نقد فصل 1 سریال All of Us are Dead 2022 ؛ نتفلیکس تنش‌زا در کره‌ی مستعمره

شما باید برخی را قربانی کنید تا بمانید، مهم نیست که چقدر وحشتناک به نظر می‌رسد، زمان کمی برای تأمل وجود دارد. با نوشتار نقد فصل 1 سریال All of Us are Dead با فیگار بمانید.

همه ما مرده‌ایم یک سریال کره‌ای زبان از نتفلیکس به نویسندگی چون سونگ ایل و کارگردانی لی جائه کیو و کیم نام سو است. این سریال بر اساس وبتون Now at Our School اثر Joo Dong-geun است. در ادامه با نوشتار نقد فصل 1 سریال All of Us are Dead همراه فیگار بمانید تا به بررسی فلسفی و روانشناختی این سریال کره ای جدید بپردازیم.

نقد فصل 1 سریال All of us are dead (همه ما مرده ایم)

نتفلیکس تنش‌زا در کره‌ی مستعمره

فهرست مطالبی که در ادامه نوشتار نقد فصل 1 سریال All of Us are Dead خواهید خواند به شرح زیر است:

نقد فصل اول All of us are dead, ما همه مرده ایم, بررسی فصل 1 همه ما مرده ایم
نقد فصل اول All of us are dead, ما همه مرده ایم, بررسی فصل 1 همه ما مرده ایم

ساختار روایی

داستان این سریال عمدتا بر روی یک گروه از دانش آموزان دبیرستان هیوسان تمرکز دارد، که سعی می‌کنند از دست هیولاهای گوشتخوار دبیرستان خود جان سالم به در ببرند. در طول روایت این سریال صحنه‌های درام و غمناک و همچنین بعضی اوغات کمدی به غیر از خود داستان اصلی سریال که درباره زامبی‌ها است به چشم می‌خورد.

زامبی‌های این سریال مثل زامبی‌های فیلم قطار بوسان بودنند و روی صدای دیگران بشدت حساسیت داشتند، پس دانش آموزان این دبیرستان باید صدای خود را کنترل می‌کردند.

در ساختار روایی سریال ما همه مرده ایم زندگی لی چئونگ سان (یو چان یانگ) و دانش‌آموزان دبیرستانی‌اش زیر و رو می‌شود… وقتی دانش‌آموزی که گمان می‌رود مفقود شده است، شروع به رفتارهایی نامتعارف مانند یک حیوان وحشی می‌کند، خودش را در موقعیت‌های غیرطبیعی غرق می‌کند و سعی دارد افرادی را که به او نزدیک می‌شوند گاز بگیرد.

این شکل رفتاری مشخص می‌کند که قرار است فضایی با شیوع رفتارهای زامبی‌طور را شاهد باشیم. در ادامه چئونگ سان و دانش‌آموزان دیگر – مبارزه ای را برای زنده ماندن (بهترین فیلم های نجات و بقا 2021)، در فضایی وحشت‌آلود و پارانویا و دنیای نامتعارفی پر از مرده‌ی متحرک شروع می‌کنند.

ژانر زامبی (بهترین فیلم های کره ای زامبی محور و بهترین فیلم ها و سریال های زامبی 2022) در طول سال ها فراز و نشیب های خود را داشته است. اخیراً با فیلم هایی مانند Blood Quantum و تجدید حیات فرنچایز Resident Evil (نقد فصل اول سریال رزیدنت اویل تاریکی بی نهایت Resident Evil Infinite Darkness) شروع به بازگشت کرده است.

عمدتاً به این دلیل که سازندگان به یاد داشته اند که این ژانر برای کاوش در برخی از حقایق تاریک در مورد جامعه استفاده می‌شود. سریال کره ای All Of Us Are Dead از این امر ابایی ندارد، زیرا دانش آموزان با تعصبات و باورهای مختص خود مبارزه‌ای تنش‌زا را استارت می‌زنند.

نتفلیکس از بعد از سریال‌های محبوب بازی مرکب (همه مقاله‌های مرتبط به سریال بازی ماهی مرکب را می‌توانید از طریق لینک سریال Squid Game مطالعه بفرمایید) و اهل جهنم (نقد فصل اول سریال Hellbound ؛ بررسی فلسفی و روانشناختی + پاسخ به پرسش های احتمالی) دیگر دستش آمده است که با کره‌ای‌ها بیشتر همکاری کند. نتفلیکس بعد از موفقیت‌های بسیاری که از این سریال‌ها به دست آورد بیشتر به سمت همکاری با کره‌ای‌ها رفت.

البته که قبل از سریال بازی مرکب و همین سریال همه ما مرده‌ایم، یک سریال کره‌ای زامبی محور دیگر به اسم Alive# (#زنده) را تولید کرد. حال باید ببینم که آیا سریال همه ما مرده‌ایم نیز مثل بازی مرکب موفق بوده است یا خیر و یا می‌توان به همان مقدار محبوب شود؟

در نگاه اول این سریال بسیار ساده نمایش داده می‌شود و فقط حس یک سریال زامبی محور عادی را به شما القا می‌کند، اما مضنون اصلی این سریال معضل قلدری است که کره را فرا گرفته است. این سریال طوری قلدری را به نمایش در می‌آورد که از همان قسمت اول بیننده را به نقطه جوش می‌رساند.

این سریال که در ژانر اکشن (بهترین فیلم های اکشن 2022)، درام و فانتزی (بهترین فیلم های فانتزی 2022) است با توجه به ساختار روایی‌اش بشدت خشن به تصویر کشیده می‌شود و حس تنش‌زای نامتعارفی را در ما ایجاد می‌کند.

فضاسازی

نقد فصل 1 سریال همه ما مرده‌ ایم, تحلیل فصل 1 سریال همه ما مرده‌ ایم
نقد فصل 1 سریال همه ما مرده‌ ایم, تحلیل فصل 1 سریال همه ما مرده‌ ایم

محیط دبیرستان نیز مکانی عالی و نوستالژیک برای ساختن یک داستان ترسناک (بهترین فلیم های ترسناک نتفلیکس 2022) فراهم می‌کند. All Of Us Are Dead اولین سریال ترسناکی نیست که مفهوم «دبیرستان به معنای واقعی کلمه جهنم بودن» را بررسی می‌کند – سریال ترسناک کره‌ای Hellbound این نوع فضاسازی را تا حد زیادی به تصویر کشید. اما این سریال ثابت می‌کند که یک دبیرستان مکان ایده آلی برای شیوع زامبی و ایجاد حس تنش خواهد بود.

زامبی‌ها با سرعتی ترسناک پخش می‌شوند، اتاق‌ها را غرق می‌کنند و شخصیت‌ها را به اتاق‌های مختلف محدود می‌کنند. کافیست صحنه‌ی در کتابخانه را به یاد بیاورید؛ سکانسی که به مسابقه ای خشونت‌گونه علیه زمان تبدیل می‌شود. همه‌ی شحصیت‌ها در این سریال کره ای (بهترین سریال های کره ای نتفلیکس 2022) برای زنده ماندن تلاش‌های غیرقابل توصیفی را انجام می‌دهند، از جمله اینکه دیگران را بی رحمانه قربانی زامبی ها می‌کنند… درواقع همه چیز برای بقا، حذف می‌شود. حتی انسان‌ها توسط انسان‌ها!

تصمیمات و اقدامات ناامیدانه

نقد فصل اول All of us are dead, ما همه مرده ایم, بررسی فصل 1 همه ما مرده ایم
نقد فصل اول All of us are dead, ما همه مرده ایم, بررسی فصل 1 همه ما مرده ایم

وقتی زامبی ها حمله کنند، اولین واکنشی که از ما سر می‌زند چیست؟ ما نمی دانیم، هرگز مجبور به تجربه چنین موقعیتی تا به الان نشده‌ایم، اما مطمئناً همان سؤالات را از خود می‌پرسیدیم و همان شک و تردیدهایی را خواهیم داشت که این گروه پر رنگ از دانش آموزان دبیرستانی دارند.

بسیاری در مواجهه با احتمال ابتلا یا حمله، تسلیم ترس می‌شوند. برخی از کسانی که موفق به مواجهه با موقعیت یا واکنش به موقع نمی‌شوند، متاسفانه دوام زیادی نمی‌آورند. آنها گاهی اوقات به صورت همزمان قهرمان و تبهکار می‌شوند، زیرا اغلب باید فداکاری هایی برای خیر بزرگتر انجام داد.

شما باید برخی را قربانی کنید تا بمانید، مهم نیست که چقدر وحشتناک به نظر می‌رسد، زیرا در این شرایط یا می‌کشید یا کشته می‌شوید و زمان کمی برای تأمل وجود دارد تا اینکه همه به ناچار قربانی زامبی ها شوند.

این سریال همه این نکات و موارد دیگر را مطرح می‌کند، همه در تجارب معمولی نوجوانی، دوستی ها/ دشمنی ها و عاشقانه ها، خاطرات و تجربیاتی که هر یک از دیگری دارند. این سریال در رابطه با یک گروه غریبه نیست، این انسان‌ها افرادی هستند که در طول سال ها لحظات زیادی را با هم به اشتراک گذاشته اند و باید تصمیم بگیرند که وقتی یکی از آنها گاز گرفته می‌شود و قرار است به یک هیولا تبدیل شود چه کاری انجام دهند… این مسئله تنها مفهوم بشری در عصر ناپایداری است که نسبتا وحشتناک به نظر می‌رسد

گروه به عنوان قهرمان داستان

نقد فصل 1 سریال همه ما مرده‌ ایم, تحلیل فصل 1 سریال همه ما مرده‌ ایم
نقد فصل 1 سریال همه ما مرده‌ ایم, تحلیل فصل 1 سریال همه ما مرده‌ ایم

یکی از نقاط قوت سریال که باید در نقد فصل 1 سریال All of Us are Dead به آن اشاره کنیم، نداشتن یک قهرمان اصلی است. این سریال درباره گروهی است که سعی می‌کنند زنده بمانند، به هر یک از اعضا، گذشته‌ی متفاوتی داده می‌شود که در طول قسمت‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد و ساختار روایی با توجه به شرایط، نقش اصلی را رها می‌کند.

قابل توجه ترین چیز این است که چگونه هر کس به روش خود زیست خاصی را برای ما تولید می کند. بدترین اتفاق ممکن و مفهوم اساسی کل سریال که جریان بی‌نظیری را شکل می‌دهد، بی تفاوتی است، و در این سریال تک تک شخصیت ها ما را به عشق یا نفرت وا می‌دارند، می‌خواهیم ببینیم آنها زنده می‌مانند یا از بین می‌روند، ما را خشمگین می‌کنند.

سرعت دیوانه کننده

نقد فصل اول All of us are dead, ما همه مرده ایم, بررسی فصل 1 همه ما مرده ایم
نقد فصل اول All of us are dead, ما همه مرده ایم, بررسی فصل 1 همه ما مرده ایم

این سریال با وجود فضاسازی آرام و پر از سکوت در بسیاری از صحنه‌ها، می‌تواند به شکل نامتعارفی اکشن باشد و آدرنالین شما را بالا ببرد. سناریوهای اکشن معمولاً شامل فرار غیرنظامیان از دست زامبی‌ها می‌شود، اما زمانی که شخصیت‌ها با هم مبارزه می‌کنند، بینندگان مقدار شگفت‌انگیزی از تنش را مشاهده می‌کنند.

We are Dead لحظات آرام و غمگین را در هم می‌آمیزد. فتنه پرتنش سیاسی و نظامی؛ طنز و اکشن دلخراش… مانند زامبی ها، لحظه ای که یکی شروع به دویدن می‌کند، با آنها می‌دویم و روی لبه صندلی منتظر می‌مانیم تا صحنه تمام شود تا بتوانیم نفس راحتی بکشیم و فکر کنیم؛ انگار یکی از آن گروه هستیم. در مورد اینکه برای زنده ماندن از این هرج و مرج عظیم و بی رحم چه می‌توان کرد دچار تردید پر از پرسش می‌شویم.

مشخصات

نقد فصل 1 سریال همه ما مرده‌ ایم, تحلیل فصل 1 سریال همه ما مرده‌ ایم, نقد فصل اول All of us are dead, ما همه مرده ایم, بررسی فصل 1 همه ما مرده ایم
نقد فصل 1 سریال همه ما مرده‌ ایم, تحلیل فصل 1 سریال همه ما مرده‌ ایم
  • نام فارسی: همه ما مرده ایم, نقد فصل اول سریال همه ما مرده‌ ایم
  • ستارگان:پارک-سولومون، پارک-جی-هوو، چو-یی-هویان، چان-یانگ-یوون،
  • کارگردان: لی جائه کیو و کیم نام سو
  • تعداد قسمت: 12, نقد فصل اول سریال همه ما مرده‌ ایم
  • تاریخ انتشار: 28 جانویه 2022
  • محصول: کره جنوبی ؛ نقد فصل 1 سریال All of Us are Dead
  • زبان: کره‌ای, نقد فصل 1 سریال All of Us are Dead
  • توزیع کننده: نتفلیکس

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد فصل 1 سریال All of Us are Dead سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد‌ها و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسندگی مهمان کلیک نمایید.


2 thoughts on “نقد فصل 1 سریال All of Us are Dead 2022 ؛ نتفلیکس تنش‌زا در کره‌ی مستعمره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *