از پشت پرده لغو پخش سریال ترکی آتاتورک از دیزنی پلاس تا واکنش تند مردم ترکیه

پس از اینکه دیزنی پلاس تحت فشار شدید کمیته ملی آمریکایی-ارمنی برای لغو پخش سریال ترکی آتاتورک از دیزنی پلاس قرار گرفت، تصمیم گرفت که سریال را نمایش ندهد.

لغو پخش سریال ترکی آتاتورک از دیزنی پلاس

پس از اینکه دیزنی + تحت فشار شدید کمیته ملی آمریکایی-ارمنی برای لغو نمایش سریال آتاتورک قرار گرفت، پلتفرم سریال را نمایش نخواهد داد. این سریال که فیلمبرداری خود را به پایان رسانده،متشکل از 6 قسمت است. آراس بولوت اینملی بازیگر اصلی آن، نقش جوانی آتاتورک را ایفا کرده است. فصل اول سریال دورانی از زندگی آتاتورک را نمایش می‌دهد.

امروزه کشور ارمنستان خواهان به رسمیت شناختن نسل‌کشی ارمنی‌ها است اما دولت ترکیه علی‌رغم عدم انکار وقوع چنین واقعه‌ای از پذیرفتن این واقعه با عنوان «نسل‌کشی» خودداری کرده و وجود سیاست سیستماتیک برای نابودی ارمنیان را قبول ندارد.

ترکیه معتقد است که در آن سال‌ها علاوه بر ارمنی‌ها ترک‌های بی‌دفاع نیز قربانی آشفتگی‌ها شده‌اند. پژوهش‌های بسیار زیادی درباره نسل‌کشی ارمنیان انجام شده و می‌شود، که قریب به اکثریت آن‌ها وقوع چنین نسل‌کشی را واقعی و انکارناپذیر می‌دانند.

رئیس RTÜK:

تصمیم گرفته شد که تحقیقاتی بر اساس اطلاعات عمومی مبنی بر اینکه ارائه‌دهنده خدمات رسانه دیجیتال دیزنی پلاس تصمیم گرفته است سریال «آتاترک» را روی پلتفرم خود پخش نکند، آغاز شود. غازی مصطفی کمال آتاتورک مهمترین ارزش اجتماعی ماست.

واکنش دمت آکالین به لغو پخش سریال ترکی آتاتورک از دیزنی پلاس

لغو پخش سریال ترکی آتاتورک از دیزنی پلاس
واکنش دمت آکالین به لغو پخش سریال ترکی آتاتورک از دیزنی پلاس

واکنش کاربران در فضای مجازی به این صورت بود که چرا هنرمندان هیچ اعتراضی به این مسئله نمی‌کنند. دمت آکالین یکی از خواننده های پر حاشیه ترکیه، در جواب کاربران نوشت:

من اعتراض کردم، منو در این دسته قرار ندین، برین به بقیه مثل دمت اوزدمیر و … بگین که چرا هیچی نمیگن!

بیشتر بخوانید:

مخالفت کمیته ملی آمریکایی-ارمنی با پخش سریال آتاتورک

مخالفت کمیته ملی آمریکایی-ارمنی با پخش سریال آتاتورک
مخالفت کمیته ملی آمریکایی-ارمنی با پخش سریال آتاتورک

حکومت ترکیه سال‌هاست که با پرداخت مبالغ هنگفت به شرکت‌های روابط عمومی آمریکاییِ و اهدای کمک‌های مالی به موقوفه‌های دانشگاه‌های آمریکایی به انکار این نسل‌کشی در آمریکا دامن زده‌است. اما در آخرین تلاش برای پخش سریال آتاتورک از دیزنی پلاس، با مخالفت کمیته ملی آمریکایی-ارمنی مواجه شد.

همزمان با لغو پخش سریال ترکی آتاتورک از دیزنی پلاس ، این سریال به صورت یک فیلم سینمایی، از دوازدهم آبان 1402 در سینماهای ترکیه نمایش داده خواهد شد.

سیاست کمالیست‌ها و ترکیه امروزی

لغو پخش سریال آتاتورک از دیزنی پلاس
لغو پخش سریال آتاتورک از دیزنی پلاس

پس از تأسیس رژیم جمهوری ترکیه توسط مصطفی کمال آتاتورک، سیاست دولت کمالی مبنی بر ایجاد وطن خالص تُرک در نواحی شرقی ترکیه که هنوز تعدادی از ارمنی‌ها در آنجا ساکن بودند آغاز شد؛ که در اوایل دهه ۱۹۲۰ میلادی تعدادی ارمنی در جنبش کمالی وجود داشته که حتی به صورت فعال وی را در جنبش ملی تُرکی یاری رسانده و از ایدئولوژی کمالیست و جنبش سکولار وی حمایت کردند.

ارمنی‌ها می‌پنداشتند که در این سکولاریسم اظهار شده از سوی آتاتورک راهی برای بقای باقی‌مانده ارمنیان در ترکیه وجود خواهد داشت. طولی نکشید که این بار هم ارمنی‌ها امیدهای خود را مانند دوران انقلاب ترکان جوان برباد رفته دیدند، چرا که ایدئولوژی کمالیسم به رغم تأکید بر اصل دموکراتیک بودن حکومت، در حقیقت در امتداد حکومت ترکان جوان و مبتنی بر حذف حداکثری غیر ترکان و ایجاد دولت ملت تُرک است.

این سیاست را آتاتورک در همان اوایل ایجاد نظام جمهوری با مهاجرت دادن اتراک بلغار و یوگسلاوی به مرزهای شرقی آناتولی برای تقویت تُرک‌های آن نواحی عملی کرد. وی هزاران تُرک را از بلغارستان و یوگسلاوی به منظور تُرکی‌سازی این مناطق در این نواحی اسکان داد تا هم حامی تُرکان آن نواحی باشند و هم ضریب امنیتی مرزهای شرقی را در برابر ارمنیان بالا ببرند.

این اقدام بخشی از برنامه تُرک گردانی این مناطق از لحاظ هویتی، تاریخی و نژادی بود که با تخریب اموال و آثار تاریخی ارمنیان و دیگر اقوام مسیحی پیگیری شد. هدف از این عمل ویرانی یادگارها و شواهد تاریخی حضور ارمنی‌ها در آسیای صغیر بود. این سیاست تا به امروز کماکان ادامه دارد.

بیشتر بخوانید:


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *