نقد و بررسی فیلم Black Adam 2022 ؛ ظهور یک شرور از جنس صاعقه

یکی از جدیدترین و مورد انتظار ترین فیلم‌های کمپانی دی سی اکران شد. با ما همراه باشید تا به نقد و بررسی فیلم Black Adam 2022 بپردازیم.

بلک آدام یا همان Black Adam، یکی از شخصیت خیالی در کتاب‌های کمیک آمریکایی می‌باشد که توسط دی‌سی کامیکس معرفی شده است. این شخصیت توسط اتو بایندر و سی.سی. بک که یکی از بهترین نویسنده های کمیک هستند، در سال 1945 خلق شد.

او یک ضد ابرقهرمان است که در ایتدا، در مصر باستان نشان داده شد. بلک آدام ابتدا در کمیک‌های مارول شناخته شد و قرار بود که دشمن کاپتان مارول باشد، اما نویسندگان پیشینه‌ی او را بازنویسی کردند و او را به کمیک‌های دی سی فرستادند. او یکی از بزرگترین شرور‌های دنیای کمیک‌های دی سی است که به عنوان دشمن اصلی سوپرمن و شزم شناخته می‌شود.

او نقش بزرگی در گروه لیگ بی عدالتی دارد و از مهمترین قدرت‌هایش، می‌توان به جاودانگی، کنترل صاعقه، پرواز و آسیب ناپذیری اشاره کرد. اولین حضور بلک آدام در دنیای سینمایی دی سی، در سال 2022 انجام شد که نقش او به عهده‌ی دواین جانسن (راک) افتاده است.

نقد و بررسی فیلم Black Adam 2022

  • ظهور یک شرور از جنس صاعقه

شما می‌توانید فهرست نقد و بررسی فیلم Black Adam 2022 را در یک نگاه در لیست زیر مشاهده کنید:

نقد و بررسی فیلم Black Adam 2022
نقد و بررسی فیلم Black Adam 2022

فیلم بلک آدام، در 21 ماه اکتبر، اکران شد و توانسته تا به امروز فروش خوبی را کسب کند. این فیلم، در دسته‌ی فیلم‌های کمیکی دی سی قرار می‌گیرد و زیر مجموعه‌ی کمپانی برادران وارنر می‌باشد.

کارگردانی این فیلم، بر عهده‌ی آقای ژاومی کویت-سرا است و بازیگرانی همچون دواین جانسن، آلدیس هاچ، سارا شاهی و مروان کتزاری هنرنمایی می‌کنند. تیم بازیگری و کارگردانی این فیلم، حرفه‌ای نیستند و شاید برخی از آن‌ها، جدی‌ترین کار خود را انجام داده‌اند. این فیلم، نقدهای عمومی معمولی را دریافت کرده و در سایت IMDB نمره‌ی 7.1، که قابل قبول است و در سایت متاکریتیک که بر اساس نقد منتقدان نمره داده می‌شود، 41 کسب کرده.

داستان فیلم درباره‌ی یک ضدقهرمان اهل خنداق است که 5000 سال را در زندان به سر می‌برد. او تبدیل به دشمن دیرینه‌ی شخصیت ابرقهرمان شِزم می‌شود و قدرت‌های مشابهی با او در اختیار دارد که از جادوگری باستانی به همین نام دریافت کرده است. با ما همراه باشید تا به نقد و بررسی فیلم Black Adam 2022 بپردازیم.

معرفی شخصیت بلک آدام

نقد و بررسی فیلم Black Adam 2022
نقد فیلم Black Adam 2022

در سال ۱۲۰۰ پیش از میلاد مسیح، شخصیت شزِم، به عنوان یک کشیش بلند مرتبه برای فرعون مصر باستان رامسس دوم برگزیده شد. اما با گذشت زمان، این جادوگر پیر شد و به این ترتبیب، او به دنبال قهرمانی شایسته بود تا وارث اصلی قدرتش بشود.

شاهزاده تث ادام، جادوگر را با عدالت و شایستگی‌اش تحت تأثیر قرار داد. جادوگر به تث ادام قدرتی داد که به وسیله‌ی آن، تبدیل به ادمی قدرتمندی می‌شد و با بیان کلمه‌ی جادویی شزِم، در ازای بدست آوردن قدرت‌های جادوگر، از توانایی‌های 6 ایزد مصر باستان نیز بهره‌ی کافی را می‌برد.

این قدرت‌ها شامل، استقامت و سرعتِ حوروس، قدرتِ آمون، دانش و باهموشی تحوت، نیروی آتون و شجاعت مهن بود که قبل از اینکه شزم بتواند قدرت‌هایش را به تث ادام ببخشد، دختر شیطانی‌ جادوگر، به همراه ایزد ست، معامله‌ای ترتیب داد و در روند کسب قدرت به تث آدام، دخالت کرد.

آدام، در ادامه با استفاده از توانایی‌هایش، فرعون را به قتل رساند و قدرت او را تصاحب کرد. جادوگر که از عمل آدام عصبی شده بود، او را به سیاره‌ای دوردست تبعید کرد، اما بلک آدام، پس از ۵۰۰۰ سال، توانست به زمین برگردد و تبدیل به یکی از دشمنان شزم شود.

تحلیل روایت داستان

نقد و بررسی فیلم Black Adam 2022
نقد و بررسی فیلم Black Adam 2022

در نقد فیلم Black Adam 2022 ، اگر بخواهیم در بحث روایت داستانی پیش برویم، این فیلم به 5000 سال پس وقتی که آدام به سیاره‌ای دور دست تبعید شد برمی‌گردد. اما همانطور که در ابتدای داستان، راوی داستان را بیان کرد، متوجه تغیرات جزئی در داستان کمیک و داستان فیلم می‌شویم. کارگردان و نویسنده، سعی کردند الگوی اصلی بلک آدام را حفظ کنند و با تغییراتی از جزئیات فرعی، داستان را دستخوش به تغییر کنند.

تغییرات اصلی، نحوه‌ی تبعید شدن اوست که خیلی هم به آن پرداخته نمی‌شود و صرفا سعی دارد بگوید که او با استفاده از کار خوب و شکست در زمان کودکی، به این بدبختی و فلاکت دچار شده. تقریباً می‌توان گفت که تث آدام، هنگام مرگ عزیزانش در زمان کودکی، به این وضعیت دچار شده و تنها چیزی که برایش اهمیت دارد، حس انتقام و لجبازی است.

چیزی که در رابطه با شخصیت اصلی داستان کارگردان سعی داشت نشان دهد، نحوه‌ی شرور بودن آن است. تث، هر چند که کمک زیادی به مردم عادی کرد و تقریباً داستان سعی داشت او را به یک قهرمان تبدیل کند، خودش بود که از قهرمان بودن بدش می‌آمد در پایان فیلم نیز اعلام کرد که نمی‌خواهد قهرمان باشد. اینکه ظهور یک شخصیت شرور، با یک اتفاق قهرمانانه در سینما رقم بخورد، اتفاق جدید و نوینی است که پیش از آن، کمپانی مارول با ساخت سریال لوکی به هواداران ارائه کرد.

خط داستانی فیلم، تا جایی که وارد سکانس‌های اکشن و جنگی خود نمی‌شد، عالی بود و بیننده را غرق خودش می‌کرد، اما 45 دقیقه‌ی پایانی فیلم، تماماً سکانس‌های اکشن بود و کارگردان بیشتر سعی داشت تا درام کمتری را از شخصیت به نمایش بگذارد.

این فیلم، بیشتر سعی داشت تا با جلوه‌ی قدرتمند این قهرمان ما را آشنا کند و صرفاً به برخی از کوچکترین خصوصیات اخلاقی آن پرداخت که خودش می‌تواند یک ضعف برای نمره‌دهی مخاطب، و منتقد است. در ادامه‌ی نوشتار تحلیل فیلم Black Adam ، با ضعف‌های ساختاری همراه شما هستیم.

ساختار کلی و ضعف‌های فیلم

نقد و بررسی فیلم Black Adam 2022
بررسی فیلم بلک آدام

چیزی که این فیلم را به یک اثر ابرقهرمانی سوق می‌داد، قدرت فوق‌العاده زیاد تث آدام بود که زیاد هم در طول فیلم آن را مشاهده کردیم. همانطور که در فیلم جاستیس لیگ آقای اسنایدر مشاهده کردیم، اسلوموشن‌های زیادی در سکانس‌های مختلف فیلم رخ می‌داد و این کارگردان نیز سعی کرد با تقلید از امضای کار زک اسنایدر پیش برود و با این تکنیک ننشان بدهد که بلک آدام نیز در همان یونیورس به سر می‌برد.

فیلم‌هایی که در دی سی توسط آقای اسنایدر ساخته شد، عصر جدیدی را در صنعت سینمای دی سی رقم زد و دنیایی مستقل را خلق کرد که با زمان‌بندی فیلم‌هایی که در صف اکران قرار دارند، تا 2 سال دیگر هم ادامه خواهد داشت.

چیزی که در این فیلم، و اکثر آثار دنیای سینمای ابرقهرمانی تبدیل به کلیشه‌ای سنگین شده، اکشنی غیر طبیعی و مملو از اشتباهات و سوتی‌های مختلف است می‌باشد. شاید در نگاه اول، اکشنی به حد و حصر را ببینیم، اما تماشای دو فرد عادی که در فاصله‌ی بسیار زیاد در سطح زمین، عادی با یک قهرمان گفتگو کنند، عجیب است. یا اینکه سقوط یک جت، و چرخیدن آن با سرعت زیاد، موجب نشود که سرنشینان کوچکترین آسیبی ببینند، جزو ضعف‌های کارگردانی می‌باشد که نمونه‌های زیادی از آن موجود است.

چیزی که خوب توانست به سکانس‌های اکشن روح ببخشد، موسیقی متن حماسی اثر بود که توسط آقای بوریس هاریزانوف ساخته شده است. این آهنگساز، یکی از بهترین انتخاب‌ها برای آثار ابرقهرمانی و اکشن است و در کارنامه‌ی کاری خود، برخی از موسیقی‌های سریال شوالیه ماه را دارد.

فیلم اصلاً سعی ندارد مانند دیگر آثار دی سی، تاریک تلخ باشد و در همان وقت، سعی هم نمی‌کند که بخش‌های کمدی مانند فیلم جوخه‌ی خودکشی را به درون فیلم بیاورد و همین امر، از نقاط قوت فیلمسازی است.

قهرمانان تازه معرفی شده

نقد و بررسی فیلم Black Adam 2022
نقد و بررسی فیلم Black Adam 2022

همانطور که می‌دانید، در کنار بلک آدام، ابرقهرمانان دیگری هم در فیلم حضور داشتند که اولین فیلم آن‌ها در سینمای دی سی محسوب می‌شود. این ابرقهرمانان، اعضای گروه جامعه‌ی عدالت هستند که توسط هاوکمن رهبری می‌شدند.

هنگامی که آماندا والر مطلع می‌شود که بث آدام از خواب 5000 ساله‌ی خود بیدار شده و حالا تهدیدی برای بشریت حساب می‌شود، او به هاوکمن دستور می‌دهد که یک تیم، متشکل از بهترین و نیرومندترین نیروهایش را در اختیار بگیرد و به مبارزه با این شرور بپردازند.

هاوکمن

نقد و بررسی فیلم Black Adam 2022
نقد و بررسی فیلم Black Adam 2022

هاوکمن (رئیس گروه)، که قدرت‌های رهبری کردن، و قدرت زیاد و حمل سلاحی مانند پُتک دارد. او، چهار داستان متفاوت در کمیک دارد که هرکدام زیبا هستند و در خط زمانی متفاوتی رخ می‌دهند. هاوکمنی که در این سری حضور داشت، و احتمالاً آن را در دیگر آثار دی سی نیز مشاهده کنیم، دومین هاوکمن بود که با نام کاتار هول شناخته می‌شود.

کاتار هول، یک افسر پلیس با شرافت در زادگاه خود ثاناگار است که  در کنار همسرش شایرا، با استفاده از فلز ضد گرانش نهم که نث شناخته می‌شود، و بال‌های خود، به مبارزه با جنایت‌کاران می‌پردازد. تنها نکته‌ی منفی متفاوتی که وجود داشت این بود که هاوکمن دوم، هیچ شباهتی به افراد سیاه‌پوست ندارد و کارگردان به خواسته‌ی خود، بازیگر او را یک سیاه پوست انتخاب کرد.

دکتر فیت

نقد و بررسی فیلم Black Adam 2022
نقد و بررسی فیلم Black Adam 2022

دکتر فیت، که یکی از تأثیرگذارترین افراد این فیلم به شمار می‌رفت، یک جادوگر قدرتمند است که سرنوشتی متفاوت نسبت به کمیک، برایش رقم خود. چیزی که او را خاص می‌کند کلاهش است و پس از مرگش، باید به نفر دیگری اهدا بشود، اما این فیلم، مرگ او را پایانی بر عصر جادوگری دکتر فیت اعلام کرد.

او یکی از قدرتمندترین اربابان در عصر نهم جادو و یکی جادوگران دنیای دی سی است که توسط شزم، حمایت زیادی می‌شد و یکی از افرادی بود که شزم با او ارتباط برقرار می‌کرد. مرگ او، می‌تواند شزم را عصبانی کند و می‌توانیم در شزم 2، شاهد رودرویی بلک آدام و شزم در کنار یکدیگر باشیم.

اتم اسمشر

نقد و بررسی فیلم Black Adam 2022
نقد و بررسی فیلم Black Adam 2022

اتم اسمشر، یک فرد مبتدی در تیم بود که قابلیت‌های جدیدی را به گروه اضافه کرد و توانست نیروی جوانی باشد که انگیزه‌ی زیادی دارد و همین امر، او را خاص می‌کرد. قابلیت‌هایی که اتم اسمشر دارد، کوچک و بزرگ کردن خودش به اراده‌ی ذهن، و قابلیت ساخت اجسام مختلف است.

سایکلون

نقد و بررسی فیلم Black Adam 2022
تحلیل فیلم Black Adam

سایکلون، تنها فرد دختر درون گروه می‌باشد که او هم مانند اتم، جوان بود و انگیزه‌های فراوان او، در کنار اتم، زوج بامزه‌ای را تشکیل داده بودند. او نوه‌ی گردباد سرخ، و یکی از اعضای تیم ابرقهرمانی جامعه‌ی عدالت آمریکا به‌شمار می‌رود که توانایی کنترل باد را دارد و قادر به احضار ذهنی سایکلون و گردباد، و شلیک قدرتمند انفجاری هوا است. او همچنین با سوار شدن بر روی جریان باد، قادر به پرواز در هوا نیز می‌باشد.

ارتباط این فیلم با خط زمانی فیلم‌ها دی سی

نقد و بررسی فیلم Black Adam 2022
نقد و بررسی فیلم Black Adam 2022

چیزی که فیلم به خوبی توانست در صحنه‌ی پس از تیتراژ و در اواخر فیلم به ما نشان دهد ما و در بررسی فیلم بلک آدام به آن خواهیم پرداخت، ارتباط مستقیم فیلم، با خط داستانی حال حاضر می‌باشد. فیلم بلک آدام در سکانسی که از محل فرمانروایی جوخه‌ی خودکشی نشان می‌دهد، به ما یادآوری می‌کند که با حضور جنیفر هالند در این محل، این فیلم پیش از جوخه‌ی خودکشی 2 و سریال صلح‌جو می‌باشد.

حالا باید ببینیم که در شزم 2، چگونه این چند فیلم به یکدگر مربوط می‌شوند. حضور هنری کویل در صحنه‌ی پس از تیتراژ، به ما نوید این را می‌دهد که در شزم 2، شاهد جنگی زیبا خواهیم بود.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد و بررسی فیلم Black Adam 2022 سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


2 thoughts on “نقد و بررسی فیلم Black Adam 2022 ؛ ظهور یک شرور از جنس صاعقه

  1. خیلی فیلم بیخودی بود. کلا صحنه های اکشن بیخود و درگیری های الکی و بی دلیل داشت.امتیاز 6.6 سایت IMDB هم گواهه.
    طرف بخاطر کشورش، مردمش و انتقامی که کاملا حق داشت بگیره، مجازات میشه و بعد 5000 سال بصورت اتفاقی از زندانی که به ناحق در اون اسیر بوده بیرون میاد و یکسری ابرقهرمان بیخود (بجز دکتر فیت) که اصلا قدرت هاشون در قالب کالبد و چهرشون نمیگنجه و هیچ شناختی بهشون نداریم بهش حمله ور میشن. به چه دلیل ؟ به دلیل ظلمی که به مردم و کشورش میشده و انتقامی که کاملا حق داشته بگیره!
    اسم خودشون رو گذاشتن لیگ عدالت ولی کاملا ناعادلانه بقیه رو قضاوت میکنن، ملاک قضاوتشون هم بیخوده (هر که با ما نیست بر ماست).
    اخه چقدر ضایع، تو 5000 هزار سال گذشته یکبارهم نیومدین خندق تا عدالت رو اجرا کنن ولی حالا یهو سروکله شون پیدا میشه.
    بدترین شون هم هاوکمن ه. ترکیب رنگ زرد زره با پوست تیره ؟! بدترین ترکیب موجود. یه جوریه انگار ابرشرور فیلم ایشونه. الکی هم گیر میده به بلک آدام و کتک میخوره.
    سایکلون و اتم اسمشر هم که کلا نقلی فیلم هستن. در مجموع تقلید کنده فیلم مارول بودن (مرد مورچه ای و استورم).
    آماندا والر هم که کلا بیخود ترین نقش رو در فیلم داره. فقط ادای فیوری رو در مارول درمیاره. مسخره ترین چیری که دیدم این بود که پیش قضاوتی میکنه و بلک آدام رو تهدید میکنه و سوپر من رو میفرسته به سراغ بلک آدام.
    خوب شما وقتی کسی رو تهدید میکنین (اونم بلک آدام با این همه قدرت) معلومه که سرکشی میکنه.
    آخ دوست دارم بزنه دهن سوپرمنو سرویس کنه که حال این آماندا والر گرفته بشه !
    مشخصه کمپانی DC واقعا در همه موارد ضعیفه. به لطف چندتا ابرقهرمان مثه سوپر من و بتمن داره نفس میکشه، واقعا در مقابل مارول دستش خالیه و دست و پاش رو گم میکنه و نمیتونه فیلم و سریال خوبی بنویسه و مخاطب رو جذب کنه.
    نمونه قبلیش هم (لیگ عدالت زک اسنایدر 2021 ، 4 ساعت) و (لیگ عدالت 2017 ، 2 ساعت) که فقط کش و قوس الکی بود و هر دونسخه بنظرم تماما ضعیف و بیخود بود و فقط یکبار ارزش دیدن دارن. حیف 6 ساعت زمان صرف تماشای این فیلم ها کردن!!
    خط داستانی ضعیف.فیلم نامه ضعیف.صحنه های اکشن بیخود.اسلوموشن‌های بیجا (که چی ؟). آخرشم فقط میخواستن خط داستانی فیلم بعدی (بلک آدام در مقابل سوپر من) رو مشخص کنن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *