نقد فصل اول سریال Sweet Tooth (دندان شیرین 2021) : اثری منسجم و هویت دار

[yasr_overall_rating]در این نوشتار به نقد فصل اول سریال Sweet Tooth (دندان شیرین 2021) که از جدیدترین محصولات کمپانی نتفلیکس (Netflix) با فضایی پساآخرالزمانی است خواهیم پرداخت.

در ادامه با سایت فیگار همراه باشید تا نگاهی به فصل اول سریال دندان شیرین داشته باشیم.

سریال دندان شیرین، اثر مشترک جیم میکل (Jim Mickle) و بت شوارتز (Beth Schwartz) است که از یک سری کتاب مصور محبوب با همین نام، اثر جف لمیر (Jeff Lemire) برگرفته شده است. این داستان، ماجرای نابودی تمدن انسانی به شکلی که آن را می­‌شناسیم، توسط یک همه­‌گیری که روی جمعیت تاثیر گذاشته است را بازگو می­‌کند.

این همه­‌گیری می­تواند قدمی جدید برای تکامل بشر باشد و یا آخر خط. بر سر این مسئله که آیا آن­ها خودشان عامل ایجاد همه‌­گیری بوده‌­اند و یا در نتیجه­‌ی آن به وجود آمده‌­اند، بین انسان­‌ها تفرقه می­افتد کودکانی به دنیا می‌­آیند که نمی‌­توان دقیقا به آن­ها انسان گفت، چرا که به نظر می‌­رسد آن­ها ترکیب انسان و حیوانات مختلفی هستند.

مثل همیشه، انسان­‌ها از روی ترس با این موجودات جدید و عجیب برخورد می­‌کنند و آن­ها را دشمن خود تلقی می­‌کنند. این موجودات نیمه انسان-نیمه حیوان، در صورتی که خوش شانس باشند شکار شده و در غیر این صورت تبدیل به موش­‌های آزمایشگاهی می­‌شوند.

دندان شیرین، اسم مستعار شخصیت اصلی داستان، یعنی پسر کوچکی به نام گاس (Gus) است که ترکیبی از انسان و گوزن است که در یک پارک ملی حفاظت شده، توسط پدر خود تحت مراقبت است. با ما در ادامه این مطلب همراه باشید تا به نقد فصل اول سریال Sweet Tooth (دندان شیرین 2021) بپردازیم.

نقد فصل اول سریال Sweet Tooth (دندان شیرین 2021)

اثری منسجم و هویت دار

مطالبی که در ادامه از فیگار خواهید خواند، به شرح زیر است:

  • خلاصه داستان و نقد: اثری منسجم و هویت دار
  • نظر منتقدان
  • کلام آخر
  • عوامل
نقد فصل اول سریال Sweet Tooth (دندان شیرین 2021) : اثری منسجم و هویت دار
نقد فصل اول سریال Sweet Tooth (دندان شیرین 2021) : اثری منسجم و هویت دار

نقد فصل اول سریال Sweet Tooth (دندان شیرین 2021) ؛ خلاصه­ داستان

این سریال فراتر از روایت داستان یک شخصیت اصلی رفته و از سه روایت موازی برای بازگو کردن داستان استفاده می­کند.

در زبان انگلیسی، از اصطلاح Sweet Tooth برای اشاره به شیرینی‌جات استفاده می­شود. دلیل اطلاق این اسم مستعار به شخصیت اصلی، علاقه­ شدید او به هر چیز شیرین طعمی که پیدا می­کند است.

ممکن است فضای کلی داستان، سریال واکینگ دد (The Walking Dead) را برای شما تداعی کند اما باید این مسئله را در نظر بگیرید که سریال دندان شیرین با وجود الگو گرفتن از سایر آثار، امضای مختص خود را دارد و این توانایی را دارد که در چشم مخاطب اثری مستقل و متفاوت جلوه کند.

سریال دندان شیرین 2021 شاید از آن سریال‌هایی نباشد که از همان اپیزود اول عاشقش می‌شوید. در قسمت اول این مجموعه، با ویروس مرموزی آشنا می‌شویم، پرستاری را می‌بینیم که همسرش بیمار می‌شود، و سپس بیشتر آن را پشت سر می‌گذاریم تا با گاس همراه شویم.

نقش پدر گاس را ویل فورت بازی می‌کند. فورت از پرکارترین بازیگران هالیوود است اما احتمالا با این اثر در سطح جهانی شناخته خواهد شد و این تا به حال بزرگ‌ترین و مهم‌ترین نقش او بوده است.

حتی اگر از قسمت اول این سریال خوشتان نیامده و یا فکر می‌کنید یک سریال متوسط است، بهتر است کمی صبور باشید. شاید پس از اتمام تماشای تمام قسمت‌های سریال Sweet Tooth همچنان معتقد باشید که سریال متوسطی است ولی نمی‌توان انکار کرد؛ چه آن را دوست داشته باشیم چه نه، قسمت‌های این سریال رفته رفته بهتر و پخته‌تر می‌شود و روندی صعودی را طی می‌کند.

بر خلاف بسیاری از سریال‌هایی که همه قبلاً تماشا کرده‌ایم که از ابتدای شروع سریال، همه چیز با قدرت و طوفانی جلو می‌رود اما با جلو رفتن داستان و بیشتر شدن تعداد اپیزود‌های منتشر شده کیفیت آن افت می‌کند.

در زمانی که ما با گاس، پسرک نیمه گوزن آشنا می­شویم، حدود ده سال از وقایعی که به عنوان “ریزش بزرگ” از آن یاد می­شود گذشته است. طی این وقایع، گروه مسلحی از انسان­ها به نام “آخرین انسان” شکل می­گیرد که باور دارند با کشتن همه­‌ی این موجودات نیمه حیوان، همه­‌گیری مذکور پایان یافته و همه­‌چیز به حالت عادی برمی‌گردد.

از همین رو پدر گاس که دغدغه­‌ی جان پسرش را دارد، او را از ترک کردن محدوده­‌ی تحت حفاظت منع می‌کند و از او می­‌خواهد که با انسان‌­های دیگر ارتباطی نداشته باشد. البته گاس طی سلسله­‌ای از وقایع، از این هشدار سرپیچی کرده و با مردی سیاه پوست و قوی هیکل به نام تامی جپرد (Tommy Jepperd) که عضو سابق گروه آخرین انسان بوده است آشنا می­‌شود.

گاس در مسیر یافتن مادرش، که فقط عکسی از او دارد، در راه ایالت کولورادو با تامی همسفر می­شود.در این مسیر، ماجراهای مختلفی برای گاس و تامی رقم می­خورد. این دو در ادامه­‌ی مسیر با دختری مبارز به نام بر (Bear) آشنا می­شوند. بر، معتقد است که این موجودات نیمه انسان، قدمی مثبت در مسیر تکامل بشر هستند.

روایت موازی دوم داستان، به دکتر آدیتیا سینگ (Aditya Singh) مربوط می­‌شود. چالش بزرگی در پیش روی دکتر آدیتیا قرار گرفته است چرا که به نظر می­رسد درمانی بالقوه برای همه‌­گیری در اختیار او قرار گرفته است که او را مجبور به انتخاب بین دو راهی اخلاق و موفقیت می­کند چرا که ماده­ی اولیه­‌ی این درمان، از کودکان نیمه حیوان گرفته می­شود.

نقد فصل اول سریال Sweet Tooth (دندان شیرین 2021) : اثری منسجم و هویت دار
نقد فصل اول سریال Sweet Tooth (دندان شیرین 2021) : اثری منسجم و هویت دار

وقتی او متوجه بروز نشانه­ هایی از بیماری در همسر خود می­شود، همه­ چیز برای این دکتر بیچاره پیچیده ­تر می­شود. خصوصا که باید این حقیقت را از همسایه­ های خود پنهان کنند که همسرش بیمار شده است. در قسمت سوم این فصل، با سرنوشت وحشتناک کسانی که راز بیمار بودنشان فاش می­شود روبرو خواهیم شد.

در همین حین، با ایمی (Aimee) تراپیستی که در یک باغ وحش، محیط امنی برای موجودات نیمه حیوان فراهم کرده است آشنا می­شویم. ایمی، برای ایجاد این محیط جان خود را به خطر انداخته است. روند روایت­‌های موازی داستان، توسط صدای یک راوی یعنی جیمز برالین (James Brolin) بازگو می­‌شود. استفاده از چند خط روایی مختلف باعث می‌شود هیجان بیشتری برای گاس داشته باشیم و در عین حال که دلواپس او هستیم و نگرانیم که نکند بلایی به سرش بیاورند، از ذوق و شوق او برای کشف تازه‌ها و ندیده‌ها و نشنیده‌ها مشعوف می‌شویم.

در فصل اول سریال دندان شیرین، به ندرت شاهد تلاقی مسیر این شخصیت­‌ها خواهیم بود اما این مسئله بر روان بودن و یکپارچگی دیالوگ­‌های راوی هیچ تاثیر منفی­ای نداشته و همچنین چاشنی راوی گری مدرن را به آن اضافه می­کند.

شاید برای شما جالب باشد که علی­رغم رقم خوردن روند داستان در ایالات متحده‌­ی آمریکا، فیلم‌برداری فصل اول سریال دندان شیرین در نیوزیلند انجام شده است. جایی که به طرز طعنه­‌آمیزی محل به قتل رسیدن بومیان استرالیایی بوده است. همچنین طبیعت بکر این منطقه به ایجاد فضای پسا آخرالزمانی مورد نیاز این سریال کمک کرده است.


بیشتر بخوانید: نقد فیلم کروئلا Cruella


پوشش غنی گیاهی ­ای که در سریال دندان شیرین خواهید دید اتفاقی نیست بلکه در اثر تلاش کارگردان و تهیه کننده‌­ی اثر، یعنی جیم میکل برای وفادار ماندن به سری کتاب مصور دندان شیرین است، چرا که از اهداف این سری کتاب‌های مصور به تصویر کشیدن آسیبی است که انسان­ها به طبیعت وارد کرده­اند و نقش گاس در این میان، نمادی از هارمونی زندگی انسان با طبیعت است.

جالب است بدانید این کتاب‌ها توسط ابر شرکت دی سی (DC Comics) چاپ شده‌اند. دی سی کامیکز تولید‌کننده کتاب‌های مصور محبوبی چون لیگ عدالت است که شامل ابرقهرمانان بتمن، سوپرمن، واندر وومن و فلش می‌شود. این کتاب‌ها در اوایل دهه 2010 به چاپ رسیده اما گویا این زیرشاخه از این انتشارات با کاهش فعالیت روبرو شده است. از آثار این زیرشاخه که با نام ورتیگو (Vertigo) به معنی سرگیجه منتشر می‌شده، اقتباس‌های موفق دیگری نیز در دنیای فیلم و سریال صورت گرفته از جمله سریال پر سر و صدای لوسیفر Lucifer.

اما ماجرای متعلق بودن سریال دندان شیرین وقتی جالب‌تر می‌شود که بفهمید، رابرت داونی جونیور (Robert Downey Jr.) و همسرش از تهیه‌کنندگان این مجموعه بوده‌اند. داونی بازیگر نقش مرد آهنی یا آیرون من (Iron Man) از شاخص‌ترین کاراکترهای مارول کامیکز (Marvel Comics)، جدی‌ترین رقیب دی سی در تولید کتاب‌های مصور، فیلم‌ها و سریال‌های ابر قهرمانی است.

شخصیت گاس بسیار دوست داشتنی است و به راحتی ما را با خود همراه می‌کند. البته همانطور که عرض کردیم، شاید در قسمت اول گاس صرفاً به نظرتان یک پسر بچه کوچک باشد که از همان اول زندگی سختی داشته و این به خودی خود اهمیت زیادی برای بیننده ندارد. اما با پیش رفتن داستان و هنگام برخورد گاس با آدم‌های جدید است که جنبه‌های بیشتری از این شخصیت به ما نشان داده می‌شود. شور و شوق بچگی و امید خالصانه و پاکی که او در روبرو شدن با دنیای آن بیرون از خود نشان می‌دهد بسیار دیدنی است و شما را قطعاً مسحور می‌کند.

در بخش پایانی نقد فصل اول سریال Sweet Tooth (دندان شیرین 2021) همراه ما بمانید تا ببینیم منتقدان درباره این مجموعه چه فکری می‌کنند.

نقد فصل اول سریال Sweet Tooth (دندان شیرین 2021) : اثری منسجم و هویت دار
نقد فصل اول سریال Sweet Tooth (دندان شیرین 2021) : اثری منسجم و هویت دار

نقد فصل اول سریال Sweet Tooth (دندان شیرین 2021) : نظر منتقدان

نیکولا آستین سنگ تمام گذاشته و به این سریال نمره کامل داده است. او در این باره می‌گوید:

با وجود دینامیک درونی زیبا و پیامی که به طرز شگفت‌آوری خوش‌بینانه است، دندان شیرین به فضاهای غالباً تیره و تار ژانر پساآخرالزمانی نفسی تازه می‌دمد. امیدوارم برای فصل بعدی تمدید شود چرا که هنوز موارد جالب زیادی در این دنیای خیالی برای پرداختن وجود دارد.

گرگ ویلر با دادن نمره 9 از ده در مورد این سریال می‌گوید:

ساده بگویم، دندان شیرین یک سریال فانتزی است که درست پیاده سازی شده است. این سریال حماسه‌ای عظیم با مناظری زیباست که با فیلمنامه پر کششی که دارد کاری می‌کند آن را تا آخر تماشا کنید. با وجود تایید شدن ساخت فصل دوم آن، دندان شیرین کاری می‌کند که حتی بعد از تمام شدنش همچنان تشنه بمانید.

سایت د چیر پورت نیز با دادن 4 از 5 چنین عنوان می‌کند:

دندان شیرین یک سریال پساآخرالزمانی است که به وضعیت دنیای الان ما بی ربط نیست و اگر به آن اجازه بدهید می‌تواند به مذاقتان خوش بیاید. کاراکترهای آن به زیبایی خلق شده‌اند و هدفی که در آن دنبال می‌شود واقعی و ملموس است. این سریال نسبت به سایر همتایان خود که کم‌شمار هم نیستند متفاوت است و در میان آن‌ها حسابی به چشم می‌آید. گاس قطعاً مرکز سریال است و ماجرایی که از سر می‌گذراند باعث می‌شود اپیزودها را یکی پس از دیگری تماشا کنید. ممکن است این سریال برای مخاطبان کم سن و سال‌تر مناسب نباشد اما در مجموع سریالیاست که می‌توانید خانوادگی پای آن بنشینید.

جورج سایلکس می‌گوید:

دندان شیرین، ماهیت اصیل خود را با فراز و فرود و طراوت و تاریکی ترکیب می‌کند و در نهایت یکی از جادویی ترین تجربه‌های امسال را برایتان رقم می‌زند. این سریال از نتفلیکس داستانی شیرین و جذاب است که با دیواری از مناظر خیره‌کننده محصور شده و پیام‌هایی از شکوفایی طبیعت و اعتماد را به بشر امروز هدیه می‌دهد.

نقد فصل اول سریال Sweet Tooth (دندان شیرین 2021) : کلام آخر

در پایان نقد فصل اول سریال Sweet Tooth (دندان شیرین 2021) باید بگوییم، این سریال در نهایت درباره پسر بچه‌ای است که سفری را شروع کرده که به جواب برسد. شاید از تماشای تولیدات سینمایی و تلویزیونی با موضوع آخرالزمان، ویروس‌های عجیب و غریب، نسل بشر در لبه باریک انقراض و پساآخرالزمان خسته شده باشید و این موضوعات دیگر برایتان تکراری شده باشد؛ اما سریال Sweet Tooth به این دلیل که از منبعی غنی اقتباس شده خود نیز حرف‌های جالبی برای گفتن دارد و به نظر نمی‌رسد از تماشای آن پشیمان شوید. منتظر فصل بعدی این سریال خاص هستیم تا ببینیم نتفلیکس می‌خواهد داستان را به کدام سمت ببرد و بالاخره سرنوشت تک تک این کاراکترها نسل بشر چه خواهد شد.

شاید این سریال زیاد باب طبع‌تان نباشد اما قطعاً از کیفیت بالایی برخوردار است و آغازگر مسیر جدیدی در ژانر خود و به ویژه در سریال‌های تخیلی است.

عوامل:

  • کارگردان: جبم میکل، توآ فراسر، رابین گریس
  • تهیه کنندگان: مایکل برنباوم، جیم میکل، بث شوارتز، ملانی ترنر
  • نویسندگان: جیم میکل، کریستینا هم، جف لمیر
  • بازیگران: نونسو آنوزی، کریستین کانوری، استفانیا اوون، دانیا رامیرز، آلیزا ولانی
  • تدوین: مایکل برنباوم، شان پیپر
  • آهنگساز: جف گریس
  • کارگردان هنری: نیک کانر، ناتان بلانچو، آدام ویتلی
  • فیلمبردار: آرون مورتون
  • گریم: لوون اسکات، ایبانی کی

بیشتر بخوانید:

 

بسیار سپاسگزاریم که تا آخر نقد فصل اول سریال Sweet Tooth (دندان شیرین 2021) ما را همراهی کرده و این مطلب را خواندید. در قسمت کامنت سایت بی‌صبرانه منتظر نظرات سازنده شما هستیم.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *