تصاویری جدید از توران و آذر منتشر شد [+عکس]

آذر و توران، یوزهای آسیایی هستند که چندی پیش توسط چوپانی در زادگاهشان پیدا شدند و اخیراً تصاویری جدید از توران و آذر منتشر شد.

آذر و توران یوزپلنگ ایرانی و آسیایی هستند که چندی پیش پیدا شدند و خبری تحت عنوان تصویری از آذر و توران به انتشار رسید که عکس جدید توران و آذر را به نمایش می‌گزارد.

تصاویری جدید از توران و آذر

عکس جدید توران و آذر

تصاویر جدیدی از آذر و توران، یوزپلنگ‌های ایرانی را در پارک ملی توران شاهرود را خواهید دید. تصاویر جدیدی از آذر و توران، یوزپلنگ‌های آسیایی در اختیار خبرنگار فارس قرار گرفته که آنها را در زادگاهشان نشان می‌دهد و حالشان هم گویا خوب است.

تصاویری جدید از توران و آذر
تصاویری جدید از توران و آذر

آذر و توران، یوزهای آسیایی هستند که چندی پیش توسط چوپانی در زادگاهشان یعنی پارک ملی توران شاهرود پیدا شدند. کمی بعدتر به سمنان آمدند و بعد از حدود ۶۰ روز که ۷۵ روزه شده بودند، به توران بازگشتند و اکنون ماه‌ها از تولدشان گذشته است.

یوزپلنگ آسیایی یا یوزپلنگ ایرانی یک زیرگونه در بحران انقراض از یوزپلنگ است و بر اساس برآوردها در سال ۱۴۰۱ تنها ۲۰ قلاده از آن در ایران شناسایی و دارای شناسنامه بودند. در حال حاضر این یوز به‌عنوان نمادی در لباس تیم ملی فوتبال ایران است.

آذر و توران یوزپلنگ ایرانی

در ادامه می‌توانید تصویری از آذر و توران را ببینید:

تصاویری جدید از توران و آذر
تصاویری جدید از توران و آذر

از سال ۱۳۹۰ پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی شروع شده‌است. اکنون ۲۰ قلاده یوز پلنگ ثبت شده در ایران وجود دارد. این جانور در مناطق بیابانی در سطح منطقه زندگی می‌کرد و سال‌هاست که نسل آن در معرض نابودی کلی قرار دارد. این جانور فایده زیادی برای طبیعت و محیط زیست دارد مانند شکار حیوانات پیر و سالخورده که مانع از شیوع بیماری‌های مختلف می‌شود.

نتایج تحقیقات در سال ۱۳۹۹، نشان می‌دهد که بین ۱۰ تا ۲۰ قلاده یوزپلنگ در مناطق حاشیهٔ کویر مرکزی از جمله توران، نایبندان، دره‌انجیر و میاندشت وجود داشته باشد. این تخمین نتیجه نقشه‌برداری زمینی است که توسط بیش از ۱۲۰۰۰ دوربین دید در شب که در مکان‌های مختلف کار گذاشته شده بود.

یوزپلنگ آسیایی زمانی در مناطق وسیعی از آسیا از شبه‌جزیره عربستان و خاور نزدیک تا منطقه خزر، قفقاز جنوبی، بیابان قزل‌قوم و هند پراکنده بود، اما در حال حاضر در فهرست جانوران در آستانه انقراض اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت قرار دارد و منحصر به نواحی دور افتاده‌ای در بیابان‌های مرکزی ایران شده است. آخرین گزارش مستند از یوزپلنگ در هندوستان به سال ۱۹۷۴ بر می‌گردد. از آن زمان به بعد، یوزپلنگ به سرعت از سرتاسر قلمرو خود ناپدید گردید. ایران از دههٔ ۱۹۷۰ به‌عنوان تنها زیستگاه یوزپلنگ‌های آسیایی شناخته شده است.

بیشتر بخوانید:


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *