نقد فیلم Hypnotic (هیپنوتیک 2021) ؛ بررسی تکنیکی، روانشناختی و فلسفی

هر هفته نتفلیکس تعداد انگشت شماری فیلم از سراسر جهان منتشر می‌کند. این هفته Hypnotic منتشر شده است. با نوشتار نقد فیلم Hypnotic همراه فیگار بمانید.

هیپنوتیزم یک فیلم ترسناک روانشناختی محصول سال 2021 به کارگردانی مت آنجل و سوزان کوت است. این فیلم در تاریخ 27 اکتبر 2021 در نتفلیکس منتشر شد.

این فیلم ممکن است بدترین فیلم نتفلیکس باشد که تا به حال ساخته شده است. ادعا می‌کند که یک معمای ترسناک است، اما هیچ چیز ترسناک یا تعلیقی در مورد آن وجود ندارد. طرح ساختار روایی خیلی خوب فکر نشده است و شخصیت‌ها عادی عمل نمی‌کنند، یا به عبارتی مصنوعی هستند. سخت است که روی چیزی سرمایه گذاری کنید که در آن افراد کارهای اولیه را برای فرار از موقعیتی که در آن قرار دارند انجام نمی‌دهند. با نوشتار نقد فیلم Hypnotic همراه فیگار باشید.

نقد فیلم Hypnotic (هیپنوتیک 2021)

بررسی تکنیکی، روانشناختی و فلسفی

فهرست مطالبی که در ادامه نوشتار نقد فیلم Hypnotic خواهید خواند به شرح زیر است:

نقد فیلم Hypnotic, نقد فیلم هیپنوتیک, تحلیل روانشناختی فیلم Hypnotic
نقد فیلم Hypnotic, نقد فیلم هیپنوتیک, تحلیل روانشناختی فیلم Hypnotic

جن (کیت سیگل) پس از سقط جنین و جدایی از نامزدش برایان (جمی ام. کالیکا) با اندوه دست و پنجه نرم می‌کند. زندگی او متوقف شده است و او در جای بدی گیر کرده است. برای کمک، او به دنبال یک هیپنوتیزم درمانی پس از پیشنهاد یکی از دوستانش، جینا (لوسی مهمان) می‌گردد.

همه چیز شروع به بالا رفتن و سریع تر شدن ریتم زیست جین می‌کند و زندگی جن در حال بازگشت به مسیر خود است، تا اینکه او با درمانگر خود وارد رابطه بیمار و درمانگر می‌شود. او پیشنهاد می‌کند که برایان او را به شام ​​دعوت کند تا ببیند آنها در کجا در مقابل یکدیگر ایستاده اند.

درست قبل از خرید مواد غذایی، او از یک شماره ناشناس تماس تلفنی دریافت می‌کند، به حالت خلسه می‌رود و تقریباً برایان را با یک واکنش آلرژیک می‌کشد. جن شروع به شک می‌کند که ممکن است درمانگر او پشت این ماجرا باشد.

بیشتر بخوانید:

تحلیل ساختاری – مضحک

بررسی فیلم Hypnotic, تحلیل فیلم Hypnotic, تحلیل فلسفی فیلم Hypnotic
بررسی فیلم Hypnotic, تحلیل فیلم Hypnotic, تحلیل فلسفی فیلم Hypnotic

طرح داستان جالب است، اما نحوه دراماتیک شدن آن واقعا احمقانه است. وقتی دلیل اینکه چرا درمانگر او را هیپنوتیزم می‌کند، می‌فهمید، همه چیز مثل آوار روی سر شما کوبیده می‌شود. فیلم با تمام وجود سعی می‌کند ناراحت‌کننده و جزو بهترین فیلم های ترسناک باشد، یا حتی در جاهای دوست دارم همچون بهترین فیلم های اسلشر عمل کند که بجاش به بهترین فیلم های کمدی ترسناک نزدیک می‌شود.

بزرگترین مشکل این است که همه چیز را می‌توان با صحبت نکردن با درمانگر حل کرد. جن خیلی زود متوجه می‌شود که درمانگر از هیپنوتیزم برای کشتن بیمار قبلی با تماس با او و ایجاد حالت هیپنوتیزمی استفاده کرده است.

با وجود اینکه جن، جینا و یک کارآگاه پلیس می‌دانند که همه چیز زیر سر درمانگر است، جن و جینا شماره تلفن خود را تغییر نمی‌دهند، بنابراین او می‌تواند با آنها تماس بگیرد. جن قبل از باز کردن در از سوراخ چشمی نگاه نمی‌کند. این چیزهایی است که شما را کاملاً از فیلم خارج می‌کند. آن‌ها آنقدر باهوش هستند که بفهمند چه کسی پشت آن است، اما هیچ احتیاط‌ای را انجام نمی‌دهند.

در یک نقطه جن دوباره تحت هیپنوتیزم قرار می‌گیرد تا صدای درمانگر را در حالی که او را هیپنوتیزم می‌کند، ضبط کند. فکر نمی‌کند که او می‌تواند او را بکشد یا از او سؤالاتی بپرسد که او باید صادقانه پاسخ دهد. پلیس مرگ بیمار قبلی را بررسی می‌کند، اما پرونده زود بسته شده است، چرا؟ اگر پلیس همان مقدار تحقیقی را که جن در گوگل انجام می‌دهد، در یک بعدازظهر انجام می‌داد، طرح اصلی ساحتار روایی این فیلم نه تنها از حیز انتفاء ساقط می شد بلکه به درد لای جرز دیوار هم نمی‌خورد. هیپنوتیزم بهانه تنبلی برای یک وحشت پر تعلیق است. این فیلم مانند یک پیش نویس است که ویرایش نشده است.

بیشتر بخوانید:

تحلیل تکنیکی – خسته کننده

نقد فیلم Hypnotic, نقد فیلم هیپنوتیک,
نقد فیلم Hypnotic, نقد فیلم هیپنوتیک

فیلم Hypnotic یک تریلر روانشناختی غیر جاه طلبانه و ساده است. طرح آن بی اساس و بیش از حد قابل پیش بینی است، گاهی اوقات خسته کننده و حتی پوچ می‌شود. و از بین بردن هر نشانه ای از دسیسه یا تعجب در راستای ساختار آن است. موضوع مورد نظر پتانسیل دارد اما اصلا از آن بهره نمی‌برد.

شخصیت‌ها و صحنه‌ها یک مسیر اجباری را دنبال می‌کنند تا همه چیز جا بیفتد، چه معنی داشته باشد یا نه. ریتم دارد، اما انتقال نمی‌دهد و متقاعد نمی‌کند. بنابراین، هیپنوتیزم آن حالت تعلیقی را دارد که می‌خواهیم ولی نمی‌توانیم… بدون هیچ نکته خاصی در حوزه سینما این فیلم ساخته شده است.

بیشتر بخوانید:

تحلیل فلسفی – مزخرفات یا درمان واقعی

بررسی فیلم Hypnotic, تحلیل فیلم Hypnotic, تحلیل فلسفی فیلم Hypnotic
بررسی فیلم Hypnotic, تحلیل فیلم Hypnotic, تحلیل فلسفی فیلم Hypnotic

مزخرفات یا درمان واقعی؟ از زمانی که فرانتس آنتون مسمر در قرن هجدهم سعی کرد از روش هیپنوتیزم استفاده کند تا افراد را به حالت هوشیاری متفاوتی سوق دهد، نظرات در مورد اینکه آیا چیزی برای هیپنوتیزم وجود دارد یا خیر، تقسیم شده است.

در زمینه های خاص، مانند اختلالات اضطرابی یا مبارزه با اعتیاد، اثربخشی قبلاً ثابت شده است. با این حال، با شکل هیپنوتیزم که عمدتاً در فیلم های سورئال و فانتزی دیده می‌شود، شکل دیگری را به خود می‌گیرد: یک نفر دیگری را هیپنوتیزم می‌کند و اکنون می‌تواند هر طور که دوست دارد به او دستور دهد که چه کاری باید انجام دهد یا نباید انجام دهد. این ایده جذاب، اما البته وحشتناک است. چه کسی می‌خواهد مجبور شود کنترل بدن خود را کنار بگذارد؟

فیلم هیپنوتیک نتفلیکس اکنون در تلاش است تا از این مفهوم ترسناک استفاده کند. برای این منظور، مخاطب به همان سطح دانش قهرمان داستان می‌رسد: مخاطب باید به موازات جن از خود بپرسد که چه خبر است. در جایی که فیلم‌های دیگر پاسخ را ارائه می‌کنند، در اینجا می‌توان به اندازه فرد هیپنوتیزم‌شده بی‌خبر بود. مانند یک تریلر جنایی، در مورد پیگیری سرنخ ها و حل پازل باید در تلاش مداوم اما قابل پیش‌بینی باشید. زمان زیادی طول نمی‌کشد تا اولین رویدادهایی که پس زمینه های تاریک را نشان می‌دهند در دسترس باشند.

تنها مشکل این است: این جستجو برای سرنخ ها چیزی جز هیجان نصفه نیمه نیست. هیپنوتیزم تنها امر اجتناب ناپذیر را به تعویق می‌اندازد. البته این به تنهایی مشکلی غیر قابل حل نیست. یک فیلم همچنین می‌تواند تنش ایجاد کند به غیر از پرسش‌هایی درباره «چی» و «چرا». اما اینجاست که تریلر در نهایت شکست می‌خورد. مت آنجل و سوزان کوت داستان خود را به سبک فیلم های جنایی به نمایش می‌گذارند که در آن افراد به طور ناگهانی باورنکردنی ترین کارها را – برخلاف میلشان – انجام می‌دهند.

بیشتر بخوانید:

تحلیل روانشناختی – خودسازی بدون تعلیق

نقد فیلم Hypnotic, نقد فیلم هیپنوتیک, بررسی فیلم Hypnotic, تحلیل فیلم Hypnotic, تحلیل فلسفی فیلم Hypnotic, تحلیل روانشناختی فیلم Hypnotic
نقد فیلم Hypnotic, نقد فیلم هیپنوتیک, تحلیل روانشناختی فیلم Hypnotic

آیا تا به حال در مورد هیپنوتیزم درمانی شنیده اید؟ اگر نه، این فیلم قصد دارد پیامدهای خاص آن را برای شما روشن کند. طرح این فیلم شامل استفاده از هیپنوتیزم برای اهداف درمانی است که در زمینه های روانشناسی و پزشکی کاربرد دارد. مطالعات متعدد ادعا می‌کنند که می‌تواند ابزار بسیار قدرتمند و موثری برای بهبود سلامت و رفاه افراد باشد. چیزی شبیه به این می‌تواند باعث دلهره بسیاری از مردم شود.

زن جوانی که به دنبال خودسازی است از یک هیپنوتیزم کننده معتبر کمک می‌خواهد که چندین جلسه را با او پشت سر بگذارد. ما خواهیم دید که عواقب آن وحشتناک خواهد بود.

اولین صحنه هیپنوتیک (هیپنوتیزم)، نمونه کوچکی از آنچه در ادامه خواهیم دید، است. پس از این مقدمه تقریباً تلقین کننده، قهرمان داستان وارد صحنه می‌شود یا بهتر است بگوییم قربانی اصلی داستان، جن. با بازی کیت سیگل جن زن جوانی که در آن زمان هم از نظر حرفه ای و هم از نظر شخصی با خود درگیر است و به نظر نمی‌رسد که بخواهد خودش را از آن حالت ذهنی بیرون بکشد.

یک شب، در یک مهمانی، دوست صمیمی او مجبور می‌شود او را به دکتر کالین مید، روانشناسش معرفی کند. ساختار روایی فیلم هیپنوتیک اینطور نیست که موضوع مورد نظر پتانسیل روایت یا دراماتیک شدن را نداشته باشد، که دارد، اما از آن بهره برداری نمی‌شود. در توسعه طرح هیپنوتیک سادگی بیش از حد وجود دارد، آن را منتقل نمی‌کند.

هیپنوتیزم ریتم خاصی دارد که باید در بیننده و فضایی که برایش ساخته می‌شود، رعایت شود، زیرا به مسائل روانشناختی ورود نمی‌کند تا همراه آن شویم. ساختار روانشناختی فیلم به شکلی پیش می‌رود که هر نشانه‌ای از دسیسه یا تعجب را از بین می‌برد. طرح مجبور است به پیچیدگی درهم و برهم کردن سکانس‌ها ادامه دهد، که گاهی اوقات خسته کننده و حتی پوچ است. اگر قرار باشد چیزی اتفاق بیفتد، خواه منطقی باشد یا نباشد، به هر حال اتفاق می‌افتد. حتی زمانی که این به معنای نشان دادن یک پاسوتیسم آشکار به مردم باشد.

بیشتر بخوانید:

نقاط قوت

  • فیلم در طرح خود خطی و مستقیم است. بنابراین درک آن آسان است… اگرچه طرح اصلی فراتر از واقعیت و دنیای خیالی عمل می‌کند.
  • نورپردازی ها عالی هستند.
  • فیلمبرداری بد نیست، اما انتظار بیشتیر می‌شد داشت.

نقاط ضعف

  • این فیلم مفاهیمی چون کلاستروفوبیا، آراکنوفوبیا و OCD را به سخره می‌گیرد.
  • رشد ضعیف شخصیت ها
  • فقدان ساختار پیرنگ در داستان وجود دارد.
  • از برخی جهات، به نظر می‌رسد که فلسفه اصلی فیلم از ذهن یک نوجوان روشنفکر نما سرچشمه می‌گیرد. خیلی کم عمق…

مشخصات فیلم

  • عنوان اصلی Hypnotic
  • عناوین دیگر Pod hipnozom (کرواسی)، Hypnotique (فرانسه)، Hipnótico (اسپانیا)
  • ژانر ترسناک روانشناختی / هیجان انگیز
  • مدت زمان 1 ساعت 28 دقیقه
  • زبان اصلی انگلیسی ؛ نقد فیلم Hypnotic
  • کارگردان مت آنجل و سوزان کوت
  • نوشته ریچارد دوویدیو ؛ نقد فیلم Hypnotic
  • تاریخ انتشار 27 اکتبر 2021 (Netflix)
  • محل فیلمبرداری کانادا ؛ نقد فیلم Hypnotic

بازیگران

  • کیت سیگل جنیفر تامپسون
  • جیسون اومارا دکتر کولین مید
  • وید رولینز، کارآگاه دوله هیل
  • لوسی مهمان جینا
  • جیمی ام. کالیکا برایان
  • لوک رودریک اسکاتی
  • استفانی کادمور آندریا بوون

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار تحلیل روانشناختی فیلم Hypnotic سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد‌ها و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسندگی مهمان کلیک نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *