بهترین فیلم های شهید ثالث از نگاه سایت فیگار

آیا اطلاعاتی در مورد بهترین فیلم های شهید ثالث دارید؟ به تماشای چند آثار پرطرفدار آن نشسته‌اید؟ برای آشنایی بیشتر با فیگار همراه باشید.

سهراب شهید ثالث 7 تیر 1323 تهران – 10 تیر 1377 شیکاگو، ایلینوی کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس، مترجم و تدوین‌گر سینما بود. این کارگردان مطرح ایرانی به عنوان یکی از آغازگران موج نوی سینمای ایران شناخته می‌شود. او مدت کوتاهی عضو کانون سینماگران پیشرو بود و ریتم فیلم‌هایش اغلب کند و شبیه به زندگی واقعی است. برخی از مهم‌ترین آثار او با نام‌های یک اتفاق ساده 1352، طبیعت بی‌جان 1353 و در غربت 1354 برنده جوایز معتبر بین‌المللی شده‌اند. شهیدثالث بسیار دوستدار آثار آنتون چخوف و لوئیس بونوئل بود.

فیلم های او آثاری است که او را مستحق دریافت جوایز بالا کرده‌اند. برای اطلاع از این فهرست که شامل 10 هنرنمایی منحصر به فرد او است، ما را تا انتهای این نوشتار همراهی کنید. در این نوشتار بهترین فیلم های شهید ثالث را بررسی می‌کنیم.

بهترین فیلم های شهید ثالث

محبوب ترین فیلم های سهراب شهید ثالث

شما می‌توانید فهرست بهترین فیلم های شهید ثالث را در یک نگاه در لیست زیر مشاهده کنید:

مقالات مکمل:

بهترین فیلم های شهید ثالث
بهترین فیلم های شهید ثالث

سهراب شهیدثالث 7 تیر 1323 در یک خانوادهٔ متوسط در تهران به دنیا آمد. او در سال 1342 ایران را به مقصد وین به منظور تحصیل در رشته سینما ترک کرد و در مدرسه کارگردانی و بازیگری پروفسور کراوس وین مشغول به تحصیل شد، اما تحصیلات او به علت تشخیص نشانه‌های بیماری سل در وی قطع شد. در میانه درمان او به پاریس رفت تا تحصیلات سینمایی خود را در مدرسه کنسرواتوار مستقل سینمای فرانسه ادامه دهد.

وی سال 1347 به ایران بازگشت و در وزارت فرهنگ و هنر مشغول به کار شد. او در این دوران چند فیلم مستند با موضوع رقص‌های محلی در میان اقوام مختلف ایران ساخت. شهید ثالث در دوران اقامتش در ایران دو فیلم یک اتفاق ساده (۱۳۵۲) و طبیعت بی‌جان (۱۳۵۳) را ساخت که هر دو به دلیل نگاه واقع‌گرایانه اجتماعی و سبک سینمایی نوآور و تجربه‌گرایانه برنده جوایز معتبر بین‌المللی شدند

بیشتر بخوانید:

جدیدترین و بهترین سایت های ایرانی نقد فیلم و سریال

بهترین تلویزیون ایرانی برای تماشای فیلم و سریال

بهترین فیلم های طنز ایرانی تاریخ سینما 

یک اتفاق ساده (1974)

بهترین فیلم های شهید ثالث
بهترین فیلم های شهید ثالث

این فیلم به کارگردانی سهراب شهید ثالث و نویسندگی امید روحانی و شهید ثالث ساختهٔ سال 1352 است. این فیلم که اولین اثر بلند سینمائی شهید ثالث می‌باشد، در بندر ترکمن ساخته شده‌ است. موضوع این فیلم در مورد دانش آموزی به نام محمد کودکی با روزمرگی‌های معمولی و مادری مریض در بندر ترکمن است. پدر او با کار غیرقانونی ماهیگیری روزگار می‌گذراند و مادرش در جریان داستان به رحمت الهی می‌رود.

همچنین این فیلم دارای جایزه مینتقدان بین المللی دومین جشنواره جهانی فیلم تهران و جایزه اینتر فیلم و جایزه هیئت ژوری کاتولیک از جشنواره فیلم برلین نیز می‌باشد. ژانر این فیلم درام  است و به زبان خارجی ضبط شده و بازیگران مشهور حبیب الله صفریان و  محمد زمانی در این فیلم بازی می‌کنند. این فیلم جزو خاطره انگیزترین فیلم های شهید ثالث محسوب می‌شود.

بهترین فیلم های عاشقانه ایرانی تاریخ سینما

طبیعت بی‌جان (1974)

بهترین فیلم های شهید ثالث
بهترین فیلم های شهید ثالث

در سال 1354 ساخته شد. نویسنده فیلمنامه این فیلم نیز شهید ثالث بود و مدیریت فیلمبرداری آن را هوشنگ بهارلو برعهده داشت. این فیلم زندگی سوزن‌ بان پیری که با همسرش در منطقه‌ای دورافتاده زندگی می‌کند را نمایش می‌دهد. تهیه‌کننده این فیلم پرویز صیاد بود و تدوین آن را روح‌الله امامی انجام داد. اجرای تیتراژ و طراح پوستر فیلم نیز مرتضی ممیز بوده‌است. اگرچه بازیگران این فیلم غیرحرفه ای هستند این فیلم برنده دیپلم هیئت داوران پروتستان و یک هزار مارک جایزه نقدی، دیپلم هیئت داوران کاتولیک و چهار هزار مارک جایزه نقدی و نامزد خرس طلایی برای بهترین کارگردان از جشنواره فیلم برلین شده‌ است.

این فیلم در نظرسنجی منتقدان و نویسندگان ماهنامه سینمایی فیلم به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران انتخاب شده‌ است. موضوع این فیلم در مورد زوجی سالخورده در منطقه‌ای دورافتاده زندگی می‌کنند. پیرمردی که سوزن بان است حکم بازنشستگی اش را دریافت می‌کند و باید جایش را به یک جوان بدهد. ژانر فیلم درام است بازیگران مطرح این فیلم زادور بنیادی, محمد کن, حبیب صفریان و زهرا یزدانی هستند.

بهترین فیلم های اجتماعی ایرانی تاریخ سینما 

اتوپیا (1983)

بهترین فیلم های شهید ثالث
بهترین فیلم های شهید ثالث

و اما این فیلم سینمایی محصول کشور آلمان (غربی) است. داستان این فیلم از این قرار است که پنج زن به خواست خودشان، و بنا به نیاز اقتصادی در یک فاحشه خانه که تحت سرپرستی یک مرد اداره می‌شود، شروع به‌کار می‌کنند. سرپرست فاحشه‌ خانه در سکانس‌های مختلف، هر بار به شکلی آزارگرانه و تحقیرآمیز، زن‌های فیلم را مورد استعمار قرار می‌دهد. هرکدام از زن‌ها از جایی می‌آیند و رؤیایی دارند. تهیه کننده این فیلم رنی گوندلاخ و نویسنده مانفرد گرونرت و سهراب شهید ثالث است. بازیگران این سینمایی گابریله فیشر, یوهانا سوفیا, مانفرد زاپاتکا, ایمکه بارنستد و گاندولا پتروفسکا هستند ژانر این فیلم همینطور درام می‌باشد. این فیلم محبوب ترین فیلم های سهراب شهید ثالث به شمار می‌رود.

بهترین فیلم های ایرانی تاریخ سینما + [1402 و تمام دوران]

سفارش (1980)

بهترین فیلم های شهید ثالث
بهترین فیلم های شهید ثالث
این فیلم در مورد مردی روانی است که بالاخره در بیمارستان بستری می شود، اما این سوال باقی می ماند که آیا او واقعاً بیمار است یا فقط علیه جامعه شورش می کند. این درام روان‌شناختی بی‌نظیر اثر سهراب شهید ثالث، جامعه آلمانی پس از جنگ را با لبه‌ای برجسته تشریح می‌کند. هربرت (Heinz Lieven) یک مهندس سرسخت و طبقه متوسط ​​است که یک روز کار خود را رها می کند و در خانه (ترجیحاً در حمام) خود را به خود می بندد و از گفتن خیلی چیزها به کسی امتناع می ورزد. 
همسرش (دوروتیا موریتز) از رفتار او بیشتر ناراحت است، زیرا یکشنبه صبح او به خیابان می رود و با صدای بلند فریاد می‌زند که همه بلند شوند. در نهایت، همسر سختکوشی که حمایت آنها را نیز به دست می‌آورد، هربرت را متقاعد می‌کند که برای درمان به یک کلینیک برود. در پایان او درمانگاه را ترک می‌کند،  و شفا می‌یابد. همچنین این فیلم سینمایی جزو جذاب ترین فیلم های شهید ثالث می‌باشد.

زمان بلوغ (1976)

بهترین فیلم های شهید ثالث
بهترین فیلم های شهید ثالث

این فیلم سینمایی در موردنگاهی به تحولات روانی پسری که تنها با مادرش زندگی می‌کند. او که در آرزوی داشتن یک دوچرخه است، خریدهای زن نابینایی را که در همسایگی آن‌ها زندگی می‌کند، انجام می‌دهد و گاهی مختصری از پول پیرزن را به جیب می‌زند. در مدرسه او با کسی رابطه نزدیک ندارد، چون همه او را به‌عنوان یک دزد، مظنون هستند. ژانر آن درام دوران کودکی است و بازیگرانی که در این سریال ایفای نقش کردند عبارتند از: مایک هنینگ, اوا ماهارت, اوا لیسا, چارلز هانس فوگت و هاینز لیون. پسربچه‌ی زمان بلوغ ــ همانند کودک یک اتفاق ساده کودکی تنها و منزوی‌ست و بدون اینکه کودکی کرده باشد به یکباره بزرگ می‌شود.

اولین کار تلویزیونی شهید ثالث که با حمایت  تلویزیون ZDF  ساخته شد حکایت پسری 9 ساله است به نام میشاییل که با مادرش در محله‌ی فقیرنشینِ ویدینگ دربرلین زندگی می‌کند و زندگی‌اش خلاصه شده به آمد و رفتی یکنواخت بین مدرسه و خانه. در مدرسه به دنبال یافتن راه‌هایی برای بدست آوردن پول یا دزدی است تا با آن دوچرخه‌ای بخرد. بلوغ پسربچه تنها در تجربیات منفی است که شکل می‌گیرد. کشف کردن حقایق زندگی و بزرگ شدن ناگهانی پسر بچه، بیننده را به یاد کاراکتر اولین فیلم شهیدثالث، یعنی محمد زمانیِ یک اتفاق ساده، می‌اندازد.

بهترین فیلم ها و سریال های پلیسی ایرانی ؛ از فضاسازی جاسوسی تا نیروهای امنیتی

خاطرات یک عاشق (1977)

بهترین فیلم های شهید ثالث
بهترین فیلم های شهید ثالث

خلاصه این فیلم خاطرات یک مرد سه ساله تنهاست که به عنوان یک قصاب در سوپر مارکت کار می کند . فیلم زندگی روزانه فرد را بین سوپرمارکت و تخت خود به نمایش میگذارد و همچنین مهرناز سعید وفا در این فیلم نقش آفرینی می‌کند. ژانر فیلم سینمایی خاطرات یک عشق رازآلود می‌باشد. از دیگر بازیگران می‌توانیم به کلاوس سالگه, اینگبورگ زیمندورف, رابرت دیتل, اوا منهارت و آنلیز ورتز اشاره کنیم.

و اما مارتین ویلسون یکی از بینندگان این فیلم نوشته: این فیلم را یک بار در دهه 1970 دیدم اما خاطره باقی می ماند. پرتره ای از انزوا به اندازه مستاجر و راننده تاکسی. صحرای تارتارها که در همان سال ساخته شد نیز انزوا را اما در مقیاسی حماسی به تصویر می کشد. بخشی از آن در ایران، سرزمین مادری ثالث فیلمبرداری شده است. چیزی که در ذهن من باقی می‌ماند شیوه‌ای است که سیلس وزن مرده افسردگی را به تصویر می‌کشد و احساس می‌کند که اکسیژن از دنیای این مرد خارج شده است.

بهترین فیلم های ایرانی نتفلیکس ؛ شبکه‌ی محبوب آمریکایی در تسخیر سینمای ایران

در غربت (1975)

بهترین فیلم های شهید ثالث
بهترین فیلم های شهید ثالث

این فیلم در سال 1354 ساخته شده است و پرویز صیاد هم در آن نقش آفرینی می‌کند  نام دیگر این فیلم دور از خانه است و اولین فیلمی است که شهید ثالث در خارج از ایران ساخت. در غربت در بیست و پنجمین جشنواره فیلم برلین مورد تحسین قرار گرفت. این فیلم در سال 2022 توسط شرکت پرو ووبیز در لابراتوار فیلم شیفت در آلمان اسکن و مرمت شده‌است و قرار است در سی و ششمین جشنواره فیلم ایل چینما ریترواتو (سینمای دوباره کشف‌شده) در شهر بولونیای ایتالیا نمایش داده شد.

داستان فیلم در غربت در مورد حسین (پرویز صیاد)، کارگر مهاجر ترک، در کارخانهٔ پرس کاری در آلمان غربی کار می‌کند. او هر روز بعد از کار با مترو به محلهٔ کروتیزبرگ برلین می‌رود، که در آنجا با چند کارگر هموطنش در یک مجتمع مسکونی زندگی می‌کند. آنها، که قادر نیستند با مردم و محیط اطرافشان ارتباط برقرار کنند، زندگی یکنواخت و اندوهباری دارند. روزی هم‌اتاق حسین، که از این وضع به تنگ آمده، چمدان خود را می‌بندد و آپارتمان محل سکونتش را به قصد بازگشت به وطن ترک می‌کند. این سینمایی جزو برترین فیلم ها به کارگردانی شهید ثالث است.

معرفی و تحلیل بهترین فیلم های فلسفی ایرانی ؛ بهترین فیلم های فارسی فلسفی

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار بهترین فیلم های شهید ثالث سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *