بهترین فیلم های عباس کیارستمی ؛ درباره‌ی خاص‌ترین فیلم‌ساز سینمای ایران چه می‌دانید؟

عباس کیارستمی به عنوان یک عکاس و تدوینگر هنرمندی در حوزه‌ی فیلمسازی بود. در این نوشتار به معرفی و تحلیل بهترین فیلم های عباس کیارستمی می‌پردازیم.

عباس کیارستمی از کارگردانان صاحب‌نام سینمای ایران و جهان است که فیلم‌های ماندگاری را از خود به جای گذاشته است. در این مقاله قصد داریم فیلم های برتر عباس کیارستمی را برای شما تشریح کنیم تا از نوع نگاه این اعجوبه‌ی سینمای ایران آگاه شوید.

عباس کیارستمی در مصاحبه‌ای با گاردین گفته بود:

در تمام فیلم‌ها خواسته‌ام این است که تصویری مهربان‌تر و صمیمی تر از انسانیت و کشورم را به نمایش بگذارم.» وی ادامه داده بود: «من مثل یک درخت هستم؛ درخت به‌خاطر اینکه از زمین رشد کرده و بیرون آمده، نسبت به آن احساس مسوولیت ندارد، بلکه باید میوه، برگ و شکوفه بیاورد. من هیچ وظیفه‌ای برای تصحیح شناخت اشتباه از کشور و فرهنگم ندارم. من چه کسی هستم که چنین وظیفه‌ای داشته باشم. ازسوی دیگر، تعداد کسانی که فیلم‌های مرا می‌بینند را با کسانی که تحت تأثیر رسانه‌های جمعی غرب هستند مقایسه کنید! من چه کاری می‌خواهم انجام دهم؟

بهترین فیلم های عباس کیارستمی

سوال اینجاست که آیا بهترین فیلم‌ها و آثار عباس کیارستمی را می‌شناسید؟ «سینما با گریفیث آغار می‌شود و با عباس کیارستمی پایان می‌گیرد». این جمله‌ی گدار -کارگردان فرانسوی- شاید به گوشتان خورده باشد.

عبّاس کیارستمی (۱ تیرِ ۱۳۱۹ – ۱۴ تیرِ ۱۳۹۵) فیلم‌ساز و عکّاسِ ایرانیِ قرنِ چهاردهمِ هجریِ خورشیدی بود. کیارستمی به عنوانِ یکی از تاثیرگذارترین سینماگرانِ جهان نیز شناخته می‌شود. او از سال ۱۹۷۰ میلادی در کار سینما شروع به فعالیت کرد و بیش از ۴۰ فیلم بلند، کوتاه و مستند ساخت. از مهم‌ترین کارهایش می‌توان به: سه‌گانهٔ کوکر، کلوزآپ (۱۹۹۰)، طعم گیلاس (۱۹۹۷)، و باد ما را خواهد برد (۱۹۹۹) اشاره کرد. او در دوره پایانی کارش به فیلم‌سازی بیرون از ایران روی آورد که حاصلش فیلم‌هایی مانند کپی برابر اصل (۲۰۱۰) و مثل یک عاشق (۲۰۱۲) بود.

بهترین فیلم عباس کیارستمی
بهترین فیلم عباس کیارستمی

عباس کیارستمی از همان اوایل فعالیت در سینما، انتهای دهه ۴۰ و اوایل دهه ۵۰، به‌عنوان یک فیلمساز متفاوت مورد توجه قرار گرفت. هر چند آثار اولیه‌اش کمتر مورد بحث قرار گرفتند، اما لااقل از زمان ساخت فیلم‌هایی چون مسافر و گزارش می‌شد رگه‌های این تفاوت را، به‌خصوص در مقایسه با جریان اصلی سینمای ایران در آن دوران که از سوی خیلی‌ها با صفاتی چون مبتذل طرد می‌شد، احساس کرد.

کیارستمی به همانند کوروساوا یا هیچکاک سبک منحصر به فردی در فیلمسازی دارد، و در سی سال گذشته سبک او الهام بخش بسیاری از فیلمسازان در سراسر جهان بوده است.

آرای او درباره‌ی عشق، مرگ، مهاجرت و شعر و عکس در کانال‌های تلگرامی دست به دست می‌شوند و از خلال همین‌ها می‌توانید ببینید که کیارستمی چه نگاه شاعرانه و توامان صریح و جسوری نسبت به زندگی داشت.

فیلم‌های کیارستمی دارای سادگی و شاعرانگی خاص خود او هستند. استفاده از فضاهای روستایی و وارد کردن شخصیت کودکان در داستان این دو ویژگی را در آثارش تشدید کرده است. در میان آثار او برخی بیشتر از بقیه مورد اقبال قرار گرفته‌اند. در ادامه می‌توانید با بهترین فیلم‌ های کیارستمی آشنا شوید.

کیارستمی علاوه بر سینما در کارهای دیگرِ هنری از جمله شعر، عکّاسی، چیدمان، موسیقی، طرّاحیِ گرافیک، طراحی و نقاشی نیز فعال بود. او را باید در زمرهٔ سینماگرانِ جریانِ موسوم به موج نوی سینمای ایران و همتای سهراب شهید ثالث و پرویز کیمیاوی به‌ شمار آورد. سادگی، استفاده از کودکان به عنوانِ نقش اول و قهرمانِ داستان، سبکِ مستندگونه، بهره‌گیری از فضاهای روستایی، حذفِ کارگردان، شاعرانگی و نیز مکالمهٔ شخصیت‌ها در سواری برخی از ویژگی‌های فیلم‌های کیارستمی است.

مسیر رشد کیارستمی، کمال مسیری بود که در دهه ۵۰ توسط فیلمساز بزرگ دیگری به‌نام سهراب شهیدثالث شروع شده بود. این نکته‌ای است که حمیدرضا صدر هم مورد توجه قرار داده است: «شهیدثالث از مایه، تکرار، به‌صورت آگاهانه و بسیار جاافتاده در یک اتفاق ساده استفاده کرد و عباس کیارستمی نزدیک به دو دهه بعد آن را به کمال رساند و این در ابتدای دهه پنجاه همچون شلاقی به تماشاگر و سینمای ایران نهفته در پیله سخت خویش بود.

همان‌طور که نگاه کیارستمی به فیلمسازی یگانه است ساختار منحصر به فرد خودش را هم دارد. سبکی که دائم نو می‌شود. زمانی استفاده از بازیگران کودک و نوجوان و نابازیگران بود. گاهی از دوربین در فضای بسته‌ای مثل ماشین یا کلوزآپ روی صورت بازیگران استفاده می‌کرد و این اواخر دوربین سیالی داشت که فضای شخصی آدم‌ها و روابط‌شان را بازتاب می‌داد.

در کتاب کیارستمی، سینمای شعر و تجدد که در اتریش منتشر شد به تحلیل یک شکل از سینما کیارستمی می‌پردازد. پیشینه تصویری کیارستمی در تکوین زیبایی‌شناسی نقش عمده داشته و آن را از دقت بصری انباشته‌است. کادربندی، پرسپکتیو، تأثیرات سایه روشن، پلان‌بندی سطح عکس یا تابلو و دقت در اجزای نما برای او اهمیتی وافر داشته‌است. او بعدها با نگاه ساده و بی‌پیرایه به جریان زندگی، به فرم‌های متنوع و سبکی پیچیده‌تر می‌رسد. در ترکیبی سنجیده از نماهای دور و پلان‌های تودرتوی طولانی، سبکی فرامی‌روید که لحن شاعرانهٔ آن محسوس است، اما تحلیل آن چندان آسان نیست.

بهترین فیلم های کیارستمی از نگاه سایت فیگار

قل از معرفی بهترین فیلم های عباس کیارستمی باید بدانید که کیارستمی رهبری دو گروه اپرا را نیز در شهرهای پاریس و لندن به عهده داشت. او سابقه اجرای موفقیت‌آمیز اپرای همه زن‌ها اینگونه‌اند در جشنواره هنری فرانسه را در کارنامه خود دارد. همچنین عباس کیارستمی طراحی دکور صحنه، طراحی پوستر، بروشور و بلیت‌های کنسرت‌های پرویز مشکاتیان را انجام داده‌است. کیارستمی همچنین دو اپرای دیگر را در سالن اپرای ملی انگلیس در لندن در سال ۲۰۰۴ اجرا کرد.

1 – خانه‌ی دوست کجاست؟ (۱۳۶۵)

بهترین فیلم های عباس کیارستمی
بهترین فیلم های عباس کیارستمی

این فیلم قسمت اول سه‌گانه‌ی کوکر یا زلزله است. دو فیلم دیگر «زندگی و دیگر هیچ» و «زیر درختان زیتون» بعد از آن ساخته شدند. نام این فیلم از شعری با همین نام از سهراب سپهری برگرفته شده است. محل فیلمبرداری این فیلم در شمال کشور و اطراف روستای کوکر است. عباس کیارستمی این فیلم را با مشارکت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ساخت. اواخر دهه‌ی پنجاه و اوایل دهه‌ی شصت کانون پرورش فکری نقشی انکار نشدنی و جدی در فرهنگ‌سازی داشت.

خانه دوست کجاست؟ یک نقطه عطف در زندگی حرفه ای کیارستمی است. این فیلم اولین بخش از سفر طولانی کیارستمی برای پیدا کردن یک زبان سینمایی منحصر به فرد است که هم شاعرانه و هم واقع گرایانه باشد.

می‌گویند اگر می‌خواهید دیدن فیلم‌های کیارستمی را شروع کنید «خانه‌ی دوست کجاست؟» بهترین گزینه است. فیلم پیچیده‌ای که البته داستانش روی کاغذ سرراست است. یک پسربچه متوجه می‌شود که به اشتباه دفتر مشق دوستش را برداشته است. حالا می‌خواهد خانه‌ی دوستش را که در روستای مجاور است پیدا کند و دفتر او را پس بدهد تا معلم فردا دعوایش نکند. در این سفر اودیسه‌وار به آدم‌های مختلف برمی‌خورد و البته در نهایت هم خانه‌ی دوستش را پیدا نمی‌کند.

بیشتر بخوانید: نقد فیلم خانه دوست کجاست؟

2 – کلوزآپ (۱۳۶۸)

 

بهترین فیلم های عباس کیارستمی
بهترین فیلم های عباس کیارستمی

کلوزآپ یا نمای نزدیک فیلمی ایرانی در سبک درام و رئال ساختهٔ عباس کیارستمی محصول سال ۱۳۶۸ است. نمای نزدیک یک نمونهٔ موفق از سینمای مستند و واقع‌گرایی است که خط داستانی مشخصی را براساس واقعیت دنبال می‌کند. این فیلم باعث شناخت بیشتر جامعه غرب از سبک عباس کیارستمی شد و مورد توجه منتقدان قرار گرفت.

جوانی که به محسن مخملباف شباهت دارد خود را به جای او معرفی می‌کند و به قصد ساختن فیلمی با یک خانواده آشنا می‌شود. پدر خانواده که در هویت جوان تردید می‌کند، با پی‌گیری موضوع متوجه واقعیت می‌شود. جوان را به اتهام جعل هویت دستگیر می‌کنند و روانه داداگاه می‌سازند.

کیارستمی برای مستندنمایی فیلمش از هیچ تلاش و ترفندی دریغ نکرده است. مثل صحنه‌ دادگاه سبزیان و خانواده‌ آهن‌خواه در فیلم که بعدها گفت تلفیقی بوده از صحنه‌های واقعی و مستند و بازسازی اتفاقات دادگاه؛ «برای صحنه‌ دادگاه در «کلوزآپ»، طرح این بود که سه دوربین کار گذاشته شود. یکی برای کلوزآپی از متهم، حسین سبزیان، و دومی نمای بازتری از دادگاه، و سومی برای برداشت رابطه‌ میان قاضی و متهم.

3 – طعم گیلاس (۱۳۷۶)

بهترین فیلم های عباس کیارستمی
بهترین فیلم های عباس کیارستمی

طعم گیلاس فیلم ایرانی در سبک مینیمالیستی به کارگردانی و نویسندگی عباس کیارستمی در سال ۱۳۷۶ است.

فیلم دربارهٔ مردی است که در حومهٔ شهر تهران، با اتوموبیلش دنبال کسی می‌گردد که تقاضای پردردسر او را در ازای دریافت ۲۰۰ هزار تومان پول انجام دهد. کیارستمی برای طعم گیلاس جایزهٔ نخل طلا جشنواره فیلم کن ۱۹۹۷ را به دست آورد. این دست‌آورد یکی از مهم‌ترین جوایز تاریخ سینما و هنر ایران است.

یوسف اسحاق‌پور، نویسنده و پژوهشگر بزرگ ایرانی – فرانسوی، در کتابی که با عنوان «کیارستمی: پشت و روی واقعیت» در مورد سینمای کیارستمی نوشت، هنگام بحث در مورد فیلم طعم گیلاس به سخنان خود کیارستمی در مورد فیلم استناد کرده است؛ سخنانی با بار حسّی مثبت و البته همراه با نوعی دوگانگی: «آیا خیام را می‌شناسید؟ رباعیات این شاعر، که یکی از دانشمندان بزرگ ایرانی اواخر قرن یازدهم و اوایل قرن دوازدهم نیز هست، در ستایش دائم زندگی است، با نوعی حضور همیشگی مرگ. او مرگ را به خدمت می‌گیرد تا زندگی را درک کند. در فیلم من هم می‌توان از چیزی جز مرگ حرف نزد و ایده خودکشی را حذف کرد.»

4 – ده (۱۳۸۰)

بهترین فیلم های عباس کیارستمی
بهترین فیلم های عباس کیارستمی

در فیلم ده یک زن درون خودرویی نشسته‌است و در ده سکانس با پنج شخص گفتگوهایی انجام می‌دهد و نمایی از زندگی زن امروزی در ایران را نشان می‌دهد. در این فیلم شخصیت اصلی داستان با پسرش، خواهرش، یک عروس آینده، یک روسپی و زنی که به دنبال خواندن نماز است گفتگو می‌کند.

5 – کپی برابر اصل (۱۳۸۹)

بهترین فیلم های عباس کیارستمی
بهترین فیلم های عباس کیارستمی

رونوشت برابر اصل فیلمی به نویسندگی و کارگردانی عباس کیارستمی محصول سال ۲۰۱۰ است. فیلم پس از نمایش در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۰ با برخوردهای متفاوتی همراه بود. ژولیت بینوش برای بازی در این فیلم جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن جشنواره فیلم کن ۲۰۱۰ را به خود اختصاص داد. عباس کیارستمی برای کارگردانی این فیلم در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۰ یکی از نامزدهای جایزه نخل طلا بود. این فیلم مورد توجه اکثر منتقدان قرار گرفت.

در صحنه های آغازین «کپی برابر اصل»، نویسنده-«جیمز میلر»(ویلیام شیمل)- را فردی ملایم، شوخ طبع و علاقه مند به طبیعت و ساده بودن می یابیم. در دیدارِ نویسنده با زن عتیقه فروش (ژولیت بینوش)، وقتی که زن در میان صحبت هایشان در داخل ماشین، رفتار خواهرش را مسخره می کند، نویسنده، ساده بودن خواهرش را اورژینال تر و اصیل تر از ژست های متفکرانه و کپی کارانه دیگران می داند. نویسنده می گوید: «سادگی ساده نیست؛ و اگر کسی ساده است و از سادگی لذت می برد، سعادتمند است؛ و باید به او تبریک گفت».

دو شخصیت اصلی که در ابتدا به نظر می‌رسد هیچ‌گونه آشنایی با هم ندارند، همراه با داستان سیر صعودی پیدا می‌کنند و بسیاری از رفتارهای آن‌ها این ذهنیت را به مخاطب القا می‌کند که شاید این ۲ واقعاً زن و شوهر باشند. کیارستمی در این راه هر بار که اشاره‌ای به رابطه گذشته این زوج می‌کند، بلافاصله این نظریه را سرکوب می‌کند و پس از این که اطمینان حاصل کرد مخاطب رابطه‌ای بین این ۲ نمی‌یابد، دوباره اشاره‌ای به گذشته، خاطرات و نشانه‌هایی از زندگی مشترک ارائه می‌دهد.

کیارستمی، کارگردان تحسین شدهٔ ایرانی که افکارش فراتر از مرزهای کشورش را دربرمی‌گیرد، با حوصله و بدون شتاب فیلم‌هایش را کارگردانی می‌کند. او به برداشت‌های طولانی، متداوم و کلوزآپ‌ها علاقه زیادی دارد؛ مانند مواقعی که دوربین به جای فردی که در حال صحبت کردن است، بر روی شخص دیگری در صحنه فوکوس می‌کند یا استفاده از زوایای غیرمنتظره.

رویکرد کیارستمی باعث به وجود آمدن یک فضای صمیمی بین فیلم با مخاطب می‌شود که همین، می‌تواند باعث انتقال هر چه دقیق‌تر احساس نارضایتی و اضطراب موجود در فیلم به مخاطب شود. با این‌که «کپی برابر اصل» سوالات بسیاری را مطرح می‌کند اما پاسخ‌های آسانی برای آنها ارائه نمی‌دهد. از نگاهی، این فیلم یک درام ساده با کاراکترهای ساده است اما معمای میانهٔ فیلم باعث می‌شود تا نتوان تحلیل آسانی از فیلم ارائه داد.

نیمه نخست فیلم به اندازه کافی بلند و طولانی است تا شخصیت‌ها را به ما معرفی کند ولی پس از این نقطه، ذهن مخاطب درگیر چیزی می‌شود که در حال رخ دادن است. در نهایت هم، درک فیلم مهم‌ترین نکته در مورد «کپی برابر اصل» نیست، آن‌چه مهم است تلاشی است که برای درک فیلم انجام می‌گیرد.

فیلم‌شناسی عباس کیارستمی در یک نگاه

نام فیلم سال نویسنده کارگردان تدوین مدت توضیحات و جوایز
نان و کوچه ۱۳۴۹ آری آری ۱۰ دقیقه فیلم کوتاه بر اساس طرحی از تقی کیارستمی
برنده جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان ۱۳۴۹
زنگ تفریح ۱۳۵۱ آری آری ۱۱ دقیقه فیلم کوتاه
تجربه ۱۳۵۲ امیر نادری آری آری ۶۰ دقیقه فیلم‌نامه به صورت مشترک با امیر نادری نوشته شد
مسافر ۱۳۵۳ آری آری ۸۳ دقیقه بر اساس نوشته حسن رفیعی (واقع‌گرایی و پیچیدگی در مقابل سادگی)
برنده مجسمه طلایی جشنواره فیلم‌های کودکان تهران ۱۳۵۳
برنده جایزه ویژه و جایزه شهر جشنواره فیلم ریمینی ۱۹۹۳
من هم می‌توانم ۱۳۵۴ آری آری ۳ دقیقه ۳۰ فیلم کوتاه
دو راه حل برای یک مسئله ۱۳۵۴ آری آری ۴ دقیقه ۲۵ فیلم کوتاه
رنگ‌ها ۱۳۵۵ آری آری ۱۵ دقیقه فیلم کوتاه
لباسی برای عروسی ۱۳۵۵ آری آری ۵۷ دقیقه و ۳۰ ثانیه نویسندگان عباس کیارستمی و پرویز دوایی، (تضاد در دورهٔ نوجوانی)
برنده دیپلم ویژه هیئت داوران و جایزه تلویزیون ملی ایران یازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان تهران ۱۳۵۵
برنده دیپلم افتخار جشنواره بین‌المللی فیلم مسکو ۱۹۷۷
از اوقات فراغت خود چگونه استفاده کنیم: رنگ زنی ۱۳۵۶ آری آری ۷ دقیقه فیلم کوتاه
گزارش ۱۳۵۶ آری آری ۱۱۲ دقیقه نخستین فیلم بلند عباس کیارستمی
تهیه‌کننده بهمن فرمان‌آرا
معلم: چند سیما و خاطره (بزرگداشت معلم‌ها) ۱۳۵۶ آری آری آری ۲۰ دقیقه فیلم کوتاه
کاخ جهان‌نما ۱۳۵۶ آری ۳۰ دقیقه
راه حل یک ۱۳۵۷ آری آری آری ۱۱ دقیقه فیلم کوتاه
برنده جایزه اول جشنواره بین‌المللی آموزش مکزیک ۱۹۷۸
قضیه شکل اول، شکل دوم ۱۳۵۸ آری آری آری ۵۳ دقیقه این فیلم پس از سی سال در شهریور ماه ۱۳۸۸ در اینترنت، اکران عمومی شد
برنده جایزه جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان تهران سال ۱۳۵۸
دندان‌درد(بهداشت دندان) ۱۳۵۹ داریوش دیانتی آری ۲۴ دقیقه فیلم کوتاه
به ترتیب یا بدون ترتیب ۱۳۶۰ آری آری آری ۱۵ دقیقه فیلم کوتاه
همسرایان ۱۳۶۱ آری آری آری ۱۷ دقیقه فیلم کوتاه (بر اساس طرحی از محمد جواد کهنموئی)
همشهری ۱۳۶۲ آری آری ۵۲ دقیقه فیلم مستند
اولی‌ها ۱۳۶۳ آری آری آری ۸۴ دقیقه فیلم مستند
برنده جایزه ویژه و جایزه شهر جشنواره فیلم ریمینی ۱۹۹۳
جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره فیلم فجر ۱۳۶۴
کلید ۱۳۶۴ آری ابراهیم فروزش آری ۷۶ دقیقه
خانه دوست کجاست؟ ۱۳۶۵ آری آری آری ۸۳ دقیقه برنده جایزه ویژه هیئت داوران و لوح زرین بهترین کارگردانی جشنواره فیلم فجر ۱۳۶۵
جزو ۵۰ فیلم پیشنهادی بنیاد فیلم بریتانیا ۱۹۸۷
نامزد پلنگ طلایی، برنده پلنگ برنزی، دریافت جایزه کنفدراسیون بین‌المللی هنر سینما جشنواره فیلم لوکارنو ۱۹۸۹
برنده جایزه فیبرشی و فیلم منتخب انجمن منتقدان فیلم جشنواره فیلم لوکارنو ۱۹۸۹
برنده جایزه ویژه هیئت داوران و لوح زرین جشنوارهٔ فیلم فجر ۱۳۶۵
برنده جایزه سینمای هنر و تجربه در دومین جشنواره برخوردهای سینمایی کن ۱۹۸۹
برنده جایزه گریفون برنزی و مدال طلای شهر جشنواره فیلم جیفونی ۱۹۹۰
برنده جام نقره‌ای و جایزه ویژه جشنواره فیلم ریمینی ۱۹۹۰
برنده جایزه بهترین فیلم جشنواره سلطنتی بلژیک ۱۹۹۰
برنده جایزه سینه کید جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان آمستردام ۱۹۹۲
برنده جایزه بهترین فیلم جشنواره فیلم رم ۱۹۹۵
مشق شب ۱۳۶۷ آری آری ۸۶ دقیقه
کلوزآپ ۱۳۶۸ آری آری آری ۸۶ دقیقه این فیلم به انتخاب بنیاد فیلم بریتانیا، توسط نشریهٔ سایت اند ساوند در فهرست ۵۰ فیلم برتر تاریخ سینما قرار گرفت
این فیلم در فهرست منتشر شده از سوی جشنواره فیلم بوسان در فهرست ده فیلم برتر تاریخ آسیا قرار گرفت
برنده جایزه ویژه منتقدان از جشنواره بین‌المللی فیلم مونترال ۱۹۹۰
کاندید جایزه بهترین فیلم‌نامه و کارگردانی و برنده جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره فیلم فجر ۱۳۶۸
برنده جایزه آر نقره‌ای جشنواره فیلم ریمینی ۱۹۹۱
برنده جایزه ویژه بهترین فیلم و کارگردانی جشنواره فیلم دان کراکیور ۱۹۹۱
برنده جایزه شهری، جایزه مطبوعات، جایزه دانشجویان و جایزه بهترین کارگردانی جشنواره بین‌المللی فیلم دونکرک ۱۹۹۱
برنده دیپلم افتخار و جایزه فیبرشی جشنواره بین‌المللی فیلم استانبول ۱۹۹۲
برنده جایزه فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم جشنواره فیلم تورین ۱۹۹۶
زندگی و دیگر هیچ ۱۳۷۰ آری آری آری ۹۰ دقیقه فیلم مستند برپایه ادبیات داستانی
تدوین (عباس کیارستمی و چنگیز صیاد)
برنده جایزه بخش نوعی نگاه در چهل و پنجمین جشنواره فیلم کن ۱۹۹۲
برنده جایزه ویژه منتقدان هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم سائوپائولو ۱۹۹۳
سفری به دیار مسافر ۱۳۷۲ آری بهمن کیارستمی ۵۲ دقیقه
زیر درختان زیتون ۱۳۷۳ آری آری آری ۱۰۳ دقیقه سه‌گانه زلزله
برنده هوگو نقره‌ای جشنواره بین‌المللی فیلم شیکاگو ۱۹۹۴
نامزد نخل طلایی جشنواره فیلم کن ۱۹۹۴
برنده خوشه طلایی بهترین فیلم جشنواره بین‌المللی فیلم وایادولید ۱۹۹۴
برنده جایزه منتقدان بهترین فیلم جشنواره بین‌المللی فیلم سائوپائولو ۱۹۹۴
برنده رز طلایی نشست فیلم برگامو ۱۹۹۵
برنده جایزه پرده نقره‌ای بهترین کارگردانی جشنواره بین‌المللی فیلم سنگاپور ۱۹۹۵
برنده جایزه رز طلایی نشست فیلم برگامو ۱۹۹۵
نامزد جایزه بهترین فیلم خارجی زبان انجمن منتقدان فیلم شیکاگو ۱۹۹۶
نامزد جایزه ایندیپندنت اسپیریت بهترین فیلم خارجی زبان ۱۹۹۶
سفر ۱۳۷۳ آری علیرضا رئیسیان ۸۴ دقیقه نامزد صدف طلایی جشنواره فیلم سن‌سباستین ۱۹۹۶
بادکنک سفید ۱۳۷۳ آری جعفر پناهی ۸۵ دقیقه نامزد سیمرغ بلورین بهترین فیلم نامه سیزدهمین جشنواره فیلم فجر ۱۳۷۳
لومیر و شرکا ۱۳۷۴ آری ۸۵ دقیقه بخش شام برای یک نفر
فیلمی متشکل از ۴۱ فیلم کوتاه به کارگردانی ۴۱ کارگردان مانند میشائل هانکه، کوستا گاوراس، آلن کورنو، تئو آنگلوپولوس، لیو اولمان، آرتور پن، آندری کونچالوفسکی، اسپایک لی، کلود للوش، ژانگ ییمو، یوسف شاهین و دیوید لینچ
دربارهٔ نیس ۱۳۷۴ آری فیلم مستند
بخش مسیرهای پیاده‌روی
مستندی به کارگردانی ۷ کارگردان مانند کوستا گاوراس و رائول روئیز
تولد نور ۱۳۷۶ آری آری ۵ دقیقه فیلم کوتاه
طعم گیلاس ۱۳۷۶ آری آری آری ۹۵ دقیقه تایم در سال ۲۰۰۹ این فیلم را به عنوان یکی از ۱۰ فیلم برتر تاریخ کن نامید
برنده نخل طلایی جشنواره فیلم کن ۱۹۹۷
برنده جایزهٔ بهترین فیلم خارجی زبان انجمن منتقدان فیلم بوستون ۱۹۹۷
نامزد بهترین فیلم جشنواره بین‌المللی فیلم تلورید ۱۹۹۷
نامزد شاهرخ نقره‌ای انجمن منتقدان فیلم آرژانتین ۱۹۹۷
برنده جایزه بهترین فیلم خارجی زبان انجمن ملی منتقدان فیلم ۱۹۹۸برنده جایزه بهترین فیلم جشنواره بین‌المللی فیلم جاکارتا ۱۹۹۸
برنده جایزه ویژه جشنواره بین‌المللی فیلم استانبول ۱۹۹۹
برنده جایزه ویژه یونسکو مدال طلایی فلینی جشنواره بین‌المللی فیلم تسالونیکی ۱۹۹۹
بید و باد ۱۳۷۷ آری محمدعلی طالبی ۷۷ دقیقه نویسندگان (عباس کیارستمی و محمدعلی طالبی)
باد ما را خواهد برد ۱۳۷۸ آری آری آری ۱۱۸ دقیقه جزو صد اثر برتر سینمای جهان در دهه گذشته از نگاه برگزارکنندگان جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو ۱۹۹۷
نامزد بهترین فیلم خارجی زبان جایزه مستقل اسپریت ۱۹۹۷
برنده شیر نقره‌ای و نامزد جایزهٔ شیر طلایی جشنواره فیلم ونیز ۱۹۹۹
برندهٔ جایزهٔ هیئت داوران، جایزه هیئت داوران جوان و جایزه فیپرشی جشنواره فیلم ونیز ۱۹۹۹
خوشه طلایی جشنواره بین‌المللی بین‌المللی وایادولید ۱۹۹۹
برنده جایزه بزرگ انجمن منتقدان فیلم بلژیک ۱۹۹۹
نامزد بهترین فیلم خارجی زبان انجمن منتقدان فیلم شیکاگو ۱۹۹۹
جایزه تماشاگران جشنواره سینمای جدید مونترال ۱۹۹۹
برنده جایزه فیپرشی جشنواره فیلم مؤلف بلگراد ۲۰۰۰
ای‌بی‌سی آفریقا ۱۳۷۹ آری ۸۴ دقیقه مستند با ساختار داستانی که به سفارش سازمان ملل متحد در کامپالا و اوگاندا فیلمبرداری شد
برنده جایزه بهترین فیلم مفهومی جشنواره بین‌المللی فیلم والادولید ۲۰۰۱
ایستگاه متروک ۱۳۸۰ آری علیرضا رئیسیان ۹۶ دقیقه نویسندگان (عباس کیارستمی و کامبوزیا پرتوی)
ده ۱۳۸۰ آری آری ۸۹ دقیقه طی یک نظرخواهی که توسط فهرست مجله امپایر در سال ۲۰۰۸ از میان ده هزار سینمارو صورت گرفت، این فیلم در فهرست ۵۰۰ فیلم برتر تاریخ سینما در رده ۴۴۷ قرار گرفت
فروش ویدئویی فیلم در آمریکا بیش از ۱۰۰ هزار دلار
کایه دو سینما نیز این فیلم را جزو ۱۰ فیلم برتر دهه ۲۰۰۰ معرفی کرد
نامزد نخل طلایی جشنواره فیلم کن ۲۰۰۲نامزد جایزه کلوترودیس ۲۰۰۴
نامزد جایزه بهترین فیلم جامعه بین‌المللی سینه فیل ۲۰۰۴
پنج ۱۳۸۱ آری آری ۷۴ دقیقه فیلم مستند
نامزد جایزه بهترین فیلم جشنواره فیلم برلین ۲۰۰۴
ده دقیقه پیرتر ۱۳۸۱ آری
طلای سرخ ۱۳۸۲ آری جعفر پناهی ۹۷ دقیقه برنده جایزه هیئت داوران بهترین فیلم‌نامه جشنواره فیلم کن ۲۰۰۳
۱۰ روی ده ۱۳۸۳ آری آری ۸۸ دقیقه فیلم مستند
برنده جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره فیلم آدلاید ۲۰۰۴
بلیت‌ها ۱۳۸۴ آری ۱۰۹ دقیقه فیلم ۳ اپیزودی به کارگردانی ارمانو اولمی، عباس کیارستمی و کن لوچ
نامزد روبان نقره‌ای سندیکای ملی روزنامه‌نگاران فیلم ایتالیا ۲۰۰۶
کارگران مشغول کارند ۱۳۸۴ آری مانی حقیقی ۷۵ دقیقه بر اساس طرحی از عباس کیارستمی (نویسندگان مانی حقیقی و عباس کیارستمی)
جاده‌های کیارستمی ۱۳۸۵ آری آری ۳۲ دقیقه فیلم کوتاه
فیلم منتخب بخش گفتگو جشنواره فیلم‌های مستند آسیا ۲۰۰۴
نامزد جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره فیلم ترایبکا ۲۰۰۴
کجاست جای رسیدن؟ ۱۳۸۶ آری آری ۳۲ دقیقه فیلم کوتاه
از مجموعه فرش ایرانی
۱۵ اپیزود به کارگردانی ۱۵ کارگردان مانند بهرام بیضایی، داریوش مهرجویی، جعفر پناهی، مجید مجیدی و رضا میرکریمی
رومئوی من کجاست؟ ۱۳۸۶ آری آری ۴ دقیقه از مجموعه هر کس سینمای خودش
تخم مرغ دریایی ۱۳۸۷ آری ۱۷ دقیقه
شیرین ۱۳۸۷ آری آری آری ۹۲ دقیقه نامزد جایزه بهترین فیلم خارجی زبان جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز ۲۰۰۸
نامزد جایزه بهترین فیلم خارجی زبان جشنواره بین‌المللی فیلم روتردام ۲۰۰۹
نامزد جایزه بهترین فیلم آسیایی جشنواره بین‌المللی فیلم توکیو ۲۰۰۹
اریسه – کیارستمی: مکاتبات ۱۳۸۷ آری ۹۷ دقیقه
نه ۱۳۸۹ آری ۸ دقیقه
کپی برابر اصل ۱۳۸۹ آری آری ۱۰۶ دقیقه نامزد نخل طلایی جشنواره فیلم کن ۲۰۱۰
برنده جایزه سنبله طلایی پنجاه و پنجمین جشنواره فیلم وایادولید ۲۰۱۰
برنده جایزه یورو سینما جشنواره بین‌المللی فیلم هاوایی ۲۰۱۰
برنده جایزه بهترین فیلم خارجی زبان انجمن منتقدان فیلم دالاس‌فورت وورث ۲۰۱۱
برنده جایزه جوانان و نامزد نخل طلا جشنواره فیلم کن ۲۰۱۰
نامزد هوگو طلایی بهترین کارگردانی جشنواره بین‌المللی فیلم شیکاگو ۲۰۱۰
برنده جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره بین‌المللی فیلم ایروان ۲۰۱۰
نامزد جایزه بهترین فیلم خارجی زبان انجمن منتقدان واشینگتن دی سی ۲۰۱۱
برنده جایزه بهترین فیلم خارجی زبان انجمن منتقدان فیلم سانفرانسیسکو ۲۰۱۱
برنده جایزه بهترین فیلم سال، جوایز انجمن منتقدان فیلم آنلاین ۲۰۱۲
نامزد جایزه بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین فیلم‌نامه جامعه بین‌المللی سینه فیل ۲۰۱۲
نامزد جایزه بهترین فیلم خارجی زبان فیلم اوفتا ۲۰۱۲
برنده جایزه بهترین فیلم خارجی زبان انجمن منتقدان فیلم گرجستان ۲۰۱۲
نامزد جایزه آفکا بهترین فیلم انجمن منتقدان فیلم استرالیا ۲۰۱۲
نامزد جایزه بهترین فیلم خارجی زبان انجمن منتقدان فیلم اوهایو ۲۰۱۲
مثل یک عاشق ۱۳۹۱ آری آری ۱۰۹ دقیقه نامزد نخل طلایی جشنواره فیلم کن ۲۰۱۲
نامزد جایزه بهترین فیلم جشنواره بین‌المللی فیلم شیکاگو ۲۰۱۲
نامزد جایزه بهترین کارگردانی جوایز فیلم آسیا ۲۰۱۳
برنده جایزه بهترین فیلم جوایز فیلم حرفه‌ای ژاپن ۲۰۱۳
آشنایی با لیلا ۱۳۹۱ آری عادل یراقی ۸۸ دقیقه
ونیز ۷۰: آینده دوباره پرشده ۱۳۹۲ آری آری ۲ دقیقه فیلم کوتاه
سرنشین ۱۳۹۵ آری ۹ دقیقه
مرا به خانه ببر ۱۳۹۵ آری ۱۶ دقیقه
۲۴ فریم ۱۳۹۶ آری آری ۱۱۴ دقیقه

بیشتر بخوانید:


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *