موشک ضد کشتی به نام نپتون ؛ ضربه‌ ای سنگین به نیروی دریایی روسیه

موشکی که روس ها جدی نگرفتند و برایشان دردسرساز شد. با جزییات و ویژگی موشک ضد کشتی به نام نپتون همراه فیگار باشید.

پس از الحاق شبه جزیره کریمه به خاک روسیه در سال 2014، اوکراین در آن زمان از جدیدترین پروژه نظامی خود که یک موشک کروز ضد کشتی نپتون بود، رونمایی کرد.

موشک ضد کشتی به نام نپتون

ضربه‌ ای سنگین به نیروی دریایی روسیه

موشک ضد کشتی به نام نپتون
موشک ضد کشتی به نام نپتون

بیشتر بخوانید:

در نخستین ساعات پنج‌شنبه ۲۵ فروردین، اولکسی آرِستوویچ فرماندار نظامی اودسا اطلاعیه‌ای مبنی بر حمله به رزم ‌ناو مسکوا، ناو سرفرماندهی ناوگان دریای سیاه نیروی دریایی روسیه منتشر کرد.

بر اساس ادعای مقامات اوکراینی، این رزم‌ناو با استفاده از دو تیر موشک ضد کشتی نپتون مورد اصابت قرار گرفت. رسانه‌های روسیه ابتدا دست به تکذیب این خبر زدند، اما در نهایت وزارت دفاع روسیه خبری مبنی بر انفجار و آتش‌سوزی در این کشتی منتشر کرد و در آن دلیل بروز آن را ذکر نکرد.

ساعاتی پس از این حمله، مقامات روسی ادعا کردند که رزم‌ناو مسکوا هنوز غرق نشده و در حال انتقال به بندر سواستوپول در شبه‌جزیره کریمه است.

موشک ضد کشتی به نام نپتون
موشک ضد کشتی به نام نپتون , موشک ضد کشتی نپتون , ضربه‌ ای سنگین به نیروی دریایی روسیه با نپتون , موشک کروز ضد کشتی نپتون , موشک نپتون

بیشتر بخوانید:

اگرچه نپتون در آن زمان که رونمایی شد توجه چندانی را به سوی خود جلب نکرد، اما اکنون و پس از اعلام ارتش اوکراین مبنی بر استفاده از این موشک برای هدف قرار دادن رزم‌ناو کلیدی موسکوا، در کانون توجه قرار گرفته است. ناو جنگی موسکوا سرگروه ناوگان دریای سیاه روسیه بود.

پهپادهای جاسوسی آر کیو-۴بی گلوبال هاک نیروی هوایی آمریکا به طور شبانه روزی فعالیت‌های نیروهای مسلح روسیه در نزدیکی اوکراین را تحت رصد خود قرار دارند، نیز تصاویری با استفاده از رادار روزنه مصنوعی خود از این کشتی تهیه کردند که حکایت از آسیب‌دیدگی شدید و آتش‌سوزی در آن داشت.

در نهایت رزم‌ناو مسکوا در حال انتقال به بندر سواستوپول غرق شد و مقام‌های روسی علت غرق شدن آن را طوفان شدید و عدم پایداری پاشنه کشتی به علت بروز صدمه جدی به آن در نتیجه انفجار مهمات کشتی اعلام کردند.

بیشتر بخوانید:

مهماتی که به نظر می‌رسد موشک‌های ضد کشتی پی-۱۰۰۰ وولکان باشند که ۱۶ فروند از آنها درون پرتابگرهای لوله‌ای در طرفین بدنه این رزم‌ناو قرار داشتند. این پرتابگرها حتی با برخورد یک گلوله توپ به راحتی سوراخ می‌شوند.

انهدام مسکوا نه تنها توانایی ضد کشتی نیروی دریایی اوکراین را حتی پس از انهدام انبارهای مهمات و پایگاه‌هایش به نمایش گذاشت،

بلکه به دلیل اهمیت این رزم‌ناو در هدایت و فرماندهی ناوگان دریای سیاه، و نیز وظیفه آن در فراهم کردن چتر حفاظتی برای ناوهای نیروی دریایی روسیه در دریای سیاه در برابر خطر حملات هوایی و پهپادی نیروی هوایی و هوادریای اوکراین، ضرری جبران‌ناپذیر و آسیب روانی بزرگی به نیروهای مسلح روسیه وارد کرد.

از همراهی شما تا انتهای نوشتار موشک ضد کشتی به نام نپتون سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *