حقایق پنهان فیلم Last Night In Soho ؛ پاسخ به پرسش‌های احتمالی

در آخرین شب در سوهو اثر ادگار رایت، شخصیت‌هایی مانند الی و سندی باید برای مقابله با وحشت‌هایی که سر راهشان قرار می‌گیرد، اقدامات بسیار شجاعانه انجام دهند. با نوشتار حقایق پنهان فیلم Last Night In Soho همراه فیگار بمانید تا در رابطه با حقایق پنهان و پرسش‌هایی که در طول ساختار روایی این فیلم هیجان‌انگیز با آن مواجه می‌شوید صحبت کنیم.

Last Night In Soho اولین فیلم بلند رایت پس از Baby Driver در سال 2017 است و شاید جاه‌طلبانه‌ترین فیلم این کارگردان تا به امروز باشد. این فیلم با محوریت الویس «الی» ترنر با بازی توماسین مک‌کنزی، امروز را با لندن دهه 1960 می‌آمیزد، با چشم‌اندازهای رویایی که جای خود را به واقعیت کابوس‌وار می‌دهد.

ادگار رایت بیشتر به خاطر تدوین سریع، موسیقی متناسب و اکشن ( بهترین فیلم های اکشن 2022 و بهترین فیلم های اکشن 2021 ) بسیار خاص شناخته می‌شود. از آنجایی که این فیلم در فیلم‌شناسی کارگردان بسیار منحصربه‌فرد است، هزاران داستان جالب از همان آغاز ایده روایت حول تولید فیلم شکل گرفت؛ در ادامه با نوشتار حقایق پنهان فیلم Last Night In Soho همراه فیگار بمانید تا در رابطه با پرسش‌های احتمالی شما بعد از دیدن فیلم و نکات مهم پیرامون فیلم دیشب در سوهو برای شما بگوییم.

حقایق پنهان فیلم Last Night In Soho

پاسخ به پرسش‌های احتمالی

فهرست مطالبی که در ادامه نوشتار حقایق پنهان فیلم Last Night In Soho خواهید خواند به شرح زیر است:

حقایق پنهان فیلم Last Night In Soho
حقایق پنهان فیلم Last Night In Soho

رایت تلاش کرده است تا فیلم Last Night In Soho را از طریق کمپین بازاریابی خود کاملاً مرموز و مخفی نگه دارد، و به راحتی می‌توان دلیل آن را فهمید. جدای از ابزار روایی اصلی فیلم – که الی رویاهایی از افراد مرده دارد – معماهای زیادی هست که باعث می‌شود الی عمیق تر در گذشته فرو رفته و آن جهان را در زمان حال ببیند.

در حالی که الی در ابتدا با خواننده سندی (آنیا تیلور-جوی) همراه و مشتاق فرار از واقعیت است تا ماجراهای خود را دنبال کند، او حقیقت تاریک‌تری را کشف می‌کند.

پایان Last Night In Soho به یک مبارزه ناامیدانه برای احقاق عدالت برای سندی تبدیل می‌شود، درواقع فیلم دیشب در سوهو تلاش می‌کند تا همه رشته‌ها و جدول‌های زمانی خود را به هم گره بزند و افشاگری‌های بزرگی را ارائه کند، که حتی اگر کاملاً موفق نباشد، به موضوعات اصلی آن گره می‌خورد.

نقد فیلم دیشب در سوهو (Last Night in Soho) ؛ بررسی تکنیکی، فلسفی و روانشناختی

بیماری اسکیزوفرنی در الی

حقایق پنهان فیلم Last Night In Soho
حقایق پنهان فیلم Last Night In Soho

از همان آغاز فیلم شب گذشته در سوهو، مشخص شد که الی دارای یک توانایی بسیار قابل توجه است: اینکه او می‌تواند آنچه را که به رویاهای افراد مرده بستگی دارد ببیند. در ابتدا، فیلم این را به گونه‌ای نشان می‌دهد که الی فقط تصوراتی از مادرش دارد که چندین سال قبل از اتفاقات فیلم جان خود را از دست داده است، اما همچنین واضح است که این نکته یا توانایی چیزی است که برای مدت طولانی (شاید از زمان مرگ مادرش) اتفاق افتاده است.

با این حال، وقتی الی به لندن نقل مکان می‌کند، آشکار می‌شود که این امر فراتر از حال و هوایی است که بعد از مرگ مادرش برای او به وجود آمده است، زیرا او شروع به دیدن چشم‌اندازهایی از دهه 1960 و خواننده‌ای بنام سندی می‌کند، که سپس به طور فزاینده‌ای واقعیت او را تسخیر می‌کند.

مادربزرگ الی از این رویاها به عنوان یک “هدیه” یاد می‌کند که نوعی قدرت ماوراء طبیعی ( بهترین فیلم های ماورالطبیعه 2022 ) را نشان می‌دهد. اما پایان Last Night In Soho، چیز دیگری را نشان می‌دهد. چند بار ذکر شده است که مادر الی مبتلا به اسکیزوفرنی بوده.

خود الی به بیماری روانی خاصی مبتلا نیست، اما فیلم نشان می‌دهد که او در حال تجربه نوعی روان‌پریشی است که می‌تواند شامل توهم باشد. Last Night In Soho عمیقاً به وضعیت روحی الی یا اینکه چرا او افراد خاصی را می‌بیند نمی‌پردازد، اما او در سنین جوانی دچار یک ضربه روحی بزرگ شد و این مسئله هنوز با او همراه است.

بیشتر بخوانید:

آسیب‌های خشونت‌بار خانم کالینز

حقایق پنهان فیلم Last Night In Soho
حقایق پنهان فیلم Last Night In Soho

معمای بزرگ شب گذشته در سوهو با هویت اصلی صاحبخانه الی، خانم کالینز، در واقع سندی آشکار می‌شود. به نظر می‌رسد که Last Night In Soho می‌خواهد آسیب‌های خشونت آمیزی که برای سندی باقی مانده را نشان دهد که او بر آن غلبه نکرده است.

این امکان وجود دارد که خانم کالینز صرفاً به این دلیل که نمی‌خواهد به زندان برود سعی در کشتن الی داشته باشد، اما با توجه به سن او، این احتمال وجود دارد که واقعاً به دلیل خطری باشد که این امر برای سلامت روانی او ایجاد می‌کند. و گذشته او برای فرار شکل گرفته است.

الی در نهایت جان سالم به در می‌برد، اما سندی در تلاش ناامیدانه‌اش برای پنهان کردن رازش، جان (مایکل آجائو) را با چاقو می‌زند. باید بدانید که سندی برای مدت طولانی با ارواح زندگی می‌کرده است. او در داخل آن مکان گیر افتاده است، و به همین دلیل است که غریزه‌اش، کشتن کسانی است که به عنوان تهدید می‌بیند. به همین دلیل است که او سعی می‌کند جان خود را بگیرد، و در ساختمان در حال سوختن می‌ماند.

در انتها سندی، احساس می‌کند که سزاوار مرگ است، و می‌خواهد توبه کند، اما این مسئله نیز، شاید، فرصتی برای او باشد تا در نهایت آن ارواح را آرام کند.

بیشتر بخوانید:

سرنخ‌ها

حقایق پنهان فیلم Last Night In Soho, آخر دیشب در سوهو چیشد
حقایق پنهان فیلم Last Night In Soho, آخر دیشب در سوهو چیشد

گویا همه نکات و حقایق ساختار روایی فیلم دیشب در سوهو، در انتهای فیلم برملا می‌شود، اما این فیلم سرنخ‌های زیادی را در طول روایت تصویری خود برای بینندگان ارائه می‌دهد که به هویت واقعی خانم کالینز به عنوان سندی اشاره می‌کند.

از لحظه‌ای که الی برای اولین بار از تختخواب بازدید می‌کند آشکار است: خانم کالینز او را از یک قانون آگاه می‌کند (مرد بی مرد)، که در ابتدا این قانون، به عنوان تلاش او برای مراقبت از الی در نظر گرفته می‌شود (و همینطور است)، اما در گذشته دلیل بسیار واضح‌تری برای این قانون خانم کالینز، وجود دارد.

حتی خود انتخاب بازیگر نیز مانند یک اشاره به نظر می‌رسد: دیانا ریگ فقید و بزرگ نه تنها پایان حضور است که نقشی دلپذیرتر از یک صاحبخانه را می‌طلبد، بلکه خود نماد دهه 1960 است و کاملاً با این ایده که سندی کیست مطابقت دارد.

پیوندهای دیگری نیز با دهه 1960 وجود دارد: خانم کالینز به موسیقی‌ای که الی گوش می‌دهد، واکنش نشان می‌دهد. او اشاره می‌کند که از دهه 60 اتاق را عوض نکرده است. به طور مشابه، خانم کالینز اشاره می‌کند که دختران زیادی آمده‌اند و رفته‌اند، مجسمه بالرین مشابه سندی را دارد.

بیشتر بخوانید:

تصویر سندی در آینه و نمای آخر

با وجود اینکه خانم کالینز در فیلم Last Night in Soho’s در پایان می‌میرد، این آخرین باری نیست که بینندگان سندی را می‌بینند. این فیلم در پایان خود به زمانی کات می‌خورد که الی طراحی تمام شده خود را در یک نمایش مد ارائه می‌دهد.

آثار الی هنوز بسیار تحت تأثیر دهه 60 و سندی است و در لحظات پایانی فیلم، سندی در آینه به شکل الی یا برعکس ظاهر می‌شود. این نسخه ایده آلی از یک شخصیت آسیب دیده است. درواقع این نوع پایان برای شخصیت الی، نشان می‌دهد که الی قادر به فرار از گذشته نیست، پیوندی همیشگی را در ذهن خودش قبول کرده است، که هشدار خطرناک‌تری برای الی است. او هنوز تعادلی بین گذشته و حال پیدا نکرده است، شاید بعد‌ها بتواند سندی را رها کند و این نوستالژی به معنای درد را از زندگی خودش دور کند.

بازگشت سندی در آینه در پایان شب گذشته در سوهو با یکی از مضامین اصلی فیلم همخوانی دارد، که خطر زندگی در گذشته یا نگه داشتن آن است، و اینکه وسواس دلتنگی لزوما چیز خوبی نیست. آخرین شب در سوهو درباره این است که چگونه مردم به گذشته فکر می‌کنند و از آن درس نمی‌گیرند یا از آن دور می‌شوند، و اینکه چقدر می‌تواند خطرناک باشد.

فرآیند نوشتن مشابه فیلم 1917

آخر فیلم شب گذشته در سوهو چی میشه, آخر Last Night In Soho چی شد
آخر فیلم شب گذشته در سوهو چی میشه, آخر Last Night In Soho چی شد

ادگار رایت معمولاً همه فیلم‌هایی را که کارگردانی می‌کند، می‌نویسد… اما در این فیلم کریستی ویلسون فیلمنامه را با همکاری رایت نوشت و از دیگر آثار او می‌توان به 1917، یکی از بهترین فیلم های جنگی قرن بیست و یکم اشاره کرد.

نویسنده نوشتن این فیلم ترسناک را به روند نوشتن فیلم 1917 تشبیه کرد، زیرا می‌گوید:

سبک هر دوی آنها این است که شما را به دنیای درونی شخصیت‌ها راه می‌دهند.

به همین دلیل، او روند نوشتن این دو فیلم را متفاوت، اما در عین حال از جهاتی بسیار شبیه به هم خواند.

آنیا تیلور و ادگار رایت

پایان فیلم دیشب در سوهو, آخر فیلم شب گذشته در سوهو چی میشه, آخر Last Night In Soho چی شد
پایان فیلم دیشب در سوهو

سال‌ها پیش، تیلور سعی کرد نقشی در Baby Driver داشته باشد. این مسئله منطقی است، زیرا هم تیلور جوی و هم لیلی جیمز، که نقش دبورا را بازی می‌کند، فیزیک و بیان بسیار مشابهی دارند. در نهایت این بازیگر جوان و زیبا، توانست نقش سندی را در فیلم Last Night in Soho، که یکی از بهترین شخصیت های فیلم است، به دست آورد.

بیشتر بخوانید:

نام اصلی فیلم Last Night In Soho

حقایق پنهان فیلم Last Night In Soho, آخر دیشب در سوهو چیشد, پایان فیلم دیشب در سوهو, آخر فیلم شب گذشته در سوهو چی میشه, آخر Last Night In Soho چی شد
حقایق پنهان فیلم Last Night In Soho, آخر دیشب در سوهو چیشد

به گفته Indie Wire، اگرچه Last Night In Soho عنوانی عالی به نظر می‌رسد و کاملاً برای فیلم مناسب است، اما نام اصلی نبود. در واقع، حتی انتخاب دوم رایت هم نبود.

عنوان فیلم در ابتدا Red Light Area بود، اما کارگردان متوجه شد که باید آن را تغییر دهد، زیرا مردم می‌توانستند آن را با فیلم Red Lights با بازی Cillian Murphy اشتباه بگیرند. رایت سپس به این فکر افتاد که نام آن را «شب هزار چشم دارد – The Night Has A Thousand Eyes» بگذارد، اما پس از آن متوجه شد که این عنوان پرمخاطب به فیلم دیگری نیز تعلق دارد. بنابراین او در نهایت به انتخاب سوم خود، Last Night In Soho رسید.

خاطرات والدین رایت

همانطور که حتما دیده‌اید، فیلم دیشب در سوهو در زمان به دهه 1960 سفر می‌کند، به وضوح تحقیقات و تلاش زیادی انجام شده است تا سوهو دقیق به نظر برسد. به گفته نیویورک تایمز، همه چیز با گوش دادن رایت به خاطرات والدینش در آن دوره آغاز شد.

رایت پس از آن به این دهه علاقه‌مند شد و شروع به گشت و گذار در فضاسازی‌های آن دوره کرد که طی این تحقیق‌ها یک دل نه صد دل درگیر فضای موسیقیایی آن دهه شد. این نکته همچنین فضای متناسب موسیقی متن فیلم را توضیح می‌دهد، زیرا سوهو پر از آهنگ‌های دهه 60 است.

مشخصات فیلم

  • کارگردان ادگار رایت
  • تهیه‌کننده تیم بوان، اریک فلنر، نایرا پارک و ادگار رایت
  • فیلمنامه‌نویس کریستی ویلسون و ادگار رایت داستان ادگار رایت
  • بازیگران توماسین مک‌کنزی، آنیا تیلور-جوی، مت اسمیت، دایانا ریگ، ریتا تاشینگهم و ترنس استامپ
  • موسیقی استیون پرایس
  • فیلم‌بردار چونگ چونگ هون
  • تدوین‌گر پل مکلیس ؛ آخر فیلم شب گذشته در سوهو چی میشه
  • شرکت تولید ورکینگ تایتل فیلمز و فیلم۴ پروداکشنز
  • توزیع‌کننده فوکس فیچرز و یونیورسال پیکچرز
  • مدت زمان ۱۱۶ دقیقه ؛ پایان فیلم دیشب در سوهو
  • کشور ایالات متحده آمریکا و بریتانیا
  • زبان انگلیسی ؛ آخر دیشب در سوهو چیشد

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار حقایق پنهان فیلم Last Night In Soho سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد‌ها و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسندگی مهمان کلیک نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *