اظهارات منتقد آمریکایی از داریوش مهرجویی: او به حق خود نرسید!

به تازگی خبری مبنی بر اظهارات منتقد آمریکایی از داریوش مهرجویی در رسانه های مجازی منتشر شد. گویا او با سینمای ایران آشنایی کامل دارد.

گادفری چشایر، منتقد آمریکایی که با سینمای ایران آشنایی کاملی دارد، درباره داریوش مهرجویی گفت:

«در بخشی از این متن که در وب‌سایت “راجر ایبرت” منتشر شده است، خبری مبنی بر قتل داریوش مهرجویی، فیلمساز ایرانی، و همسرش در خانه خود در خارج از تهران با ضربات چاقو، تکان‌دهنده‌ای آمده است. این خبر باعث شده است که خاطرات پی در پی از استاد و کارهایش به ذهنم برگردد.»


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:


اظهارات منتقد آمریکایی از داریوش مهرجویی

گادفری چشایر، منتقد آمریکایی در مورد داریوش مهرجویی گفت:

«در اواخر دهه ۹۰، هنگامی که به ایران رفته‌ بودم، دوستی با سه کارگردان برجسته به نام‌های مهرجویی، عباس کیارستمی و محسن مخملباف برقرار کردم و بیشتر وقت خود را با آنها گذرانم. هر‌ سه آنها فوق‌العاده بودند اما مهرجویی به دلیل تسلطش بر زبان انگلیسی راحت‌تر ارتباط برقرار می‌کرد. او علاقه زیادی به مطالعه در مورد موضوعات مختلف داشت و برای همین، علاوه بر سینما، درباره مسائل متنوعی با یکدیگر گفتگو کردیم. ظاهر او با موهای تیره ژولیده و عینک آفتابی، مرا به یاد موسیقیدان و ترانه‌سرای مشهور آمریکایی به نام لو رید می‌اندخت.»

او در ادامه افزود:

“فیلم “دزدان دوچرخه” ساخته دسیکا، عشق او را به سینما در جوانی برانگیخت. در سن ۱۹ سالگی، او به دانشگاه کالیفرنیا رفت تا رشته سینما را بخواند، اما به سرعت ناامید شد. در حینی که او می‌خواست درباره آنتونیونی و گدار بیاموزد، به این نتیجه رسید که استادانش از آن دسته افرادی بودند که خودشان نتوانسته‌اند در هالیوود موفق شوند، اما فضای نامطلوب هالیوود را به کلاس درآورده و آن را به دانشجوها تحمیل می‌کردند. او از این وضعیت ناراحت بود و تصمیم گرفت رشته تحصیلی خود را به فلسفه تغییر دهد.”

اظهارات منتقد آمریکایی از داریوش مهرجویی
اظهارات منتقد آمریکایی از داریوش مهرجویی

 

همچننین در ادامه گفت:

«بازگشت مهرجویی به ایران همراه با ساخت اولین فیلم بلند خود همراه شد که از نظر فنی پیچیده بود و در گیشه موفقیت چندانی نداشت. اما به دلیل پیچیدگی فنی آن، توجه مخاطبان را به خود جلب کرد. چند سال قبل، در یک مصاحبه با محمود کلاری، بزرگترین فیلمبرداری که با بسیاری از بزرگان سینمای ایران همکاری کرده بود، صحبت کرده بودم. او به من گفت که مهرجویی فردی است که به طور کامل با “زبان سینما” آشناست و به کوچکترین جزئیات در تولید فیلم توجه می‌کند. می‌توانید این مهارت را در فیلم “گاو” مشاهده کنید که به نظر می‌رسد در سال ۱۹۶۹ ساخته شده است و همراه با عنوان “قیصر” مسعود کیمیایی، آغازگر دهه‌ی فراخلاقیت معروف به موج نوی ایرانی (۷۹-۱۹۶۹) بود.»

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره اظهارات منتقد آمریکایی از داریوش مهرجویی چیست؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با فیگار در میان بگذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *