نقد فیلم لوکا Luca 2021 : گل به خودی پیکسار اما زیبا و دیدنی

[yasr_overall_rating]پیکسار در جدیدترین فیلم بلند خود ما را به سواحل رنگارنگ ایتالیا می‌برد. با نقد فیلم لوکا Luca 2021 از فیگار با ما همراه باشید.

لوکا Luca یک انیمیشن خوش رنگ و شاد از پیکسار است که شانزدهم جون امسال اکران شده است. داستان این انمیشن درباره دو پسر بچه است که از قلمروی موجودات آبزی به خشکی می‌آیند تا رویاهایشان را دنبال کنند.

صداپیشگی نقش اصلی یعنی لوکا بر عهده جیکوب ترمبلی گذاشته شده است. ترمبلی پیش از این در سن 9 سالگی در سال 2015 با بری لارسن در فیلم اتاق Room هم بازی شده بود و در همان سن کم اجرای خیره‌کننده‌ای از خود به نمایش گذاشت. صداپیشه بعدی جک دیلن گریزر است که نقش آنتونیو را ایفا کرده.

لوکا با اینکه موجودی آبزی است، به دنیای انسان‌ها علاقه وافری دارد و همین مسئله در نهایت باعث می‌شود که پا به خشکی بگذارد و درگیر ماجراهای هیجان‌انگیزی شود.

این مطلب را تا انتها دنبال کنید تا نقد فیلم لوکا Luca 2021 را داشته باشیم.

نقد فیلم لوکا Luca 2021

گل به خودی پیکسار اما زیبا و دیدنی

عناوین زیر موارد بحث شده در این نقد فیلم لوکا Luca 2021 هستند که لیست شده‌اند.

  • مقدمه‌ای بر پیکسار و تاریخچه آن
  • موضوع انیمیشن لوکا
  • خلاصه داستان فیلم – حاوی اندکی اسپویل
  • واکنش منتقدان به فیلم لوکا
  • اگر از این فیلم خوشتان آمده
  • کلام پایانی
نقد فیلم لوکا, نقد انیمیشن لوکا, نقد کارتون لوکا, نقد لوکا, نقد فیلم لوکا Luca, نقد انیمیشن لوکا Luca
نقد فیلم لوکا, نقد انیمیشن لوکا, نقد کارتون لوکا, نقد لوکا, نقد فیلم لوکا Luca, نقد انیمیشن لوکا Luca

نقد فیلم لوکا Luca 2021 : مقدمه‌ای بر پیکسار و تاریخچه آن

از آنجایی که بیشتر منتقدان سینمایی به طور متفق‌القول عقیده دارند کارتون لوکا بسیار خوب است اما نسبت به ساخته‌های پیشین پیکسار ضعیف‌تر است، شاید بهتر است نگاهی به هویت این استودیو و آثار شاخص آن داشته باشیم.

استودیوی پیکسار Pixar در سال 1979 به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های لوکاس فیلم Lucasfilm (کمپانی سازنده سری جنگ‌های ستارگان که توسط نویسنده همین کتاب‌ها یعنی جورج لوکاس George Lucas پایه‌گذاری شده است) پا به عرصه هستی نهاد.

نام اولیه آن Graphics Group بوده – که زیادی خاص و به یاد ماندنی است – و جالب است بدانید استیو جابز مرحوم یکی از سهامداران اصلی این شرکت بوده است.

در سال 2006، کمپانی والت دیزنی Walt Disney غول دنیای انیمیشن، طی یک اقدام عاقلانه و هوشمندانه ای شرکت را خرید و این استودیو از آن پس زیر مجموعه دیزنی به حساب می‌آید البته همچنان هویت خود را محفوظ نگه داشته و آثارش از آثار خود دیزنی به سادگی قابل تشخیص هستند. داخل پرانتز بگوییم که Lucasfilm نیز شش سال پیش توسط دیزنی خریداری شده است.

اما چه چیزی پیکسار را تبدیل به یک پدیده جهانی کرده است؟ پیکسار با ساخت فیلم داستان اسباب‌بازی Toy Story در سال 1995 سبکی نوین و تکنیک‌های جدیدی در عرصه انیمیشن‌سازی بنا نهاد.

این استودیو تواست با بهره‌گیری از گرافیک کامپیوتری، انیمیشن‌های سه بعدی خلق کند که پیش از این دیده نشده بود. این سبک و این تکنیک، از هر لحاظ نسبت به انیمیشن‌های دو بعدی و تختِ پیش از خودش پیشرو محسوب می‌شد؛ اما این تنها دلیل محبوبیت فراگیر پیکسار نیست.

پیکسار در تمام کارتون‌هایش دنیاهای نوینی خلق می‌کند و یا به دنیاهای موجود، کاراکتر می‌دهد و با جان بخشی به حیوانات یا اشیای بی‌جان، دنیا را از زاویه دیگری به ما نشان می‌دهد.


بیشتر بخوانید:

نقد فیلم Monuments (بناهای یادبود 2020)

نقد فیلم میناماتا (Minamata 2020)


حتماً پیش از این یکی از تولیدات این استودیو را تماشا کرده‌اید که شامل لیست درخشان شگفت‌انگیزان، کارخانه هیولاها، در جستجوی نمو، ماشین‌ها، موش سرآشپز یا راتاتویی، کوکو، آپ Up و روح Soul می‌شود.

شاید بتوان ادعا کرد کارهای این استودیو بین تمامی کمپانی‌های انیمیشن‌سازی هالیوود و جهان بی رقیب باشد؛ بدون اینکه اغراق کرده باشیم. حالا که از آثار پیشین ای استودیو خبر دارید، شاید شما هم پس از تماشای لوکا با منتقدان موافق باشید که نسبت به سایر آثار پیکسار کمتر درخشان است.

بهتر است کم کم به سراغ خود انیمیشن برویم. با ما در ادامه نقد فیلم لوکا Luca 2021 همراه باشید.

نقد فیلم لوکا Luca 2021 : موضوع انیمیشن لوکا

لوکا یک موجود دریایی است که به خوبی و خوشی زیر دریا با والدین خود زندگی می‌کند. او کودک کنجکاوی است دنیای زیر آب برایش کافی نیست.

جریان آب وسایلی را از روستای نزدیک ساحل به محل زندگی لوکا می‌برد که موجب می‌شود آتش اشتیاقش برای دیدن خشکی شعله‌ورتر شود و سودای رفتن به سرش بزند. مادرش (با صداپیشگی مایا رودولف) همواره در تلاش است تا خطرات رفتن به دنیای انسان‌ها را به او یادآوری کند و دائم نگران فرزنش است.

والدین لوکا سعی می‌کنند او را قانع کنند که دنیای آن بیرون برای موجودی مثل لوکا مرگ‌بار است اما لوکا گوشش به این حرف‌ها بدهکار نیست. او در همان دنیای آبی خودش با یک دوست جدید به نام آنتونیو آشنا می‌شود.

اگر یک کودک زیردریایی باشید پیدا کردن یک دوست و هم بازی جدید به ودی خود هیجان‌انگیز است. چه رسد به اینکه دوستی پیدا کنید که با قدم برداشتن روی خشکی جلوه‌ای انسانی به خود می‌گیرد.

لوکا این کار آنتونیو را تقلید می‌کند و وقتی می‎‌بیند او هم این توانایی را دارد، شگفت‌زده می‌شود. این دو به سمت دنیای انسان‌ها قدم برمی‌دارند. به سمت دنیایی از ناشناخته‌ها.

در ادامه نقد فیلم لوکا Luca 2021 کمی بیشتر در داستان آن عمیق می‌شویم و به نقد آن می‌پردازیم.

نقد کارتون لوکا Luca, نقد لوکا Luca , نقد فیلم لوکا 2021, نقد انیمیشن لوکا 2021
نقد کارتون لوکا Luca, نقد لوکا Luca , نقد فیلم لوکا 2021, نقد انیمیشن لوکا 2021

نقد فیلم لوکا Luca 2021 : خلاصه داستان فیلم – حاوی اندکی اسپویل

در ادامه فیلم لوکا Luca، لوکا و آنتونیو به دنیاهای انسان‌ها می‌روند. آنجا با دختری به نام Giulia آشنا می‌شوند که با آن‌ها بنای دوستی می‌گذارد.

همچنین قلدر محل را ملاقات می‌کنند که شخصیتی آشنا و قابل پیشبینی دارد و ده‌ها بار در فیلم‌های دیگر دیده‌ایم.

از جذاب‌ترین صحنه‌های موجود در این فیلم آن‌هایی هستند که لوکا و آلبرتو در تماس با آب ظاهر واقعی‌شان پدیدار می‌شود. همچنین شعفی که از خوردن بستنی و پاستا و انجام انواع فعالیت‌های انسانی به آن‌ها دست می‌دهد بسیار شیرین است و دلگرم کننده.

در کل این فیلم از دسته فیلم‌هایی است که با تماشایشان حالتان خوب می‌شود و به زندگی امیدوار می‌شوید.

لوکا و آلبرتو تصمیم می‌گیرند یک وسپا (موتور ایتالیایی) بخرند و با هم دنیا را بگردند. اما برای این منظور به پول احتیاج دارند و می‌خواهند با بردن در یک مسابقه محلی این پول را به دست بیاورند.

این فیلم پیام‌های خوبی در خود نهفته دارد که همه ما در دنیای امروز به آن احتیاج داریم. برای مثال، والدین یاد می‌گیرند که باید انتظار کنجکاوی فرزندانشان را درباره سرزمین‌های ناشناخته و موضوعات جدید داشته باشند.

از طرفی دیگر، با دیدن این کارتون به تمام مخاطبان از هر گروه سنی یادآوری می‌شود باید ظرفیت خود را در برابر پذیرش گروه‌های جمعیتی و اقلیت‌های گوناگون بالا ببرند چرا که همه با هم از زندگی سهم دارند و نمی‌توانند یکدیگر را نادیده بگیرند. همچنین به آن‌ها می‌آموزد تا خود را بپذیرند، از متفاوت بودن نترسند و از چیزی که هستند لذت ببرند.


بیشتر بخوانید: نقد سریال موداک MODOK


مشکل این انیمیشن این است که زیادی در آب‌های امن شنا می‌کند و به عمق نمی‌رود. مفاهیم مورد بحث زیادی در این انیمیشن وجود دارد که پتانسیل زیادی داشتند اما در سطح ماندند.

برای مثال پدر Giulia نقص عضو دارد. حضور صرف در یک انیمیشن یک ساعت و سی دقیقه‌ای کافی نیست و بچه‌ها باید در این بستر یاد بگیرند که افراد معلولی در جامعه هستند که زندگی خودشان را دارند و مانند تمام انسان‌ها قابل احترام هستند.

یا مثلاً نگرانی پدر و مادر لوکا زیاد مخاطب را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد و بیشتر کمدی است تا تراژیک. برای مثال، نگرانی و جوش و خروش پدر نمو در کارتون “در جستجوی نمو” را به خاطر بیاورید.

تقریباً بیشتر موضوعات اشاره شده در فیلم لوکا Luca به همین منوال هستند و با ما کاری نمی‌کنند که نفس در سینه حبس کنیم یا اشکی را از گوشه چشممان پاک کنیم. در مقایسه با سایر آثار دیزنی، مسئله دیگری وجود دارد. صرف موجودات دریایی که به خشکی می‌آیند و بین انسان‌ها راه می‌روند، جدید نیست.

از بسیاری از جهات کاراکترها کمابیش تکراری هستند و دقیقاً همان عمالی از آن‌ها سر می‌زند که انتظار داریم. به ویژه آدم بد داستان، عموی لوکا که توسط ساشا بارون کوهن صداگذاری شده و گویا همان بورات است.

نقد کارتون لوکا Luca 2021, نقد لوکا Luca 2021, لوکا پیکسار, نقد لوکا پیکسار, نقد فیلم لوکا پیکسار, دیزنی, پیکسار
نقد کارتون لوکا Luca 2021, نقد لوکا Luca 2021, لوکا پیکسار, نقد لوکا پیکسار, نقد فیلم لوکا پیکسار, دیزنی, پیکسار

نقد فیلم لوکا Luca 2021 : واکنش منتقدان به فیلم لوکا

بیشتر منتقدان درباره فیلم لوکا فکر می‌کنند فیلم خوبی است ولی بی پروا نیست. دیدنی است، زیباست، آموزنده است و یادآور تعطیلات خوش تابستانی. اما در مقایسه با سایر تولیدات پیکسار کمتر به چشم می‌آید و مانند شگفت‌انگیزان دنیا را تکان نمی‌دهد یا مثل السا از Frozen تبدیل به قهرمان بچه‌های کوچک نمی‌شود.

با ما در این قسمت از نقد فیلم لوکا Luca 2021 همراه باشید تا نقد لوکا را از زبان منتقدان سینمایی بشنویم.

دیوید رونی در سایت هایوود ریپورتر می‌نویسد:

مرز بین تولیدات خود دیزنی و پیکسار در فیلم‌های این چنینی محو می‌شود. اما کاساروسا در زمینه جمع زدن افسانه‌های قدیمی با لذت قصه گویی به سبک کلاسیک مهرت زیادی از خود نشان می‌دهد.

علاقه واضح و ریشه‌دار مردم بومی جنوا به زندگی در زمان‌های ساده‌تر در سواحل شمال غربی ایتالیا به زیر پوست فیلم جان می‌دهد و به آن گرمامی‌بخشد.

آری آفر در ان. وای. سی. مووی گورو، فیلم لوکا را با راتاتویی مقایسه می‌کند و می‌گوید:

یک اثر بی ضرر و نسبتا سرگرم‌کننده که بدون پیچیدگی موجود در فیلم‌های بهتر پیکسار در مورد دوستی، بیشتر برای مخاطبان کم سن و سال‌تر جذاب خواهد بود.

جو مورگنسترن منتقد وال استریت ژورنال چنین می‌گوید:

این فیلم به طور مشخصی یک اثر عاشقانه است که حاوی ادای احترامی است که بسیار تاثیرگذار است. اما هر چقدر هم که این فیلم دلپذیر باشد، گاهی خودسرانه، توسعه نیافته و سرسری به نظر می‌رسد.

اندرو وبستر در سایت ورج می‌نویسد:

در مقایسه با بسیاری از فیلم‌های پیکسار، لوکا زیاد پیشگامانه نیست. یک داستان مناسب خانواده است که بسیار قابل پیش‌بینی است. اما این چیزی از دستاوردهای بزرگ احساسی ان کم نمی‌کند.

این داستان پیامی ساده درباره پذیرش دارد، و در پایان کمی بغض کردم. لوکا مود بسیار ویژه‌ای خلق می‌کند که کاملاً مناسب شب‌های گرم تابستانی است.

اگر به خواندن نقدهای دیگری از سایر منتقدان علاقه دارید، می‌توانید سری به مطلب “واکنش منتقدان به فیلم لوکا” بزنید که در فیگار منتشر شده است.

نقد فیلم لوکا Luca 2021 : فیلم‌های مشابه

اگر از این فیلم خوشتان آمده این سه فیلم را از دست ندهید.

دو فیلم اول از استودیوی ژاپنی جیبلی Ghibli هستند و از ساخته‌‌های استاد اعظم هایائو میازاکی.

  1. سرویس دلیوری کیکی Kiki’s Delivery Service 1989

کیکی یک دختر نوجوان است که به تازگی از خانواده خود جدا شده و به شهر جدیدی رفته تا به عنوان یک جادوگر به مردم آنجا خدمت کند.

در بین این شهر شلوغ و پر سر و صدا و غریبه‌هایی که وقت و حوصله کمک کردن به او را ندارند، کیکی دوستان بسیار خوبی پیدا می‌کند و کم کم به عنوان یک شهروند محترم آنجا رشد کرده و پذیرفته می‌شود.

  1. پونیو Ponyo 2008

پونیو یک موجود دریایی است که به خشکی رفته و در دل آدم‌ها جا خوش می‌کند. اگر تقابل این دو دنیا و زیبایی‌های زیر آب در انیمیشن لوکا برایتان جذاب بوده، پس از این کارتون هم خوشتان خواهد آمد.

  1. پری دریایی کوچک The Little Mermaid 1989

آریل شاهزاده قلمروی پری‌های دریایی زیر آب است اما همیشه رویای قدم زدن روی خشکی و زندگی با آدم‌ها را در سر داشته است. آریل طی یک طوفان شاهزاده انسان‌ها را از مرگ نجات می‌دهد و عاشقش می‌شود. او با جادوگر دریا یک معامله می‌کند و در ازای دادن صدایش به او، دمش تبدیل به یک جفت پا می‌شود. آریل هم مانند لوکا کلکسیونی از وسایل ریخته شده به آب توسط انسان‌ها دارد.

نقد فیلم لوکا Luca 2021 : کلام پایانی

در پایان نقد فیلم لوکا Luca 2021 باید گفت، این انیمیشن جذاب، پر انرژی و خوشرنگ است و قطعاً به بچه‌ها چیزهای زیادی می‌آموزد. شاید نسبت به سایر تولیدات پیکسار کمی ضعیف‌تر باشد اما هیچ چیز بی نقصی در دنیا وجود ندارد و این استودیوی فیلم‌سازی نیز شامل همین اصل می‌شود.

لوکا برای تماشا کردن با فرزندانتان در کنار خانواده مناسب است و اوقات خوش را برایتان رقم می‌زند. تابستان‌های این شهر کوچک ایتالیایی و آب‌های نیلی و پاستاهای خوشرنگش تا ابد در ذهنتان خواهد ماند.

از اینکه تا آخر با نقد فیلم لوکا Luca 2021 همراه بودید سپاسگزاریم. هر نظری که راجع به نقد یا انیمیشن لوکا دارید را می‌توانید در بخش کامنت زیر همین صفحه برایمان بنویسید.

عوامل

  • کارگردان: انریکو کاساروسا
  • تهیه کنندگان: آندریا وارن
  • نویسندگان: جسی اندروز، مایک جونز
  • صداپیشگان: جیکوب ترمبلی، جک دیلن گریزر، اما برمن، مایا رودولف، ساشا بارون کوهن

بیشتر بخوانید:


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *