چک لیست راه اندازی رستوران

شروع یک کسب و کار جدید نیازمند برنامه ریزی دقیق، کار سخت و تصمیم گیری هوشمندانه است. در ادامه با نوشتار چک لیست راه اندازی رستوران همراه ما بمانید.

این امر به ویژه زمانی صادق است که کسب و کار جدید شما یک رستوران باشد. اول، مهم است که مفهوم رستوران خود را تعریف کنید و اینکه چگونه در بین رقبا برجسته می شود. شاید شما همیشه آرزو داشته باشید که دستور العمل های مورد علاقه خانواده خود را با جهان به اشتراک بگذارید. یا، شاید، شما یک طراحی منحصر به فرد برای یک نوع جدید از تجربه غذاخوری در ذهن دارید. مهم نیست مفهوم شما، باید در تمام جنبه های کسب و کار شما منعکس شود.

داشتن چشم انداز روشن تنها یک تکه از پازل است، شما همچنین باید ساختار و برنامه ای داشته باشید تا ایده خود را به مکانی تبدیل کنید که مهمانان می خواهند بارها و بارها از آن بازدید کنند. انجام تحقیقات بازار و ایجاد یک طرح تجاری جامع کلیدی است. هنگام ساختن نقشه راه کسب و کار خود، مطمئن شوید که همه متغیرهایی را که می توانند بر موفقیت رستوران شما تأثیر بگذارند، در نظر بگیرید. سپس، هنگامی که برنامه خود را مستحکم کردید و تامین مالی خود را تضمین کردید، وقت آن است که دست به کار شوید و رویای خود را به واقعیت تبدیل کنید.

برای کمک به شما در شروع کار، ما یک چک لیست رایگان با کاربرد آسان ایجاد کردیم که مشخص می کند چه کاری باید انجام دهید و چه زمانی باید انجام دهید تا رستوران خود را برای یک شب افتتاحیه موفق راه اندازی کنید.

چک لیست رستوران چیست؟

چک لیست رستوران ابزاری است که برای اطمینان از تکمیل تمام وظایف ضروری قبل، حین و بعد از عملیات رستوران استفاده می شود. این فهرستی از مواردی است که معمولاً به ترتیب زمانی باید بررسی یا تکمیل شوند.

برای صاحبان و مدیران رستوران ها، چک لیست ها برای ساده کردن مراحل باز و بسته کردن، جلوگیری از حوادث آشپزخانه و اطمینان از رعایت استانداردهای ایمنی مواد غذایی ضروری است.

ایجاد چک لیست همچنین می تواند به شما کمک کند تا آموزش کارکنان جدید را استاندارد کنید و اطمینان حاصل کنید که همه در یک صفحه هستند. چک لیست رستوران ها را می توان برای اهداف مختلف مورد استفاده قرار داد، اما همه آنها یک هدف مشترک دارند: حفظ عملکرد روان و کارآمد رستوران شما.

 

چک لیست کلی قبل از راه اندازی رستوران

چک لیست موجودی

برای اینکه رستوران شما بدون مشکل کار کند، باید روی موجودی خود نظارت دقیقی داشته باشید و مطمئن شوید که مواد اولیه کلیدی شما کم نشده است. اینجاست که چک لیست موجودی وارد می شود – به شما کمک می کند آنچه را که باید دوباره ذخیره شود و تاریخ انقضای آن نزدیک می شود را پیگیری کنید. چک لیست موجودی باید شامل موارد زیر باشد:

  • قفسه ها را تمیز، سازماندهی و انبار کنید.
  • اقلام موجودی را شمارش، اندازه گیری و ثبت کنید.
  • هر کالای سهام را برچسب بزنید.
  • از یک برگه موجودی برای تعیین اینکه کدام اقلام نیاز به ذخیره مجدد دارند استفاده کنید.
  • هرگونه موجودی منقضی شده یا تاریخ گذشته را بازرسی و دفع کنید.
  • از یک سیستم POS برای ادغام سوابق موجودی خود با سوابق فروش خود استفاده کنید.

تهیه چک لیست اقدامات

 تحلیل بازار

تحقیقات بازار یک مؤلفه مهم در هنگام افتتاح یک کسب و کار جدید یا تغییر دادن کسب و کار فعلی خود است. تحقیقات عمیق بازار برای هر کسب و کار جدیدی حیاتی است، اما برای مشاغل محلی مانند رستوران ها به همان اندازه مهم است. این به شما بینش بهتری برای تصمیم گیری آگاهانه کسب و کار می دهد.

یک طرح تجاری دقیق ایجاد کنید

هنگام ایجاد یک طرح کسب و کار، باید اجزای زیر را در نظر بگیرید، مانند

  1. خلاصه اجرایی
  2. نمای کلی شرکت و جزئیات بنیانگذاران
  3. جزئیات مالی
  4. تحلیل بازار
  5. پیشنهادات تجاری
  6. مدیریت
  7. استراتژی روابط عمومی
  8. خدمات مشتری و خیلی بیشتر

 

مکان ایده آل را انتخاب کنید

در اینجا برخی از جنبه های اضافی برای تمرکز بر روی آنها وجود دارد مانند:

  • بازار هدف
  • وضعیت بازار
  • اجتماع در اطراف فضا
  • اندازه
  • تاریخچه مستاجران قبلی

پس از انجام لیست و تجزیه و تحلیل فوق، می توانید مکان مناسبی را برای کسب و کار رستوران خود انتخاب کنید.

مجوزها را دریافت کنید

  1. شماره شناسایی کارمند
  2. مجوز خدمات غذایی
  3. گواهی سکونت

تیم بسازید

  1. مدیر کل
  2. آشپز اجرایی
  3. آشپزهای باتجربه
  4. گارسن

انتخاب نامزدها بر اساس استعداد و تجربه؛ همه چیز به طور خودکار روی میز آورده می شود.

بازاریابی قبل از راه اندازی

تکنیک های دیجیتال مارکتینگ زیادی وجود دارد مانند:

  1. پیشنهادات تبلیغاتی را از طریق پیامک و یا جیمیل ارسال کنید.
  2. از طریق تبلیغات در فضای مجازی رستوران خود را معرفی کنید.
  3. ویدیوها و محتوای رستوران خود را در شبکه های اجتماعی منتشر کنید.
  4. رستوران خود را در google map ثبت کنید.
  5. از بنر های محلی برای تبلیغات استفاده کنید.

چک لیست افتتاحیه

چک لیست افتتاحیه شامل لیستی از وظایفی است که کارکنان رستوران باید در ابتدای روز کاری انجام دهند ان هم قبل از اینکه رستوران را به روی مشتریان باز کنند. چک لیست افتتاحیه معمولی شامل موارد زیر است:

  • فضای داخلی و خارجی رستوران را از نظر تمیز بودن بررسی کنید.
  • بررسی کنید که آیا وسایل روشنایی، سیستم میزبانی و سیستم های تهویه مطبوع کار می کنند یا خیر.
  • سیستم POS را روشن کنید.
  • هرگونه نظافت لازم را انجام دهید، از جمله پاک کردن میز،صندلی، جارو کردن و طی کشیدن کف محیط آشپزخانه و سالن پذیرایی.
  • جلسه قبل از شیفت را آماده کنید. برنامه کارمندان، وظایف و نقش های روز را مرور کنید.
  • یک جلسه قبل از شیفت با گارسون ها برگزار کنید.
  • ؛ چک لیست های آماده سازی و آماده سازی وعده های غذایی را مرور کنید.
  • لیست های رزرو را بررسی کنید؛ به درخواست‌ها یا یادداشت‌های ویژه در مورد هر سرویس آینده توجه داشته باشید.
  • خلاصه نهایی را انجام دهید تا مطمئن شوید همه چیز سر جای خود است.
  • رستوران رو باز کن

چک لیست پایانی

در پایان روز کاری، یک چک لیست پایان کار به شما کمک می کند تا رستوران را برای روز بعد آماده کنید. چک لیست پایانی معمولاً شامل موارد زیر است:

  • صندلی ها، میزها، میزها و سایر سطوح را تمیز و ضدعفونی کنید.
  • در صورت لزوم کف، پنجره ها و درها را پاک کنید.
  • تمام ظروف آشپزخانه پاکسازی و سر مکان مناسب چیده شود.
  • سطل های زباله را خالی و تمیز کنید؛ کیسه های سطل را تعویض کنید
  • یخچال نوشیدنی را دوباره پر کنید.
  • سطوح و تجهیزات آشپزخانه را تمیز کنید.
  • انجام موجودی مواد غذایی و تنظیم سفارشات بر اساس تقاضا.
  • چاشنی ها (ادویه، نمک، فلفل و …) را دوباره پر کنید.
  • تمام تجهیزاتی را که نیازی به روشن ماندن در طول شب ندارند (به عنوان مثال، وسایل روشنایی، تهویه مطبوع، لوازم آشپزخانه) بررسی و خاموش کنید.
  • صندوق را ببندید و درآمد آن روز را در گاوصندوق ذخیره کنید.
  • بیرون بزنید، رستوران را قفل کنید و مطمئن شوید که همه دوربین‌های امنیتی و آلارم‌های شما قبل از ترک محل رستوران فعال هستند.

نتیجه

شما میتوانید با بررسی تمام وظایف و مراحل راه اندازی یک رستوران، چک لیست هایی تهیه کنید تا به مراتب انجام کار ها را به راحتی روبه جلو پیش ببرد. حالا که چک لیست های مختلف رستوران را می دانید، می توانید شروع به ایجاد لیست های خود کنید. فقط به یاد داشته باشید که هر چک لیست را متناسب با نیازهای خاص رستوران خود تنظیم کنید. و اگر به کمک نیاز دارید، همیشه می توانید به اپلیکیشن های برنامه ریزی و چک لیست کسب و کار تکیه کنید.

در صورتی که به مشاوره و راه اندازی رستوران نیاز داشتید، آرسس شف در خدمت شما است. این آموزشگاه آشپزی به عنوان بهترین آموزشگاه آشپزی ایران از کادر حرفه ای راه اندازی رستوران و دانش مدیریت رستوران برخوردار است.

 

پایان رپورتاژ آگهی


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *