5 دلیل برای تماشای قهرمان در سینما ؛ فیلم جدید اصغر فرهادی

قهرمان می‌تواند سومین جایزه اسکار برای سینمای ایران باشد. با نوشتار 5 دلیل برای تماشای قهرمان در سینما همراه با فیگار بمانید.

با انتشار تریلر آمریکایی قهرمان توسط آمازون استودیو، نشریات معتبر سینمایی درباره این فیلم و حضور آن در جمع نامزدهای اسکار نوشتند. ان تامپسون، منتقد مطرح ایندی‌وایر، قهرمان را یک احتمال تقریبا قطعی برای نامزدی در اسکار و دارای بخت بسیار بالایی برای برنده شدن این جایزه می‌داند.

فیلم قهرمان چهارمین فیلمی است که اصغر فرهادی با آن به مسابقه کن دعوت شده است. قبل‌تر اصغر فرهادی فیلم‌های مختلفی را در فضاهای خاص و دراماتیک منحصر به فرد خودش در کشورهای مختلف امتحان کرده است.

کلیتون دیویس، از سردبیرهای بخش جوایز فیلم ونیتی‌فر، در این‌باره می‌نویسد: قهرمان می‌تواند سومین جایزه اسکار را برای سرزمین اصغر_فرهادی به ارمغان آورد که این اتفاق او را یک پله به فدریکو فلینی، برنده چهار جایزه اسکار بین‌المللی، نزدیک‌تر می‌کند.

بیشتر بخوانید: 

نقد فیلم قهرمان اصغر فرهادی ؛ ناپایداری در عصر تکنولوژی

اما آخرین فیلم او باز با تاریخ و فرهنگ وطن خودش درآمیخته است. فیلمی که نزدیکتر به فروشنده است و حتی به سینمای دهه 90 ایران نزدیکتر است: داستانی درباره اخلاق و گناه در جامعه. با نوشتار تحلیل فلسفی قهرمان اصغر فرهادی همراه سایت فیگار بمانید.

5 دلیل برای تماشای قهرمان در سینما

فیلم جدید اصغر فرهادی

فهرست مطالبی که در ادامه نوشتار 5 دلیل برای تماشای قهرمان در سینما خواهید خواند به شرح زیر است:

  • فرهادی جسورتر در پرداختن به مضمون مورد علاقه خود
  • یک امیر جدیدی درخشان که تا به حال ندیده‌ایم
  • یک امیر جدیدی درخشان که تا به حال ندیده‌ایم
  • داستان واقع‌گرایانه، پرتعلیق و به دور از شعار
  • دست بالا گرفتن مخاطب و نقش‌های فرعی جذاب
  • کنجکاوی برای تماشای نماینده اسکار
5 دلیل برای تماشای قهرمان در سینما, دلیل دیدن فیلم قهرمان اصغر فرهادی, نکات فیلم قهرمان فرهادی, حقایق فیلم قهرمان اصغر فرهادی
5 دلیل برای تماشای قهرمان در سینما

در حاشیه انتشار تریلر آمریکایی قهرمان، ورایتی نیز نوشته است: قهرمان علاوه بر نامزدی در رشته اسکار بهترین فیلم بین‌المللی، می‌تواند در رشته‌های بهترین فیلمنامه اصلی نیز نامزد شود. و بخت فرهادی برای نامزدی در رشته کارگردانی و همچنین بازی درخشان امیر جدیدی در نقش اول را نیز دست کم نگیرید. قهرمان در میان استقبال بالای تماشاگران پس از رکود سینماها در دوران کرونا، روی پرده سینماهای سراسر ایران است. در ادامه این ۵ دلیل را بخوانید.

فرهادی جسورتر در پرداختن به مضمون مورد علاقه خود

دروغ، قضاوت و دوراهی‌های اخلاقی مضامین اکثر فیلم‌های فرهادی‌‌ست که در قهرمان نیز شاهد آن هستیم. اما می‌توان گفت او این‌بار جسورانه‌تر یک طرف ماجرا ایستاده و با داستانش نقدهای صریحی به شکاف طبقاتی و فکری موجود در جامعه، غرق شدن در فضای مجازی، دروغ‌هایی که انتها ندارد و اوضاع پیچیده زندان وارد می‌کند.

بیشتر بخوانید:

یک امیر جدیدی درخشان که تا به حال ندیده‌ایم

این روز‌ها همه جا صحبت از بازی تماشایی امیر جدیدی است که در نقش رحیم جوان ساده دل و دوست داشتنی شیرازی‌ سنگ تمام گذاشته است. این بازی درخشان تنها به حفظ لهجه شیرازی و نوع خاص راه رفتن او محدود نمی‌شود. بلکه چشمان غمگین و نگاه‌های خیره‌ای که در آن امید و لحظه‌ای دیگر ناامیدی موج می‌زند، برگ برنده بازی اوست.

داستان واقع‌گرایانه، پرتعلیق و به دور از شعار

این فیلم نیز در ادامه‌ی جدایی نادر از سیمین داستانی واقع‌گرایانه دارد. دیالوگ‌ها شعاری نیستند اما مدام به تماشاگر تلنگر می‌زنند و او را وادار به تفکر می‌کنند. تعلیق داستان نیز گرچه به اندازه‌ی فیلم‌های مطرح فرهادی نیست اما تا پایان شما را کنجکاو نگه می‌دارد.

بیشتر بخوانید:

دست بالا گرفتن مخاطب و نقش‌های فرعی جذاب

فرهادی بار دیگر با فیلم جدیدش نشان داد برای مخاطب ارزش قائل است. او پیچش‌های داستان و گره‌ها را به گونه‌ای انتخاب کرده است که تماشاگر حتی اگر متوجه تمام نکات فیلم نشود از آن لذت می‌برد و اگر نشانه‌ها و نکات مورد نظر فرهادی را دریابد لذتش از فیلم چندین برابر می‌شود. بازی خوب و اندازه محسن تنابنده و سحر گلدوست نیز از مهم‌ترین نکات فیلم است.

بیشتر بخوانید:

کنجکاوی برای تماشای نماینده اسکار

یکی از مهمترین دلایل کنجکاوی برای تماشای فیلم فرهادی انتخاب او بعنوان نماینده ایران برای مراسم اسکار است. با توجه به شانس بالای این فیلم در اسکار، حتما مخاطبان جدی‌تر سینما می‌خواهند سریع‌تر بفهمند در فیلم جدید او چه خبر است. از طرفی با توجه به زیاد شدن تماشاگران فیلم امکان اسپویل شدن نیز زیاد است. در ادامه با نوشتار 5 دلیل برای تماشای قهرمان در سینما همراه فیگار بمانید.

تحلیل کلی

5 دلیل برای تماشای قهرمان در سینما, دلیل دیدن فیلم قهرمان اصغر فرهادی, نکات فیلم قهرمان فرهادی, حقایق فیلم قهرمان اصغر فرهادی
5 دلیل برای تماشای قهرمان در سینما, دلیل دیدن فیلم قهرمان اصغر فرهادی, نکات فیلم قهرمان فرهادی, حقایق فیلم قهرمان اصغر فرهادی

این فیلم درباره‌ی نظرگاه‌های متکثر پیرامون مفاهیمی ازلی‌ و ابدی است. مفاهیمی که به تبع اذهان گوناگون شکل‌های متفاوتی پیدا می‌کنند. فن بیان جدیدی در فیلم قهرمان و آکسان گذاری او روی کلمات در اوج و فرود داستان، فوق العاده است.

وقتی قهرمانی باد آورده را باد می‌برد، تمام کسانی که وعده دادند، کمک کردند، عکس گرفتند، مصاحبه کردند، پشتش را خالی می‌کنند. قهرمان می‌ماند و حوضش. با آبروی ریخته‌اش. با دل شکسته و زبان گرفته بچه‌اش. با رویای از دست رفته‌اش. اما مشکلِ خودش است. مسئول اول و آخر اشتباهات و سوءتفاهم‌ها خودش است. باید برگردد سر خانه اول. به یاد جمله‌ای که همان ابتدا بر بلندی مقبره خشایارشاه گفت: این همه آمدیم بالا، دوباره برگردیم پایین؟

جدیدی با هوشمندی از این فرصت طلایی استفاده کرده و برعکس برخی تجربه های قبلی اش که نسبتا عصیانگر بود، مثل فیلم های من، لتیان، سیزده و … اینجا کاملا در قالب نقش رحیم فرو رفته و به معنی دقیق کلمه، فاصله خود از کاراکتر را حذف کرده است.

بزرگترین حسن قهرمان این است که غیر از آن موادی که لازم دارد اضافه‌تر در این سفره نمی‌گذارد، در صورتی که پتانسیل بسیار بالایی وجود دارد که فیلمساز در دام هر کدام از این موقعیت‌ها و یا نمادهای چالش‌ برانگیز بیافتد. استادی اصغر فرهادی در این حفظ تعادلی است که برقرار کرده است. در این هدایت آرام آرام مخاطب به کنه و عمق ماجراست. در این روشن‌بینی ریاضت گونه‌ای است که به دست آورده است.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نکات فیلم قهرمان فرهادی سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد‌ها و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسندگی مهمان کلیک نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *