نقد قسمت 1 تا 5 سریال هجوم (Invasion 2021) ؛ تصویر تهاجم در راستای اتحاد

پس از دیدن این درام با مفاهیمی از جنس نا امیدی، یافتن دلایل کافی برای ماندن کنار یک تهاجم دشوار است. با نوشتار نقد قسمت 1 تا 5 سریال هجوم با فیگار بمانید.

این مجموعه که در چندین قاره اتفاق می‌افتد، حمله بیگانگان را از منظرهای مختلف در سراسر ایالات متحده، انگلیس، ژاپن و افغانستان روایت می‌کند. بدون ترس از خرج کردن بودجه های کلان، Apple TV + به ارائه گزینه های خاص و منحصر به فرد برای همه طرفداران فیلم ها و سریال های علمی تخیلی ادامه می‌دهد.

سریال هجوم که توسط سایمون کینبرگ و دیوید ویل ساخته شده است، هیجان انگیز و خوش ریتم به نظر می‌رسد، زیرا طرح تهاجم بیگانگان، تمام دنیا را فرا می‌گیرد؛ و این مسئله نکته بسیار مهمی است که هر کسی باید در زیست خود آن را حس کند.

نقد قسمت 1 تا 5 سریال هجوم (Invasion 2021)

تصویر تهاجم در راستای اتحاد

فهرست مطالبی که در ادامه نوشتار نقد قسمت 1 تا 5 سریال Invasion خواهید خواند به شرح زیر است:

نقد قسمت 1 تا 5 سریال هجوم, نقد قسمت 1 هجوم, تحلیل قسمت 1 تا 5 سریال هجوم, بررسی قسمت 1 تا 5 سریال Invasion
نقد قسمت 1 تا 5 سریال هجوم, نقد قسمت 1 هجوم, تحلیل قسمت 1 تا 5 سریال هجوم

در این سریال علمی تخیلی 2021 نکته اساسی در نگاه به آینده، نسبت به شخصیت ها و آنچه در اطراف آنها اتفاق می‌افتد، است. گروهی از افراد عادی با نگاه شخصی خود از درون خود را می‌خورند و می‌بینند که چگونه زندگی زمینی آن‌ها که پر از درگیری و آسیب‌های جسمانی بوده، با قوانین خاصی شکلش را در حال عوض کردن است: خونریزی ناگهانی بینی در کودکان، انفجارهای ناشی از عناصری که از آسمان می‌افتند و قطع شدن ارتباطات بین انسان‌ها… و به ویژه، تأکید بر این است که چگونه این حوادث روی افراد متفاوت با جغرافیای مختص خودشان اثر می‌گذارد.

بیشتر بخوانید:

تصویر تهاجم

نقد قسمت 1 تا 5 سریال هجوم, نقد قسمت 1 هجوم, تحلیل قسمت 1 تا 5 سریال هجوم, بررسی قسمت 1 تا 5 سریال Invasion
نقد قسمت 1 تا 5 سریال هجوم, نقد قسمت 1 هجوم, بررسی قسمت 1 تا 5 سریال Invasion

حقیقت این است که به نظر نمی‌رسد یک پیشنهاد رایج برای تهاجم بیگانگان در ساختار روایی این سریال وجود داشته باشد. چراکه ایده کاوش در قهرمانان داستان به جای خود رویداد جذاب به نظر می‌رسد؛ حداقل در بررسی قسمت 1 تا 3 هجوم به این شکل می‌توان با ساختار روایت Invasion برخورد کرد.

حتی می‌توان گفت سریال سعی می‌کند با این دسته از شخصیت ها که به طور اغراق آمیزی با یکدیگر نابرابر هستند، قرار است مخاطبان با نوع نگاه های متفاوت همراه شوند. از یک سو، در ایالات متحده، که البته بار دیگر نماینده جهان است، جان (سام نیل) را داریم، کلانتری در شرف بازنشستگی که مدام با خودش کلنجار می‌رود و فکر می‌کند که آیا به اندازه کافی زندگی کرده است یا خیر.

بیشتر بخوانید:

اتحاد

نقد قسمت 1 تا 5 سریال هجوم, نقد قسمت 1 هجوم, تحلیل قسمت 1 تا 5 سریال هجوم, بررسی قسمت 1 تا 5 سریال Invasion
نقد قسمت 1 تا 5 سریال هجوم, تحلیل قسمت 1 تا 5 سریال هجوم, بررسی قسمت 1 تا 5 سریال Invasion

نیل به‌عنوان یکی از چهره‌های اصلی در تبلیغات این سریال جدید و هیجان انگیز از اپل تی وی پلاس حضور داشته است، اما در طول این قسمت‌ها، دشوار است که بدانیم چرا او به این شکل برجسته در تبلیغات حضور داشته! البته جدا از محبوبیت و معروفیت او در دنیای سینما. علاوه بر این، ساختار روایی ازدواج ناپایدار انیشا ( گلشیفته فراهانی در سریال هجوم ) و احمد (فراس نصار) است که داستان فرعی آن‌ها شبیه یک سریال کامل عمل می‌کند.

در ژاپن ما میتسوکی (شیولی کوتسونا) را داریم، از ‘JASA’ – یک سازمان ناسای خیالی در ژاپن – که باید توضیحاتی در مورد یک رویداد غم انگیز که به ویژه او را تحت تأثیر قرار می‌دهد، بیابد.

در همین حال، در انگلستان با کاسپر (بیلی بارت)، نوجوانی که توسط برخی از همکلاسی‌هایش مورد آزار قرار گرفته، آشنا می‌شویم. سرانجام، تروانته (شامیر اندرسون) یک سرباز آمریکایی مستقر در افغانستان است که به خوبی راه کشتن افغانی‌ها را بلد است. داستان فرعی او حتی با توجه به فضای حال حاضر کره زمین در دنیای واقعی در قسمت 1 تا 5 سریال هجوم حتی طعنه آمیز است، به خصوص پس از عقب نشینی اخیر نیروها.

با این همه فاصله جغرافیایی و تناقضات با جهان اول، هر چیزی که در ساختار روایی سریال پیشنهاد می‌شود ممکن است به پیام اتحاد منتهی شود. برای نجات بشریت تفاوت هایمان را فراموش کنیم. واقعیت این است که برای رسیدن به این هدف، لازم نیست بیگانگان بیایند تا ما را نابود کنند. با بخش نهایی نوشتار نقد قسمت 1 تا 5 سریال هجوم همراه فیگار بمانید.

بیشتر بخوانید:

نتیجه گیری

نقد قسمت 1 تا 5 سریال هجوم, نقد قسمت 1 هجوم, تحلیل قسمت 1 تا 5 سریال هجوم, بررسی قسمت 1 تا 5 سریال Invasion
نقد قسمت 1 تا 5 سریال هجوم, نقد قسمت 1 هجوم, تحلیل قسمت 1 تا 5 سریال هجوم, بررسی قسمت 1 تا 5 سریال Invasion

بیش از یک پیشنهاد علمی تخیلی ماجراجویانه، در این پنج قسمت اول سریال هجوم ، خود را ما قبل یک درام انسانی می‌یابیم که با حضور تقریبا شبح انگیز بیگانگان، حضور ما هم شدت بیشتری می‌گیرد. گویی فیلمنامه نویسان تمام کلیشه های جامعه شناختی را از بین می‌برند و بیگانگان را به فرمول ساختاری روایت اضافه می‌کنند.

اگر ما در حال حاضر به اندازه کافی مشکلات اجتماعی و زیست محیطی در سیاره خود داریم، اگر تهاجمی از این دست به ما وارد شود، آخرین فعل، آخرین نبرد ما چگونه خواهد بود؟ سریال موضوعاتی مانند نژادپرستی، خیانت، همجنس‌گرا هراسی، قلدری یا جنگ، این مجموعه از نقایص انسانی را تشکیل می‌دهد که به آنها اولویت می‌دهد.

اما پرداختن به این موضوعات بین بی‌اهمیتی و فرصت‌طلبی وحشیانه در نوسان است. البته آنها داستان های جهانی هستند. دنیای امروز به قدری پیچیده و دارای تفاوت های ظریف است که در اینجا تنبلی خاصی در انتخاب قهرمان ها و درگیری های آنها وجود دارد.

ریتم ساختاری و محتوایی آرامی که از پیشرفت آهسته رویدادها تغذیه میکند، به شکل دراماتیک سریال هجوم کمک زیادی می‌کند؛ قسمت اول حتی با معرفی همه قهرمانان فیلم تمام نمی‌شود.

علاوه بر این، برخی رویدادهای داستان فرعی عجیب و غریب، بیش از حد کش پیدا می‌کنند. اگرچه همه این طرح‌های فرعی در زمان واقعی اتفاق می‌افتند و سعی می‌کنند سطح مرتبط و مشابهی با جهان اکنون ما داشته باشند. در حال حاضر، پس از چنین نیم فصلی با فضاسازی‌ مهیج و نا امیدکننده‌ی خود، یافتن دلایل کافی برای ماندن در لابلای شخصیت‌ها برای مبارزه با این هجوم غریبانه و معمایی شکل دیگری می‌گیرد.

مشخصات فیلم

  • ژانر علمی-تخیلی
  • سازنده سیمون کینبرگ و داوید ویل
  • کارگردان یاکوب وربرگن و آماندا مارسالیس
  • بازیگران سم نیل، شامیر اندرسون، گلشیفته فراهانی، فایرز نصار و کوتسونا شیئوری
  • کشور سازنده ایالات متحده
  • زبان اصلی انگلیسی ؛ تحلیل قسمت 1 تا 5 سریال هجوم
  • تهیه‌کننده‌های اجرایی، یاکوب وربرگن، آدری چون، امی کافمن، اندرو بالدوین، سیمون کینبرگ، داوید ویل و الیسا الیس
  • تولیدکننده‌ها Boat Rocker و Genre Films
  • توزیع‌کننده اپل ؛ نقد قسمت 1 هجوم
  • شبکهٔ اصلی اپل تی‌وی پلاس

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار بررسی قسمت 1 تا 5 سریال Invasion سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد‌ها و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسندگی مهمان کلیک نمایید.


2 thoughts on “نقد قسمت 1 تا 5 سریال هجوم (Invasion 2021) ؛ تصویر تهاجم در راستای اتحاد

  1. میدونستین اون دختر کوچولو تو سریال هم ایرانیه؟ تارا مویدی که نقش سارا رو بازی میکنه، افتخار هستن این دو نفر برای ایرانیان
    سریال هم از اینکه درام هست و مشکلات مردم رو نشون میده که با حمله بیگانگان پیچیده تر میشه خیلی خیلی جالبه، با همه فیلم های کلیشه ای علمی تخیلی دیکه فرق میکنه

    1. شما میاین تو همه سایتهایی که نقد این سریال و نوشتن این پیام و کپی پیست میکنید !؟ بله ما میدونیم ایشون ایرانی هستن…. و البته تمام فیلمهای علمی تخیلی کلیشه نیستن دوست عزیز این سریال هم بی نقص نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *