تبدیل جزای 4 ماه حبس تعزیری به پرداخت وجه برای کمک به زلزله‌زدگان

قاضی دادگاه کیفری بندر امام خمینی خوزستان، تصمیم به تبدیل جزای 4 ماه حبس تعزیری به پرداخت مقداری وجه برای کمک به زلزله زدگان خوی گرفت.

تبدیل جزای 4 ماه حبس تعزیری

کمک به زلزله زدگان خوی به جای 4 ماه حبس

دسترسی‌های بیشتر با خرید تیک آبی پولی اینستاگرام ! [+جزئیات]

قاضی دادگاه کیفری بندر امام خمینی خوزستان، فردی را که برای دومین‌بار به‌علت رانندگی بدون گواهینامه احضار شده بود به ۴ ماه حبس تعزیری محکوم کرد. رئیس دادگاه مستند به موادی از قانون فرد متخلف را به پرداخت ۸۰۰ هزار تومان در وجه پویش بانو، برای کمک به زلزله‌زدگان خوی محکوم کرد.

تبدیل حبس تعزیری به جزای نقدی ، در تبصره 17 قانون برنامه اول توسعه اقتصادی پیش بینی شده بود که علت آن را باید اولا در فشار آن دسته از روحانیونی که در تعزیرات معتقد به استقلال عمل حاکم دادگاه هستند و ثانیا در نوعی تلقی از این مجازات‌ها با اعمال سیاست جنایی مبتنی بر تخلیه زندان‌ها و احتمالا افزایش درآمد دولت از نظر تبدیل مجازات‌ها به خصوص به جزای نقدی دانست.

حدود اعمال تبدیل:

برای مثال، مجازات جرمی را از شلاق به حبس یا جزای نقدی و یا کیفر دیگری تبدیل کند و برعکس، حبس یا جزای نقدی را می تواند به شلاق و یا مجازات مناسب دیگری تبدیل کند و چنانچه این تبدیل انجام شود، نوعی تخفیف از نظر قانون تلقی شده است، لذا تخفیف مجازات تبدیل شده مورد ندارد.

کمک به زلزله زدگان خوی به جای 4 ماه حبس
تبدیل جزای 4 ماه حبس تعزیری به پرداخت وجه برای کمک به زلزله‌زدگان خوی

متن ماده 37:

در صورت وجود یک یا چند جهت از جهات تخفیف، دادگاه می تواند مجازات تعزیری را به نحوی که به حال متهم مناسب تر باشد به شرح ذیل تقلیل دهد یا تبدیل کند:

  • الف- تقلیل حبس به میزان یک تا سه درجه
  • ب- تبدیل مصادره اموال به جزای نقدی درجه یک تا چهار
  • پ- تبدیل انفصال دائم به انفصال موقت به میزان پنج تا پانزده سال
  • ت- تقلیل سایر مجازات های تعزیری به میزان یک یا دو درجه از همان نوع یا انواع دیگر

برای توضیح مورد پ : قانون مجازات جرائم نیرو های مسلح قانون خاصی است و برابر مقررات ماده 16 این قانون، حداکثر مدت محکومیت انفصال موقت در مورد کارکنان پایور نیرو های مسلح به طور مطلق اعم از اینکه در رابطه با جرائم عمومی باشد یا نظامی، یکسال تعیین شده است. بنابر این درصورت تبدیل مجازات انفصال دائم، دادگاه مکلف به رعایت مقررات ماده 16 قانون مجازات اسلامی می باشد و نمی تواند به استناد بند پ ماده 37 قانون مجازات اسلامی انفصال موقت بیش از یک سال برای کارکنان نیروهای مسلح تعیین نماید.

اما در خصوص مورد یا بند ت: برای میزان گفته شده می‌خواهند که مساعد تر به حال متهم باشد ولی این نکته را باید یاد آور شد که در جرائم تعزیری درجه هشت، امکان تخفیف وجود ندارد و دادگاه در صورت احراز جهات تخفیف فقط می تواند طبق ماده 39 قانون مجازات اسلامی حکم به معافیت از مجازات بدهد.

جرایم عمدی که حداکثر مجازات قانونی آن ها 91 روز تا 6 ماه حبس است:

  • دوره مراقبت: ۶ ماه تا ۱ سال
  • خدمات عمومی: ۵۴۰ ساعت
  • جزای نقدی روزانه : ۳۶۰ روز
  • جزای نقدی : تا ۱۸ میلیون ریال

بیشتر بخوانید:


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *