نقد فیلم Greenland (گرینلند 2020) ؛ خانواده من نبرد من است

در این نوشتار به نقد فیلم Greenland به کارگردانی ریک رومن وو میپردازیم. در ادامه با ما و سایت فیگار همراه باشید تا در رابطه با فیلم گرینلند بیشتر بدانید.

یک ستاره دنباله دار بنام کلارک در حال نزدیک شدن به زمین است و انتظار میرود در جو متلاشی شود. اما جان گریتی با بازی جرارد باتلر، به عنوان یک معمار، در فیلم حضور دارد تا به او از طرف شخصی مهم در دولت تماس گرفته شود تا با همسرش آلیسون و پسرش ناتان به فرودگاه نظامی بروند و از پناهگاهی که در آنجا وجود دارد برای ادامه زندگی و حفظ بقا خود استفاده کنند. سپس یک مسابقه در طول زمان برای خانواده Garrity آغاز میشود، قبل از اینکه تأثیر بخشی از آن ستاره دنباله دار در 48 ساعت آینده روی بقا آنها هویدا شود.

وقتی صحبت از ستاره های دنباله دار میشود، دو فیلمی که به ذهن خطور میکند “Armageddon” ساخته مایکل بی و “Deep Impact” ساخته میمی لندر میباشد که هر دو در یک سال اکران شده اند.

اگر آنها نقطه مشترکی باهم داسته باشند آن این است که بشریت با نابودی احتمالی زمین توسط یک سیارک / یا یک چیز دنباله دار روبرو است، در این فیلم به سرعت به ما هشدار داده میشود: یک قطعه دنباله دار واقعاً بر روی زمین سقوط خواهد کرد، و همه چیز قرار است نابود شود. و هیچ سوالی برای ارائه سرنوشت های متقاطع در برابر این پایان جهان وجود نخواهد داشت.

نقد فیلم Greenland (گرینلند 2020)

خانواده من نبرد من است

فهرست مطالبی که در ادامه نوشتار فیلم گرینلند خواهید خواند به شرح زیر میباشد:

  • خانواده من نبرد من است
  • یک سرگرمی ساده
  • فاجعه
  • توجه به جرارد باتلر
  • کمی اطراف
  • توصیه
  • درامی انسانی یا کمبود بودجه
  • عوامل فیلم
نقد فیلم Greenland ؛ نقد فیلم گرینلند 2020
نقد فیلم Greenland ؛ نقد فیلم گرینلند 2020

آنچه عوامل این فیلم به آن علاقه مند هستند بقای یک خانواده آمریکایی میباشد که برای رسیدن به پناهگاهی که به او وعده داده میشود باید از انواع موانع عبور کند.

هیچ سرنوشت چندگانه ای از شخصیت های متاثر از این آخرالزمان وجود ندارد، فقط جنگ سه نفر از یک خانواده برای رسیدن همه چیز برای بدست آوردن و چنگ زدن بقا میباشد.

همه چیز در طول روایت و ساختار اساسی فیلم گرینلند حسی غوطه ور آلود را به آدم میدهد و ما گام به گام این خانواده را دنبال میکنیم که با حوادث متعددی روبرو هستند و آنها در تصویر خودنمایی میکنند که چطور در مقابل این وضعیت هیجان خود را برای بدست آوردن این بقا کنترل میکنند.

به نظر میرسد که این سناریو، به نوبه خود به اتفاقاتی خاص، بسیار هوشمندانه و مملو از برخی ایده های خوب وصل میشود، طریقی را به ما نشان میدهد که خانواده میآموزد برای زنده ماندن چگونه باید انتخاب شده باشد.

یک سرگرمی ساده ؛ نقد فیلم Greenland (گرینلند 2020)

نقد فیلم Greenland ؛ نقد فیلم گرینلند 2020
نقد فیلم Greenland ؛ نقد فیلم گرینلند 2020

“گرینلند” سرگرمی ساده ای را در اختیار ما قرار میدهد، بدون هیچ زحمتی هر آنچیزی را که میتواند موثر باشد در اختیار مخاطب میگذارد.

بیشتر بخوانید:

واکنش منتقدان به فیلم کروئلا 2021

بهترین فیلم های 2021

اما تمام این تفاسیر با بازیگران بی نظمی که جرارد باتلر نسبتاً هوشیار آن را پوشیدانده است شکل میگیرد: یک فیلم پرفروش تابستانی کلاس B. با این حال، فیلم همه چیز را قبول میکند نکاتی را که مربوط به سناریو و کلیشه های خاص این نوع ژانر را به راحتی مطرح میکند و از آن ابایی ندارد.

به همین ترتیب با آخرین دقایق بین فلش بک احساسی و پایان خوش، که یکی از نقاط سیاه فیلم میباشد، و همچنین سکانسهایی از جنس نزاع و جدال هایی کلیشه ای همه چیز را غیر قابل قبول میکند.

نکته بسیار مهمی که در فیلم کاملا ملموس میباشد، کمبود بودجه ای میباشد که روی جلوه های ویژه این فیلم تاثیر مستقیم داشته است.

با این تفاسیر “گرینلند” فیلم برتر سال نیست و اکران آن تاریخی نخواهد بود که در تاریخ فیلم های آخر الزمانی ثبت شود، اما همچنان یک سرگرمی صادقانه تابستانی خود را لابلای فیلمهایی که اکران میشود جا میکند.

فاجعه ؛ نقد فیلم Greenland (گرینلند 2020)

نقد فیلم Greenland ؛ نقد فیلم گرینلند 2020
نقد فیلم Greenland ؛ نقد فیلم گرینلند 2020

گرینلند سینمایی فاجعه و آخرالزمانی را به تصویر میکشد چه خوب و یا چه بد. فاجعه بهانه ای برای به راه انداختن یک فریب واقعی برای بقا در یک موقعیت افراطی میباشد که کارگردان از آن برای پیشبرد ساختار روایت خود استفاده میکند.

بیشتر بخوانید:

نقد فیلم مارپیچ Spiral 2021

نقد فیلم Enfant Terrible (بچه بد 2021)

ذر فیلم عمل یا کنش جدی برای شکل گیری یک فیلم وجود دارد. زیر ذره بین فاجعه ای رخ داده است، وجود یک شهاب سنگ کلید شروع فیلم میباشد.

اما در همه حال کارگردان نگاه خود را از شخصیت های خود برنمیدارد و همدلی مردم را با همان جلوه های بصری نصفه و نیمه خود به هر طریقی میخواهد داشته باشد. جلوه های بصری هرگز از شخصیت ها و بازیگرانی که در فیلم حضور دارند، پیشی نمیگیرند.

این فیلم یک نسخه جدی و محکم تر از یک استدلال میباشد که با شروع یک طغیان بصری ناقص، که قبلاً توسط رولان امریچ در فیلم 2012 استفاده شده بود سعی در جدی بودن فیلم خود را دارد.

اما در اینجا بحث، سر شخصیت ها و درگیری ها حفظ میشود و از ارزش بیننده هم کم صد در صد به عنوان یک مخاطب جدی هیچگونه استقبالی نمیشود.

درواقع به هرشکلی که میتوان به کار گرفت تلاش برای قرار دادن بیننده در آن وضعیت هرج و مرج تحمیل میشود و نتیجه آن فیلم به نظر من به شدت تخریب کننده میباشد چرا که مملو از کلیشه ها و نواقصی است که به جهت توجیه در طول روایت خودنمایی میکند.

توجه به جرارد باتلر ؛ نقد فیلم Greenland (گرینلند 2020)

نقد فیلم Greenland ؛ نقد فیلم گرینلند 2020
نقد فیلم Greenland ؛ نقد فیلم گرینلند 2020

نکته مهمی که در این فیلم میشود به آن توجه ویژه ای بکنیم و از هرگونه نکته منفی ما را به دور بکند، این است که در حال تماشای این فیلم باید نمایش ماجراجویانه آنها را کنار بگذارید.

بیشتر بخوانید:

نقد فیلم Four Good Days (چهار روز خوب 2020)

نقد فیلم Mainstream (جریان اصلی 2020)

هرگونه تلاش برای حماسه آفرینی یک فاجعه را کنار بگذارید. شما با تمرکز بر آنچه واقعاً مهم است از هر دو بهره مند میشوید: افراد. و چه اتفاقی برای آن افراد میافتد. همچنین، ملودراماتیک این فیلم همه چیز را در راستای اهداف کارگردان قرار میدهد. نه در لحظه های خشونت. نه در لحظه های پریشانی. نه در لحظه ای که شخصیت باتلر شروع به عبور از جهنمی که به تصویر کشیده شده؛ که سرانجام خود را برای کمک به دیگری فدا میکند.

کمی اطراف ؛ نقد فیلم Greenland (گرینلند 2020)

نقد فیلم Greenland ؛ نقد فیلم گرینلند 2020
نقد فیلم Greenland ؛ نقد فیلم گرینلند 2020

کارگردان فیلم گرینلند با روشی ظریف ایده ای را معرفی میکند که بی جهت ساختارش شکل نمیگیرد که بیننده آن را به زور دریافت کند. اگر به اطراف خود و به زندگیمان نیم نگاهی داشته باشیم متوجه میشویم که تلاشی که در این فیلم توسط جرارد باتلر اتفاق میافتد کاملا ملموس میباشد.

بیشتر بخوانید:

نقد فیلم Separation (جدایی 2021)

نقد فیلم Wrath Of Man (خشم انسان 2021)

ما می توانیم خودمان را به زنده ماندن خودخواهانه محدود کنیم. درواقع هر کسی از بخش اول فیلم برای خودش میتواند، فرصت طلبی، خشونتی که همه ناشی از ترس میباشد را برداشت کند و با جریانی که در اطرافش همچون هاله ای او را فرا گرفته مقایسه کند و کمی بیشتر تاملش را برانگیزاند.

من فکر میکنم این فیلم، بدون زیر و رو کردن لایه های آن، مراحل مختلف سفر از نظم کاذب به هرج و مرج واقعی و غیرقابل پیش بینی را به تصویر میکشد که قهرمانان داستان و به خصوص باتلر از آن عبور میکنند.

من فکر میکنم این غوطه وری در هرج و مرج را به خوبی در راستای ساختار فیلم حس میکنیم. و آن را به ما نزدیکتر از آنچه در فیلم 2012 بود، قرار میدهد. و فیلمساز به خوبی درک کرده که چطور باید با بیننده خود بازی را شروع کند، و باعث میشود مراحل مختلف مشارکت با قهرمان داستان را در سفر خود بگذرانیم.

توصیه ؛ نقد فیلم Greenland (گرینلند 2020)

توصیه می شود که در دام بدبینی نیفتید و فکر کنید که بیماری کودک یا بحران ازدواج و چگونگی تکامل وضعیت او در این فیلم آخرالزمانی از موضوعات فرصت طلبانه و قابل پیش بینی است.

بیشتر بخوانید: سوتی های فیلم های سینمایی 2021

باید قبول کنیم که این مسائل در بسیاری از فیلم های آخر الزمانی حضورشان را در ساختار روایت حفظ میکنند و همیشه بوده اند، اما در این فیلم بنظرم نسبتا خوب عمل میکنند و کارساز میشوند.

درام انسانی یا کمبود بودجه ؛ نقد فیلم Greenland (گرینلند 2020)

ریک رومان واگ (“فرشته افتاده است)” در آخرین فیلم خود همین فیلم آخرالزمانی خود کاملاً روی درام انسانی تمرکز دارد، احتمالاً این تصمیم گیری بیشتر به دلایل بودجه ای بوده است (او فقط 35 میلیون دلار در اختیار داشت). در واقع میشود فهمید او علاقه ای به تصاویر عجیب غریب و استفاده از جلوه های ویژه مخصوص به این ژانر را ندارد.

بیشتر بخوانید:

نقد سریال Jupiters Legacy (میراث ژوپیتر 2021)

نقد فیلم Justice Society: World War II (جامعه عدالت 2021)

فیلمنامه کریس اسپارلینگ دائماً تنش را بالا میبرد و سرعت را در سطح واقعاً بالایی نگه میدارد. به محض اینکه سفر خانواده گریتی متلاشی شود، “گرینلند” دیگر جلوی آنها را نمیگیرد.

یک وضعیت تهدیدآمیز و ناامید کننده پس از وضعیت بعدی سلسله مراتب خود را حفظ میکند. برخی از لحظات برای مدت طولانی قابل پیش بینی هستند، بعضی دیگر واقعاً از هیچ زاویه ای نمیشود آن ها را پیش بینی کرد هرچند در کل فیلم گرینلند یک فیلم قابل پیشبینی میباشد. کمی قبل از پایان فیلم خیلی کوتاه کاری میکند تا خانواده و آینده آنها با کمی هیاهوی کمتری روشن شود.

عوامل فیلم ؛ نقد فیلم Greenland (گرینلند 2020)

  • کارگردان: ریک رومن وو
  • تهیه‌کننده: جرارد باتلر، باسیل ایوانیک، سباستین ریباد و آلن سیگل
  • نویسنده: کریس اسپارلینگ
  • بازیگران: جرارد باتلر، مورنا باکارین، راجر دیل فلوید، اسکات گلن، دیوید دنمان و هوپ دیویس
  • موسیقی: دیوید باکلی
  • فیلم‌بردار: دانا گنزالس
  • تدوین‌گر: گابریل فلمینگ
  • شرکت تولید: Thunder Road، Anton و G-Base
  • توزیع‌کننده: اس‌تی‌اکس انترتینمنت
  • مدت زمان: ۱۱۹ دقیقه
  • کشور: ایالات متحده آمریکا
  • زبان: انگلیسی
  • هزینهٔ فیلم: ۳۵ میلیون دلار
  • فروش گیشه: ۴۷٫۸ میلیون دلار

بیشتر بخوانید:

دوستان و همراهان عزیز سایت فیگار اشتراک نظرات شما در رابطه با نقد فیلم گرینلند مایه افتخار و خوشحالی ماست. شما میتوانید نظرات خود را زیر همین نوشتار در قسمت کامنت ها با ما به اشتراک بگذارید.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *