5 دلیل برای اثبات موفقیت فیلم مشترک مارول و دی سی ؛ و 5 دلیل برای اثبات شکست آن

دلایل زیادی برای موفقیت و همچنین شکست یک فیلم مشترک از مارول و دی سی وجود دارد. با فیگار همراه باشید تا به احتمال موفقیت فیلم مشترک مارول و دی سی بپردازیم.

مارول و دی سی، دو رقیب دیرینه هستند؛ غیرممکن است که نام مارول و دی‌سی را در کنار یکدیگر بشنوید و فکری غیر از رقابت به سراغتان بیاید. مارول و دی‌سی هر دو بزرگ‌ترین کمپانی‌های چاب کتاب‌های مصور یا کامیک بوک در جهان هستند که سال‌های خیلی زیادی به عنوان دو رقیب در کنار یکدیگر به فعالیت پرداخته‌اند. در سال‌های اخیر، دیزنی مشغول به ساخت جهانی سینمایی و اقتباس شده از کمیک‌های مارول، و کمپانی برادران وارنر نیز مشغول ساخت چنین جهانی از کمیک‌‌های دی‌سی است. با تمام این تفاسیر، آیا ممکن است که مارول و دی‌سی با یکدیگر برخوردی دوستانه داشته باشند و فیلم مشترک بسازند؟ احتملاً خیر… اما شاید هم بله!

5 دلیل برای اثبات موفقیت فیلم مشترک مارول و دی سی

و 5 دلیل برای اثبات شکست آن

می‌توانید فهرست 5 دلیل برای اثبات موفقیت فیلم مشترک مارول و دی سی را در یک نگاه در لیست زیر مشاهده کنید:

فیلم مشترک مارول و دی سی
فیلم مشترک مارول و دی سی

اصولاً همکاری دو رقیب بزرگ، کار ساده و خوشایندی نیست و معمولاً اتفاق نمی‌افتد؛ اما اگر نگاهی به گذشته داشه باشیم، می‌توانیم ببینیم که مارول و دی‌سی گذشته خوبی با یکدیگر داشتند و بار ها با یکدیگر همکاری کرده‌اند. حاصل همکاری‌های کوتاه مدت اما پی در پی مارول و دی‌سی، به تولید کمیک‌های مشترک جذاب و بزرگی از جمله بتمن و مرد عنکبوتی، مردان ایکس و تایتان‌ های نوجوان و یا حتی بزرگترین آن‌ها، که مارول علیه دی سی نام دارد شده است! بنابراین کاملاً واضح است که مارول و دی‌سی می‌توانند بسیار مسالمت آمیز با یکدیگر همکاری کرده و به خلق داستان‌های جدید و جذابی کمک کنند. دلایل زیادی وجود دارد که آن‌ها تصمیم به انجام چنین کاری در سینما نیز بگیرند؛‌ و همچنین دلایل زیادی وجود دارد که همچین تصمیمی عاقلانه نباشد و به شکست ختم شود. با فیگار همراه باشید تا به بررسی 5 دلیل برای اثبات موفقیت فیلم مشترک مارول و دی سی ؛ و 5 دلیل برای اثبات شکست آن بپردازیم.

شکست: شکار استعداد ها

فیلم مشترک مارول و دی سی
فیلم مشترک مارول و دی سی, فیلم مارول و دی سی

مشخص نیست که آیا مدیران مارول و دی‌سی می‌توانند کینه خود را برای ساخت فیلمی مشترک کنار بگذارند یا خیر؛ اما اگر چنین اتفاقی بیافتد، هر دو کمپانی باید به این موضوع بپردازند که چطور در سال‌های اخیر سعی در شکار و جذب استعداد های کمپانی دیگر کرده‌اند. یکی از واضح‌ترین و بزرگ‌ترین مثال‌های جذب استعداد ها، مربوط به استخدام جیمز گان، کارگردان فیلم‌های نگهبانان کهکشان بلافاصله پس از اخراج شدن او توسط مارول است. خیلی زود پس از اخراج شدن جیمز گان، کمپانی برادران وارنر او را استخدام کرد تا کاگردانی فیلم جوخه انتحاری را برای دی‌سی انجام دهد.

همچنین اخیراً معلوم شده است که دی‌سی سعی در استخدام لوپیتا نیونگو و تسا تامپسون کرده است تا نقش خود در مارول را رها کنند و در نقش زن گربه‌ای به فیلم جدید بتمن بپیوندند.

بیشتر بخوانید:

موفقیت: پول هدف مشترک است

فیلم مشترک مارول و دی سی
فیلم مشترک مارول و دی سی, فیلم های مارول و دی سی

همه پول را دوست دارند؛ بخصوص کمپانی‌های بزرگ. مارول و دی‌سی نیز کمپانی‌های بزرگی هستند که برای پول دست به هر کاری خواهند زد. اگر قرار باشد فیلمی مشترک از مارول و دی‌سی پول بیشتری را برای آن‌ها به ارمغان آورد، بعید نیست که خیلی زود دست به کار شوند.

اگر نگاهی به 10 سال اخیر بیاندازیم، می‌توانیم کاملاً مطمئن باشیم که پر درآمد ترین فیلم‌های مارول، فیلم‌هایی بودند که تعداد زیادی از شخصیت‌های بزرگ را دور هم جمع می‌کند؛ از جمله انتقام جویان، انتقام: جویان حنگ ابدیت، و درنهایت انتقام جویان: پایان بازی. با این تفاسیر اگر قرار باشد فیلمی ساخته شود که شخصیت‌های مارول را در کنار شخصیت‌های دی‌سی قرار دهد، می‌تواند سودی دو برابر را نصیب کمپانی‌ها کند.

بیشتر بخوانید:

شکست: سهم کمپانی‌ها

فیلم مشترک مارول و دی سی
فیلم مشترک مارول و دی سی, فیلم های مارول و دی سی

همان گونه که پول ممکن است دلیل به وجود آمدن رویدادی بزرگ همچون فیلم مارول و دی سی باشد، همان پول نیز می‌تواند باعث شود که این رویداد هیچ‌گاه رخ ندهد. تولید فیلم های مشترک مارول و دی سی قطعاً فروش بالایی خواهند داشت و پول بسیار زیادی را برای کمپانی‌ها به ارمغان می‌آورند؛ اما وقتی صحبت از این حجم پول باشد، قطعاً این سوال مطرح می‌شود که هر یک از کمپانی‌ها چه مقدار از آن پول را به عنوان سهم خود بر می‌دارد؟ تصور یک شلختگی بزرگ در هنگام مذاکرات برای سهم‌بندی، چیز عجیب و دور از انتظاری نیست و می‌تواند باعث شود که هیچوقت فیلم مارول و دی سی را نبینیم.

بیشتر بخوانید:

موفقیت: اقتباس از کمیک‌ها

فیلم مشترک مارول و دی سی
فیلم مشترک مارول و دی سی, فیلم های مارول و دی سی

همانطور که در مقدمه گفته شد، مارول و دی‌سی بارها کمیک‌های مشترکی تولید کرده‌اند. ما در طول‌ سال‌ها شاهد رویداد هایی نظیر همکاری مرد عنکبوتی و سوپرمن یا گالاکتوس درحال مبارزه با دارک ساید بودیم؛ اما بزرگ‌ترین همکاری مارول و دی‌سی به کمیک محبوب مارول علیه دی سی که در سال 1996 منتشر شد مربوط می‌شود.

در کمیک مارول علیه دی سی ما شاهد دو خدای بزرگ به نام‌‌های مارول و دی سی بودیم که هرکدام نمایندگانی از جهان خود انتخاب کردند و آ‌ن‌ها را مجبور به مبارزه با یکدیگر کردند. برای مثال، مبارزه‌هایی بین لو و ولورین، هالک و سوپرمن، فلش در برابر کوئیک سیلور، واندر وومن در مقابل استورم و… با توجه به وقوع همچین رویداد‌هایی در کمیک‌ها، به نظر می‌آید که رخ دادن آن‌ها در سینما نیز کاملاً ممکن به نظر می‌آید و مشکل عظیمی سر راه وجود ندارد.

بیشتر بخوانید:

شکست: راضی کردن طرفداران غیرممکن است

فیلم مشترک مارول و دی سی
فیلم مشترک مارول و دی سی, فیلم های مارول و دی سی

این مشکلی است که هر کراس اوری با آن دست و پنجه نرم خواهد کرد. فیلم گودزیلا علیه کونگ یا فردی علیه جیسون را درنظر بگیرید؛ مردم برای تماشای رویایی شخصیت محبوبشان بسیار هیجان‌زده می‌شوند و به سینما می‌روند اما هیچکس دلش نمی‌خواهد شاهد شکست شخصیت محبوبش باشد.

یکی از فیلم های مشترک مارول و دی سی را درنظر بگیرید که در آن هر یک از شخصیت‌های مارول بر یکی از شخصیت‌های دی‌سی و یا برعکس پیروز شود، بخش عمده‌ای از طرفداران ناراضی خواهند بود. اگر چنین فیلمی نتواند اکثریت طرفداران را راضی کند، این احتمال وجود دارد که به کلی شکست بخورد. هیچ کمپانی‌ای دوست ندارد فیلمی بسازد که احتمال شکست آن بسیار بالا است.

بیشتر بخوانید:

موفقیت: آمالگام در سینما

فیلم مشترک مارول و دی سی
فیلم مشترک مارول و دی سی, مارول علیه دی سی

زمانی که مارول و دی‌سی برای ساخت بزرگترین کمیک‌‌های مشترکشان در دهه 90 با یکدیگر همکاری کردند، تلاش آن‌ها نه تنها به ساخت چند داستان مشترک جدید، بلکه به ساخت یک کمپانی کمیک کاملاً جدید به نام آمالگام ختم شد! آمالگام کمپانی‌ای بود که ساخته شده بود تا مارول و دی‌سی بتوانند شخصیت‌هایشان را باهم ترکیب کنند و شخصیت‌هایی کاملاً جدید مستقل به همراه داستان‌های مجزا بسازند.

چند نمونه از برترین شخصیت‌های ترکیب شده عبارتند از: سوپر سرباز(کاپیتان آمریکا و سوپرمن)، اسپایدر بوی(مرد عنکبوتی و سوپر بوی)، دارک کلاو(ولورین و بتمن) و تعداد بسیار زیادی از دیگر شخصیت‌‌ها. ممکن است ساخت فیلم های مشترک مارول و دی سی براساس شخصیت‌های آلاگام گزینه خوبی برای موفقیت باشد.

بیشتر بخوانید:

شکست: تعداد زیاد سازنده‌ها

فیلم مشترک مارول و دی سی
فیلم مشترک مارول و دی سی, مارول علیه دی سی

هنگامی که صحبت از یک فیلم مارول و دی سی به صورت مشترک می‌شود، احتمالا به یاد ضرب‌المثل معروف “آشپر که دوتا شود، غذا یا شور می‌شود یا بی‌نمک” میافتیم؛ زیرا افراد زیادی به طور همزمان باید بر روی همچین پروژه‌ای کار کنند که سهم مشترکی در اجرای ایده‌هایشان نیز دارند.

تصور کنید که در یک فیلم مارول و دی سی، نویسندگان دی‌سی، مدیران برادران وارنر، مدیران دیزنی، و مدیران مارول باید درکنار یکدیگر کار کنند. هرچقدر هم که هرکدام از آن‌ها خلاق باشد، این همکاری ساده نخواهد بود.

بیشتر بخوانید:

موفقیت: محدودیت ایده‌ها

فیلم مشترک مارول و دی سی
فیلم مشترک مارول و دی سی, مارول علیه دی سی

هالیوود اخیرا بسیار به بازسازی‌ها، ریبوت‌ها و دنباله‌های اسپین آف متکی است و همچین شرایطی شامل حال مارول و دی‌سی نیز خواهد شد. با توجه به این‌ که مارول در سال‌های اخیر بسیاری از مهم‌ترین و محبوب‌ترین داستان‌هایش را از جمله رویداد جنگ داخلی یا جنگ ابدیت به نمایش گذاشته است، دیر یا زود ایده‌هایش به اتمام خواهد رسید.

در همچین شرایطی، کمپانی‌‌ها یا باید داستان‌ها را به شکلی نو بازسازی کرده تا مخاطب به دست آوردند و یا داستان‌های ضعیفی بسازند که باعث از دست دادن مخاطب می‌شود. اما آن‌ها می‌توانند چیزی جدید را امتحان کنند؛ یک فیلم مشترک مارول و دی سی می‌تواند یک برگ برنده‌ برای هزاران ایده نو باشد که مارول و دی‌سی می‌توانند از آن استفاده کنند.

بیشتر بخوانید:

شکست: دی‌سی فیلم های مشترک مارول و دی سی را تکذیت کرده است

فیلم مشترک مارول و دی سی
فیلم مشترک مارول و دی سی, فیلم های مشترک مارول و دی سی

همکاری‌های بین مارول و دی‌سی برای ساخت داستان‌هایی جدید و مشترک در رابطه با صنعت چاپ کمیک بوک بود اما اکنون داریم در رابطه با صنعت سینما و تلوزیون صحبت می‌کنیم!

در سال 2017 دان دیدیو که ناشر دی‌سی است در مراسم کمیک کان گفت:

این‌طور نیست که ما دشمنان بزرگی باشیم، اما اگر راستش را بخواهید مسئله رقابت است. باید هم این‌طور باشد؛ هرچقدر که رقیب‌های بیشتری داشته باشید و بیشتر به رقابت بپردازید وضعیت بهتری دارید. این بدان معناست که ما تلاش می‌کنیم تا کمیک‌هایی بهتر از مارول بنویسیم تا شما به جای مارول، کمیک‌های ما را انتخاب کرده و بخوانید.

بیشتر بخوانید:

هرگز نگو هرگز

فیلم مشترک مارول و دی سی
فیلم مشترک مارول و دی سی, فیلم مارول و دی سی

بیش از هرچیزی، طرفداران نباید از ساخت فیلم های مارول و دی سی به صورت مشترک ناامید شوند حتی اگر به نظر می‌آید که این اتفاق غیر ممکن است. قبل‌تر اتفاقات هیجان انگیز مشابه زیادی برای هردو کمپانی مارول و دی‌سی رخ داده است؛ هیچکس فکرش را نمی‌کرد که مرد عنکبوتی وارد دنیای سینمایی مارول شود یا هیچکس فکرش را نمی‌کرد که نسخه زک اسنایدر از فیلم لیگ عدالت منتشر شود.

برای هر دو موردی که ذکر کردیم، طرفداران از این‌که اشتباه می‌کردند خوشحال شدند؛ شاید اگر امیدمان را از دست ندهیم و منتظر تماشای فیلم های مارول و دی سی به صورت مشترک در سینماها باشیم، شاید این بار حق با ما باشد و از اینکه تصور درستی داشتیم خوشحال شویم!

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار فیلم مشترک مارول و دی سی سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد‌ها و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسندگی مهمان کلیک نمایید.


One thought on “5 دلیل برای اثبات موفقیت فیلم مشترک مارول و دی سی ؛ و 5 دلیل برای اثبات شکست آن

  1. در مورد اینکه توی فیلمی مثل گوزیلا علیه کونگ طرفدارای هر دو تا کاراکتر میان به سینما و مسلما هیچکدوم دوست ندارن کاراکتر محبوبشون شکست بخوره شکی نیست.اما در رویارویی قهرمان های مارول و دی سی لزوماً نیاز نیست که یه گروه شکست بخوره.همونطور که اونجرز و جاستیس لیگ هم از اول وجود نداشت و به مرور تبدیل به گروه شدن میشه یک یا چند تا فیلم مشترک ساخت و هر دو تا گروه متحد بشن علیه یه دشمن مشترک.چون به هر حال همشون قهرمانای زمین هستن و از زمین و مردمش دفاع میکنن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *