیمت پروفیل و نبشی با توجه به جنس و کاربرد مشابه‌شان تحت تأثیر عوامل یکسانی هستند. از مهم‌ترین عوامل مؤثر بر قیمت نبشی و پروفیل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

نرخ دلار

باید عنوان کنیم که نرخ دلار مهم‌ترین پارامتر در نوسانات قیمت قوطی و نبشی به شمار می‌رود. به‌گونه‌ای که هر نوسانی در نرخ دلار باعث افزایش یا کاهش قیمت مقاطع فولادی و انواع قوطی و نبشی می‌شود.

نرخ دلار با توجه به وضعیت اقتصادی کشور، میزان درامد ارزی و چشم‌انداز سیاسی کشور بستگی دارد. از این رو برای پیش بینی بدون خطای قیمت پروفیل و نبشی باید نوسانات نرخ دلار را پیش بینی کرد.

در شرایط کنونی با توجه به میزان تورم و دورنمای اقتصادی کشور شرایط این گونه است که در چرخه‌های جهش تورمی نرخ دلار و کنترل دستوری تا آغاز دوره‌های بعدی جهش نرخ دلار قرار داریم. قیمت قوطی و قیمت نبشی در هر دوره مطابق با جهش تورمی نرخ دلار افزایش یافته و در زمان‌های اصلاح و کنترل نرخ دلار، وارد دوران رکود می‌شود.

میزان تولید و عرضه در بازار

میزان تولید و عرضه پروفیل و نبشی به کیفیت زنجیره تأمین و عملکرد تولیدکنندگان بستگی دارد. زنجیره تأمین به دسترسی مواد اولیه، میزان استهلاک تجهیزات تولید و محدودیت‌ها بستگی دارد.

محدودیت دسترسی به انرژی برق در تابستان و دسترسی به انرژی گاز در زمستان یکی از مهم‌ترین عوامل کاهش تولید و عرضه به شمار می‌رود. هم‌چنین افزایش نرخ دلار و تمایل تولیدکنندگان بالادستی به صادرات و کسب درامدهای دلاری از دیگر عوامل سختی دسترسی به مواد اولیه و گران شدن آن شناخته می‌شود. به این ترتیب هرگونه کاهش عرضه نسبت به تقاضا باعث افزایش قیمت پروفیل و نبشی می‌شود و برعکس.

میزان تقاضا در بازار

معمولاً میزان تقاضا در بازار در چند حالت بالا می‌رود. در حالت اول با توجه به رونق اقتصادی و صنایع مصرف‌کننده تقاضا برای خرید پروفیل و نبشی بیشتر می‌شود. صنایعی نظیر ساختمان، لوازم منزل و خودروسازی که با توجه به شرایط اقتصادی می‌توانند وارد دوران رکود یا رونق شوند.

در حالت بعدی تقاضا برای خرید نبشی و پروفیل معمولاً در زمان‌های بازار افزایشی براساس جهش نرخ دلار و ترس از گران‌تر شدن مقاطع به وجود می‌آید. در چنین حالتی تقاضا در یک دوره کوتاه مطابق با جهش تورمی قیمت بالا رفته در حالی که میزان مصرف ثابت می‌ماند. در این حالت بازار میزان تقاضای آینده خود را پیش‌خور کرده و تقاضا در آینده به کمترین میزان خود می‌رسد. در چنین حالتی رکود برای ماه‌ها بر بازار نبشی و پروفیل حاکم می‌شود و فنر تورمی خود را برای جهش قیمتی بعدی فشرده‌تر می‌کند.

برند تولید  کننده

یکی از مهم‌ترین پارامترها در قیمت پروفیل و نبشی به کارخانه تولیدکننده مربوط می‌شود. هرچند معمولاً قیمت انواع پروفیل و نبشی به‌صورت هم‌زمان کاهش یا افزایش می‌یابند اما در همین بازار هم پروفیل های ارزان و گران نیز هستند که برخی برندها با توجه به کیفیت تولیدشان آنها را قیمت گذاری و به بازار عرضه میکنند.

کیفیت مواد اولیه، روش و استاندارد مورد استفاده برای تولید قوطی یا نبشی از مهم‌ترین دلایل اختلاف قیمت برندهای مختلف در بازار قوطی و نبشی به شمار می‌روند.

کارخانه‌هایی نظیر فولاد ناب تبریز، شکفته مشهد، نبشی فولاد کوهپایه، نبشی ظهوریان، نبشی نورد فولاد تهران، نبشی نورد آریان فولاد، نبشی یاوران زنجان، نبشی صبا فولاد منظومه، نبشی نورد مگا استیل ایوانکی، نبشی ذوب آهن اصفهان، نبشی جاوید بناب، نبشی سپاهان اصفهان، نبشی فولاد سپهر ایرانیان، نبشی فولاد نصر آذربایجان، نبشی نورد فولاد اشتهار، نبشی نستا، نبشی البرز غرب و نبشی صنعتی لاهور از برندهای تولید کنند نبشی در بازار ایران شناخته می‌شوند.

پیش بینی قیمت پروفیل و نبشی بدون خطا

  • شاهین فلز سپاهان
  • فولاد علویجه
  • پروفیل صدرا
  • شرکت جهان پروفیل پارس
  • نورد لوله یاران
  • بهفلز سپاهان
  • صنایع نورد میلاد
  • پروفیل آسیا
  • پروفیل گل نرده
  • شرکت لوله و پروفیل صابری
  • پروفیل ساوه

ازجمله برندهای تولید پروفیل در بازار آهن شناخته می‌شوند.

سایر عوامل مؤثر بر قیمت نبشی و پروفیل

قیمت ورق فولادی، قیمت جهانی فولاد و هزینه حمل بار از دیگر عوامل تأثیرگذار بر قیمت نبشی و پروفیل به شمار می‌روند. معمولاً برای تولید انواع نبشی و پروفیل پرسی از ورق فولادی استفاده می‌کنند و به همین دلیل قیمت ورق در بازار نبشی و پروفیل از اهمیت بالایی برخوردار است. نرخ هزینه بار با توجه به مسافت محل بارگیری تا محل دریافت بستگی دارد و بهتر است بار موردنظر از مراکز نزدیک‌تر به محل پروژه شما خریداری شود.

سخن پایانی

برای اینکه بتوانید قیمت نبشی و قیمت پروفیل قوطی را به درستی پیش بینی کنید باید بتوانید در اولین گام نوسانات نرخ دلار را پیش بینی کنید. در میزان عرضه‌ها حواستان به شروع سرمای زمستان و قطع گاز تولیدکنندگان و گرمای تابستان و قطع برق آن‌ها باشد. به رونق صنایع با توجه به چشم‌انداز اقتصادی کشور و هم‌چنین نوسانات قیمت جهانی فولاد دقت کنید و برند تولیدکننده را از یاد نبرید. استاندارد بودن وزن پروفیل و وزن نبشی مورد نظر یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای تعیین کیفیت یک برند به شمار می‌روند.

پیش بینی ها بر اساس داده های قیمت پروفیل در سایت آهن باکس صورت گرفته.

/

پایان رپورتاژ


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *