رتبه بندی تمام فاز های دنیای سینمایی مارول از نگاه سایت فیگار

همانطور که احتمالاً می‌دانید، آثار دنیای سینمایی مارول به چندین فاز تقسیم شده‌اند. در ادامه به رتبه بندی تمام فاز های دنیای سینمایی مارول خواهیم پرداخت.

پس از نزدیک به دهه از آغاز تسلط دنیای سینمایی مارول بر باکس آفیس و فروش گیشه در سینمای هالیوود، رتبه بندی فاز های دنیای سینمایی مارول از بدترین به بهترین کار بسیار دشواری است. دنیای سینمایی مارول نقش پررنگی در سینمای مدرن دارد و چه شما طرفدار آن باشید و چه نباشید، احتمالاً برخی از آثار آن را دیده و حتی نظر شخصی خود را در رابطه با آن دارید.

داستان دنیای سینمایی مارول با فیلم مشهور مرد آهنی در سال 2008 ساخته جان فاورو آغاز شد. پس از معرفی شخصیت مرد آهنی با بازی رابرت داونی جونیور، صحنه پس از تیتراژ این فیلم نوید دنیایی وسیع را می‌دهد که به شکل گیری انتقام جویان می‌پردازد. فاز اول دیگر شخصیت‌های اصلی انتقام جویان نظیر کاپیتان آمریکا، هالک و ثور را معرفی کرد و اولین ترکیب گروه انتقام جویان در یک کراس اور حماسی در همین فاز شکل گرفت.

رتبه بندی تمام فاز های دنیای سینمایی مارول از نگاه سایت فیگار

بهترین و بدترین دوران دنیای سینمایی مارول را بشناسید

شما می‌توانید فهرست رتبه بندی تمام فاز های دنیای سینمایی مارول از نگاه سایت فیگار را در یک نگاه در لیست زیر مشاهده کنید:

رتبه بندی تمام فاز های دنیای سینمایی مارول
رتبه بندی تمام فاز های دنیای سینمایی مارول

توسعه فاز دوم و سوم دنیای سینمایی مارول نیز شخصیت‌های بسیار زیادی را معرفی کرد و این دنیا را گسترش داد. همچنین یکی از نمادین‌ترین آنتاگونیست‌های سینما، تانوس را به مخاطبان معرفی کرد. با پایان سه فاز اول، رسماً کتاب اول دنیای سینمایی مارول عنوان “حماسه ابدیت” را دریافت کرد و به پایان رسید. اما فاز چهارم حتی جاه طلبانه‌تر بوده و در جهان‌های موازی را به سینمای مارول باز کرد. نیازی به گفتن نیست که با گذشت زمان، مارول همچنان درحال پیشوری است.

همانطور که مشخص است، هر فاز دنیای سینمایی مارول دارای آثاری با کیفیت بالا و پایین است. پس از هر اثر ارزشمندی نظیر Captain America: The Winter Solider، یک Thor: The Dark World نیز وجود دارد که باعث افت میانگین هر فاز می‌شود. پس می‌توان گفت که رتبه بندی تمام فاز های MCU به صورت قطعی تقریباً غیر ممکن است و به سلیقه افراد بستگی دارد. با این حال، پس از گذشت 15 سال از آغاز این فرنچایز بزرگ، می‌توانیم به یک رتبه بندی نسبتاً معقول برسیم.

4_فاز اول

رتبه بندی تمام فاز های دنیای سینمایی مارول
رتبه بندی تمام فاز های دنیای سینمایی مارول

ممکن است قرار دادن فازی که همه چیز را آغاز کرد در رتبه آخر، کمی اهانت آمیز به نظر برسد. اما دلایل متعددی وجود دارند که باعث می‌شوند فاز اول در انتهای رتبه بندی تمام فازهای دنیای سینمایی مارول جای بگیرد.

فیلم مرد آهنی در سال 2008 یک شروع ویژه بود و فیلم انتقام جویان در سال 2012 نیز یکی از نمادین‌ترین فیلم‌های ابرقهرمانی در تاریخ سینما بود. با این حال، نمی‌توان دیگر آثار ضعف فاز اول را نادیده گرفت.

با توجه به اینکه فاز اول تنها شامل 6 فیلم می‌شود، هر اشتباه به شدت احساس می‌شد. اگرچه هالک شگفت انگیز، ثور و کاپیتان آمریکا همگی نقاط قوت خود را دارند و شخصیت‌هایی نمادین را به این فرنچایز وارد می‌کنند، اما تمام این فیلم‌ها ناقص هستند. برای مثال، پس از استقبال گرم از ادوارد نورتون برای فیلم هالک شگفت انگیز، این شخصیت کاملاً در فیلم انتقام جویان از نو ساخته شد. همچنین شخصیت ثور تا سومین فیلم اختصاصی‌اش و زمانی که تایکا وایتیتی او را تغییر داد، نتوانست به چیزی که امروز هست تبدیل شود.

اکنون که در سال 2022 به فیلم‌های مرد آهنی نگاه می‌کنیم نیز متوجه کیفیت ضعیف قسمت دوم و روایت گیج کننده جان فاورو می‌شویم. همچنین شخصیت منفی ضعیف در قسمت دوم و شخصیت منفی متوسط در قسمت اول، کیفیت آثار را کمی پایین می‌آورد. شکی نیست که فاز یک دنیای سینمایی مارول یک دستاورد بزرگ است، اما در مقایسه با آثار آینده دنیای سینمایی مارول، بسیار پایین‌تر از آن‌ها است.

بیشتر بخوانید:

3_فاز چهارم

رتبه بندی تمام فاز های دنیای سینمایی مارول
رتبه بندی تمام فاز های دنیای سینمایی مارول

بدون شک نمی‌توانیم از جاه طلبی فاز چهارم ایرادی بگیریم. اما واضح است که ساخت ادامه یکی از جاه طلبانه‌ترین پایان‌های سینمایی بسیار دشوار است. فاز چهارم نیز با وجود معرفی چندین شخصیت جدید و گسترش داستان در ابعاد مختلف، تنوع زیادی را به مارول آورده است. اما این تنوع زیاد، باعث شده است تا ارتباط بین این دنیا به نسبت سه فاز قبلی بسیار کمتر شود.

پر کردن جای خالی تانوس همیشه یک چالش بود و با نزدیک شدن به پایان فاز 4، همچنان غیبت تایتان دیوانه به شدت احساس می‌شود. اگرچه چندین پروژه از این فاز مفهوم جهان‌های موازی و تهدیدات آن را معرفی کرده‌اند، اما هنوز این تهدیدات تا حد زیادی مبهم هستند. هنوز یک روایت واحد و یکپارچه در فاز چهارم شکل نگرفته است و این مورد باعث افت این جاه طلبی شده است.

با این حال، حتی اگر فاز چهارم در رتبه بندی تمام فاز های MCU سوم باشد، بدان معنا نیست که یک شکست کامل است. آثار مهمی همانند لوکی، واندا ویژن و وات ایف با خلاقیت‌هایی جدید، داستان‌ها را روایت کردند. همچنین سریال‌هایی همانند مون نایت و میس مارول جنبه‌های کاملاً جدیدی را وارد دنیای سینمایی مارول کردند که تاکنون به آن‌ها پرداخته نشده بود.

بخش زیادی از این آثار جدید، مورد استقبال منتقدان قرار گرفتند. همچنین فیلم‌هایی همانند مرد عنکبوتی: راه به خانه نیست و شانگ و افسانه ده حلقه نشان دادند که مارول همچنان می‌تواند فیلم‌های خوبی بسازد. شاید فاز چهارم روایت درستی نداشته باشد و با وجود فیلمی مانند اترنالز ضعیف قلمداد شود، اما همچنان خلاقیت و تنوع باعث شده است تا یکی از جذاب‌ترین فازهای دنیای سینمایی مارول باشد.

بیشتر بخوانید:

2_فاز دوم

رتبه بندی تمام فاز های دنیای سینمایی مارول
تصویری از نبرد نهایی در فیلم انتقام جویان عصر آلتران

به دلیل حجم نسبتاً کم محتوا، فاز دوم رقابت سختی با فاز چهارم پر محتوا دارد. حتی با وجود نادیده گرفتن تهدید درحال رشد تانوس در فاز دوم که ریشه‌های حماسه ابدیت را آغاز می‌کرد، آثار بسیار خوبی در این فاز ساخته شده‌اند که در رتبه بندی فاز های دنیای سینمایی مارول اهمیت زیادی دارند.

پس از موفقیت انتقام جویان، مارول تصمیم گرفت تا به گسترش دنیای خود ادامه داده و ریسک‌های بزرگی را انجام دهد. این فاز با سومین قسمت از فیلم‌های مرد آهنی آغاز شد که یک اثر روانشناختی پیچیده از قلب دنیای سینمایی مارول، پس از وقایع فیلم انتقام جویان بود. پس از آن نیز فیلم Captain America: The Winter Soldier منتشر شد که یکی از بهترین تریلرهای جاسوسی است که توسط در استودیویی در قرن 21 ساخته شده است.

در ادماه نیز فیلم نگهبانان کهکشان کمی از خط داستانی اولیه دور شد و یک روایت اکشن کمدی جذاب را در سراسر کهکشان روایت کرد. لحن و ژانرهای مختلفی در فاز دوم بودند و فرقی نمی‌کرد که مارول یک اثر رئال و جاسوسی را بسازد و یا یک اثر علمی تخیلی کمدی در فضا؛ در هر صورت، اکثر این آثار موفق بودند.

البته همانطور که می‌دانید، فاز چهارم نیز بدون ضعف نبوده و اثر Thor: The Dark World یک شکست در این فاز محسوب می‌شود. همچنین فیلم Avengers: The Age of Ultron نتوانست موفقیت اولین فیلم انتقام جویان را تکرار کند. پس از آن نیز فیلم مرد مورچه‌ای یک کمدی عالی بود که مقدمات فاز بعدی را آماده می‌کرد. به طور کلی، فاز دوم مارول سزاوار احترام بیشتری به نسبت آن چیزی است که اغلب به نظر می‌رسد. به همین دلیل است که اهمیت مهمی در رتبه بندی تمام فازهای دنیای سینمایی مارول دارد.

بیشتر بخوانید:

1_فاز سوم

رتبه بندی تمام فاز های دنیای سینمایی مارول
تصویر تونی استارک در کنار پوستر فیلم انتقام جویان پایان بازی

شاید فاز سوم شخصیت‌های ممهمی را معرفی کرد و به آن‌ها پرداخت، اما هیچ چیز مهمتر از فیلم‌های جنگ ابدیت و پایان بازی در این فاز نیست. بیش از ده سال از آغاز دنیای سینمایی مارول گذشته بود و فاز سوم، پایان بسیار عظیمی را که لایقش بود برای دنیای سینمایی مارول رقم زد. پایانی بسیار بزرگ و جسورانه که در کمتر فرنچایزی از سینما قابل مشاهده است.

اگرچه این مقایسه ممکن است ناعادلانه باشد، اما فاز سوم درواقع یک الگوی مهم برای فاز چهارم بود. اما زمانی که فاز 4 نتوانست هماهنگ و با تمرکز باشد، فاز سوم به خوبی داستان تمام شخصیت‌ها را ادامه داد و در یک نقطه جمع کرد. فیلم کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی علاوه بر معرفی شخصیت‌های مهم مرد عنکبوتی و پلنگ سیاه، یک وضعیت تیم انتقام جویان را برای همیشه تغییر داد که در فیلم جنگ ابدیت نیز اهمیت بسیار زیادی داشت.

پشتوانه تمام این اتفاقات، یک شرور وحشتناک به نام تانوس بود. تانوس با وجود انجام اعمالی بسیار شیطانی، طوری شخصیت پردازی شده بود که حتی گاهی اوقات بتوانیم برای او دلسوزی کنیم. او یک شرور بسیار نادر بود که توانست نیمی از موجودات زنده تمام جهان را نابود کند اما همچنان از نظر عده زیادی (چه در دنیای سینمایی مارول و چه در دنیای بینندگان) با عنوان قهرمان خطاب شود.

فاز سوم دنیای مارول کاری را کرد که هیچکس تاکنون انجام نداده بود. تاکنون هیچ فرنچایزی به این عظمت شکل نگرفته بود که بتواند پایانی کاملاً رضایت بخش داشته باشد. با این حجم از شخصیت و آثار، درواقع دو فیلم جنگ ابدیت و پایان بازی نتیجه 20 فیلم پیش از خودشان بود. با وجود شلوغ بودن بیش از حد شخصیت‌های فیلم، اما هیچ‌گاه احساس شلوغی به مخاطب دست پیدا نمی‌کند که از دستاورد‌های این فاز است.

اکنون که حدود سه سال از پایان فاز سوم می‌گذرد، مخاطبان همچنان به دنبال جایگزینی مناسب برای تانوس هستند. اگرچه که شخصیت بزرگی همانند کانگ فاتح معرفی شده است، اما هنوز جای خالی تانوس احساس می‌شود. این مسائل اهمیت فاز سوم را بیش از پیش می‌کند. بدون شک فاز سوم لیافت جایگاه اول را در رتبه بندی تمام فاز های دنیای سینمایی مارول دارد.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار رتبه بندی تمام فاز های دنیای سینمایی مارول از نگاه سایت فیگار سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.

پرسش های متداول در رابطه با رتبه بندی تمام فاز های دنیای سینمایی مارول از نگاه سایت فیگار

دنیای سینمایی مارول چند فاز دارد؟

درحال حاضر سه فاز کامل در دنیای سینمایی مارول ساخته شده و در فاز چهارم هستیم. البته که تاکنون تا فاز ششم مارول معرفی شده‌اند.

آیا کتاب و فاز در مارول یک معنا را دارند؟

خیر. فاز به مجموعه‌ای از چند فیلم و سریال که در یک بازه زمانی منتشر می‌شوند را دارد اما کتاب چیزی بزرگتر را دارد. باری مثال، کتاب حماسه ابدیت همانند فصل اول مارول است که سه فاز اول هرکدام بخشی از این فصل بزرگ هستند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *