آشنایی با تکنولوژی‌های HDR و رفرش ریت در مانیتور

وقتی قرار است یک مانیتور تهیه کنیم، طبیعی است که به فاکتورهای مختلف آن توجه کنیم. عوامل تعیین کننده معمول شامل اندازه‌ی مانیتور، رزولوشن و طراحی آن است. در میان عواملی که قبل از خرید مانیتور باید در نظر گرفته شوند، چند وقتی است که با اصطلاحاتی مثل HDR و رفرش ریت مواجه می‌شویم. این موارد پیش از این هم در برگه‌ی مشخصات مانیتور کامپیوتر وجود داشتند اما به اندازه‌ی الان توجه جلب نمی‌کردند.

در این مطلب قصد داریم با تکنولوژی‌های HDR و رفرش ریت در مانیتور آشنا شویم. برای این که بتوانید خرید بهتری داشته باشید، بد نیست اطلاعات جامعی از این تکنولوژی‌ها داشته باشید تا در انتخاب مدل مناسب سردرگم نشوید. برای بررسی این تکنولوژی‌ها ابتدا هرکدام را تعریف خواهیم کرد و به نقش آن‌ها در عملکرد مانیتور کامپیوتر می‌پردازیم. اگر قصد خرید مانیتور عالی برای سیستم کامپیوتری خود دارید، این مطلب را از دست ندهید.

تکنولوژی HDR در مانیتور کامپیوتر

داشتن یک مانیتور با وضوح بالا با پنل با کیفیت و نسبت کنتراست عالی، روشنایی زیاد و طیف رنگی گسترده به این معنا نیست که همه بازی‌ها و نرم افزارهای شما قادر به استفاده کامل از آن خواهند بود. اینجاست که نقش HDR پررنگ‌تر می‌شود. HDR که مخفف High Dynamic Range و به معنای داینامیک رنج بالا است، در واقع اشاره به یک استاندارد یا نوعی تأییدیه دارد که تضمین کننده‌ی سطح خاصی از کیفیت در بازآفرینی تصاویر توسط مانیتور است. اگر بخواهیم به طور خلاصه توضیح دهیم، باید بگوییم که HDR یک استاندارد است که وجودش در برگه‌ی مشخصات مانیتور، خیال کاربر را از بازتولید صحیح همه رنگ‌ها، سطوح گاما و روشنایی و سایر موارد آسوده می‌کند.

مانیتورها و تلویزیون‌های HDR سیگنال HDR را تشخیص می‌دهند و اجازه می‌دهند تا تصویر به شکلی که سازنده محتوا در نظر داشته نمایش داده شود. برای اینکه یک مانیتور بتواند تجربه تماشای HDR مناسبی را ارائه دهد، باید یا یک پنل OLED داشته باشد یا اگر یک LCD با نور LED است، از FALD پشتیبانی کند.

همان‌طور که گفتیم HDR در یک مانیتور بر اساس نوع پنل آن متفاوت خواهد بود. در ادامه به بررسی مانیتور HDR با پنل‌های OLED و LCD می‌پردازیم:

  • مانیتورهای LCD HDR: در حال حاضر، مهمترین جنبه HDR این است که مانیتور می‌تواند همزمان سیاهی‌های عمیق و هایلایت‌های روشن را نمایش دهد، که بدون FALD در LCD‌های با نور پس زمینه LED امکان پذیر نیست. مانیتورهای LCD دارای نور محلی با نور لبه می‌توانند برخی از صحنه‌های HDR را که در آن اشیاء تاریک و روشن از هم دور هستند یا با کم‌نور کردن نوارهای سیاه هنگام تماشای فیلم ۲۱:۹ در صفحه نمایش ۱۶:۹ بهبود بخشند. با این حال، نور پس‌زمینه‌های محلی با نور لبه نیز می‌توانند در بسیاری از صحنه‌ها باعث ایجاد مشکلاتی در نورپرداری تصاویر HDR شوند، بنابراین اگر هدف اصلی شما HDR است، این نمایشگرها را توصیه نمی‌کنیم. برای این که بتوانید بهترین مانیتورهای LCD با قابلیت HDR را مشاهده کنید کافی است در گوگل عبارت «خرید مانیتور HDR تاپ رایان» را جستجو و از طریق نتیجه اول وارد صفحه‌ی مخصوص LCDهای با کیفیت در فروشگاه اینترنتی تاپ رایان شوید.
  • مانیتورهای OLED HDR: نمایشگرهای OLED دارای توانایی کاهش نور در هر پیکسل هستند زیرا برای تولید تصویر به نور پس زمینه متکی نیستند. هر پیکسل نور خود را ساطع می‌کند و می‌تواند برای نمایش قسمت‌های سیاه واقعی کاملا خاموش شود، بنابراین یک نسبت کنتراست بی‌نهایت ایجاد می‌کند. پنل‌های OLED نیز مانند نمایشگرهای FALD فاقد نور پس‌زمینه، حاشیه نورانی یا آثار بصری درخشان هستند، اما خطر سوختن تصویر، حداکثر روشنایی پایین‌تر و چیدمان‌های زیرپیکسلی غیرمعمول را دارند. همه پنل‌های OLED دارای پوشش رنگی عالی هستند که علاوه بر نسبت کنتراست بی‌نهایت، کیفیت تصویر HDR شگفت‌انگیزی را تضمین می‌کند. آن‌ها قابلیت‌های روشنایی متفاوتی دارند، اما باز هم، اتکا به گواهیDisplayHDR در اینجا به شما کمک نمی‌کند.

رفرش ریت مانیتور یا نرخ تازه‌سازی

رفرش ریت مانیتور یا نرخ تازه‌سازی

با توجه به تعریف سایت TechTarget، تعریف رفرش ریت یا همان نرخ تازه‌سازی تصویر عبارت‌است از: «تعداد دفعاتی که تصویر یک نمایشگر در هر ثانیه رنگ‌آمیزی یا تازه‌سازی می‌شود.» نرخ تازه‌سازی بر حسب هرتز (Hz) بیان می‌شود، بنابراین نرخ نوسازی ۷۵ هرتز به این معنی است که تصویر ۷۵ بار در یک ثانیه تازه‌سازی می‌شود. با این حال، ارائه برخی اطلاعات اضافی نیز مهم است. نرخ تازه سازی توسط خود مانیتور تولید می‌شود نه پردازنده یا کارت گرافیک. از این نظر، با اصطلاح مشابه دیگر، یعنی نرخ فریم یا همان فریم ریت، تفاوت دارد.

برای تعریف ساده‌تر بهتر است بگوییم باید یک مانیتور با رفرش ریت بالا همراه با یک سخت‌افزار خوب باشد تا بتوانید از حداکثر کارایی آن استفاده کنید. برای دستیابی به حداکثر کارایی، به مانیتوری با نرخ تازه‌سازی بالا و سیستمی نیاز دارید که بتواند نرخ فریم بالایی نیز تولید کند. اگر یکی از آنها مطابق با استاندارد نباشد، ممکن است کیفیت نمایشگر تحت تأثیر قرار گیرد و شما از مزایای کامل آن بی‌بهره بمانید.

 

رفرش ریت ایده‌آل چقدر است؟

تا همین چند سال پیش، ۶۰ هرتز به عنوان نرخ تازه‌سازی استاندارد برای یک مانیتور در نظر گرفته می‌شد و برای برخی از کاربران، ممکن است هنوز کافی باشد. با این حال، نرخ تازه‌سازی ۶۰ هرتز با یک اثر سوسو زدن همراه است که ممکن است به مشکلاتی مانند خستگی چشم منجر شود و خیره شدن طولانی مدت به صفحه نمایش را ناراحت کننده کند. به همین دلیل، حتی برای استفاده‌های نسبتا ابتدایی، ۷۵ هرتز اکنون به عنوان نقطه شروع رفرش ریت برای مانیتور کامپیوتر در نظر گرفته می‌شود.

چرا برای بازی به نرخ رفرش ریت بالا نیاز دارید؟

چرا برای بازی به نرخ رفرش ریت بالا نیاز دارید؟

برای ورزش‌های الکترونیکی یا بازی‌های با کیفیت بالا، می‌خواهید نرخ تازه‌سازی حتی بالاتری داشته باشید و ممکن است ۱۲۰ هرتز نقطه شروع بهتری در نظر گرفته شود. در این نوع نرخ تازه‌سازی، با فرض اینکه نرخ فریم شما ثابت است، می‌توانید متوجه پیشرفت‌هایی در زمینه نرمی حرکت مکان‌نمای ماوس کامپیوتر خود شوید.

نرخ تازه‌سازی بالا برای بازی‌های سریع بسیار مهم است، زیرا بر شفافیت و صحت تصاویر روی صفحه تأثیر می‌گذارد. یکی از تاثیرات کلیدی کاهش تاخیر ورودی است. برای روان‌ترین گیم‌پلی، زمان تاخیر کمتر از ۱۰.۹ میلی‌ثانیه ایده‌آل خواهد بود و یک مانیتور ۱۲۰ هرتزی می‌تواند حدود ۸.۳۳ میلی‌ثانیه را ارائه دهد. این می‌تواند تفاوت زیادی ایجاد کند، به خصوص برای گیمرهای جدی در ورزش‌های رقابتی.

نرخ رفرش بالاتر همچنین باعث کاهش شبح مانیتور و پاره شدن صفحه می‌شود. شبح مانیتور تقریبا شبیه یک تاری حرکت است، جایی که تصویر قبلی همچنان در فریم بعدی روی صفحه ظاهر می‌شود. هنگامی که مانیتور دو فریم مختلف را به طور همزمان نشان می‌دهد، پارگی تصویر رخ می‌دهد. در این صورت داشتن نرخ رفرش بالا ۱۲۰ هرتز قادر به پشتیبانی از ۱۲۰ فریم بر ثانیه برای از بین بردن هرگونه احتمال شبح و پارگی خواهد بود. این به این معنی است که هر تصویر متحرکی روان‌تر روی صفحه نمایش ظاهر می‌شود.

خرید مانیتور HDR با رفرش ریت بالا از تاپ رایان

خرید یک مانیتور با کیفیت که هم از HDR پشتیبانی کند و هم رفرش ریت ایده‌آل برای کار شما داشته باشید، با استفاده از امکانات هوشمند یک فروشگاه اینترنتی مانند تاپ رایان، اصلا کار سختی نیست. می‌توانید با مراجعه به بخش تخصصی مانیتور کامپیوتر در تاپ رایان، با استفاده از فیلترها و ابزارهای هوشمند، بهترین مدل مانیتور را پیدا کنید.

در تاپ رایان، تمامی مانیتورهای موجود در بازار ایران برای خرید وجود دارند که در کوتاه‌ترین زمان ممکن با انتخاب مشخصات دلخواه، بهترین مانیتورها را در یک نگاه مشاهده خواهید کرد. با استفاده از لیست به دست آمده از مانیتورهای با کیفیت، می‌توانید قیمت و سایر مشخصات هر مدل را بررسی و بهترین مدل را سفارش دهید. اگر در مسیر انتخاب بین چند مدل مردد ماندید، کافی است با استفاده از امکان گفتگوی آنلاین یا تماس تلفنی با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۷۳۷۴ از خدمات مشاوره تخصصی تاپ رایان استفاده کنید.

امتیازات خرید اینترنتی مانیتور از تاپ رایان

خرید مانیتور با پشتیبانی از HDR و رفرش ریت بالا، به صورت اینترنتی از فروشگاه اینترنتی تاپ رایان، یکی از لذت بخش‌ترین و مطمئن‌ترین تجربه‌های خرید اینترنتی خواهد بود. تاپ رایان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های اینترنتی قطعات و لوازم جانبی کامپیوتر، بهترین محصولات را از تأمین کنندگان و تولید کنندگان تهیه کرده و تمامی این کالاها را با ضمانت اصالت و سلامت فیزیکی به مشتریان عزیز عرضه می‌کند.

تاپ رایان با تکیه بر سابقه‌ی چندین ساله فعالیت در این صنف و با پشتوانه نیروهای متخصص خود، کالاهای سفارش داده شده توسط مشتریان را با روش‌های امن ارسال محصولات حساس، در سریع‌ترین زمان، به گوشه گوشه‌ی ایران ارسال می‌کند. یکی از مزیت‌های خرید اینترنتی از فروشگاه تاپ رایان، امکان تحویل حضوری در دفتر تهران و پرداخت در محل در شهر تهران است.

چرا برای بازی به نرخ رفرش ریت بالا نیاز دارید؟

سخن پایانی

در این مطلب درباره دو مشخصه‌ی پشتیبانی از HDR و نرخ تازه‌سازی بالا در مانیتور کامپیوتر صحبت کردیم. با آشنایی با این دو مفهوم و دانستن اثر آن‌ها روی کیفیت و عملکرد مانیتور، می‌توانید محصول بهتر و مناسب‌تری را خریداری کنید. با مراجعه به فروشگاه اینترنتی تاپ رایان می‌توانید بهترین مانیتورهای گیمینگ را که هم از HDR پشتیبانی می‌کنند هم نرخ تازه‌سازی بالاتری دارند، مشاهده کرده و سفارش دهید.

/

پایان رپورتاژ


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *