بهترین فیلم های اسلامی تاریخی مذهبی درباره امامان و پیامبران + [2023 و تمام دوران]

سینمای دینی و مذهبی سابقه زیادی ندارد. اما در این نوشتار فهرستی از بهترین فیلم های اسلامی 2023 و تمام دوران ایران و جهان را برای شما تهیه کرده‌ایم.

در کشور ایران تازه پس از انقلاب فیلمسازان تلاش کردند فیلم‌هایی با مضامین دینی و مذهبی بسازند و فرم جدید و تازه‌ای را در سینمای ایران شکل دهند. تا پیش از این انقلاب سینما به حوزه‌ی مذهب ورود پیدا نمی‌کرد و بیشتر درگیر فیلم‌های عاشقانه و ملودرام‌های سرگرم‌کننده بود. با فهرست بهترین فیلم های اسلامی تمام دوران همراه ما باشید.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم‌های تاریخی و حماسی تاریخ سینما + [2023 و تمام دوران]

بهترین فیلم های اسلامی

بهترین فیلم های اسلامی
بهترین فیلم های اسلامی

ما همگی نسبت به دین اسلام ارادت خاصی داریم که بوسیله هنر سینما هم توانسته‌ایم فیلم های مذهبی شاخص و خوبی بسازیم. همانطور که گفته شد سینمای دینی و فیلم‌های دینی و مذهبی اصولاً پس از انقلاب اسلامی سال 57 در ایران شکل گرفت و دغدغه و ایده پیدایش آن از درون فیلمسازان و هم خود حکومت به وجود آمد. بسیاری از فیلم های اسلامی اطلاعات غنی در مورد دین اسلام، اعمال مسلمانان و تاریخ مسلمانان ارائه می‌دهند.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم‌های تاریخی کره‌ای + [2023 و تمام دوران]

بهترین فیلم‌های تاریخی ترکی + [2023 و تمام دوران]

بهترین فیلم های مذهبی 2023

در صورت ساخت فیلمی که در دسته بهترین فیلم های اسلامی 2023 یا بهترین فیلم های مذهبی 2023 قرار بگیرد، این مطلب آپدیت خواهد شد.

Islamophobia (2022)

فیلم های سینمایی مذهبی
فیلم های سینمایی مذهبی و بهترین فیلم های اسلامی

فیلم اسلام هراسی که در دسته فیلم های سینمایی مذهبی قرار می‌گیرد، آثار آسیب‌زای تعصب و تبعیض علیه مسلمانان، مسیحیت و یهودیت را به نمایش می‌گذارد، داستانی از صلح، عشق، اتحاد، احترام، رحمت و مهربانی را در این فیلم شاهد خواهید بود، به ویژه در پرتو رویدادهای امروزی.

My Childhood, My Country: 20 Years in Afghanistan (2021)

فیلم های تاریخی اسلامی
فیلم های تاریخی اسلامی و بهترین فیلم های اسلامی

از فیلم های تاریخی اسلامی که باید ببینید فیلم “کودکی من، کشور من: 20 سال در افغانستان” است. فیلمسازان مطرح و برنده جوایز مختلف، فیل گرابسکی و شعیب شریفی، حماسه ای واقعی از مهربانی و مردانگی را ارائه می‌دهند که طی بیست سال در یکی از درگیرترین نقاط جهان فیلمبرداری شده است.

Das Erbe des Arabischen Frühlings – Zwischen Aufbruch und Chaos (2021)

فیلم های اسلامی خارجی
فیلم های اسلامی خارجی و بهترین فیلم های اسلامی ایرانی

از جمله فیلم های اسلامی خارجی که در کشور‌های عربی ساخته شده است، فیلم “میراث بهار عربی – بین خروج و هرج و مرج” است. در بهار 2011 شهروندانی که علیه دولت‌های مستبد و فاسد شورش کردند به خیابان‌ها آمدند و خواستار دموکراسی، توزیع بهتر ثروت و آزادی‌های فردی بیشتر شدند.

ملک سلیمان

بهترین فیلم های اسلامی
بهترین فیلم های اسلامی

مجموعه فیلم های ملک سلیمان شامل ۳ بخش می باشد که اولین بخش آن در سال ۱۳۸۹ شمسی به کارگردانی شهریار بحرانی به انتشار رسید. در قسمت ابتدایی این مجموعه، حضرت سلیمان توسط وحی هایی که از جانب خداوند به او می شود اطلاع پیدا میکند که باید برای رسیدن حکومت مد نظر اش با اجنه و شیاطین ارتباط برقرار کند.

همزمان با این اتفاق در شهر های اورشلیم، زبولون و اریحا اتفاقات شومی در حال رخدادن هستند. در قسمت دوم نشان داده می شود که مردم سحر و جادو آموخته اند و با نیروهای اهریمنی ارتباط دارند. این اتفاق باعث می شود که اکثریت مردم (به جز تعداد کمی از یاران ایشان) حضرت سلیمان را به جادوگری و دروغ متهم کنند و به سمت کفر هدایت شوند.

ناگفته نماند این قسمت تماما بر اساس کتاب آسمانی قرآن بخصوص سوره بقره تولید شده است. قسمت پایانی و سوم فیلم ملک سلیمان روایت قدرت خارق العاده او است که به کمک خداوند به دست آورده. او به کمک قدرت اش بناها و ساختمان های زیبا و بلند می سازد. سپس به کمک لشکری که از جن، انسان و حیوان دارد به نقاط مختلف جهان سفر می کند.

در این قسمت حضرت سلیمان با ملکه سبا نیز آشنا خواهد شد و او را به راه راست هدایت خواهد کرد. از بازیگران مجموعه ملک سلیمان می‌توان به امین زندگانی، حسین محجوب و محمود پاک‌ نیت اشاره نمود.

زیر نور ماه

بهترین فیلم های مذهبی جهان و ایران
بهترین فیلم های مذهبی جهان و ایران
  • سال ساخت: 1379
  • کارگردان: رضا میرکریمی
  • بازیگران: حسین پرستار، علی بکائیان، مهران رجبی و شقایق دهقان

ماجرا درباره طلبه جوانی به نام سید حسن است که معتقد است لیاقت لباس روحانیت را ندارد و برعکس پدربزرگش، نفسش حق نیست. اما به اصرار خانواده مجبور می‌شود لباس روحانیت را بخرد تا چند وقت دیگر ملبس شود. روزی که لباس را می‌خرد، پسری لباسش را می‌دزدد و سید حسن سعی می‌کند با تعقیب پسرک لباس را پس بگیرد.

میرکریمی با نزدیک شدن به شخصیت یک روحانی خالص و بی‌ادعا چالش‌های روحی روانی او را برای برتن کردن لباس روحانیت به‌عنوان نمادی از معصومین و اولیای خدا به نمایش می گذارد و در کنار آن به زندگی این قشر و آدم‌های مختلف با این لباس می پردازد و گذری هم به جامعه و آدم‌هایش دارد.

فیلم در کل، مراحل سیر و سلوک یک طلبه جوان و تبدیل شدن او به یک فرد روحانی را به نمایش می گذارد. روحانی شدن از نظر او فقط درس خواندن و لباس پوشیدن و حفظ ظاهر و رعایت آداب و رسوم و عبادات فردی نیست، بلکه تزکیه و تهذیب است; برای خدمت به خلق و رسیدن به هدفی بزرگتر که همانا رضایت خالق و رسیدن و وصل به اوست.

شب، زیر نور ماه، درگوشه و کنار کوچه ها و خیابان ها و خانه ها، اتفاقات گوناگونی رخ می دهد. شب با خود رازها دارد. راز شب، دل شکستگی آدم های شبگردی است که با زبان خودشان با خدایشان راز و نیاز می کنند و از سر بی نیازی به خدا رسیده اند. خدایی که خود می فرماید: من در دل های شکسته ام. من پناه بی پناهان و مونس درماندگانم… .

حال در چنین مواجهه ای با واقعیت، تکلیف یک روحانی جوان چیست؟ جوانی که نه ثروتی دارد که بذل کند و نه مصدر امری است که قدرت انجام دادن کاری را داشته باشد.

همه ثروت او لباس ها و کتاب هایی است که آنها را به مردم بخشیده و بیش از این از او کاری برنمی آید. چه کسی باید به فکر کودکان خیابانی باشد. چه کسی باید به فکر طرد شده های اجتماع باشد. آیا خدایی که روزیشان را می‌دهد، آنها را فراموش کرده است؟! آیا خدا از بنده‌های خوب خود نخواسته که به فکر یتیمان و مسکینان و فقیران و در راه ماندگان باشند؟

وظیفه واقعی یک روحانی چیست؟ همنشینی با ثروتمندان و یا بر عکس گوشه عزلت گزیدن و چله نشینی و دوری از دنیا و اجتماع و دردهای مردم و در یک کلمه، تنها به خود و نجات خود اندیشیدن…؟!

یک تکه نان

بهترین فیلم های مذهبی ایرانی
بهترین فیلم های مذهبی ایرانی
  • سال ساخت: 1383
  • کارگردان: کمال تبریزی
  • بازیگران: اسماعیل خلج، احمد آقالو، گلاب آدینه، هومن سیدی و رضا کیانیان

یک تکه نان از مهم‌ترین و بهترین فیلم های مذهبی جهان در دهه هشتاد در جریان سینمای معناگرای آن سال‌هاست که با تکیه بر ماورا و به دور از داستان پردازی و شخصیت‌پردازی واقعی و قابل درک سعی در رسیدن به معنا و حقیقت زندگی و خداوند دارد. بدین سبب شاید فقط طیف مذهبی با فیلم ارتباط برقرار کنند و غیر مذهبیون به دلایل ذکر شده و شعاری بودن فیلم را پس بزنند.

با نگاهی به آثار پیشین همین کارگردان خوش ساز سینمای ایران از جمله آثار بی نظیری مثل، لیلی با من است، گاهی به آسمان نگاه کن و… حتی مارمولک که فیلم متوسط و محترمی بود، جای تعجب است که چرا فیلم ساز خوش فکر و امتحان پس داده ما به چنین اثری می‌رسد و نتیجه کار او چیز قابل اعتنایی نمی‌شود.

رنگ خدا

فیلم های مذهبی عاشقانه ایرانی
فیلم های مذهبی عاشقانه ایرانی و بهترین فیلم های اسلامی جهان
  • سال ساخت: 1376
  • کارگردان: مجید مجیدی
  • بازیگران: حسین محجوب، محسن رمضانی، سلامه فیضی و فرحناز سفری

رنگ خدا نه تنها یکی از فیلم های مذهبی عاشقانه ایرانی ، بلکه یکی از شاهکارها و فیلمهای سینمایی مذهبی ایران است. این فیلم احساس تقرب به خداوند را برمی‌انگیزد و برعکس دیگر فیلم‌های مذهبی فقط به بالا می‌نگرد و به راست و چپ تمایلی ندارد.

محمد پسری نابینا است که در مدرسه نابینایان در تهران تحصیل می‌کند. او در بازه تعطیلات به زادگاه خود برمی‌گردد، اما چون پدرش هاشم پس از مرگ همسرش در تدارک ازدواج مجدد است، محمد را به یک کارگاه نجاری می‌برد تا او را از خود و خانه دور کند. اما با مرگ مادر هاشم و جواب رد نامزد جدیدش، او تنهاتر از همیشه می‌شود…

دیدار

بهترین فیلم های اسلامی
بهترین فیلم های اسلامی
  • کارگردان: محمدرضا هنرمند
  • بازیگران: مهران مدیری، مینا لاکانی، کیومرث ملک‌مطیعی، جمشید شاه‌محمدی
  • سال انتشار: ۱۳۷۳

دیدار داستان تقابل دو مذهب است. جوان گل‌فروشی به نام امیر با بازی مهران مدیری از دختری مسیحی به نام ژانت خوشش می‌آید و تصمیم دارد با او ازدواج کند. خانواده‌ی ژانت از مسیحی‌های معتقد هستند و راضی به انجام چنین وصلتی نیستند. اگر فیلم را متر و معیارهای امروز بسنجیم، می‌توانیم ایرادهای زیادی به فیلم بگیریم. اما قطعا این فیلم را می‌توان یکی از مهم ترین فیلم های مذهبی ایرانی دانست.

قدمگاه

بهترین فیلم های اسلامی
بهترین فیلم های اسلامی
  • سال ساخت: 1382
  • کارگردان: محمدمهدی عسگرپور
  • بازیگران: رضا کیانیان، بابک حمیدیان، فرامرز صدیقی، علی اوسیوند و نگار جواهریان

قدمگاه فیلمی به کارگردانی محمدمهدی عسگرپور و نویسندگی محمد رضایی‌راد ساخته سال ۱۳۸۲ است. رابطه اخلاق و مذهب در جامعه‌ای مذهبی تم اصلی فیلم قدمگاه است. به گزارش پارس ناز  فیلم با فضاسازی مناسب و روایات و نگاه مردم روستا به دین و نقش آن در زندگی روزمره کاراکترهای قابل لمس و تأثیرگذاری را در میام مردم روستا نشان می‌دهد.

شاید نقص اصلی داستان این باشد که حادثه محوری و اصلی آن، که سرمنشأ تمامی حوادث و روابط و عکسل العمل های بعدی شخصیت ها و کاراکترهای داستان است، براساس قتل دردناک و منزجز کننده یک زن تنها و بی پناه به دست اهالی محل و خصوصا زن ها، بنا نهاده شده است. اهالی چه با ضرب و شتم زن، هرچه با سکوت و عدم دخالت، در این خون شریک و سهیم هستند و این شرک، بر سرتاسر داستان سایه افکنده است.

البته در فروع و حواشی داستان، مباحث و موضوعاتی درباره انتظار، در کار بازتاب دارد اما چندان عمیق و ریشه ای نیست.

البته باید به این نکته توجه داشت که نفس وجود موضوع جشن های نیمه شعبان و انتظار فرج، گرچه به شکل پیش زمینه وقوع حوادث، یا به عنوان موضوعات فرعی، در حد خود شایان توجه و تحسین است و گاهی ـ هرچند کوچک و ناقص ـ در مسیر هنر انتظار محسوب می شود.

به این امر، باید به کارگردانی ظریف و هنرمندانه، طراحی شخصیت های باورپذیر، بازی های خوب و قابل قبول، وجود پیام های متعدد اخلاقی و انسانی و اعتقادی در جای جای کار و شیرینی و دلنشینی کاراکتر جوان و اصلی داستان، که حامل پیام های نظری و عملی داستان است، اشاره کرد که از نکات مثبت و قابل اعتنای فیلم است.

اینجا چراغی روشن است

بهترین فیلم های اسلامی
بهترین فیلم های اسلامی
  • کارگردان: رضا میرکریمی
  • بازیگران: حبیب رضایی، سعید پورصمیمی، مریم بوبانی
  • سال انتشار: ۱۳۸۱

رضا میرکریمی در فیلم بعدی‌اش دوباره سراغ سوژه‌ای دینی رفت. او که با فیلم قبلی‌اش بازخوردهای خوبی از مردم و منتقدان گرفته بود، اینجا چراغی روشن است را تا حدودی نزدیک به فضای زیر نور ماه ساخت. اما این فیلم نتوانست موفقیت زیر نور ماه را تکرار کند و خیلی جلب توجه نکرد.

«اینجا چراغی روشن است» موضوع جسورانه‌ای را محور قرار داده که طرح آن همچنان در سال پرمخاطره ١۴٠٠ مهم و مبتلابه است: نقد باورها و جلوه‌های کلیشه‌ای، غیر کاربردی و دافعه برانگیز مذهب در جامعه‌ای که اگر در سال ٨١ ذهنی به نظر می‌آمد، امروز می تواند تصویری واقعی از ما باشد.

طرح این موضوع از سوی میرکریمی در سال ٨١  از آن جهت اهمیت داشت که او در فیلم قبلی‌اش، «زیر نور ماه» نگاهی آسیب‌شناسانه به جایگاه و موقعیت روحانی در جامعه معاصر داشت و با ظرافت سیر درونی تردیدهای شخصیت محوری را با عبور از دل تجربه‌های زندگی رئال به تصویر کشید تا کاربردی شدن آموزه های دینی- مذهبی را مجوز مشروعیت جایگاه روحانی؛ حداقل نزد وجدان قهرمان فیلم معرفی کند.

فیلمساز با این پس‌زمینه این بار سراغ جلوه‌های دین و مذهب در جامعه سنت‌زده روستایی رفت که تنها امامزاده‌اش؛ سلطان عزیز دیگر برکاتی ندارد و متولی امامزاده (مش رحیم) این را نتیجه کم ایمانی مردم می‌داند.

وقتی همه خواب بودند

بهترین فیلم های اسلامی
بهترین فیلم های اسلامی
  • کارگردان: فریدون حسن‌پور
  • بازیگران: گلاب آدینه، محمدرضا فروتن،‌ غزل شاکری
  • سال انتشار: ۱۳۸۴

پیرزنی که آرزوی رفتن به سفر حج را دارد و پس از سال‌ها انتظار نوبتش جهت سفر فرا می‌رسد. پیرزن در حال خداحافظی و حلالیت طلبی از اهالی ده ‌است که خبر می‌رسد اجازه سفر ندارد. این ایده‌ی یک خطی داستان فیلم وقتی همه خواب بودند است. فیلم روایتی ساده و کم تعلیق دارد و خیلی از پیچیدگی‌های داستانی در آن خبری نیست.

سینمای حسن‌پور از آن سینماهایی است که از لحاظ مدیوم تصویری بیشتر نزدیک به فیلم‌های تلویزیونی خودش و از لحاظ مضمونی نیز بیشتر در راستای عقاید و سنت‌ها گام بر می‌دارد و علاقه‌ی او به موطن خود باعث شده تا بیشتر فیلم‌هایش در شمال کشور ساخته شوند.

«وقتی همه خواب بودند» نیز از این قاعده مستثنی نیست و شاید تفاوت بزرگش با دیگر فیلم‌های او حضور چند بازیگر مطرح در فیلم باشد. فیلم با موضوع رفتن بی‌بی (گلاب آدینه) به مکه آغاز می‌شود. بی‌بی که همواره آرزوی رفتن به حج را داشته، محبوب اهالی روستاست و چشمش خوب نمی‌بیند و از لحاظ جسمانی هم ضعیف است ولی دوست ندارد دست از آرزوی خود بکشد.

دل شکسته

بهترین فیلم های اسلامی
بهترین فیلم های اسلامی
  • سال ساخت: 1386
  • کارگردان: علی روئین‌تن
  • بازیگران: شهاب حسینی، بیتا بادران، فریبا کوثری و خسرو شکیبایی

فیلم عاشقانه دل‌شکسته که یکی از بهترین فیلم‌ های عاشقانه سینمای ایران است و بارها از تلویزیون هم پخش شده است. این فیلم در واقع یادآور همان جمله معروف است که بهترین نوع عشق برای آدمی، آن است که از عشق زمینی به عشق آسمانی برسد.

چیزهایی که در دلشکسته ممکن است مخاطب را آزار بدهند، یکی‌ غلوشدگی بیش از حد اتفاقات و شخصیت‌هاست و دیگری پایبند نبودن قصه به منطق. خود شخصیت‌هایی که برای این فیلم انتخاب شده‌اند، اولین نکته غلوآمیز فیلم هستند.

دختری که نماینده طیف دورافتاده از اصالت است، لزوماً نباید یک BMW بسیار گران‌قیمت به عنوان هدیه تولد، کادو گرفته باشد و پسری که قرار است نماینده طیف مذهبی و اصیل جامعه باشد، لزوماً نباید فرزند شهید باشد و پدر و مادرش هر دو دکترای ادبیات داشته باشند.

کتاب قانون

بهترین فیلم های اسلامی
بهترین فیلم های اسلامی
  • کارگردان: مازیار میری
  • بازیگران: پرویز پرستویی، دارین حمزه، فریده سپاه‌منصور
  • سال انتشار: ۱۳۸۷

مازیار میری در فیلمش با تأکید بر مضامین دینی با نگاه طنزآمیز، از نگاه خشک برخی فیلم‌ها در این حوزه فاصله گرفت و فضای تازه‌ای را خلق کرد. فیلم با توجه به آموزه‌های دینی، نگاهی انتقادی به زندگی روزمره مسلمانان دارد و به آن‌ها فاصله گرفتن از اصول اخلاقی را یادآوری می‌کند.

داستان فیلم درباره‌ی یک کارمند دولت به نام مهندس رحمان توانا با بازی پرویز پرستویی است که در مأموریتش به کشور لبنان عاشق یک دختر مسیحی می‌شود. تجمل‌گرایی، اسراف، غیبت و کم‌‌فروشی عناوین مهمی هستند که در جامعه به وفور دیده می‌شود و کسی به فکر اصلاح چنین رذیلت‌های اخلاقی‌ای نیست.

کتاب قانون با لحنی کمدی دور شدن از این اصول را به مخاطبش گوشزد می‌کند و می‌گوید مسلمان واقعی بودن فقط در تظاهر به کارهای سطحی نیست و بلکه باید عمق و معنای دین را دریافت.

شیار 143

بهترین فیلم های اسلامی
بهترین فیلم های اسلامی
  • سال ساخت: 1392
  • کارگردان: نرگس آبیار
  • بازیگران: مریلا زارعی، مهران احمدی، گلاره عباسی و جواد عزتی

شیار 143 را می‌توان در زمره بهترین فیلم های دینی و مذهبی سینمای ایران قرار داد. این فیلم در رابطه با داستان زندگی یک مادر است که پس از سال‌های سال هنوز منتظر بازگشت فرزندش از مناطق عملیاتی است. او هنوز هم بعد از سال‌ها ‌انتظار نمی‌داند پسرش شهید شده، مفقودالاثر است یا در اسارت دشمن به سر می‌برد.

بازی مریلا زارعی در نقش الفت اگرچه یک سر و گردن از فیلمنامه بالاتر است اما یکدست نیست. مریلا زارعی در لحظاتی که قرار نیست دیالوگ بگوید عالی هست و حس تنهایی را به خوبی به مخاطب انتقال می‌دهد اما در مواقعی که دیالوگ دارد ضعیف و سردرگم است.

لهجه بد مریلا زارعی توی ذوق می زند و در سکانس های دو نفره نیز حرف زیادی برای گفتن ندارد. البته فیلم یک سکانس پایانی غمناک دارد که مریلا زارعی به خوبی از پس آن برآمده است. اما بهترین بازیگر فیلم مهران احمدی است که اگرچه دقایق بسیار کوتاهی در فیلم حضور دارد اما در همان دقایق کوتاه نیز به خوبی حس پدری درمانده را به تصویر کشیده است. بازی احمدی در سکانسی که با دوربینی شکاری به کشته های میدان نگاه می‌کند تا بتواند فرزندش را در میان آنها بیابد عالی و تاثیرگذار است.

سفیر

فیلمهای مذهبی پیامبران
فیلمهای مذهبی پیامبران و بهترین فیلم های اسلامی
  • کارگردان: فریبرز صالح
  • بازیگران: فرامرز قریبیان، عزت‌الله مقبلی، جلال پیشواییان
  • سال انتشار: ۱۳۶۱

سفیر از چند جهت فیلم مهمی در سینمای ایران است. سفیر را می‌توان اولین فیلمهای مذهبی پیامبران ساخته کشور ایران دانست که در ژانر تاریخی ساخته ‌شد. سفیر روایت مقطعی از واقعه‌ی کربلا است که در زمان اکران توجه عموم مخاطبان را جلب کرد.

قیس بن مسهر با بازی فرامرز قریبیان، داستان نماینده‌ی امام حسین (ع) است که با نامه‌ای برای سلیمان خزاعی به طرف کوفه می‌رود و در راه به دست راه‌داران ابن زیاد، والی کوفه، دستگیر و به زندان افکنده می‌شود.

نوح

فیلم های امامان و پیامبران
فیلم های امامان و پیامبران و بهترین فیلم های اسلامی
  • سال ساخت: ۲۰۱۴
  • کارگردان: دارن آرنوفسکی
  • بازیگران: راسل کرو، جنیفر کانلی، اما واتسون

فیلمی درباره حضورت نوح، آن هنگام که خداوند به او فرمان ساخت کشتی را می‌دهد و نوید می‌دهد مجازات بزرگ در راه است. نوح اولین فیلم آرنوفسکی بود که مستقیماً با مذهب ارتباط برقرار می‌کرد.

فیلمی که همان‌طور که از نامش پیداست درباره نوح پیامبر و پروسه کشتی ساختن او و نزول عذاب الهی است. یکی از فیلم های قدیمی پیامبران که حرف و حدیث فراوانی پیرامون آن وجود داشت همین فیلم است که باید ببینید و خودتان قضاوت کنید.

مریم مقدس

فیلم سینمایی مذهبی تاریخی
فیلم سینمایی مذهبی تاریخی و بهترین فیلم های اسلامی

مریم مقدس فیلمی به نویسندگی و کارگردانی شهریار بحرانی در سال 1379 است. نسخه تلویزیونی این فیلم هم از شبکه دو و شبکه آی فیلم پخش شده است. مریم مقدس در کنار یوسف پیامبر شاید مهم‌ترین سریال‌های تاریخی مذهبی سیمای جمهوری اسلامی ایران یا فیلم سینمایی مذهبی تاریخی باشند که نسخه تلویزیونی آنها بیشتر مورد توجه قرار گرفت.

آخرین وسوسه مسیح

فیلم های قدیمی پیامبران
فیلم های قدیمی پیامبران و بهترین فیلم های اسلامی
  • سال ساخت: ۱۹۸۸
  • کارگردان: مارتین اسکورسیزی
  • بازیگران: ویلیام دفو، هاروی کایتل، باربارا هرشی

شرح مبارزه حضرت مسیح با نفس اماره خود و سفری که در این راه به‌سوی میعاد پروردگار خود طی می‌کند و سر به بیابان می‌گذارد.

مسیح اسکورسیزی مردی معذب از حضور در جهانی پر‌گناه و در نبردی شدید با خود و نفسش است، در همین راه سر به بیابان می‌گذارد تا خدای خودش را بیابد. جنبه‌های آیینی و اسطوره‌ای «آخرین وسوسه مسیح»، بسیار ویژه و جالب‌توجه است. لحن این فیلم با همه آثار دیگر اسکورسیزی متفاوت است و جنبه‌ای تغزلی پیدا می‌کند.

محمد رسول‌الله

بهترین فیلم های اسلامی
بهترین فیلم های اسلامی

محمد رسول‌الله فیلمی است در گونه تاریخی به کارگردانی مجید مجیدی که داستان زندگی کودکی محمد (پیامبر اسلام) (سده ۶میلادی) را روایت می‌کند. اولین ایراد بزرگ فیلم مجید مجیدی چندپارگی داستان و نحوه چیدمان رویدادهای زندگی پیامبر اسلام در کنار یکدیگر است که بی ذوق و بسیار شلخته به تصویر کشیده شده اند. فیلم بصورت پله وار تنها قصد داشته آنچه را که در روایات آمده به تصویر بکشد و برنامه ای به جهت ارتباط دادن این داستان ها به یکدیگر در قالب یک قصه واحد نداشته است.

یکی از نکات جذاب درباره فیلم «رسالت» مصطفی عقاد این بود که در آن اثر، مهمترین دوران زندگی پیامبر اسلام به زیبایی در قالب قصه ای واحد، با روایتی جذاب و هیجان انگیز به تصویر کشیده می‌شد. اما در «محمد رسول الله (ص)» خبری از پرداخت رویدادهای زندگی دوران کودکی پیامبر نیست؛ گویی که فیلم چند اپیزود مختلف بوده که به یکدیگر متصل شده اند و نمی توان ترتیب مشخصی برای آن قائل شد.

الرساله

فیلم های خارجی در مورد پیامبران
فیلم های خارجی در مورد پیامبران و بهترین فیلم های اسلامی
  • سال ساخت: ۱۹۷۶
  • کارگردان: مصطفی عقاد
  • بازیگران: آنتونی کویین، ایرنه پاپاس، مایکل آنسارا
  • خلاصه داستان: شرحی بر تاریخ صدر اسلام

از جمله فیلم های خارجی در مورد پیامبران که در سال 1976 ساخته شده، فیلم الرساله است. داستان این فیلم از زبان حمزه عموی پیامبر تعریف می‌شود و حضور پیامبر به شکل نمای نقطه‌نظر یا پی‌او وی به تصویر کشیده شده است. سازندگان این فیلم بسیار سعی داشته‌اند تا بر خود پیامبر و وحدانیت اسلام متمرکز شوند و از اختلافات شیعه و سنی در فیلم فاصله بگیرند. به همین دلیل نه امیرالمؤمنین و نه خلفای راشدین در فیلم حضور پررنگی ندارند و حضرت علی (ع) تنها در صحنه‌ای کوتاهی به‌واسطه شمشیر ذوالفقارش تصویر می‌شود.

فیلم The message در مرجع رسمی IMDB امتیاز 8.5 را کسب کرده است. این امتیاز یک عدد بسیار عالی برای یک اثر هنری  محسوب می‌شود. این امتیاز نشان می‌دهد که اکثر افرادی که فیلم The Message را مشاهده کرده‌اند و در این سایت  نظراشان را به اشتراک گذاشته‌اند، از آن راضی بوده‌اند.

مصطفی عقاد در هنگام ساخت فیلم محمد رسول الله (ص)، دو نسخه از آن را به صورت موازی با هم ساخت. یکی از نسخه‌های فیلم با بازیگران انگلیسی زبان تهیه شد و نسخه دیگر با بازیگران عرب زبان به ساخت رسید. به همین دلیل زمانی که به سایت IMDB مراجعه می‌کنیم دو نسخه مختلف از این فیلم را مشاهده می‌کنیم که دلیل آن همین موضوع است.

این فیلم یک اثر بسیار بزرگ در  صنعت فیلم‌سازی جهان به حساب می‌آید. ساختن فیلم تاریخی به این عظمت زمان و سرمایه زیادی را نیاز دارد، و این دقیقا چیزی بود که برای ساخت The Message به آن توجه شد و این فیلم را به یک اثر طلایی تبدیل کرد. مصطفی عقاد برای ساخت این فیلم با مشکل تأمین هزینه‌های ساخت مواجه بود؛ از طرف دیگر عدم وجود شریک تجاری در ساخت این فیلم، در همان ابتدا پروژه ساخت فیلم را تا آستانه تعطیلی پیش برد. فیلم‌برداری این فیلم در کشورهای لیبی و مراکش که لوکیشن‌های مشابه مکه و مدینه آن زمان را داشتند، آغاز شد. برخی از منتقدین می‌گویند: “فرد دیگری به جز مصطفی عقاد نمی‌توانست همچنین اثر خوب و قابل قبولی را خلق کند.

فیلم های اعتقادی هالیوود

فیلم های اعتقادی هالیوود
فیلم های اعتقادی هالیوود و بهترین فیلم های اسلامی

بسیاری از این فیلم‌ها خصوصاً تولیدات هالیوودی لزوماً برداشتی مذهبی از زندگی پیامبران نداشته‌اند و آن‌ها را به‌عنوان یک قهرمان ماتریالیستی تصویر کرده‌اند و کمتر به جنبه‌های دینی و مذهبی تاکید ورزیده‌اند. آنچه در طول بررسی و تحلیل سینمای دینی حاصل شده است تنها ماکت و کلیشه‌ای از دین و عرفان و مفاهیم اخلاقی است که نه تماشاگر را مجبور می‌کند تا به سینما بیاید نه تأثیر می‌گذارد و فکر او را درگیر می‌کند.

موضع‌گیری درباره دین و مذهب در هالیوود به صورت واضح مشخص نشده و فیلم‌های مختلفی با دیدگاه‌های متفاوت در این موضوع ساخته شده است اما می‌توان فیلمسازن هالیوودی را براساس فیلم‌های ساخته شده، به 3 گروه تقسیم کرد، فیلمسازان مخالف دین و مذهب، فیلمسازان مدعی بی‌طرفی و فیلمسازان موافق و معتقد به دین و مذهب.

عموما ژانر فرا طبیعی ترسناک نمونه بارز فیلم‌های ضد دین و مذهب است. فیلمسازانی که مخالف دین و مذهبند با دادن رنگ و بوی دینی به این عامل فراطبیعی در فیلم، آن را به عنوان منبع شر و پلیدی معرفی می‌کنند. معروفترین فیلم این ژانر فیلم «جن گیر» است که در سال 1973 ساخته شد. در این فیلم حمله اصلی به اسلام شده و آن را در قالب شیطانی که قرار است به تمدن غرب تجاوز کند، نشان داده است.

یکی دیگر از فیلم‌های ژانر ماورای ترسناک، مجموعه فیلم‌های احضار است که به دنیای سینمایی احضار معروف شده است و تا به امروز 2 میلیارد دلار در سراسر دنیا به فروش رسیده است؛ این فیلم این بار مسیحیت را نشانه گرفته است. گروه دیگر فیلمسازان مخالف مذهب، در ژانر واقعگرایانه فیلم تولید می‌کنند و حرف اصلی آنها این است که دین عامل بدبختی بشریت است.

گروه دوم مدعیان بی طرفی به دین و مذهب هستند که در عمل قادر به انکار طرفداری خود نیستند. این گروه برای بیان اعتقاداتشان نسبت به مفاهیم دین از زبان استعاره و نمادین استفاده می‌کنند و همین مسئله فیلم‌های آنها را بسیار غنی می‌کند. یکی از جنجال برانگیزترین فیلم های این گروه، فیلم مادر به کارگردانی و نویسندگی «دارن آرونوفسکی» محصول سال 2017 است و در آن کارگردان اعتقادات خود را با استفاده از نماد و استعاره به بیننده معرفی کرده است.

گروه سوم فیلمسازان، معتقدین به دین و مدافعان از دین و مذهب هستند. یکی از نمونه‌های این گروه فیلم «زندگی پای» محصول سال 2012 و ساخته انگ لی است. البته در گوشه و کنار هالیوود فیلمسازانی هستند که به صورت مشخص از مسیحیت دفاع می‌کنند، مل گیبسون، کارگردان کاتولیکی معتقد، یکی از این کارگردانان است که در فیلم اخیر او به نام «تپه‌های هکسا» محصول سال 2016 به خوبی اعتقادش را نشان داده است.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار بهترین فیلم های اسلامی سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.

سوالات متداول

از جمله فیلم های اعتقادی هالیوود ؟

جن گیر، مادر ساخته آرنوفسکی، زندگی پای


3 thoughts on “بهترین فیلم های اسلامی تاریخی مذهبی درباره امامان و پیامبران + [2023 و تمام دوران]

  1. ممنون ولی چرا اصلی ها رو ننوشتی

    پیامبر خدا حضرت یوسف پیامبر
    مختارنامه و قیام امام حسین علیه السلام
    مردان آنجلس (اصحاب کهف)
    فیلم سینمایی ملک سلیمان نبی

    در آینده
    اصحابه پیامبر سلمان فارسی
    سریال حضرت موسی کلیم الله
    سریال حضرت نوح علیه السلام

  2. سلام . در حقیقت از یک مقاله سینمایی انتظار مثالهای بهتری از فیلمهای در ارتباط با ادیان داشتم. البته به نظر میرسه سعی کردید فیلمهای جدید و دیده نشده و نیز فیلمهای ایرانی رو معرفی بفرمایید که جای تقدیر داره. اگه اجازه بفرمایید من هم چند فیلم رو نام ببرم :
    1- بزرگترین داستان عالم ( بزرگترین داستانی که گفته شده است). به کارگردانی جرج استیونس. درباره زندگی و نبوت عیسی مسیح (ع). با حضور مکس فون سیدو در نقش حضرت عیسی ، دوروتی مک گوایر در نقش حضرت مریم ، چارلتون هستون در نقش یحیی تعمید دهنده ، و نیز کلود رینز – هیرودیس ، خوزه فرر – هرود ، تلی ساوالاس- پونتیوس پیلاتس ، دیوید مک کالوم – یهودا اسخریوطی و جوانا دونهام در نقش مریم مجدلیه.
    2- باراباس . بر اساس کتاب باراباس نوشته پرلاگر کویست. کارگردان : ریچارد فلایشر. با حضور آنتونی کوئین ، ویتوریو گاسمن ، سیلویا مانگانو ، جک پالانس ، ارنست بورگناین ،هری اندروز و آرتور کندی.
    3- مستند سه قسمتی اسلام امپراتوری ایمان اثر رابرت گارنر که راوی آن سربن کینگزلی است. قسمت اول در مورد رسول خدا و زندگی ایشان قسمت دوم درمورد خلافت ، جنگهای صلیبی و سقوط بغداد و قسمت سوم در مورد امپراتوریهای عثمانی و صفوی.
    4-مستند محمد میراث پیامبر از شبکه PBS ایالات متحده در سال 2002. با حضور کارن آرمسترانگ و دکتر حسین نصر.
    فیلمهای دیگری هم هست از جمله فیلم پادشاهی بهشت اثر ریدلی اسکات که نگاه متفاوتی به جنگهای صلیبی داشته و باعث خرسندی مسلمانان شده و یا انیمه محمد آخرین پیامبر که در سال 2002 ساخته شد. با تشکر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *