تاثیر هوش مصنوعی در ساخت فیلم ؛ جنبه‌های مختلف فیلمسازی با هوش مصنوعی!

همیشه از تاثیر هوش مصنوعی در ساخت فیلم صحبت می‌شود و ما در این نوشتار، به بررسی و نحوه تاثیرگذاری آن در صنعت سینما خواهیم پرداخت.

همان‌طور که جهان به سمت آینده‌ای خودکارتر پیش می‌رود، هوش مصنوعی مطمئناً بر نحوه تولید و تجربه فیلم‌ها تأثیر می‌گذارد. هوش مصنوعی نه تنها زمان تولید را سریع‌تر از قبل، بلکه تعامل بین بینندگان و سازندگان فیلم را نیز افزایش می‌دهد و ایجاد محتوای بصری عالی را آسان‌تر از همیشه می‌کند. جنبه‌ های مختلف فیلمسازی با هوش مصنوعی ثابت کرده‌اند که می‌توانند به سینما در راه‌های درستی کمک کنند.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:


هوش مصنوعی (AI)، رشته‌ای از علوم کامپیوتر است که با مطالعه، ساخت و شبیه‌سازی الگوریتم‌ها یا سیستم‌هایی ارتباط دارد. هوش مصنوعی می‌توانند مشابه طرز فکر انسان عمل کنند. اساساً این به معنای آموزش دادن به ماشین‌ها برای واکنش و تفسیر رفتار انسان است.

تاثیر هوش مصنوعی در ساخت فیلم

شما می‌توانید فهرست تاثیر هوش مصنوعی در ساخت فیلم را در یک نگاه در لیست زیر مشاهده کنید:

تاثیر هوش مصنوعی در ساخت فیلم
تاثیر هوش مصنوعی در ساخت فیلم

در این نوشتار، فناوری‌های جدید در صنعت فیلم و اینکه چگونه ممکن است این فناوری‌ها آینده فیلمسازی مستقل و استودیویی را تغییر دهد، را بررسی می‌کنیم.

تاریخچه هوش مصنوعی در فیلم

تاثیر هوش مصنوعی در ساخت فیلم

با پیشرفت تکنولوژی و ظهور فیلمسازان مدرن، در اوایل دهه 2000، استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در ساخت فیلم‌ها افزایش یافت. در ابتدا، هوش مصنوعی عمدتاً برای افزودن جلوه‌های ویژه و ایجاد سایر تصاویر کامپیوتری (CGI) استفاده می‌شد. فیلم‌های محبوبی مانند سه گانه ارباب حلقه‌ها و فرانچایز ماتریکس، از هوش مصنوعی برای زنده کردن داستان‌های خارق العاده خود استفاده کردند.

از آن زمان، ابزارهای هوش مصنوعی به طور فزاینده‌ای در صنعت فیلم یکپارچه شده‌اند و کارگردانان از آن‌ها برای کارهایی از فناوری تشخیص چهره تا نوشتن فیلمنامه استفاده می‌کنند.

قابلیت‌های خلاقانه هوش مصنوعی در سطح داستانی، در فیلم‌هایی مانند 2001: A Space Odyssey ، The Terminator ، Star Wars و Her نیز مورد بررسی قرار گرفته‌اند که امکان توسعه ماشین‌هایی شبیه انسان را مورد بررسی قرار می‌دهد. با حرکت رو به جلو، فیلمسازان همچنان از فناوری‌های پیشرفته هوش مصنوعی مانند پردازش زبان طبیعی و الگوریتم‌های یادگیری ماشین استفاده خواهند کرد.

همچنین، با پیچیده‌تر شدن این فناوری‌ها، فرصت‌های جدیدی را برای فیلمسازانی که می‌خواهند جسورانه چالش کاوش در تعامل با ماشین‌های هوشمند را برای ما به‌عنوان یک جامعه انجام دهند، باز خواهد کرد.

چند تکنولوژی شیطانی در بهترین فیلم ها

تاثیر هوش مصنوعی بر صنعت فیلم

تاثیر هوش مصنوعی در ساخت فیلم
تاثیر هوش مصنوعی در ساخت فیلم

هوش مصنوعی می‌تواند کیفیت و کارایی تولید فیلم را با استفاده از بینایی کامپیوتری، یادگیری ماشینی و تکنیک‌های یادگیری عمیق برای ایجاد جلوه‌های بصری، ساخت انیمیشن‌ها و CGI واقعی افزایش دهد.

تاثیرات مثبت

تاثیر هوش مصنوعی در ساخت فیلم

تاثیرات مثبت زیادی در رابطه با اینکه چگونه هوش مصنوعی بر صنعت سینما گذاشته است، وجود دارد. هوش مصنوعی (AI)، فیلمسازان را قادر می‌سازد تا جهان‌ها و تصاویر بصری پیچیده‌ای را خلق کنند که پیش از این تصور نمی‌شد. آن‌ها دیگر نیازی به تکیه بر منابع خود برای دستیابی به سطح مطلوبی از واقع‌گرایی ندارند. با هوش مصنوعی، نه تنها دیدگاه خلاقانه فیلمساز زنده می‌شود، بلکه کیفیت کلی تصاویر، به‌طور قابل‌توجهی فراتر از آنچه تصور می‌شد با روش‌های تولید فیلم سنتی قابل دست‌یابی است، افزایش می‌یابد.

علاوه بر این، پیشرفت‌های باورنکردنی مانند توانایی پیر کردن بازیگران و پیاده‌سازی فناوری‌های جعلی عمیق نیز این امکان را فراهم می‌کند که بازیگران را به صورت دیجیتالی به مراحل مختلف زندگی خود بازگردانیم یا حتی شخصیت‌هایی خلق کنیم که به نظر واقعی می‌آیند؛ اما در زندگی واقعی وجود ندارند.

به طور مشابه، از زمان راه‌اندازی آن در سال 2017، فناوری جعلی عمیق برای تولید تصاویر و ویدیوهای شگفت انگیزی شبیه به زندگی استفاده شده است. امروزه فیلمسازان با استفاده از هوش مصنوعی می‌توانند حرکات دهان را طوری تنظیم کنند که آن‌ها به زبان‌های دیگر شوند.

استفاده هوش مصنوعی (AI) در فیلمسازی، منجر به افزایش وقت شده است. روش‌های سنتی، اغلب به زمان و هزینه زیادی نیاز دارند. از سوی دیگر، هوش مصنوعی می‌تواند فرآیندهایی مانند مراحل پس از تولید را ساده کند و در عین حال تولیدکنندگان را قادر می‌سازد تا هزینه‌ها را پایین نگه دارند.

ابزارهای هوش مصنوعی مانند فناوری تشخیص چهره امکان روتوش دقیق‌تر عکس‌ها و تصحیح خودکار رنگ را فراهم می‌کند و نیازی به کارهای دستی خسته‌کننده را از بین می‌برد. هالیوود همچنین از هوش مصنوعی برای ایجاد وسایل و پس‌زمینه از ابتدا استفاده می‌کند و زمان و بودجه تولید را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

علاوه بر ایجاد تصاویر واقعی با سرعت و دقت، فناوری‌های هوش مصنوعی اکنون برای کارهایی مانند نوشتن داستان‌ها و فیلمنامه‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تاثیر منفی

تاثیر هوش مصنوعی در ساخت فیلم
تاثیر هوش مصنوعی در ساخت فیلم

ابزارهای هوش مصنوعی این پتانسیل را دارند که روند فیلمسازی را به میزان قابل توجهی بهبود بخشند، اما در مورد برانگیختن احساسات قدرتمند از طریق داستان‌گویی نیز اشکالاتی دارند. در حالی که هوش مصنوعی مزایای زیادی از نظر جلوه‌های بصری ارائه می‌دهد؛ اما فاقد حس انسانی مورد نیاز برای تلاش‌های خلاقانه‌تر مانند نوشتن فیلمنامه کامل یا توسعه شخصیت‌ها است.

این فناوری‌ها لزوماً نمی‌دانند مردم چگونه فکر، احساس و تعامل می‌کنند. در نتیجه، هوش مصنوعی ممکن است برای خلق شخصیت‌ها و داستان‌های قانع‌کننده‌ای که از نظر احساسی با مخاطبان ارتباط برقرار می‌کند، به مبارزه بپردازد.

معرفی هوش مصنوعی به فیلمسازی به طور بالقوه می‌تواند موقعیتی را ایجاد کند که در آن مشاغل از بین می‌روند؛ زیرا به نیروی انسانی کمتری نیاز است. این به طور بالقوه می‌تواند تأثیر مضری بر افرادی داشته باشد که قبلاً در نقش‌های مرتبط مانند تکنسین‌های پس از تولید، تدوینگران، هنرمندان VFX (جلوه های بصری)، بازیگران و سایر خلاقان به کار گرفته شده‌اند.

هوش مصنوعی می‌تواند بسیاری از فرآیندهای قبل و بعد از تولید را خودکار کند و نیاز انسان به انجام همان وظایف را کاهش دهد و یا از بین ببرد. علاوه بر این، هوش مصنوعی می‌تواند تصاویر واقعی را با سرعت و دقت تولید کند که در غیر این صورت، ماه‌ها یا حتی سال‌ها طول می‌کشد تا انسان به آن دست یابد.

کاوشی درباره چهره شیطانی یا سمت تاریک هوش مصنوعی ChatGPT

چه جنبه‌هایی از فیلمسازی را می‌توان از هوش مصنوعی کمک گرفت؟

تاثیر هوش مصنوعی در ساخت فیلم

وقتی صحبت از فیلمنامه‌نویسی به میان می‌آید، هوش مصنوعی می‌تواند یک دارایی عالی باشد. نوشتن خلاقانه و نرم‌افزار تولید داستان مانند Sudowrite، می‌تواند به نویسندگان کمک کند در حین کار بر فیلمنامه‌ها، از آن ابزار کمک بگیرند. این کار نه تنها باعث صرفه‌جویی در زمان و انرژی می‌شود، بلکه از الگوریتم‌های پردازش زبان طبیعی برای ایجاد پیشنهادات در مورد گفتگو و ایجاد پروفایل‌های شخصیت استفاده می‌کند.

با کمک هوش مصنوعی، نویسندگان می‌توانند انرژی خلاقانه‌تری را صرف کشف راه‌های جدید داستان‌گویی با استفاده از ابزارهای امروزی کنند. پیش تولید، جنبه‌ای که اغلب نادیده گرفته می‌شود، در واقع می‌تواند از این عصر جدید هوش مصنوعی بهره‌مند شود. با استفاده از برنامه‌های هوش مصنوعی برای جمع‌آوری داده‌ها در مورد سلایق، ترجیحات و رفتارهای مخاطب، فیلمسازان می‌توانند اطمینان حاصل کنند که پروژه آن‌ها توسط مخاطبان گسترده دیده و شنیده می‌شود.

قابلیت‌های پیش‌بینی هوش مصنوعی برای ارائه بازخورد در طول ویرایش فیلمنامه و توسعه داستان و همچنین تجسم ایده‌های جلوه‌های ویژه ارزشمند است. علاوه بر این، هوش مصنوعی می‌تواند به شما کمک کند تا پیش از شروع فیلمبرداری، صحنه‌های فیلمنامه خود را به صورت بصری نمایش دهند.

هوش مصنوعی فیلم‌های ویدئویی را برای شناسایی مکان‌ها، اشیاء، بازیگران و فعالیت‌ها در سراسر صحنه تجزیه و تحلیل کرده و به ویرایشگران اجازه می‌دهد تا در حین ویرایش، سریع به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند.

استفاده از هوش مصنوعی قبل، حین و بعد از فیلمبرداری، به کارگردانان این امکان را می‌دهد که محتوای خارق العاده‌ای را بدون به خطر انداختن کیفیت یا خلاقیت، به مرحله آخر برسانند.

تدوین فیلم یکی از جنبه‌های اصلی فیلمسازی است که هوش مصنوعی می‌تواند به طور قابل توجهی به آن کمک کند. فناوری‌های هوش مصنوعی فرآیندهای ویرایش ویدیو را بسیار سریع‌تر، آسان‌تر و کارآمدتر از همیشه می‌سازند.

کارهای وقت گیر مربوط به ویرایش دستی فیلم را اکنون می‌توان حذف کرد؛ زیرا الگوریتم‌های هوش مصنوعی می‌توانند الگوها و بی نظمی‌ها را فوراً شناسایی کند. نرم‌افزار ویرایش ویدیو با هوش مصنوعی، کارهایی مانند درجه‌بندی رنگ و جلوه‌های بصری را به‌طور خودکار انجام می‌دهد. این ابزار به آن‌ها اجازه می‌دهد تا روی جنبه‌های خلاقانه داستان تمرکز داشته باشند.

به‌علاوه، بینایی کامپیوتری مجهز به هوش مصنوعی قادر است تا جزییات بصری مانند تغییرات نور، محل قرارگیری دوربین و سرعت در فیلم را تشخیص دهد.

هوش مصنوعی (AI) در حال حاضر، جایگاه ویژه‌ای در صنعت فیلمسازی مدرن دارد. این ابزار، یک فرصت هیجان‌انگیز در صنعت فیلم ارائه می‌دهد. هوش مصنوعی می‌تواند با ایجاد موسیقی کم هزینه که مکمل هر صحنه باشد، به کارگردانان کمک کند. تولیدکنندگان می‌توانند پارامترهایی را در الگوریتم‌های هوش مصنوعی تنظیم کرده تا اطمینان داشته باشند که دید آن‌ها در تولید نهایی حفظ می‌شود.

10 دستگاه تکنولوژی محور که شما را در زندگی کمک می‌کنند

نمونه‌هایی از هوش مصنوعی که در فیلم‌ها به تصویر کشیده شده‌اند

Forbidden Planet

تاثیر هوش مصنوعی در ساخت فیلم
تاثیر هوش مصنوعی در ساخت فیلم

سیاره ممنوعه، فیلمی علمی تخیلی کلاسیک محصول 1956 و یکی از اولین تلاش‌های هالیوود برای گنجاندن هوش مصنوعی در داستان خود بود؛ اما این هوش اولیه ماشین نبود. در سیاره ممنوعه، ما یک موجود مصنوعی تولید شده توسط کامپیوتری به نام «رابی ربات» را می‌بینیم که در نهایت به متحد بازیگران انسان تبدیل می‌شوند.

از بین تمام هوش مصنوعی‌هایی که در فیلم‌ها به تصویر کشیده شده‌اند، «رابی» به دلیل شخصیت دوستانه و مفیدش، خود را به ویژه برای مخاطبان محبوب کرده و به نمونه‌ای برای همراهان ماشینی مانند R2-D2، C-3PO، KITT، Jarvis، WALL-E و بسیاری دیگر تبدیل شده است.

در حالی که قطعاً تصاویر پیشرفته‌تری از هوش مصنوعی در سینمای مدرن وجود دارند، اما «رابی» به دلیل ترکیب منحصربه‌فردش از اثربخشی روباتیک و جذابیت دوستانه، بخش مهمی از فرهنگ باقی مانده است.

Blade Runner

تاثیر هوش مصنوعی در ساخت فیلم

فرانچایز Blade Runner، در حالی که به خودی خود یک کلاسیک علمی تخیلی است، همچنین به عنوان نمونه‌ای از هوش مصنوعی در فیلم‌هایی که به درستی انجام شده عمل می‌کند.

فیلم منتشر شده در سال 1982، بر اساس رمان «فیلیپ کی دیک» است. «هریسون فورد»، در حال کاوش در دنیای دیستوپیایی است که در آن ربات‌های پیشرفته هوش مصنوعی معروف به replicants وجود دارند و برای کارهای روزمره در دسترس هستند. کاراکتر فورد وظیفه پیدا کردن و از بین بردن تکرارهای سرکش را دارد تا از وقوع فاجعه جلوگیری کند.

Blade Runner نه تنها استاندارد و لحن پیچیدگی هوش مصنوعی را تعیین کرد، بلکه با زیبایی بصری قوی‌اش، یکی از اولین فیلم‌هایی بود که مفاهیم عمیق‌تر هوش مصنوعی و معنای زنده بودن را نشان داد. جای تعجب نیست که از آن زمان، فیلم‌هایی مانند ماتریکس، ربات، کاوش بلید رانر را ساختند.

Ex Machina

تاثیر هوش مصنوعی در ساخت فیلم
تاثیر هوش مصنوعی در ساخت فیلم

Ex Machina (2015) نمونه فوق‌العاده‌ای از هوش مصنوعی در فیلم است. در این داستان، یک برنامه‌نویس برای شغلی شبیه دروازه‌بان به خانه یک میلیاردر منزوی دعوت می‌شود. وقتی او به خانه می‌رود، کارفرمایش ماشین هوشمندی اختراع کرده که می‌تواند برای انسان‌ها از این مرز عبور کند. سپس ماشین شروع به تلاش برای رشد بیشتر و فرار از نقش و هدف از پیش تعیین شده خود می‌کند.

این فیلم، بازتابی از تحقیقات هوش مصنوعی است که نشان می‌دهد ماشین‌ها می‌توانند یاد بگیرند که چگونه فراتر از داده‌هایشان پیش بروند و ما آن‌ها را برای چه چیزی برنامه‌ریزی می‌کنیم.

برنامه نویس از طریق تعامل خود با ماشین، اخلاقیات و باورهای وجودی خود را در رابطه با ایجاد چنین فناوری واقعی زیر سوال می‌برد. Ex Machina یک فیلم الهام بخش است که درک ما از رباتیک را به چالش می‌کشد و در عین حال به ما نشان می‌دهد که هوش مصنوعی تا چه حد می‌تواند پیشرفته باشد.

جمع‌بندی

تاثیر هوش مصنوعی در ساخت فیلم
تاثیر هوش مصنوعی در ساخت فیلم

با پیشرفت تکنولوژی و پویایی فیلم‌ها، تاثیر هوش مصنوعی بر صنعت فیلم همچنان رو به رشد خواهد بود. هوش مصنوعی از درک بهتر مخاطبان خود گرفته تا ایجاد جلوه‌های ناشناخته، آینده سینما را به روش‌های هیجان‌انگیزی تقویت می‌کند.

سوالات متداول

مارتین اسکورسیزی در چه فیلمی از هوش منوعی برای پیر و جوان کردن بازیگران خود استفاده کرد؟

او در فیلم مرد ایرلندی، از این هوش مصنوعی بهره برد.

چه هوش مصنوعی‌هایی برای نوسندگی وجود دارند؟

هوش مصنوعی Writesonic، Jasper و Ink، بهترین نرم‌افزارهای موجود برای نویسندگی هستند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ی مطلب تاثیر هوش مصنوعی در ساخت فیلم چه بود؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با فیگار و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *