نقد فیلم The Scary House 2020 (خانه ترسناک) ؛ نوستالژی ترسناک

[yasr_overall_rating]در این نوشتار به نقد فیلم The Scary House 2020 (خانه ترسناک) به کارگردانی دنیل پروچاسکا در ژانر ترسناک می‌پردازیم. در سایت فیگار همراه ما باشید.

در فیلم خانه ترسناک همراه خانواده‌ای سه عضوی، مادر، هندریک و ادی می‌شویم که قرار است از خانه شهری خود به یک خانه روستایی نقل مکان کنند. مسئله‌ای کاملا طبیعی! نقل مکان یک خانواده، هرچند که این مسئله برای پسر بزرگ خانواده خوشایند نیست.

اما داستان آنجا گره میخورد که خانه روستایی جدید آن‌ها نفرین شده است و مدت‌هاست کسی در آن زندگی نمی‌کند. در طی داستان همراه هندریک، ادی و دوستان جدیدشان سعی بر حل راز این خانه خواهیم داشت. این فیلم در ژانر ترسناک و خانوادگی است. کاگردان سعی بر این داشته است که با اضافه نمودن صحنه های طنز فیلم The Scary House را متناسب برای تمامی سنین کند.

با ما همراه باشید تا در این نوشتار به نقد فیلم 2021 The Scary House بپردازیم.

نقد فیلم The Scary House 2020 (خانه ترسناک)

نوستالژی ترسناک

عناوین مورد بحث در این مقاله در ذیل لیست شده‌اند:

  • نوستالژی ترسناک
  • لوکیشن و میزان ترسناک بودن
  • امتیاز نتفلیکس
  • خلاصه فیلم
  • ببینیم یا نبینیم
  • عوامل فیلم
نقد فیلم The Scary House 2020 ؛ خانه ترسناک
نقد فیلم The Scary House 2020 ؛ خانه ترسناک

نوجوانان، دوستان جدید، دهکده کوچک، رازآلود، همه این ها موارد خوبی هستند که در فیلم خانه ترسناک تولید سال 2020 به آنها پرداخته شده است. کمبود خلاقیت در فیلنامه فیلم The Scary House و اقتباس از کتاب کودکانه مارتینا وایلدنر دلیل بر این نیست که فیلم سرگرم کننده نباشد و ارزش دیدن ندارد. حتی نوستالژی های ترسناک را نیز یادآوری میکند.

این اثر داستان های فرعی بسیاری را نشان میدهد که تاثیری در خط داستانی ندارند. و یا کاراکترهایی معرفی میشوند که تقریبا بی فایده اند. برای مثال شخص بدخلقی به نام کریس به عنوان راننده تراکتوری بزرگ در وسط روستا معرفی میشود. دیگر صحنه ای ندارد و خبری ازش نیست. تا اینکه به مضحک ترین شکل ممکن در اواخر فیلم دوباره ظاهر میشود.


بیشتر بخوانید:

نقد فیلم Censor (سانسور 2021) : اثری ارزشمند و برجسته در ژانر وحشت

جدیدترین سریال های ترکی 2021


علی رغم طرح ضعیف، به لطف کاراکترهای دوست داشتنی و فضای گرم، فیلم توانسته است بخشی از مخاطبان را حفظ کند. شاید حدس زدن آخر این داستان رازآلود راحت باشد، اما تماشای مسیر این کاوش ارزش وقت صرف کردن را دارد.

دیدن قسمت های طنز فیلم The Scary House 2020 شما را به قهقهه نمی اندازد و صحنه های عاشقانه بین ایدا و هندریک مانیتور را به آتش نمیکشد اما ارتباط صمیمانه بین سه کاراکتر اصلی فیلم، این اجازه را به داستان میدهد که آزادانه جریان یابد.

لئون اورلاندیانی (Leon Orlandianyi) در نقش هندریک، ماری ویچسلر (Marii Weichsler) در نقش ایدا و ژولیا کوچیتز (Julia Koschitz) در نقش سابینه در این اثر درخشیده اند.

نقد فیلم The Scary House 2020 ؛ خانه ترسناک
نقد فیلم The Scary House 2020 ؛ خانه ترسناک

لوکیشن و میزان ترسناک بودن ؛ نقد فیلم The Scary House 2020

زیبایی طبیعی خانه ی لوکیشن توسط فیلمبرداری عالی به خوبی نمایش داده میشود. تصاویر فضای آرام بیرون خانه کاملا با محیط پرتنش و تاریک داخل آن در تضاد است. فیلم صحنه های تنش زا و ترسناک زیادی ندارد، چرا که Daniel Prochaska کارگردان فیلم در بسیاری از قسمت ها کمدی را تزریق کرده است که فیلم مناسب برای تمامی سنین باشد. به خصوص کودکان که مخاطبان اصلی آن هستند.
فیلم دارای صحنه های ترسناک و تصاویر شوکه کننده هست، اما از نظر مخاطبانی که علاقه مند به ژانر ترسناک هستند و در این زمینه تجربه دارند، صحنه هایی با تاثیرگذاری عمیق محسوب نمیشوند.

شرایط اتریش یک امتیاز بزرگ است؛ مناظر طبیعی زیبا، معماری کلاسیک و یک مهمانی رقص پر از لباس های سنتی. این موارد عناصری هستند که به خانه عجیب و غریب کمک میکنند حداقل از نظر بصری خود را از فیلم های مشابه متمایز کند. فیلمبرداری فیلم از این نظر حائز اهمیت است که فیلمبردار توانسته  با استفاده از برخی دستگاه های فریم دار هوشمند، تجربه ای خوشایند با دیدن بعد بصری فیلم را برای مخاطب فراهم کند.

بیشتر بخوانید: نقد قسمت پنجم سریال Love, Death and Robots ؛ علف بلند – فصل دوم

امتیاز نتفلیکس ؛ نقد فیلم The Scary House 2020

رتبه 15 که Netflix برای این فیلم تعین کرده قطعاً خیلی بیشتر از حق فیلم است. موارد خوب فیلم بسیار کم است که نمی‌شود چنین رتبه بالایی به آن تخصیص داد. میزات ترس و وحشت اندک است و واقعاً آنقدر تکان دهنده یا وحشتناک نیست. بنابراین با دیدن این رتبه بندی، انتظار نداشته باشید که یک فیلم در سطح فیلم های ترسناکی مانند: IT،A Quiet Place یا The Conjuring که همگی دارای امتیاز یکسانی هستند، ببینید.

از نظر اجرای بازیگران، نوجوانان کاملا کلیشه بودند اما فضای صمیمی بین آن‌ها وجود داشت که باعث لذت بردن از فیلم میشدند. اما بازیگران بزرگ نیز ضعیف عمل کردند. کاراکتر ها هیچ عمقی نداشتند و کاملا آبکی ایفای نقش کرده بودند. شاید بهتر بود دقت بیشتری در این مسئله اعمال می‌شد. کاراکتری هایی وارد داستان شدند که نهایتا هیچ تاثیری در خط داستانی نداشتند؛ نه تزسناک‌تر کردند و نه خنده‌دارتر، کاملا حضوری بی‌فایده.

در حقیقت تلاش سایت فیگار این است که با معرفی فیلم های مختلف و نقد و بررسی آنها، همه چیز درباره میزان ترسناک بودن فیلم را بدانید.

نقد فیلم The Scary House 2020 ؛ خانه ترسناک
نقد فیلم The Scary House 2020 ؛ خانه ترسناک

نقد فیلم The Scary House 2020 ؛ خلاصه فیلم خانه ترسناک

هندریک (Hendrik) پسر شانزده ساله ی شهرنشین است که به تازگی غم از دست دادن پدرش را فراموش کرده است. حالا از اینکه قرار است به همراه مادر و برادر کوچک هشت ساله‌اش ادی به روستایی در جنوب اتریش نقل مکان کنند، آزرده خاطر است. چرا که دلتنگ دوستانش میشود و حالا باید خودش را با محیط جدید وفق دهد.

اوضاع زمانی بدتر میشود که اهالی روستا از خانه جدید آنها دوری میکنند. آنها میگویند چهل سال قبل در آن خانه مادری دو پسر خود و سپس خودش را توسط قارچ سمی مسموم کرده است و از آن زمان به بعد روح آن‌ها در آن خانه هستند. خانه نفرین شده است و کسی آنجا زندگی نمیکند. هندریک تمام راز این خانه را از فریتز می‌پرسد و با او دوست می‌شود.

نقد فیلم The Scary House 2020 ؛ خانه ترسناک
نقد فیلم The Scary House 2020 ؛ خانه ترسناک

ادی در خواب راه میرود و شروع به تراشیدن نمادهای عجیب و غریب بر روی دیوارها میکند. اما این همه ماجرا نیست. به محض اینکه هندریک با برخی از اهالی روستا دوست میشود، به همراه آنها و برادرش در تلاشند تا راز آن خانه شبحی وحشتناک را بیابند…

نقد فیلم The Scary House 2020 ؛ فیلم خانه ترسناک را ببینیم یا نبینیم؟

خانه ترسناک فیلمی مناسب برای خانواده است و والدین میتوانند همراه فرزندان به تماشای آن بنشینند. نه به اندازه فیلم Conjuring ترسناک و نه به اندازه Casper کودکانه است. در رده ی عالی قرار نمیگیرد اما لحظات خوبی را شامل میوشد.

لارس بیترلیچ در نقش فریتز بهترین بازیگر فیلم محسوب میشود. فریتز با اعتماد به نفس است و همیشه افکارش را بیان میکند. بازیگر جوان به خوبی از پس این نقش برآمده است و قسمت هایی از فیلم که او در آنها حضور ندارد واقعا کسل کننده است. و برخلاف آن جذابیت نقش هندریک و ادی، برادران فیلم، کمرنگ است و اگر عمیق تر به آنها می پرداختند، نتیجه بهتری از فیلم حاصل میشد.

با اینحال کمبود خلاقیت در فیلنامه فیلم خانه ترسناک و اینکه اقتباس از داستانی کودکانه است دلیل بر این نیست که فیلم سرگرم کننده نباشد و ارزش دیدن ندارد. اما اگر به دنبال تماشای فیلمی کاملا ترسناک هستید، این فیلم گزینه مناسبی نخواهد بود.

نقد فیلم The Scary House 2020 ؛ خانه ترسناک
نقد فیلم The Scary House 2020 ؛ خانه ترسناک

عوامل فیلم خانه ترسناک ؛ نقد فیلم The Scary House 2020

  • کارگردان: دنیل پروچاسکا (Daniel Prochaska)
  • نویسنده: مارتینا وایلدنر
  • فیلنامه نویسان: مارسل کاونتل، تیمو لومبک
  • ستارگان: لئون اورلاندیانی، ماری ویچسلر، ژولیا کوچیتز
  • نام دیگر: Das schaurige Haus
  • مدت زمان: 100 دقیقه
  • کشور: اتریش
  • زبان: آلمانی
نقد فیلم The Scary House 2020 ؛ خانه ترسناک
نقد فیلم The Scary House 2020 ؛ خانه ترسناک

بیشتر بخوانید:

دوستان و همراهان عزیز سایت فیگار اشتراک نظرات شما در رابطه با نقد فیلم The Scary House 2020 مایه افتخار و خرسندی ماست. شما میتوانید نظرات خود را زیر همین نوشتار در قسمت کامنت ها با ما به اشتراک بگذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *