واکنش منتقدان به انیمیشن لوکا (Luca 2021) ؛ لوکا جانوری دریایی

[yasr_overall_rating]کارتون لوکا جدیدترین انیمیشن ساخته شده توسط دیزنی / پیکسار است. در این نوشتار قصد داریم واکنش منتقدان به انیمیشن لوکا Luca 2021 را مرور کنیم. با ما باشید.

لوکا یک جانور دریایی است؛ البته در فیلم sea monster گفته می‌شود ولی ترجمه monster در فارسی، هیولا است که در مورد کاراکترهای فیلم لوکا زیاد معادل دقیقی نیست. به همین دلیل در این مقاله به ‌آن‌ها جانور می‌گوییم. لوکای قصه ما در یک منطقه ساحلی زیر آب با والدینش زندگی می‌کند.

او در مورد انسان‌ها و دنیایشان کنجکاوی زیادی نشان می‌دهد و وسایلی که جریان آب از شهر انسان‌ها با خودش به قلمروی این جانداران دریایی می‌برد را با اشتیاق زیادی بررسی می‌کند.

همین موضوع نگرانی شدید والدین او و به ویژه مادرش را به دنبال دارد. آن‌ها که از کنجکاوی فرزندشان درباره قلمروی بشری می‌ترسند سعی می‌کنند او را از آنجا دور نگه دارند اما لوکا با دوستی آشنا می‌شود که وقتی پا به خشکی می‌گذارد به انسان تبدیل می‌شود.

لوکا نی این کار را امتحان می‌کند و وقتی متوجه می‌شود دارای این توانایی است، با دوست جدیدش آلبرتو به خشکی رفته و میان انسان‌ها به کنجکاوی می‌پردازند. قسمت جالب داستان تازه از اینجا شروع می‌شود.

حال که از کلیات ماجرا خبر داریم، با هم سری به نظرات منتقدان بزنیم. با ما در مرور واکنش منتقدان به انیمیشن لوکا Luca 2021 همراه باشید.

واکنش منتقدان به انیمیشن لوکا (Luca 2021)

لوکا جانوری دریایی

مواردی که در زیر نوشته شده‌اند در این مقاله به همین ترتیب مورد بحث قرار گرفته‌اند.

  • معرفی مختصر فیلم لوکا
  • نظر منتقدان
  • جمع‌بندی آخر

نقد انیمیشن لوکا, نقد انیمیشن luca, انیمیشن لوکا, انیمیشن luca, واکنش منتقدان به انیمیشن لوکا, فیلم لوکا

نقد انیمیشن لوکا, نقد انیمیشن luca, انیمیشن لوکا, انیمیشن luca, واکنش منتقدان به انیمیشن لوکا, فیلم لوکا

نظر منتقدان ؛ واکنش منتقدان به انیمیشن لوکا Luca 2021

بیایید یک قاعده کلی را به عنوان اصلی ردنشدنی بپذیریم چرا که همه بر آن توافق داریم: “پیکسار فیلم بد نمی‌سازد.” این موضوع دیگر بر همگان مسلم است. اما وقتی کاری را همیشه در سطح بسیار بالا به انجام برسانید، توقعات عمومی از شما بالا می‌رود و دیگر تا ابد از شما انتظار ارائه بهترین خروجی ممکن را دارند.

همین اتفاق برای پیکسار هم افتاده است. به نظر می‌رسد بیشتر منتقدان این فیلم را دوست داشته‌اند فقط در مقایسه با فیلم‌های قبلی این کمپانی آنقدر حرفه‌ای نبوده و دل مخاطب را نمی‌لرزاند.

اولین نقد را از رابرت دنیلز آورده‌ایم که در سایت راجر ابرت با دادن دو و نیم از پنج چنین عنوان کرده است:

لوکا قطعاً جذابیت‌های خودش را دارد. ترکیبی از نورپردازی زیراندازهای آبی و نارنجی که بر پهنه ساحل گسترانیده شده‌اند به من این حس را می‌دهند که گویا اگر صفحه نمایشگر را بغل کنم تا چند روز مرا گرم نگه خواهد داشت… اما لوکا در زمینی بازی می‌کند که زیادی خوب شخم زده شده و کلیشه‌های زیادی را تکرار می‌کند که پیش از این بارها مورد استفاده قرار گرفته در حالی که بهترین جنبه‌های آن در اعماق نهفته می‌مانند. ممکن است برخی از موارد آورده شده در این انیمیشن دل مخاطبان کم شن و سال‌تر را ببرد ولی تا امروز فیلم لوکا بین تمام فیلم‌های پیکسار، کم‌اثرترین و پیش پا افتاده‌ترین آن‌ها بوده است.

نقد بعدی از مایک مک گرانگان است که با دادن سه ستاره از چهار در سایت آیل سیت در نقد فیلم لوکا چنین می‌نویسد:

از بابت بصری، ظاهر این شهر ایتالیایی بسیار زیباست، هرچند که صحنه‌های زیر آب آن نسبت به مثلا در جستجوی نمو Finding Nemo و در جستجوی دوری Finding Dory جزئیات کمتری دارد. البته این یک انتخاب عمدی در سبک انیمیشن لوکا Luca بوده ولی ما دیگر به اینکه پیکسار چشمانمان را (از شدت زیبایی) خیره کند عادت کرده‌ایم و به همین دلیل کمی در مورد لوکا اذیت می‌شویم. هر چقدر که بیشتر به تماشای این فیلم می‌نشینیم زمان بیشتری در این فضا سپری می‌کنیم و این ایراد کوچک بیشتر در ذوق می‌زند. البته لوکا آنقدری در چنته دارد که مخاطب هدفش یعنی خانواده‌ها را سرگرم کند. رنگ و بوی ایتالیایی غالب بر این فیلم، به آن امضای خودش را می‌دهد و استفاده از جانداران دریایی با قابلیت تغییر چهره به عنوان قهرمانان مرکزی داستان خلاقانه بوده است. با این وجود بیشتر فیلم‌های پیکسار از لوکا بهتر هستند. از این فیلم انتظار نمی‌رود بچه‌ها بارها و بارها تماشایش کنند. به عبارت دیگر، این فیلم اگر طرفدار پیکسار باشید خوب است و از دیدن آن خرسند خواهید شد. فقط انتظار نداشته باشید خیلی متاثر شوید.

اشلی اما گویا عاشق این فیلم شده است. او در وب سایت خود، اشلی اند کامپنی چنین می‌گوید:

پیکسار به مناظر زیبا، رنگ‌های روشن و جزئیات زیاد مشهور است. این فیلم تمامی این عناصر را به وفور دارد. صحنه‌های تبدیل شدن موجودات دریایی به انسان و بالعکس قطعاً بی‌نظیر هستند. انیمیشن آن روح را جلا می‌دهد و مشخصاً به گونه‌ای طراحی شده که احساس یک روز خوش تابستانی بی نقص را برایمان تداعی کند که در آن موفق هم شده. پسر کوچکم آن را به دفعات تماشا کرده و به من گفته با تماشای فیلم لوکا حس می‌کند که به تعطیلات رفته و لام نیست نگران چیزی باشد.

بعد از این یک سال و نیمی که پشت سر گذاشتیم، خوب است که لوکا، از محصولات ملایم‌تر دیزنی را داریم. این فیلم قصد ندارد با مفاهیم استعاری قلبمان را تکان بدهد، چیزی که در شروع “در جستجوی نمو” داشتیم. در عوض می‌خواهد تعادلی بین لحظات سبک‌‌تر و احساسی‌تر برقرار کند. نتیجه آن، داستانی است که بزرگترها را به یاد تابستان‌های بچگی می‌اندازد و به کودکان این را یادآوری می‌کند که تابستان‌ها می‌توانند تا چه حد اعجاب‌انگیز باشند.

دانیا آیلین نیز مشابه اغلب منتقدان اعتقاد دارد “لوکا به هیچ وجه بد نیست، ولی فیلم محبوب طرفداران هم نخواهد بود.” و در سایت سی جی مگ آنلاین می‌گوید:

لوکا حس و حالی خانوادگی دارد، از همان‌هایی که والدین می‌توانند ارتباط برقرار کنند، و از آن‌هایی که همه در بچگی به یاد داریم. رودولف (صداپیشه مادر لوکا) به زیبایی نگرانی مادرانه را به تصویر می‌کشد، و با اینکه زیاد از نقش پدر هیجان‌زده نشدم، گفیگان به خوبی از پس طنز آن بر می‌آید. ترمبلی (صداپیشه لوکا)، گریزر (صداپیشه آلبرتو) و برمان (صداپیشه دختری که در شهر با آن‌ها رفیق می‌شود) به عنوان یک سه‌گانه با هم خوب عمل می‌کنند، اما برمان صحنه را می‌رباید. تیم تولید در انتخاب صداپیشگان گزینه‌های بسیار درستی در نظر گرفته‌اند، و تیم با فیلمنامه‌ای که به آن‌ها تحویل داده شده به بهترین نحو کار کرده است.

متاسفانه صداپیشگان به تنهایی برای نجات دادن این فیلم کافی نبوده‌اند. به نظر می‌رسد دیزنی/پیکسار خواسته جمعی از ستارگان در آستانه درخشیدن و جوان را گرفته و روی این ترکیب را با جانداران دریایی تزئین کرده است و امیدوار بوده بهترین نتیجه را بگیرد. خوشبختانه، این صداپیشگان باعث شده‌اند این فیلمنامه با خلاقیت کمتر از حد انتظار، درگیرکنندگی بیشتری داشته باشد. سوال مهمتر این است: چرا برای کسی پا برهنه بودن کاراکترها سوال نشده؟

دیردره مولومبی در انترتینمنت آی. ای می‌نویسد:

در کل لوکا فیلمی است که تماشای آن به شدت لذت‌بخش بوده، به زیبایی انیمیشن شده و بسیار لطیف است، که پیامی جاودانه دارد: قدرت دوستی و خانواده. همچنان آنقدر تابستانی است که بعید نیست به خاطر آن حس آفتابی بارها و بارها برگردید و آن را تماشا کنید.

نیک اسپیک در فلیک ریل می‌گوید:

اگر فیلم روح Soul را به مثابه “شهر اشباح” پیکسار فرض کنیم، لوکا مانند فیلم پورکو روسو می‌ماند. البته نه به دلیل تشابه اسمی شهر که پورتو روسو باشد. پورکو روسو نقطه درخشان کارنامه میازاکی نیست اما خنده‌دار است، فضاسازی شده و نمی‌توان آن را دوست نداشت. تا الان که انیمیشن‌های سال جاری میلادی اکران شده‌اند، لوکا به اندازه رایا و آخرین اژدها حماسی نیست یا به قدر کارتون میچل ها علیه ماشین ها بدیع و ناب نیست. مثل یک بشقاب پاستای خانگی است: غذایی برای لذت بردن در بهترین حالت ممکن.

در نهایت به سراغ نقد کریستین هاکز در سایت پرنت پریویوز برویم که می‌نویسد:

خوشبختانه، لوکا تم مثبتی برای تمامی گروه‌های سنی دارد. واضح‌ترین آن‌ها تاکید بر قضاوت نکردن دیگران بر اساس گروهی است که به آن تعلق دارند. روستایی‌ها از جانداران دریایی می‌ترسند اما وقتی این همسایگان آبی خود را به خوبی می‌شناسند، یاد می‌گیرند که باید آن‌ها را بپذیرند. لوکای جوان نیز جهان بزرگ را می‌شناسد و با اصرارش به رفتن به مدرسه، به طور ضمنی به اهمیت تحصیل و مدرسه اشاره می‌کند. با پیام‌های قوی، لوکا می‌تواند فیلمی شاخص به حساب بیاید.

نقد انیمیشن لوکا, نقد انیمیشن luca, انیمیشن لوکا, انیمیشن luca, واکنش منتقدان به انیمیشن لوکا, فیلم لوکا
نقد انیمیشن لوکا, نقد انیمیشن luca, انیمیشن لوکا, انیمیشن luca, واکنش منتقدان به انیمیشن لوکا, فیلم لوکا

واکنش منتقدان به انیمیشن لوکا Luca 2021 : جمع‌بندی آخر

در نهایت با جمع‌بندی کردن واکنش منتقدان به انیمیشن لوکا Luca 2021 می‌توان گفت این انیمیشن زیبا، چشم‌نواز، آموزنده و سرگرم‌کننده است و تنها ایرادی که به آن وارد است در مقایسه با آثار قبلی پیکسار مشخص می‌شود و نسبت به آن‌ها کیفیت کمتر و خلاقیت محدودتری دارد. اما دیدنی است و برایتان خاطره‌ای دل‌انگیز خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

از شما بسیار ممنونیم که تا پایان واکنش منتقدان به انیمیشن لوکا Luca 2021 با ما همراه بودید. منتظر نظرات شما عزیزان هستیم.


One thought on “واکنش منتقدان به انیمیشن لوکا (Luca 2021) ؛ لوکا جانوری دریایی

  1. میشه گفت که این فیلم از عناصر جالبی استفاده کرده که به فکر هیچکس ممکن است نرسد و اینکه ما نباید فقط از لحاظ ظاهری قضاوت کنیم باید از لحاظ پیام داستان هم باید داوری کرد چون پیام داستانی کامل لوکا ۲۰۲۱ را نمی شود در هیچ یک از آثار انیمیشنی پیکسار نیست برای همین نمی توان به این شکل قضاوت کردو به نظر شما در این مطلب بیشتر بر ضعف انیمیشن تمرکز کردین تا قوت و اگر دقت کنید این انیمیشن حاصل یه پیام نیست بلکه حاصل چند پیام در کنار هم هست و باید به درون این فیلم رفت تا تمام پیام ها را دید و باید از تمام زوایا به فیلم نگاه کرد تا فهمید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *