نقد فیلم American Traitor: The Trial Of Axis Sally : هیاهوی بسیار برای هیچ

در این نوشتار به نقد فیلم American Traitor: The Trial Of Axis Sally (خائن آمریکایی 2021) می‌پردازیم. با ما در بررسی این فیلم تاریخی همراه باشید.

زنی آمریکایی در زمان به قدرت رسیدن نازی ها در آلمان سکونت دارد. آلمان‌ها او را مجبور می‌کنند تا علیه متفقین که شامل کشور خودش یعنی ایلات متحده آمریکا می‌شود در رادیو گویندگی کند تا در تبلیغات جنگی استفاده شود. او پس از بازگشت به آمریکا دادگاهی می‌شود و این وکیلش است که باید بی گناهی او را اثبات کند.

این فیلم به کارگردانی مایکل پالیش (Michael Polish) و نویسندگی مایکل پالیش، ونس آون (Vance Owen) و دریل هیکس (Darryl Hicks) تولید شده است.

این فیلم روند اجرای عدالت برای یک شهروند – نسبتاً – بی گناه آمریکایی را نشان می‌دهد. با ما در ادامه این مطلب همراه باشید تا نقد فیلم American Traitor: The Trial Of Axis Sally (خائن آمریکایی 2021) را با هم بخوانیم.

نقد فیلم American Traitor: The Trial Of Axis Sally (خائن آمریکایی 2021)

هیاهوی بسیار برای هیچ

لیستی که در زیر مشاهده می‌کنید شامل مواردی هستند که در این مقاله درباره آن‌ها صحبت شده است.

  • خلاصه داستان: هیاهوی بسیار برای هیچ
  • نظر منتقدان سینمایی
  • مخلَص کلام
  • عوامل
نقد فیلم American Traitor: The Trial Of Axis Sally (خائن آمریکایی 2021)
نقد فیلم American Traitor: The Trial Of Axis Sally (خائن آمریکایی 2021)

نقد فیلم American Traitor: The Trial Of Axis Sally (خائن آمریکایی 2021) : خلاصه داستان

آل پاچینوی افسانه‌ای با یک فیلم جدید بازگشته تا عشاق سینما را بار دیگر سیراب کند. اما آیا در این کار موفق عمل کرده و فیلم خائن آمریکایی در حد و اندازه کارهای قبلی او است؟

جنگ جهانی دوم است. دنیا در بهت و وحشت به سر می‌برد. نیروهای متحدین به سمت کشورهای کوچک و بزرگ می‌تازند و در مسیر خود شهرها را ویران و مردم بی گناه را تیرباران می‌کنند. در این میان اما یک زن آمریکایی به نام میلدرد گیلرز (Mildred Gillars) احساسات عمومی را جریحه دار می‌کند وقتی به نفع آلمان و علیه آمریکا سخنرانی می‌کند. گناه این شهروند نابخشودنی است.

میلدرد به نمادی ضد آمریکایی و دشمن ملت تبدیل می‌شود که هنر و صدایش به نفع نیروهای خون‌خوار آلمانی مصادره شده و بر جان از دست رفته ده ها هزار نفر انسان در سراسر اروپا پوزخند می‌زند. اما آیا واقعیت همین است؟ چرا باید یک شهروند به هم‌وطنان خود بی‌احترامی کرده و به خدمت ظالم‌ترین ظالمان دوران خودش دربیاید؟

فیلم American Traitor خط زمانی یک راستی ندارد و همزمان به ما سکانس‌هایی از گذشته و حال نشان می‌دهد. میلدرد به خدمت جوزف گابلز (Joseph Goebbels) وزیر پروپاگاندای وقت نازی‌ها در آمده است. گابلز بدنام و رسوا، میلدرد را مجبور می‌کند تا به زبان انگلیسی و با لهجه آمریکایی خود جملات برّنده‌ای خطاب به شهروندان و سربازان آمریکایی بزند. هدف از انتشار این پیام‌های رادیویی، تضعیف روحیه سربازان و دودل کردنشان نسبت به خدمت در ارتش امریکاست تا در عملکرد خود و هدف از خدمت شک کنند و شاید حتی بیخیال جنگیدن علیه آلمان شوند.

این پیام‌ها با لحنی دلسوزانه شروع می‌شود برای مثال “من فقط دارم این چیزارو میگم چون براتون اهمیت قائلم.” به سربازهای آمریکایی با لحنی گرم و اغواگرانه گفته می‌شد تا بهتر است در نظام اخلاقی ارتش آمریکا شک کنند یا مثلاً به آن‌ها گوشزد می‌شد که آلمان گزینه بسیار بهتری برای اتحاد است تا بریتانیا. رفته رفته این پیام‌ها رنگ و بویی از ارعاب و تهدید به خود می‌گیرند. بعد از حمله به پرل هاربر پیام جدیدی به این صورت مخابره می‌شود: “شما هیچ شانسی علیه آلمان ندارید.” یا “هنوز هم برای تسلیم شدن دیر نیست.”

در ادامه این پیام‌ها عواطف سربازها را نشانه می‌رود مثلا به آن‌ها در حالی که در حال لیسیدن زخم‌های جنگ و باندپیچی کردن شکستگی‌هایشان هستند گفته می‌شود معشوقه‌هایشان در وطن با مردان دیگری روی هم می‌ریزند و بهتر است برگردند.

نکته بسیار جالب فیلم American Traitor در این است که گابلز در قبال میلدرد نیز همین سیاست را اتخاذ کرده است. یعنی ما اینجا با یک نقش اول مهربان روبرو نیستیم که تحت شکنجه مجبور شده آن حرف‌ها را بزند. میلدرد در منطقه خاکستری ایستاده و گاهی تشخیص اینکه واقعاً مجبور بوده چنین بگوید و یا اینکه به آن حرف‌ها اعتقاد داشته و گول پروپاگاندای آلمانی را خورده بوده سخت است.

بیشتر بخوانید: نقد فیلم The Scary House 2020 (خانه ترسناک) ؛ نوستالژی ترسناک

جمله‌ای که این وزیر به زبان می‌آورد کمابیش بر کل فیلم سایه انداخته: “زبان قوی‌ترین سلاح است و زمانی مطلوب‌ترین نتیجه را می‌دهد که از آن در جهت دستکاری ذهنی کسانی استفاده شود که خیال می‌کنند دارند آزادانه تصمیم می‌گیرند.” هر چه باشد جناب وزیر احتمالاً خود در تبلیغات و تحت تاثیر دادن افکار مردم خبره بوده که به این سِمت منصوب شده است و یکی از مشخص‌ترین قربانیان او کسی نبوده جز میلدرد.

گابلز برای ترغیب کردن میلدرد به سخنرانی علیه خاک خودش هم از هویج و هم از چوب تنبیه استفاده کرده و شیوه او برای وادار کردن این شهروند آمریکایی به این کار ترکیبی از جبر و پاداش بوده است یعنی همان روشی که برای منحرف کردن سربازان آمریکایی و سرپیچی کردنشان از جنگ به کار گرفته می‌شد. به میلدرد می‌گفت:”با ما بمان تا بفهمی پیروزی چه مزه‌ای دارد.” در عین حال که پاسپورتش را گرفته بود و او را مجبور به امضای قرارداد همکاری کرده بود.

نقد فیلم American Traitor: The Trial Of Axis Sally (خائن آمریکایی 2021)
نقد فیلم American Traitor: The Trial Of Axis Sally (خائن آمریکایی 2021)

فیلم American Traitor 2021 به ما نشان می‌دهد چطور می‌شود که از انسان‌هایی عادی و شهروندانی محترم، خائنانی ساخته می‌شود که مورد تنفر یک مملکت قرار می‌گیرند. میلدرد یک انسان بود که فراتر از هر چیزی غریزه بقاء داشت و همین محرّک قوی مانع می‌شد تا در مقابل مزخرفات تبلیغاتی پروپگاندای نازی‌ها قد علم کند. آیا انسان‌ها به طور ذاتی خوب یا بد هستند و یا خوبی و بدی اکتسابی است و تحت تاثیر محیط شکل می‌گیرد؟ سوالی که جواب خیلی از سوالات دیگر را در خود دارد.

این فیلم داستان سرراستی ندارد و گاهی بیننده را به فکر کردن وادار می‌کند و اوست که تصمیم می‌گیرد میلدرد تا چه حد گناهکار است. همین موضوع کار وکیل او یعنی جیمز لفلین (James Laughlin) با بازی آل پاچینو را دشوار می‌کند چرا که ثابت کردن اعمال نفوذ ذهنی آلمان‌ها بر ذهن و افکار میلدرد دشوار است و مصداق عینی ندارد. اما یک شخصیت مهم دیگر نیز در این فیلم وجود دارد که در روند پیشبرد این پرونده نقشی اساسی ایفا کرده است.

بیلی آون (Billy Owen) با بازی سوون تِمل (Swen Temmel) دستیار وکیل است. او حس همدردی با میلدرد را به خوبی به بیننده منتقل می‌کند و در پی ملاقات‌هایش با او در سلول باعث می‌شود میلدرد بخش دیگری از داستان را نیز به اشتراک بگذارد.

در نقد فیلم American Traitor: The Trial Of Axis Sally (خائن آمریکایی 2021) باید گفت هر چند این فیلم از جنبه‌های زیادی عملکرد خوبی داشته و درس‌های عمیقی برای یاد گرفتن دارد اما نتیجه نهایی زیاد خوب از آب درنیامده و کار در بهترین حالت یک فیلم درجه دو است. به نظر بنده این موضوع با یک تیم کارکشته تر، با نویسندگی بهتر و شخصیت‌پردازی دقیق‌تر اما در قالب سریال یا حتی مینی سریال می‌توانست بسیار موفق‌تر باشد. حتی آل پاچینوی عزیز نیز در این نقش روی کاراکتر خود ننشسته و به نظر می‌رسد در زمانی اشتباه در حال بازی کردن نقشی اشتباه است.

بیشتر بخوانید: نقد فیلم Censor (سانسور 2021) : اثری ارزشمند و برجسته در ژانر وحشت

این موضوع و این مسئله تاریخی جای زیادی برای پرداخت دارد و اینجا پتانسیل بسیار زیادی داریم که به هدر رفته است. مدت زمان پخش این فیلم یک ساعت و چهل و هفت دقیقه است که به خودی خود برای یک فیلم زمان زیادی نیست البته که حدود پانزده دقیقه از دقایق طولانی تماشای میلدرد در انواع و اقسام سلول‌ها و زندان‌ها قابل حذف بود و فیلم در یک و نیم ساعت می‌توانست عملکرد بهتری داشته و از هجو دور بماند.

نکته‌ای که بیشتر منتقدان را ناراحت کرده بودجه میلیون دلاری این فیلم نخ نما است که در دستان یک کارگردان قابل و یک تیم حرفه‌ای می‌توانست تبدیل به یک فیلم فاخر و ارزشمند شود. اجرای ویلیامز نیز بسیار مورد نکوهش قرار گرفته و به نظر می‌رسد بازی بی احساس و ربات گونه او نتوانسته دل کسی را به دست بیاورد و بهتر است در ادامه مسیر حرفه‌ای خود به شرکت در فیلم‌های کم بودجه‌تر در نقش‌های مکمل به شغل خود ادامه دهد تا بیشتر از این خودش را زیر سوال نبرد.

بهتر است با هم به سراغ خواندن چند نظر از منتقدان در مورد این فیلم سینمایی برویم.

نقد فیلم American Traitor: The Trial Of Axis Sally (خائن آمریکایی 2021)
نقد فیلم American Traitor: The Trial Of Axis Sally (خائن آمریکایی 2021)

نقد فیلم American Traitor: The Trial Of Axis Sally (خائن آمریکایی 2021) : نظر منتقدان سینمایی

جسیکا کیانگ در ورایتی نوشته است:

این فیلم قانع کننده نیست اما بسیار پر زرق و برق ساخته شده. با تعویض پیاپی لباس‌ها، مدل‌ موهای زیبا و کلاه‌های فاخر درصد بیشتر این فیلم را فقط سرگرمی تشکیل می‌دهد. در عین حال که از بابت کمد لباس کمبودی حس نمی‌شود، زیاد به جو حاکم بر دنیای جنگ جهانی دوم و یا واشنگتن پساجنگ نپرداخته است شاید به این خاطر که غالب آن در پورتوریکو فیلمبرداری شده است. به هر حال ممکن است این فیلم خسته کننده آسودگی خاطر را برای کسانی که فکر می‌کردند این شخصیت در واقعیت خیلی راحت از مخمصه خلاص شده را فراهم کند.

دیوید ارلیش به هیچ وجه با فیلم خائن آمریکایی شوخی ندارد و با دادن یک D منفی در ایندی وایر چنین می‌گوید:

تنها چیزی که یک منتقد راجع به این فیلم می‌تواند بگوید این است که هیچ توضیحی برای این حجم از بی روح بودن و تهی بودن فیلمی که راجع به اولین زنی که به خیانت علیه ایالات متحده محکوم شده وجود ندارد.

باب استراس منتقد سایت دِیت بوک در نقد فیلم American Traitor: The Trial Of Axis Sally چنین می‌نویسد:

بر خلاف نیت این فیلم برای دادن یک حس و حال مدرن و #من_هم مانند به سرگذشت گیلرز، ویلیامز بیشتر به نظر می‌رسد به عنوان یک نماد هالیوود قدیمی در مجلس رقصی که خود ستاره آن است ظاهر شده. با ظاهری آراسته و میکاپ تمیز و کار شده ویلیامز جوری در هر سکانس حاضر می‌شود که گویا ده قدم جلوتر از تمام مردان حاضر در اتاق است. این بازیگر سعی دارد تا مهارت‌های مختلف و عمق‌های متعددی از این شخصیت را به بیننده نشان بدهد. شاید موفق نشدن در قانع کردن ما در درک کردن انگیزه‌های این زن خبیث هم بخشی از برنامه عوامل فیلم بوده باشد. هرچند داشتن چنین مقاصدی خیلی عجیب است حتی برای یک چنین پروژه‌ای.

نقد فیلم American Traitor: The Trial Of Axis Sally (خائن آمریکایی 2021) : مخلَص کلام

در پایان نقد فیلم American Traitor: The Trial Of Axis Sally (خائن آمریکایی 2021) به طور خلاصه می‌توان گفت، این اثر سینمایی یک فیلم متوسط است و قطعاً اگر نام پرآوازه آل پاچینو در میان بازیگران آن به چشم نمی‌خورد، مخاطبان آن به نصف کاهش پیدا می‌کردند.

بیشتر بخوانید: نقد فیلم احضار 3 (The Conjuring: The Devil Made Me Do It) : شروع دوباره

این فیلم از تولیدات تجاری هالیوود است که از بابت زیبایی بصری، طراحی صحنه، نورپردازی، لباس و طراحی میکاپ برای آن سنگ تمام گذاشته شده اما در مورد محتوا چیز قابل توجهی برای ارائه ندارد و بهتر است اگر گزینه‌های دیگری برای تماشا دارید، اول به آن‌ها بپردازید چون با تماشای فیلم خائن آمریکایی 2021 چیز خاصی عایدتان نمی‌شود. این فیلم از آن دسته فیلم‌هاست که شاید اگر کسی را ببینید که در حال تماشای فیلم است به او بپیوندید و از تماشای آن لذت ببرید اما اگر خودتان اقدام به تماشای آن کنید برای وقتی که پای آن گذاشتید پشیمان خواهید شد.

به هر حال خطاب به عزیزانی که به تازگی وارد دنیای فیلم و سینما شده‌اند و قصد لذت بردن از فیلم‌های با کیفیت و زیبا را دارند، باید گفت تماشای فیلم‌های از این دست واجب است. بهتر است از دیدن فیلم‌های کاربنی کارخانه فیلم‌سازی اشباع شوید تا بعد به راحتی بتوانید تفاوت آن‌ها را با هنر ناب سینما و جادوی صدا و تصویر احساس کنید. اما خطاب به کسانی که دیگر وقتی برای تماشای “هر فیلمی” ندارند و می‌خواهند دو ساعتی را به لذت بردن از هنر هفتم اختصاص دهند باید گفت این یک فیلم معمولی است که به هیچ وجه ماندگار نیست و در تاریخ محو خواهد شد.

از شما صمیمانه ممنونیم که تا آخر با نقد فیلم American Traitor: The Trial Of Axis Sally (خائن آمریکایی 2021) همراه بودید. منتظر نظرات و پیشنهادات سازنده شما در قسمت کامنت‌ها هستیم.

عوامل:

  • کارگردان: مایکل پالیش
  • بازیگران: آل پاچینو، میدو ویلیامز، توماس کرچمن، لالا کنت
  • تهیه کنندگان: جاناتان بیکر، مارتین باراب، لی برودا
  • تدوین: رائول مارچاند سانچز
  • موسیقی: کوبیلای اونر
  • فیلمبرداری: جیسون کراترز

بیشتر بخوانید:


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *