محبوب ترین فیلم های اکران شده سال 2022 به فیلمهای عامهپسندِ سال 2022 میپردازد و آنها از مناظر مختلف نقد و بررسی میکند.
چندی پیش در نوشتار نقد و بررسی بهترین فیلم های منتشر شده 2022 به بررسی نقادانه بهترین فیلم های 2022 پرداختیم و اکنون به بررسی فیلمهایی خواهیم پرداخت که بازتابِ خوبی در میانِ عوامِ مردم داشتهاند.
محبوب ترین فیلم های اکران شده سال 2022
از نگاه سایت فیگار
فهرست مطالبی که در نوشتار محبوب ترین فیلم های اکران شده سال 2022 زیر خواهید خواند به شرح زیر است:
- Elvis
- Hit the Road
- Prey
- The Black Phone
- Jurassic World Dominion
- Terror on the Prairie
- Spiderhead
- Holy Spider
- The Loser Man
- Firestarter
- Morbius
- No Choice
- The Northman
- You Won’t Be Alone
- Sonic the Hedgehog 2
- The Bad Guys
- Uncharted
- Ambulance
- Virus-32
- Bubble
- The In Between
- The Batman
- The Outfit
- Nightmare Alley
فیلمها در صورت اکران معمولا به سه دسته عمده تقسیم میشوند.
View this post on Instagram
فیلمهای منتقد پسند و فیلمهای عامهپسند و البته که دسته سومی هم هست و آن فیلمهای هم منتقد و هم عامهپسند است. در این نوشتار به فیلمهایی میپردازیم که اکثر مخاطبانش را راضی نگه داشتهاند.
الویس
قبل از اینکه باز لورمن فیلمبرداری الویس را با اولین «اکشن!» خود آغاز کند، آستین باتلر ساعتهای بیشماری را صرف مطالعه حرکات، صدا و حالات چهره الویس پریسلی کرده بود. از این رو، این بازیگر آمریکایی توانسته است، تقریباً به معنای واقعی کلمه، در این سفر طاقت فرسا در لابلای زندگی این خواننده افسانهای، پادشاه راک در سال 2022 شود.
elvis
مطمئناً با کشف اینکه روزی روزگاری در هالیوود بخشی از فیلمشناسی کوتاه آستین باتلر است، بسیاری از بینندگان این فیلم تعجب کنند. با توجه به این نکته، پس از دیدن الویس، همان بینندگان تقریباً غیرممکن خواهند بود که بفهمند چگونه باتلر برای مدت طولانی مورد توجه قرار نگرفته است.
اما زمان او فرا رسیده است و باتلر از این فرصت عالی استفاده کرده و با اجرای درخشانش، با صدایش و با تک تک نگاههای از پیش طراحی شدهاش، در شبکیه چشم ما حک شده است. نقد کامل این فیلم را از لینک زیر دنبال کنید.
نقد و بررسی فیلم الویس (Elvis 2022) ؛ اساس حفظ عشق، مرگ است!
جاده خاکی
در خصوصِ بازیهای حرفی برای گفتن نمیماند. همانطور که پیشتر عرض شد آقای معجونی بازیِ همیشگی و تکراریاش را به نحو احسن به نمایش میگذارد. درست است که بازیِ او تکراری است اما کار میکند و همین برای من مهم است. حال میخواهد صد اثر دیگر را هم همینطور بازی کند.
Hit the Road
خانم پناهیها در وهله اول من را مشکوک کرد. حسِ مادری را نمیداد. شلخته و بیهدف به نظر میرسید بازیاش اما رفته رفته متوجهِ سرکوبِ حسی در او شدم که به واسطه نگرانیاش نسبت به خروجِ قاچاقیِ پسرش از مرز ایران شدم. او این سرکوب را به نحو احسن به نمایش میگذاشت و بازیاش در سکانسی که آهنگ شهرام شبپره را میخواند و گریه میکرد تحسین برانگیز بود.
تحلیل و نقد فیلم جاده خاکی ؛ شعری ابزورد با تِمِ سرکوب
شکار
فیلمنامه «Prey» سرشار از کلیشههاست. از دیالوگهای شعاری درباره تواناییهای نادیده گرفته شده زنان گرفته تا هوش سرشارشان، روایت قصه را تحتتأثیر قرار داده تا کوچکترین نکته مثبتی درباره آن وجود نداشته باشد. (ادامه این پاراگراف پایان داستان را لو میدهد) متأسفانه فیلمنامه مخصوصاً در انتهای داستان و زمانی که نارو، سرِ شکارچی را به قبیله میآورد و جنگ سالار خطاب میشود و آن نگاه الهامبخش به دختربچه که قرار است نسل آینده زنان جنگجو باشد، فیلم را به یک پارودی شعارزده مبدل کرده است.
Prey
از فیلمنامه کلیشهای «Prey» که بگذریم، باید به مهمترین شخصیت فیلم یعنی «شکارچی» اشاره کرد که این یکی هم در مقایسه با نسخه اصلی تفاوت فراوانی دارد. فارغ از این که هنوز نمیدانیم شکارچی بر روی زمین چهکار میکند و هدفش از این که در آن حوالی میچرخد و آدم میکشد چیست، باید گفت که او در مقایسه با نسخههای جدیدتر خود از قابلیتهای بهمراتب پیشرفتهتری برخوردار است! در واقع اگر اولین نسخه فیلم را مدنظر قرار دهیم که داستانش چند قرن پس از اتفاقات فیلم کنونی روایت میشود، باید گفت که به طور عجیبی شکارچی کنونی پیشرفته از نسخههای جدیدترش است و البته از لحاظ ضریب هوشی چیزی در حد فاجعه است! نقد کامل این فیلم را از لینک زیر دنبال کنید.
نقد و بررسی فیلم Prey 2022 (شکار) ؛ یک اکشن خوب، همین!
تلفن سیاه
خوشبختانه، دریکسون تنها توانایی خاصی که دارد را استفاده میکند… آن توانایی این است که میداند چگونه از بازیگران جوان بازی بکشد. میسون تیمز در نقش فینی و مادلین مکگرو در نقش گوئن، هر دو عملکرد برجستهای دارند. در یک صحنه، ترنس گوئن را به خاطر در میان گذاشتن رویاهایش با افسران پلیس کتک میزند. تصویر واقعگرایانه او از کودکی که در مضیقه بود، نفس هر بینندهای را بند میآورد.
The Black Phone
اما تیمز به دلیل ماهیت ساکتتر شخصیتش کارهای ظریفتری انجام میدهد. و وقتی به چند موقعیت نگاه میکنید که او باید به تنهایی در یک زیرزمین بازی کند، استعداد او غیرقابل انکار است. معمولاً کارگردانان میتوانند ناآگاهانه نمایشهای کودکانهای را به نمایش بگذارند که با شور و شوقشان زیبا، روباتیک یا غیرطبیعی به نظر میرسند. دریکسون به بازیگران جوان خود احترام میگذارد و با راهنماییهای دقیقش، بهترین اکتها را در آنها بوجود میآورد. نقد کامل این فیلم را از لینک زیر دنبال کنید.
نقد فیلم The Black Phone ؛ ابتذال در فیلمهای ترسناک روانشناختی 2022
پارک ژوراسیک 3
از هر رنگ و پوست و نژادی در فیلم هست. این قسمتی از پولیتیکالی کُرِکتِ (politically correct) آمریکایی است. اما قشنگِ ماجرا آنجاست که در هر دو خطِ داستانی دو نفر سیاه پوست هستند که جانِ سفیدها را نجات میدهند. عجیب نیست؟
در خط داستانی پدر و مادرِ آن دخترک که دزدیده شد یک زنِ جذاب و زیباروی سیاه و در خط داستانیِ داخلِ آن ساختمان که آن دانشمندِ دیوانه کارهای ژنتیکی میکردند آن دستیارِ سیاهش کار را درمیآورند و جانِ عالم و آدم را نجات میدهند (جای ویل اسمیت خالی). نقد کامل این فیلم را از لینک زیر دنبال کنید.
نقد فیلم دنیای ژوراسیک 3 ؛ تحلیل Jurassic World Dominion
وحشت در علفزار
آنهایی که از فیلمهای وسترن سخت با صحنههای پرخشونت و داستانهای ساده لذت میبرند ممکن است این فیلم را دوست داشته باشند. لازم به ذکر است در ساخت فیلم واقعا هیچ حیوانی آسیب ندیده است. فیلمبرداری خوب است خانه بسیار واقعبینانه به نظر میرسد.
پسر جوان با بازی ریس بکر خوب بازی میکند. او کار بازیگری فوقالعادهای انجام داده است و به نظر میرسد که طبیعی است. او این استعداد را دارد که اگر بخواهد در صنعت سینما کار کند. او خوب عمل کند. اما فقدان موسیقی قوی به فیلم حس خامی داده است. نقد کامل این فیلم را از لینک زیر دنبال کنید.
تحلیل و نقد وحشت در علفزار 2022 ؛ خشونت علیه زنی تنها
اسپایدرهد
Spiderhead یک زندان با تداخل اثرات مواد شیمیایی موردِ تحقیق است. افراد آزمون از نظر فنی زندانیان ایالت هستند که داوطلب این پروژه شدهاند و با این پروژه هدف کاهش زمان مجازات آنها انجام میشود. این برنامه تحت نظارت استیو ابناستی دلسوز و مهماننواز به همراه دستیار وی مارک است.
زندانیان اتاقهای خاص خود را دارند. کارهای خود را انجام میدهند و بدون نظارت نگهبان میتوانند پرسه بزنند. افراد آزمایش روزانه داروهای مختلف را پشت سر میگذارند که همه آنها احساسات و برداشتهای خود را از محیط اطراف خود تغییر میدهند.
Spiderhead
به جف که هنوز هم از کشته شدن دوستش در حالی که رانندگی مستی را تجربه میکرد پشیمان است N-40، “داروی عاشقانه” داده میشود که حواس او را تحریف میکند و او را به سمت رابطه جنسی با دو نفر از هموطنان خود سوق میدهد. استیو از او میخواهد که یکی یک از آنها را برای Darkenfloxx انتخاب کند، دارویی که باعث درد شدید جسمی و روانی میشود. او از انتخاب خودداری میکند و ادعا میکند که هیچ چیز خاصی برای هیچ یک از آنها احساس نمیکند، پس از اینکه اثرات داروی عشق از بین رفته است. نقد کامل این فیلم را از لینک زیر دنبال کنید.
بررسی و نقد فیلم اسپایدرهد (Spiderhead 2022) ؛ پای یک دیوانه در میان است
عنکبوت مقدس
فیلم که در خارج از ایران و در اردن فیلمبرداری شده، محدودیتهای سانسور در سینمای ایران را کنار گذاشته و آشکارا به دو مضمون ممنوع در سینمای ایران میپردازد: سکس و نقد مذهب. از جنبه سکس، فیلمساز ابایی ندارد که چند صحنه عریان جنسی را به تصویر بکشد و در مورد مذهب، آقای عباسی آشکارا فیلمش را از ابتدا حول و حوش این مضمون بنا میکند و در واقع خواسته یا ناخواسته فیلم به نقبی آشکار به دل باورهای خرافی در چهارچوب مذهب در یکی از سنتی ترین شهرهای ایران بدل میشود. که با واکنش مذهبیون رو برو شده. حال اینکه کم و کیف و درستی غلطی این نقدها در چه حد است جای بحث دارد. نقد کامل این فیلم را از لینک زیر دنبال کنید.
نقد فیلم عنکبوت مقدس ؛ اینگونه زهرا امیر ابراهیمی برنده کن شد
مرد بازنده
گریمِ خوب فیلم در حد تبدیل عزتی به سرهنگ خسروی نمانده است و در طول فیلم کلا با گریمهای قابل باور و متناسب با کاراکتر مواجه بودیم. در کنارِ گریم خوب عزتی، صداسازی و لحنسازی خوبِ جواد عزتی در بازی خوبش موثر بودند. در حدی که این سوال همیشگی در طول فیلم هیچگاه به ذهن بنده متبادر نشد که: “این همه بازیگرِ خوب میانسال داریم چه لزومی داره عزتی رو پیر کنیم؟”
The Loser Man
در خصوص کارگردانی مهدویان باید گفت که جای بسی خوشحالی دارد که ایشان دست از دوربین روی دستهای اغراق شده و دکوپاژهای مستندوار برداشتهاند اما کماکان نماهای سخت و از توی این سوراخ و آن گوشه را تکرار میکنند که به نوعی تبدیل به امضای کارگردانی ایشان در سینمای ایران شده اما به نظر میرسد فرم باید با محتوا هماهنگی داشته باشد. البته این نماهایی که عرض کردم آنچنان که باید آزاردهنده نبودند. نقد کامل این فیلم را از لینک زیر دنبال کنید.
بررسی و نقد فیلم مرد بازنده ؛ هرکول پوآرو با طعمِ قیصر و فردین
فایر استارتر
عملا هیچ چیز در فیلم مشخص نیست. اتفاقات منطق خاصی ندارند و رابطه علت و معلولی هم ندارند. صرفا یک سری حوادث از ابتدا تا انتهای فیلم در حال وقوع هستند که به طرز عجیبی بی سر و ته میباشند. در Firestarter چیزی به نام فیلمنامه وجود ندارد. حقیقتا نمیدانم چگونه عوامل این فیلم با همچین فیلمنامهای تصمیم به ورود به مرحله اجرا و ساخت گرفتهاند. فیلمنامهای که در حد یک فیلمنامه یک خطی باقی میماند.
Firestarter
شخصیتهای مختلف را وارد فیلم میکند، بدون آن که حتی کوچکترین معرفیای نسبت به آنها داشته باشد. فیلم تا لحظه پایانی به طور مداوم سوالات زیادی را پیش روی مخاطب میگذارد و پاسخی هم به آنها نمیدهد. هنگامی که فیلم به پایان میرسد باور این حقیقت بسیار سخت است. هیچ سوالی پاسخ داده نشده و هیچ اتفاقی هم نیافتاده است و ناگهان فیلم به بدترین شکل ممکن به پایان میرسد. نقد کامل این فیلم را از لینک زیر دنبال کنید.
نقد و بررسی فیلم Firestarter ؛ آتش بازی
موربیوس
جلوههای بصری یکی دیگر از ویژگیهای مثب در نقد فیلم موربیوس به شمار میرود. نحوه به تصویر کشیدن امواج صوتی از چشمان دکتر موربیوس، کاملاً مناسب میباشد. لحظاتی که این جلوههای بصری در فیلم وجود دارند و یا لحظاتی که موربیوس با سرعت بالا حرکت میکند، تصویر بسیار جذابی شکل میگیرد که قطعاً ارزشمند است.
Morbius
به طور کلی جلوههای بصری و فضاسازیهای فیلم نیز قابل قبول است. با این حال، یک فضاسازی تکراری در سکانسهای متعدد میتواند باعث کمی ضعف شود. از سوی دیگر، هنگامی که موربیوس شروع به پرواز در آسمان میکند، نوری سیاه در اطراف او ظاهر میشود که باعث خراب شدن طیف رنگی صحنه میشود. نقد کامل این فیلم را از لینک زیر دنبال کنید.
نقد و بررسی فیلم Morbius ؛ آیا فیلم موربیوس ضعیفترین اثر مارول است؟
مجبوریم
هیچگاه قصد مقایسه کیارستمی و درمیشیان را ندارم. این فقط یک مثال است. پیش از این دوران، روزگاری بود که امثال کیارستمی جوایز معتبری (از شیر نقرهای، نخل طلایی کن (چندین بار) تا هوگو طلایی شیکاگو و…) را برای شاهکارهای اومانیستی اش (خانه دوست کجاست، ده، کپی برابر اصل، طعم گیلاس و…) دریافت میکردند.
تو هم میتونی ثروتمند باشی! کافیه راحش رو بدونی! تو هم میتونی ثروتمند باشی! کافیه راحش رو بدونی! دوره رایگان yektanet-logo-signتبلیغ اکنون اما مُد و قراردادِ نانوشته میانِ جشنوارههای درجه سه و فیلمسازانِ ایرانی این است: “کشورت بده؟ فدا سرت. بدتر نشونش بده بیا جایزهتو بگیر سیاستهای امپریالیستیِ ما هم باعث میشه بدتر شه، تو سال بعد بدترتر نشونش میدی بازم خروس طلایی میدیم بهت” مسئله اما هیچگاه نگاه عمیق به مشکلات نیست.
No Choice
نگاه، نگاهِ مسیح علینژادی است که آزادی و دغدغه زنِ ایرانی را در روسری میبیند. دقیقا یکی از ورژنهای این نوع نگاه، دُرمیشیان است. سینمای درمیشیان شعار است. اداست. شوآف است و سطحینگری به تک تک مسائلی که مطرح میکند. نقد کامل این فیلم را از لینک زیر دنبال کنید.
تحلیل ساختاری و نقد فیلم مجبوریم رضا دُرمیشیان ؛ سیاهنمایی یا واقعگرایی؟
نورتمن
رابرت اگرز ثابت کرده است که عاشق اسطورهها و فولکلور است. این مسئله در دو فیلم قبلی او مانند جادوگر یا فانوس دریایی نشان داده شده و تأثیر این مفاهیم را در داستانهایش آشکارا میبینید و به فیلمهایش قدرت و اهمیت بیشتری میبخشد.
علاوه بر این، کارگردان، با وجود و کمک برادرش گاهی اوقات نشان میدهد که در مستندسازی هم بسیار عالی عمل میکند. از خود فولکلور و گردآوری داستانها و اسطورهها گرفته تا بازسازی یک گویش باستانی نیوانگلند برای یکی از فیلم هایش. وقت و عشقی که او در تک تک آثارش میگذارد بیشک قابل تحسین است.
The Northman
به همین دلیل و به خاطر سهمی که او در ژانر وحشت داشته است، تعجبآور نیست که کارگردان تحسینهای متعدد منتقدان را پشت سر خود داشته باشد و تحسین بی قید و شرط مخاطبانش را هم در جیبش بگذارد و برود دنبال ساخت فیلم بعدی. حالا کارگردان برمی گردد، اما او این کار را با یک ماجراجویی وایکینگطوری انجام میدهد، بدون اینکه پایههای اسطورهای، فولکلور و فضای تعلیقوار فیلمهایش را رها کند. نقد کامل این فیلم را از لینک زیر دنبال کنید.
نقد و بررسی فیلم The Northman (مردی از شمال 2022)
تنها نخواهی بود
داستان فیلم You Won’t Be Alone لطیف است. این فیلم در ژانر درام و ترسناک قرار دارد اما حیف است که آن را اثری ترسناک بدانیم. فیلم You Won’t Be Alone فراتر از یک اثر ترسناک است.
این فیلم شبیه به آثار اخیر ترسناک نیست. You Won’t Be Alone کیفیت پایین فیلمهای ترسناک این روزها را ندارد. این روزها وقتی کلمه ترسناک را میبینیم، از قبل انتظار یک اثر بد را داریم اما You Won’t Be Alone اینگونه نیست. به همین دلیل میگویم این فیلم فراتر از یک اثر ترسناک است.
You Won’t Be Alone
فیلم You Won’t Be Alone یک درام قوی است.(بهترین فیلم های درام 2022 و 2021) درامی که قصه میگوید و همانند یک رمان ما را به دنیای خودش میبرد. رمانی که شخصیت منفی آن چهره و ذات ترسناکی دارد. شاید این تنها دلیل ترسناک بودن فیلم You Won’t Be Alone باشد.
فیلم You Won’t Be Alone در زمان 1 ساعت و 50 دقیقهای خود انسان و بشر و زندگی را به تصویر میکشد. این فیلم تجربهای لذتبخش از داستانگویی است. نقد کامل این فیلم را از لینک زیر دنبال کنید.
نقد و بررسی فیلم You Won’t Be Alone ؛ ترسناک اما شاعرانه
سونیک 2
در کنار حضور جیم کری باید به ترکیببندی مناسب در رنگ و کنتراست خوبِ فیلم اشاره کرد. در فیلمنامه اما حس تعلیق مناسبی از همان ابتدای فیلم ایجاد میشود که به کششِ مخاطب رو به پایانِ فیلم کمک میکند. درام فیلم به سرعت شکل میگیرد: “دکتر رباتنیک و دوستِ جدیدش قرار است به سونیکِ تنها حمله کنند.” صحنههای اکشن خوب از آب درآمده و باورپذیر هستند. روندِ کامپیوتری در خصوص جلوههای ویژه خوب اتفاق افتاده است و کنتراست بین انیمیشن و واقعیت تماما باور پذیر به نظر میرسد که در خدمتِ ساختار دراماتیکِ خوبِ فیلم قرار گرفته است. نقد کامل این فیلم را از لینک زیر دنبال کنید.
بررسی و نقد فیلم سونیک 2 ؛ به همراه نظر منتقدان مطرح سینمای جهان
آدمهای بد
آشنایی با دنیای فیلم از رستورانی آغاز میشود که گرگ و همکارش برای صرف میانوعده به آن مراجعت کردهاند. در ابتدای امر انسان دچار این خطا میشود که در دنیا و منطق فیلم دیدن حیوانِ انسانپوش مردم عادی را میترساند در صورتی که این مسئله در دنیای فیلم قابل قبول است. نکتهای که باعث وحشت آدمها میشود تبهکار بودن اشخاص مذکور است. با همین سکانس کوتاه مخاطب با دنیای فیلم آشنا میشود.
شخصیتپردازی در فیلم با لحنی سلیس اتفاق میافتد، سهل و همه فهم. در ده دقیقهی ابتدایی ما همه کارکترهای اصلی را به خوبی و با مهارتی ساده میشناسیم و موجوداتِ بانمکِ فیلم، کاراکتر هستند نه تیپ. نقد کامل این فیلم را از لینک زیر دنبال کنید.
تحلیل و نقد انیمیشن The Bad Guys ؛ دوستداشتنیترین خلافکارهای دنیا
آنچارتد
ابتدا با جلوههای ویژه و بصری شروع کنیم. باید اعتراف کنم بدون جانبداری جلوهها نسبتِ به نُرمِ امروزیِ هالیوود باورپذیر از آب درنیامدهاند. حتی در بخشِ جدیای از فیلم (مانند فرار از هواپیما، همان سکانس ابتدایی) به شدت انیمیشنمانند به نظر میرسید اما بدلکاری خوب و کروگرافی موجود در میزانسن تا حدودی این نقیصه را جبران میکرد.
تام هالند در آنچارتد و بازیاش در این فیلم کپی پیستی ناموفق از بازیاش در نقش اسپایدرمن است. به نظر میرسد ایندست بازیگرها فقط در یک قالب میتوانند ایفای نقش کنند و خب اتفاقا مخاطب پاپ کورنی هم همین را میخواهد. بازی بازیگران دیگر هم جایی برای نقد نمیگذارد چون چیزی برای نقد ارائه نمیدهند. بازیهای روتینِ سوپرهیروئیِ هالیوودی با شوخیهای دمدستی در موقعیتهای حساس (که همان شوخیها هم نوشته شده، اساسا بعید میدانم این دست بازیگران بتوانند شوخی کنند [شوخی میکنم]).
Uncharted
ریتم فیلم خوب است. مخاطب را همراه فیلمنامهی نسبتا خوب فیلم میکند و تمپو و زیباییهای بصری باعث میشود که هنگام دیدن فیلم و خوردن پاپ کورن (شما بخوانید پفک) آدم خوابش نگیرد. در کارگردانی نوآوری (نسبت به این دست فیلمها) دیده نمیشود و همانند نسخهای کپی از فیلمهایی مانند ایندیانا جونز است. نقد کامل این فیلم را از لینک زیر دنبال کنید.
تحلیل و نقد فیلم Uncharted ؛ ماجراجویی با طعمِ پاپ کورن
آمبولانس
فرار از محل ارتکاب جرم (سرقت بانک) نباید انقدر طول بکشد. پلیس آمریکا حدود 6 ساعت نباید به دنبال دو عدد سارق باشند که ستارههای جی تی ای را 5تا و هلیکوپر را هم آنلاک کردهاند. هرچقدر هم در فیلم ذکر شود:”عجب رانندهایه” (ویل) و عجب باهوشیه (دنی)، در کَتِ من یکی نمیرود که این تعقیب و گریز انقدر طول بکشد که پلیسی که دو گلوله خورده پشت امبولانس به شکل آنلاین عمل شود و در مسخرهترین میزانسن ممکن تحالش در دست پرستارِ جذاب بترکد و در آخر فیلم حالش از من هم خوبتر باشد (این را در نظر بگیرید که او این فیلم مزخرف را ندیده است ولی من چرا).
Ambulance
بازی گرفتن شعور مخاطب تا حدی پیشروی میکند که ما شاهد این هستیم که پلیس آمریکا و اف بی آی حتی به ذهن مبارکشان خطور نمیکند تلفن دنی را شنود کنند. از این هم بگذریم، چرا وقتی آنها را گم میکنند بلافاصله تلفن پلیسِ مجروحِ درون آمبولانس را ردیابی نمیکنند؟ واقعا خندهدار است. نقد کامل این فیلم را از لینک زیر دنبال کنید.
تحلیل و نقد فیلم آمبولانس 2022 ؛ یک اکشنِ بیهویت
ویروس سی و دو
فیلم Virus-32 یک اثر زامبی محور ترسناک است. تم ترسی که این فیلم انتخاب کرده است در سالیان اخیر با داستانها و شیوههای مختلف و بسیاری ساخته شده است. ساخت یک اثر با محوریت زامبی در سال 2022 کار بسیار دشواری است. زیرا بسیاری از مخاطبین جدی فیلمهای ترسناک این گونه فیلمها را به خوبی میشناسند. (بهترین فیلم ها و سریال های زامبی 2022)
داستان Virus-32 داستان یک مادر و دختر است. ایریس که شغل او نگهبانی یک مجموعه ورزشی بزرگ است قرار است از دختر خود مواظبت کند اما چون او این مسئله فراموش کرده است قبلا شیفتی را برای نگهبانی خود تعیین کرده بود. بنابراین او مجبور میشود دخترش یعنی تاتا را با خود به محل کارش ببرد.
Virus-32
در همان ابتدای فیلم نشانههایی از انتشار یک ویروس به مخاطب نشان داده میشود اما شخصیتهای اصلی قصه هنوز از آن خبر ندارند. ایریس به همراه دخترش تاتا راهی محل کار او میشوند. آن دو در آن جا کاملا تنها هستند و ایریس به عنوان نگهبان وظیفه مراقبت از آن مجموعه بزرگ را دارد. بعد از گذشت دقایقی از حضور آنها این مکان مورد هجوم زامبیهای آلوده شده به نوعی ویروس قرار میگیرد.
فیلم خیلی تلاشی در غافلگیر کردن مخاطب و استفاده از ترس لحظهای برای بالا بردن هیجان او ندارد. Virus-32 بیشتر سعی میکند با فضا و لوکیشن خود و تنهایی این مادر و دختر در آنجا ترس و نگرانی را در مخاطب خود ایجاد کند. نقد کامل این فیلم را از لینک زیر دنبال کنید.
نقد و بررسی فیلم Virus-32 ؛ زامبیهای پیشرفته
حباب
از مسائل جنسی که بگذریم حباب فیلمی با ساختار دراماتیکِ قویای است. شهری که حالا پادآرمانشهر شده، نقطه شروع کائوس، روند خطی روایت در کائوس، تولید عشقِ فانتزی در کائوس و در نهایت پایانِ تراژیک در بستر کائوس و… همه و همه نشان از کنش و واکنشهای متناسبِ عناصرِ هنری این انیمه زیبا است.
بازی رنگ و زنگ و نقش و نگار و کنتراستهای دراماتیک و ازدحام و تنوع در تنالیته رنگهای به کار رفته و کارکردِ خوب آن در جهت هرچه بیشتر فانتزی کردن و دراماتیزه کردن فیلم هم از ویژگیهای خوب کارکردی اثر است. نقد و بررسی کامل این فیلم را از لینک زیر دنبال کنید.
نقد انیمه حباب ؛ از کاپیتان سوباسا تا حبابی که دیر ترکید
برزخ
به نوبه خود یکبار تنهایی فیلم دیدن در سالنِ خالی سینما را تجربه کردهام. البته این شانس را نداشتم که فیلم فرانسوی باشد، من فرانسوی بلد باشم و دختری جذاب با ذهنی زیبا در سالن باشد و فرانسوی بلد نباشد و فیلم زیرنویس نداشته باشد و من کنارش بنشینم و برایش ترجمه کنم.
نوع آشنایی تسا و اسکای جذاب و نسبتا قابلباور است. پارامترهای زیباییشناسانه را داراست و تمپوی بالایی دارد. در فیلم برزخ بازی خوبِ جوئی کینگ (در نقش تسا) نیز مزید بر علت میشود. جوئی کینگ، امرِ ذهنی را در بازیاش عینی میکند و ریاکشنهای قابل قبول و باورپذیری ارائه میدهد.
The In Between
در سکانس سینما بیپروایی و دانشِ اسکای، تسا را تحت تاثیر قرار میدهد. شخصیتپردازی اسکای کمی غیرقابل باور است. او مردی همه فن حریف است که از هر انگشتش هنری میبارد. به نظر میرسد دوست نداشتن اسکای کار سختی باشد. نقد و بررسی کامل این فیلم را از لینک زیر دنبال کنید.
تحلیل ساختاری و نقد فیلم The In Between ؛ عاشق شدن زیرِ خطِ خطر
بتمن
آیا بتمن چیزی برای گفتن به ما – به عنوان یک فرهنگ – دارد که در سال های اخیر قبلاً گفته نشده است؟ مسئله این است! این مسئله بدان معنا نیست که این فیلم، فیلم خوبی نیست، از نظر روایت و فرم شخصیتپردازی روی فیزیک و بیان رابرت پتینسون، برداشت تازه و حتی به شدت تاثیرگذاری از شخصیت به ارمغان میآورد. این فیلم از بهترین فیلم های 2022 خارجی است.
The Batman
اما اگر بروس وین (بتمن) به عنوان هملت مدرن ما به تصویر کشیده شده باشد، من فکر نمیکنم که این فیلم مت ریوز کار خاصی کرده باشد. وی در این نوع از فضاسازیهای تاریک در دنیای ذهنی انسانها که پر از دروغ میباشد، به شدت ضعیف عمل کرده است.
شما میتوانید داستان او را با تغییراتی که مخصوص به خودتان است هرجایی بازگو کنید، و از مت ریوز و تیم نویسندگیش بهتر باشید. اما فیلم بتمن 2022 همچنان میتواند شما را در حال و هوایی خاص و پر از شگفتی قرار دهد؛ چرا؟ نقد و بررسی کامل این فیلم را از لینک زیر دنبال کنید.
نقد فیلم The Batman (2022) ؛ تاریکترین گاتهام در برابر عصیان بتمن
لباس
ابتدا به سراغ بازیگری آقای Rylance میرویم. بنده اطمینان ندارم ولی تحلیل میکنم که ایشان از روش متد در این فیلم استفاده کردهاند. ایشان از طریق شناسایی همراه با فهمیدن و تجربهکردن انگیزه و احساسات درونی یک خیاطِ باهوش (که خود را سادهلوح نشان میدهد)، کارکتر لئونارد را خلق کرده است.
او بدور از تکلف و اگزجره کردن در بازی، شخصیتی ملموس را پیشِ روی ما قرار میدهد. او درونگرا، وسواسی، خردمند (به واسطه مطالعه زیاد)، ذکی، دارای هوش هیجانی به شدت بالا، با حس بویایی قوی، عاشق برشگری و… است. ویژگیهای این کارکتر که Rylance خلق کرده با یکبار دیدن فیلم به دستتان نمیآید اما فکتهای هنرمندانهی تکنیکالی که حین بازی از روانِ کاراکتر به ما میدهد را میشود مانند کاراگاهی تشنه دنبال کرد و یافت.
ریچ کاراکتری صادق، سادهلوح و بدون اعتماد به نفس است. او که در دم و دستگاهِ مافیایِ پدرش زیر سایه فرانسیس مانده سعی دارد به هر نحو خودش را نشان دهد و آن شش گلوله را جبران کند. ریچ نمایندهی آقازادههایی است که خودشان هیچ ندارند بجز نام پدرِ جانی و شارلاتانشان و با پرسه زدن و نشان دادن بیعرضگیشان آبروی نداشته پدرشان را میبرند. نقد و بررسی کامل این فیلم را از لینک زیر دنبال کنید.
نقد فیلم The Outfit ؛ تحلیل ساختاری، تکنیکی و روانشناختی
کوچه کابوس
در اجرای تعلیق های موجود در نیمه دوم فیلم “دل تورو” میتوانست بسیار بهتر و نفس گیر تر عمل کند و به عبارتی نفس را در سینه مخاطب حبس کند اما کمی از این موضوع سریع گذشته است. شخصیت “دکتر ریتر” (با بازی “کیت بلانشت”) که از شخصیت های مهم و محوری نیمه دوم فیلم است، خوب پرداخته نمیشود و دلایل اعمال او خیلی برای مخاطب روشن نیست و یک علامت سوال بزرگ را در ذهن ایجاد میکند و به همین دلیل سطح بازی “کیت بلانشت” در این فیلم از معمولی بالاتر نمی رود. این از بهترین فیلم های 2022 اکران شده است. نقد و بررسی کامل این فیلم را از لینک زیر دنبال کنید.
نقد و بررسی فیلم Nightmare Alley ؛ مراقب باشید که شما هم اشتباه برداشت نکنید!
بیشتر بخوانید:
- بهترین فیلمها و سریالهای 2022
- بهترین فیلمها و سریالهای 2021
- بهترین فیلمها و سریالهای IMDB 2022
- بهترین فیلم ها بر اساس انیمیشن های محبوب
- بهترین فیلم های 2022 براساس بازی های ویدیویی
- بهترین سریالها
- بهترین سریال های 2022
- بهترین فیلم های 2021
- معرفی و تحلیل بهترین سه گانه های تاریخ سینما
- معرفی و تحلیل روانیترین شخصیتهای تاریخ سینما
- بهترین فیلم هایی که قهرمان داستان دیالوگی ندارد
از همراهی شما تا انتهای نوشتار محبوب ترین فیلم های اکران شده سال 2022 سپاسگزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما میتوانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقالهها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز میتوانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسیهای فیلمهای روز دنیا مراجعه کنید.