به بهانه پخش سریال حشاشین حسن صباح که بود؟

با پخش آخرین قسمت سریال حشاشین ، یک موج جذاب و تعریف در مورد این سریال در ایام ماه رمضان شروع شد. حالا با انتشار این سریال، بد نیست بررسی کنیم که حسن صباح ، شخصیت اصلی این مجموعه کیست؟

این سریال که داستان‌های «حسن صباح»، قلعه الموت و مذهب اسماعیلیه را به تصویر می‌کشد، با استقبال زیادی از بینندگان مصری و کشورهای عربی مواجه شد و به سرعت در صدر نتایج جستجو در گوگل قرار گرفت.

سریال الحشاشین ، با روایت و درامی از وقایع داخلی ایران و مصر در قرن یازدهم میلادی، نه تنها توانست جذابیت و سرگرمی خود را به نمایش بگذارد، بلکه علاوه بر این، افکار عمومی و رسانه‌های اجتماعی در ایران نیز به خود جلب کرد. مخاطبان ایرانی به طور غیر رسمی و از طریق رسانه‌ها و کانال‌های تصویری مختلف با زیرنویس فارسی، امکان دیدن این سریال پرطرفدار و بحث‌برانگیز را داشتند.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید: معرفی سریال حشاشین (The Assassins)

برای اطلاع از آخرین اخبار سینمای جهان، می‌توانید به بخش اخبار سینما و تلویزیون یا کانال تلگرامی فیگار مراجعه کنید.


حسن صباح که بود؟

نکته‌ای که باعث شده این سریال مورد توجه قرار گیرد، صرفاً جنبه درام و سرگرم‌کننده آن نیست. واکنش‌ها به این سریال از جنبه‌های مختلفی شکل گرفته و علاوه بر بحث‌ها و انتقادات تاریخی، به موضوعات اعتقادی و اسلام سیاسی در دنیای امروز نیز اشاره شده است. شباهت‌های این سریال با وقایع امروز، به ویژه در خاورمیانه، با گروه‌هایی مانند اخوان المسلمین در مصر، طالبان در افغانستان، گروه داعش، بنیادگرایی و تروریسم در لباس دین و مذهب، در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی بحث و گفتگو شده‌اند.

«حسن بن علی بن جعفر صباح حمیری»، در فلات ایران، دولت اسماعیلیان الموت را تأسیس کرد و یک رهبر مذهبی بزرگ مذهب اسماعیلیه بود. او در خانواده‌ای شیعه دوازده امامی در قم متولد شد. پدرش، «علی بن محمد بن جعفر صباح حمیری»، اهل کوفه بود و ادعا می‌کرد که نسبش به حمیری یمنی برمی‌گردد.

حسن صباح

در طی سال‌هایی که «حسن صباح» در حال یادگیری آموزه‌های اسماعیلی بود و به مصر سفر می‌کرد، سلجوقیان با کمک «نظام‌الملک طوسی» به طور قابل‌توجهی قدرتمند شدند. «ملکشاه»، سومین سلطان قوی سلجوقی، با «عبدالله بن محمد بن القائم»، خلیفه عباسی، رابطه‌ای دوستانه داشتند.

در آن زمان، یک نگرانی مشترک بین خلافت و سلطنت وجود داشت و شورش‌ها در سوریه که تا مصر، مرکز خلافت فاطمی، ادامه یافت و موجب نگرانی شد. پس از بازگشت از مصر، حسن صباح به عنوان یک داعی اسماعیلی به ایران بازگشت و سیاست انقلابی خود را مطرح کرد. همچنین، قدرت نظامی سلجوقیان در مناطق مختلف نیز بررسی شد. او ابتدا به کرمان و یزد سفر کرد و برای چند ماه به اشاعه آئین اسماعیلی درگرفته شد.

سپس به خوزستان رفت و سه سال را در دامغان سپری کرد. سپس به گرگان، ساری، دماوند و قزوین سفر رفت. تا حدود سال 480 ه‍.ق، تمرکز حسن صباح روی سواحل دریای مازندران، به خصوص منطقه کوهستانی دیلم بود. این منطقه از دوران باستان به عنوان پناهگاهی برای علویان و شیعیان شناخته می‌شد و فاصله زیادی با مراکز قدرت سلجوقی در مرکز و غرب ایران داشت.

داستان سریال بر اساس بستری تاریخی در قرن یازدهم میلادی روایت می‌شود. در آن زمان، حسن صباح رهبر گروه اسماعیلیه بود. در این سریال، نشان داده می‌شود که او و همفکرانش چگونه شخصیت‌های مهم کشوری، نظامی و مذهبی را ترور می‌کردند. سریال به عنوان یکی از منابع مکتوب، گروه اسماعیلیه را به عنوان بنیانگذار تروریسم و جوخه کشتار مسلحانه نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ی وقایع سریال حشاشین چیست؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با فیگار در میان بگذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *