فیلم اکسیژن اثر Netflix، ترکیبی از هیجان، ترس، معما و سکانسهای علمی تخیلی است که نفس مخاطب را تا پایان آخرین سکانس در سینه ی او حبس میکند. این فیلم که بدون شک از خوش ساخت ترین ها در نوع خودش در سال 2021 به حساب میآید، توجه منتقدان و مخاطبان را به خود جلب کرده است. برای بررسی و نقد فیلم oxygen با ما در فیگار همراه باشید.
فیلم اکسیژن، سیزدهمین اثر از آلکساندر آجا (Alexandre Aja)، کارگردان و فیلم ساز فرانسوی به حساب میرود که در ژانر هارر (horror) یا وحشت فعالیت دارد. پیشتر، آلکسادنر با فیلمهایی چون High Tension (2003)، The Hills Have Eyes (2006) و Piranha 3D (2010) در عرصه های بین المللی مطرح شده است.
او، همچنین عضو گروه نانوشته ی اسپلت پک (Splat Pack) به حساب میرود. این عنوان به موج جدیدی از کارگردان ها و تهیه کنندگانی نسبت داده میشود که در فیلمهای خود، که در دسته بندی ژانر وحشت قرار میگیرند، به شکلی چشمگیر از عنصر خشونت استفاده میکنند.
از دیگر اعضای این گروه میتوان به درن لین باسمن (Darren Lynn Bousman)، نیل مارشال (Neil Marshall) و راب زامبی (Rob Zombie) اشاره کرد.
فیلم اکسیژن، به آجا این فرصت را داده است که توانایی های خود در زمینه ی داستان پردازی و کارگردانی به چالش کشانده و اثبات کند؛ چرا که با انداختن نگاهی به کارنامه ی او میتوان به این مسئله پی برد که فضا و حس و حال کلی فیلم تفاوت قابل توجهی با همه ی آثار قبلی او دارد.
بله، درست است که این فیلم کاملا از چارچوب ژانر وحشت و فضای کلی آثار قبلی او خارج نیست اما قطعا نمیتوان برچسپ تکرار را بر آن زد. البته نباید فراموش کرد که فیلمی چنین فشرده (عملا در همه ی سطوح) بدون نقش آفرینی ستاره ی فرانسوی فیلم، ملانی لارنت (Mélanie Laurent) و فیلمنامه نویسی کریستی لوبلانک (Christie LeBlanc) میتوانست به یک فاجعه بدل شود.
نقد فیلم Oxygen ؛ نمایی از آینده
تابوت هوشمند
آنچه در نقد فیلم اکسیژن از فیگار خواهید خواند:
- تابوت هوشمند – نمایی از آینده
- خلاصه ی داستان – کلاستروفوبیای علمی-تخیلی
- نطر منتقدان و مخاطبان – یرسلس
- جمعبندی
- عوامل
آیا تا به حال به خواب چنان عمیقی فرو رفته اید که بعد از بیدار شدن به واقعی بودن شخصیت خود شک کرده باشید؟ یا حتی شک کرده باشید که واقعیت اصلی در خواب رقم میخورد و شما هم اکنون در حال تجربه کردن رویای شخصیت واقعی خود در دنیایی دیگر هستید؟
به هر حال، ریشه ی این افکار را میتوان در شک کردن جستجو کرد؛ انسان، بدون شک به ساختارهای تثبیت شده از نسل های قبل و یا افکار به ظاهر منسوب به خود، قادر به پیشرفت و شاید بقا نمیبود و صرفا در جا میزد! روند تغییر خود آگاهی انسان از زمانی که قادر به ثبت وقایع تاریخی بوده است، در هویتی که برای خود تعریف میکرده است مشهود است.
با این وجود، اقسامی از این آگاهیِ خود آگاه، در بطن وجود او هک شده و تفکیک ناپذیر است؛ مثل میرایی و تلاش برای بقا. اگر بنا باشد که انسان را خارج از دایره ی میرایی تعریف کنیم، موجودی غیر از انسان را بررسی کرده ایم چرا که در نهایت منیت را تنها میتوان نقطه ی مقابل مرگ تلقی کرد. بنابرابن تعجبی ندارد که رد پای عنصر مرگ را میتوان در همه ی آثار ادبی پیدا کرد.
بیشتر بخوانید:
نقد فیلم Enfant Terrible (بچه بد 2021)
بهتر است برگردیم به فیلم اکسیژن. در تریلر فیلم، با صحنه هایی مواجه میشویم که بدون روده درازی کلیت فیلم را به نمایش کشیده اند و مخاطب را بی مقدمه با دنیای آجا مواجه میکند؛ از عناصر تصویری به کار رفته در این تریلر خیلی راحت میتوان تمِ علمی تخیلی آن را حدس زد.
پرداخت به مسئله ی مرگ از منظر تکنولوژی، در کنار هیجانی که مخاطب را به صندلی میخکوب میکند و نیز نقش آفرینی استادانه ی ملانی لارنت، این اثر را به اوج جذابیت خود رسانده و رنگی متفاوت از سایر آثار نتفلیکس با موضوعات مشابه به آن بخشیده است.
نقد فیلم Oxygen ؛ خلاصه ی داستان
کلاستروفوبیای علمی-تخیلی
در صورتی که هنوز فیلم اکسیژن را ندیده باشید، پیشنهاد میکنم این قسمت را نخوانید چون که داستان اسپویل میشود. کل روند فیلم در دو بخش فلش بک به خاطرات و اتفاقات زمان حال روی میدهد که عمده ی وقایع آن در بخش دوم قرار میگیرد.
در ابتدای فیلم، با زنی همراه میشویم که در یک محفظه ی برودتی به هوش میآید ولی هیچ تصوری از این که چگونه از آنحا سر در آورده است ندارد؛ شروع معما. در ادامه متوجه میشویم که حافظه ی او مختل شده است و تنها میتواند در هر چند دقیقه خاطراتش را به یاد آورد.
و اوضاع از این هم بدتر میشود؛ مقدار اکسیژنی که در این محفظه وجود دارد به کمتر از چهل درصد کل خود رسیده است و همچنان رو به کاهش است. این یعنی برای حل معما زمان محدودی وجود دارد و با عصبی شدن شخصیت داستان، مصرف اکسیژن او نیز بیشتر میشود.
البته، شخصیت اصلی ما تنها نیست! در داخل محفظه، سیستم های کامپیوتری و تجهیزات پزشکیِ زیادی به چشم میخورد، از جمله یک دستیار هوشمند به نام میلو (Milo) که توسط متیو آمارلیک (Mathieu Amarlic) صداگذاری شده است. شاهد صدور دستور باز کردن در محفظه از طرف شخصیت اصلی به این ربات هستیم اما این دستور بخاطر مسائل امنیتی رد میشود.
نکته ی قابل توجهی در مورد روایت داستان، بی خبری مطلق مخاطب از حقیقت پشت پرده است، این اساسا یعنی دیدگاه مخاطب با تجربه ی شخصیت اصلی یکی است. این مسئله باعث میشود که مخاطب تا آخرین لحظات فیلم، حدس و گمانه هایی در مورد روند داستان بزند و به خوبی با ریتم فیلم اکسیژن وقف بگیرد.
بالاخره شخصیت اصلی ما موفق میشود تا با یک سرویس اورژانسی تماس برقرار کند و متوجه میشود که پایگاهی که در آن قرار دارد، سه سال پیش از بین رفته است. پس از تلاش های فراوان بالاخره موفق میشود از طریق دستیار هوش مصنوعی، به عکس ها و اطلاعاتی در مورد خودش دست پیدا کند، از جمله نام خود.
بیشتر بخوانید:
نقد فیلم Four Good Days (چهار روز خوب 2020)
نقد فیلم Mainstream (جریان اصلی 2020)
وقتی الیزابت هنسن، پژوهشگر ژنتیک، در مورد خودش تحقیق میکند، اطلاعاتی در مورد شوهر خود یعنی لیو فرگوسن (Leo Ferguson) پیدا میکند و با او تماس میگیرد؛ پاسخی که او میگیرد از یک صدای ناشناس است که بعد از شنیدن صدای الیزابت دیگر صحبت نمیکند.
وقتی مقدار اکسیژن محفظه کم و کمتر میشود، الیزابت دچار توهمات شده و سعی میکند در محفظه را به زور باز کند که در نتیجه ی آن به او شوک الکتریکی وارد میشود. سپس، تماسی از پلیس دریافت میکند که به نظر مشکوک میآید چون الیزابت احساس میکند که آنها در تلاش برای پنهان کردن چیزی از او هستند.
بعد از قطع کردن این تماس، تماس دیگری از همان صدای ناشناس دریافت میکند اما این بار الیزابت فرد ناشناس را تهدید میکند که در محفظه را باز خواهد کرد (با این ادعا که رمز امنیتی لازم برای انجام این کار را در اختیار دارد. بعد از این تهدید، صدای ناشناس تصمیم میگیرد حقیقت را برای الیزابت فاش کند.
مشخص میشود که الیزابت، دوازده سال گذشته را در یک خواب عمیق و مصنوعی به سر میبرده است و این بخشی از یک ماموریت فضایی است که انسان ها به امید بقای نسل خود آن را شروع کرده بوده اند، چرا که خطر انقراض در اثر یک ویروس کشنده قریبالوقوع به نظر میرسیده است.
بعد از این مواجه ی دردناک، الیزابت متوجه میشود که دلیل بیداری او از این خواب عمیق، داغ کردن یکی از پردازنده های تجهیزات محفظه بوده است و برای حل این مشکل باید کارکردهای این پردازنده را به یک پردازنده ی جانبی انتقال دهد؛ عملی که در ابتدا بخاطر بیش از حد بودن مقدار اطلاعات منتقل شده، بی ثمر میماند.
با رو به اتمام داشتن مقدار اکسیژن در محفظه، الیزابت تصمیم میگیرد که با باز کردن در محفظه به زندگی خود پایان دهد؛ مدتی بعد، متوجه میشود که همسر او، لیو نیز در سفینه حضور دارد و در خواب مصنوعی به سر میبرد اما در بدن او تفاوتی ایجاد شده است؛ پوست پیشانی او، دیگر نشانی از بیماری ژنتیکی ندارد.
این مسئله باعث میشود که الیزابت به تحقیقات خود ادامه بدهد و سرانجام با یک پیام ویدیویی روبه رو میشود که در آن، خودش در مورد حقیقت صحبت میکند. واقعیت از این قرار است که الیزابت در واقع یک کپی ژنتیکی از الیزابت واقعی است که حافظه و شخصیت الیزابت اصلی را دارد و به همین دلیل بود که خاطراتش با لیو برای او مرور میشد.
سرانجام با رو به صفر رفتن مقدار اکسیژن محفظه، یک پروسه ی مرگ آسان (اتونازی) اتوماتیک فعال میشود و قصد جان الیزابت را میکند. الیزابت موفق میشود که دستگاه را از کار انداخته و با طی یک روند دردناک، موفق میشود که خود را به حالت خواب مصنوعی برگرداند اما اکسیژن محفظه همچمنان رو به اتمام است.
در سکانس آخر، الیزابت را به همراه لیو در سیاره ی جدید مشاهده میکنیم که شاید کمی دور از منطق به نظر برسد، از این رو برخی بر این باور هستند که فیلم انتهای مشخصی ندارد، چرا که ممکن است اینها صرفا توهمات الیزابت و یا رویاهای او در خواب باشند.
نقد فیلم Oxygen ؛ نظر منتقدان و مخاطبان
به طور کلی، فیلم اکسیژن بازخوردها و نقدهای مثبتی را دریافت کرده است. بیشتر مخاطبان و نیز منتقدان، نظرات مثبتی در مورد این فیلم داشته اند و به طور میانگین، نظرات امتیاز 60 درصد (و حتی بالاتر) را ثبت نموده اند که بدون شک، این اثر را در سطح فیلم های قویِ سال 2021 قرار میدهد.
از نکاتی که باعث توجه مخاطبان شده است، میتوان به واقع گرایانه بودن پرداخت فیلم اشاره کرد؛ کارگردان اثر، الکساندر آجا، به خوبی توانسته است از فضای محدودی که در اختیار او و سایر عوامل او قرار داشته است، بهینه استفاده کند.
شاید رسیدن انسان به تکنولوژی کپی کردن افراد، در سطح تکنولوژی موجود در دنیایی که در خاطرات الیزابت به چشم میخورد، کمی دور از ذهن بوده و از طرفی علمی و عملی بودن چنین کاری در هاله ای از ابهام قرار داشته باشد اما در صورتی که فرض را بر امکان پذیر بودن این شرایط بگیریم، نقدی به نحوه ی پرداخت فیلم اکسیژن وارد نیست.
بیشتر بخوانید:
نقد فیلم Separation (جدایی 2021)
نقد فیلم Wrath Of Man (خشم انسان 2021)
مسئله دیگری که باعث توجه و حتی همزادپنداری مخاطبان با الیزابت شده است، انزوا، تنگی نفس، مشخص نبودن آینده و به طور کلی آشنا بودن مخاطبان با فضای فیلم اکسیژن است چرا که همه ی این عناصر، به علاوه ی وجود یک ویروس کشنده در داستان، تداعی کننده ی فضای حاکم بر جهان در دو سال اخیر هستند.
بی شک، بازی قدرتمند ملانی لارنت فیلم اکسیژن را به آنچه که هست تبدیل کرده است. خبرها حاکی از این است که در سال 2017 قرار بوده است ان هثوی (Anne Hathaway) نقش الیزابت و نیز تهیه کننده ی فیلم را به عهده بگیرد و فیلم تحت عنوان “O2” یا همان اکسیژن و منتشر شود.
در سال 2020، نومی راپاس (Noomi Rapace) جایگزین هثوی شد و فرنک خلفون کارگردانی فیلم را به عهده گرفت و الکساندر آجا نقش تهیه کننده را به عهده گرفت. در تابستان همان سال، ملانی لارنت جایگزین راپاس شده و مالک زیدی (Malik Zidi) به عنوان نقش لیو به عوامل اضافه شد. همچنین الکسااندر آجا نقش کارگردان را به عهئه گرفت و سرانجام فیلم با عنوان Oxygen منتشر شد.
برخی بر این باورند که تشابه ترسناک بین فیلم و واقعیت، قبل از شروع پاندمیک کرونا شکل گرفته است، چرا که روند ساخت فیلم، نه در سال 2019 ، بلکه دو سال قبل از آن کلید خورده بوده است؛ هرچند که این امکان نیز وجود دارد که طی تغییرات مذکور در مورد عوامل فیلم، در فیلمنامه هم تغییراتی ایجاد شده باشد.
بیشتر بخوانید:
نقد سریال Jupiters Legacy (میراث ژوپیتر 2021)
نقد فیلم Justice Society: World War II (جامعه عدالت 2021)
این در حالی است که در ساختن موسیقی فیلم، موفقیت چندانی نسبت به فضای علمی تخیلی فیلم به دست نیامده است. نوآوری چشمگیری در موسیقی فیلم وجود ندارد. برای مثال، موسیقی فیلم تنت (Tenet)، آخرین اثر نولان، به خوبی از عهده ی هماهنگی با فضای اثر برآمده است.
نقد فیلم Oxygen ؛ جمعبندی
فیلم اکسیژن 2021، با ارائه ی تصویری از آینده ای محتمل و نه چندان دور از ذهن، ترکیب قدرتمندی از ژانرهای علمی-تخیلی و وحشت را ارمغان آورده است که رضایت منتقدان و مخاطبان را جلب کرده است. این ترکیب وزن خود را بر شانه های فیلمبردار و بازیگر نقش اصلی قرار داده است و از نظر تکنیکال، کیفیت خود را ثابت کرده است.
نقد فیلم Oxygen ؛ عوامل
- تهیهکنندگان: الکساندر آجا، گرگوری لواسور، وینسنت ماراوال، برام چوآ و نوئِم دوید
- کارگردان: الکساندر آجا
- فیلمنامه: کریستی لوبلانک
- بازیگران: ملانی لارنت، متیو آمرلیک، مالک زیدی
- موسیقی: راب
- سینماتوگرافی: ماکسیم الکساندر
- تدوین: هروی اشناید
- تاریخ انتشار: 12 می 2021
- طول فیلم: 101 دقیقه
- محصول مشترک آمریکا و فرانسه
- زبان اصلی: فرانسوی
بیشتر بخوانید:
- نقد فیلم Those Who Wish Me Dead
- نقد سریال Invincible (شکست ناپذیر 2021)
- نقد فیلم ارتش مردگان (Army of the Dead 2021)
- نقد فیلم The Paper Tigers (ببرهای کاغذی 2020)
- نقد انیمیشن The Mitchells Vs The Machines
- نقد فیلم Voyagers 2021 (مسافران)
- همه چیز درباره فیلم Mad Max : Furiosa
- نقد انیمیشن رالف را نجات بده (Save Ralph)
- نقد فیلم profile (مشخصات 2018)
- نقد فیلم Riders of Justice 2020 (سواران عدالت)
- نقد فیلم Nobody 2021 (هیچکس)
- نقد فیلم Vanquish 2021 (پیروز شدن)
- نقد فیلم Skylines (آسمان شهر 2020)
- نقد فیلم Zola (زولا 2020)
- نقد انیمه شیطان کش : قطار بی انتها
- نقد فیلم گودزیلا علیه کونگ (Godzilla vs Kong 2021)
در صورتی که فوبیای ترس از فضای بسته ندارید، فیگار تماشای این فیلم (ترجیحا نسخه ی فرانسوی، که زبان اصلی فیلم اکسیژن است) را به شما پیشنهاد میکند!