نقد و بررسی سریال She Hulk ؛ آیا شی هالک ضعیف ترین سریال تاریخ مارول است؟

چرا  شی هالک به اثری تبدیل شد که حتی طرفداران مارول علاقه‌ای به آن ندارند؟ با نقد و بررسی سریال She Hulk همراه فیگار باشید.

علی‌رغم اینکه سریال شی هالک سعی کرده بود کمی متفاوت و منحصر به فرد از دیگر آثار ابرقهرمانی باشد و با کنار گذاشتن کلیشه‌ها سبکی جدید را به نمایش بگذارد، به شکستی بسیار بزرگ تبدیل شد. درحال حاضر با نمره 11 در وب سایت راتن تومیتیوز، ضعیف‌ترین سریالی است که تاحالا هر کمپانی‌ای براساس شخصیت‌های مارول ساخته است.

نقد و بررسی سریال She Hulk

آیا شی هالک ضعیف ترین سریال تاریخ مارول است؟

شما می‌توانید فهرست نقد و بررسی سریال She Hulk را در یک نگاه در لیست زیر مشاهده کنید:

نقد و بررسی سریال She Hulk
نقد و بررسی سریال She Hulk

سریال شی هالک در 9 اپیزود حدود 30 دقیقه‌ای ساخته شده و بر شخصیتی به نام جنیفر والترز تمرکز دارد. جنیفر دختر عموی بروس بنر، هالک اصلی دنیای مارول است که طی یک حادثه خودش به نسخه‌ای هالک تبدیل می‌شود. از این پس او شی هالک نامیده شده و داستان‌های اختصاصی‌اش را مشاهده می‌کنیم.

هشدار: نقد و بررسی فصل اول سریال شی هالک از نگاه سایت فیگار همراه با اسپویل بوده و می‌تواند بخشی از داستان را لو دهد!

کمدی

نقد و بررسی سریال She Hulk
نقد و بررسی فصل اول سریال شی هالک

شوخی، خنده و درکل المان‌های کمدی اصلی‌ترین جنبه سریال شی هالک است که تمام داستان را تحت تاثیر خود قرار می‌گیرد. شی هالک شخصیتی است که در کمیک‌هایش همانند ددپول، دیوار چهارم را شکسته و با مخاطبان صحبت می‌کند. درواقع او خودش می‌داند که شخصیتی تخیلی است و جهانش تنها بخشی از یک دنیای فانتزی است.

تا پیش از سریال شی هالک، به حساب فیلم‌های خوبی که تاکنون از ددپول ساخته شده‌اند، به شدت به بخش کمدی و شکستن دیوار چهارم امیدوار بودیم. البته که شکستن دیوار چهارم عمتداً خنثی بود و نه ویژگی مثبتی برای سریال داشت (به استثنای اپیزود آخر که به آن خواهیم پرداخت)‌ و نه منفی. اما درکل طنزپردازی شی هالک یک شکست بزرگ بود.

ذات سریال کمدی است اما برخی اوقات یک اپیزود 30 دقیقه‌ای کامل نمی‌تواند حتی لحظه‌ای خنده روی لب‌های مخاطب بیاورد. درواقعً ما شاهد صحنه‌های به ظاهر خنده داری هستیم که شاید نهایتاً به مسخره بودنشان بخندیم نه به هنر طنزنویسی نویسندگان.

بیشتر بخوانید:

روایت داستان

نقد و بررسی سریال She Hulk
نقد سریال شی هالک

داستان کجاست؟ داستان چیست؟ چرا سریال شی هالک اصلاً داستان ندارد؟ ساختار این سریال بسیار اپیزودیک و کمی مشابه به آثار سیت کام است که هر قسمت ماجرایی بخصوص دارد و اصولاً نیازی به یک داستان واحد خیلی بزرگ نیست. این ایده می‌تواند در نگاه برای یک اثر ابرقهرمانی بسیار ویژه و ساختارشکن باشد اما این تنها در صورتی رخ می‌دهد، که هر اپیزود داستان خوبی داشته باشد.

شخصیت‌های شرور کاملاً بدون شخصیت پردازی بوده و انگار تنها وجود دارند تا با شی هالک بجنگند و کنار بروند. هرچند که حتی ما شاهد یک اشکن کامل و درخور ژانر ابرقهرمانی نیستیم.

در اپیزودهای آخر، داستان کلی کمی شکل می‌گیرد. در پایان این داستان به اوج خود می‌رسد اما درست زمانی که تمام خطوط داستانی به هم وصل شده‌اند،‌ شی هالک به خارج از صحنه رفته و تمام آن‌ها را تغییر می‌دهد. این تنها یک معنی دارد و آن‌هم فریب دادن مخاطب است. مخاطبانی که برای کشف ارتباط بین تایتانیا و ابامینیشن و دیگر قضایا نشسته بودند و به ناگه نه تنها تمامی این داستان‌ها به زمانی دیگر واگذار می‌شود (اگر در آینده به آن‌ها بپردازند!)، بلکه برخی از آن‌ها به کلی حذف می‌شوند. برای مثال ابامینیشن تصمیم می‌گیرد تا شی هالک را نجات دهد و این تمام خط داستانی را نقض می‌کند.

بیشتر بخوانید:

جلوه‌های ویژه

نقد و بررسی سریال She Hulk
نقد و بررسی سریال She Hulk

و اما به بخشی از نقد و بررسی سریال شی هالک می‌رسیم که تمام شما منتظر آن بودید؛ جلوه‌های ویژه! حدود یک سال است که شکایت مخاطبان از جلوه‌های ویژه آثار جدید مارول زیاد شده است و این شکایات در شی هالک به اوج خود می‌رسند.

اگرچه که شخصیت‌های قدیمی همانند خود هالک از ظاهر خوبی برخوردارند، اما ظاهر کامپیوتری شی هالک به شدت ضعیف و مصنوعی است.

اما از ظاهر مصنوعی هم که بگذریم، تصویرپردازی از آن مهم‌تر است. چرا ما هیچوقت به درستی نحوه تبدیل شدن جنیفر به شی هالک را نمی‌بینیم؟ هالک را در فیلم انتقام جویان سال 2012 و یا دنباله انتقام جویان در سال 2014 به یاد بیاورید که تا چه حد دقیق و طبیعی تغییر شکل می‌داد. اکنون در سال 2022 هستیم و پس از مشاهده جنیفر، دوربین لحظه‌ای پشتش را به او می‌کند تا بتواند به شی هالک تبدیل شود! حتی خود سازندگان سریال نیز در اپیزود پایانی این قضیه را به سخره گرفتند.

بیشتر بخوانید:

دردویل

نقد و بررسی سریال She Hulk
نقد و بررسی سریال She Hulk

بازگشت شخصیت دردویل یا مت مورداک یکی از معدود ویژگی‌های مثبتی است که در نقد سریال شی هالک به آن می‌پردازیم. چرا که این شخصیت پس از سریال اختصاصی خودش در نتفلیکس به تازگی وارد دنیای سینمایی مارول شده و در این سریال نیز همانطور که مخاطبان انتظارش را داشتند به نمایش گذاشته شد. اما حتی بازگشت دردویل نیز یک روی تاریک دارد.

یک بار همین حالا از خود بپرسید که بزرگترین انگیزه شما برای آغاز تماشای سریال شی هالک چه بود؟ انگیزه شما برای ادامه دادنش پس از مشاهده ضعف‌های پیاپی چه بود؟ هالک و دردویل!

این سیاستی است که مارول برای سریال شی هالک به کار برد. مطمئناً خود سازندگان سریال نیز می‌دانستند که نتیجه آن تا چه حد بد شده است پس سیاست ویژه‌ای را به کار بردند. در ابتدا نقش هالک را در تبلیغات پیش از پخش بسیار زیاد کردند. اما هالک تنها در قسمت اول و بخش اندکی از قسمت پایانی حضور داشت! این یعنی قرار بود هالک اولین محرک مخاطبان برای جذب شدن به سریال باشد.

کمی بعد شخصیت دردویل تبدیل به نماد تبلیغی دوم سریال شد. مخاطبان می‌دانستند که شخصیت محبوبشان قرار است تا در این سریال حضور داشته باشد پس هر هفته در انتظار او به تماشای داستان می‌نشستند. اما او دقیقا در اپیزود هشتم، یعنی یک قسمت مانده به آخر حضور یافت. عملاً مخاطبان تمام سریال را منتظر او بودند و کسی که 8 قسمت را حتی به اجبار تحمل کرده باشد، احتمالش کم است که برای اتمام داستان به تماشای اپیزود پایانی نپردازد.

بیشتر بخوانید:

اپیزود پایانی

نقد و بررسی سریال She Hulk
نقد و بررسی سریال شی هالک

اپیزود پایانی اصولاً باید تمام خطوط داستانی را به یکدیگر وصل کند. همین اتفاق نیز می‌افتد؛ شی هالک قاتلانی که به دنبالش بودند را پیدا می‌کند، ابامینیشن در آنجا حضور می‌یابد، حتی تایتانیا نیز با شکستن دیوار وارد می‌شود و ناگهان هالک از فضا به پایین پریده و به این آشوب اضافه می‌شود! اما پیش از اینکه بفهمیم چه اتفاق عجیبی درحال رخ دادن است، همه چیز تمام می‌شود.

این بار جنیفر شکستن دیوار چهارم را به اوج خود رسانده و از سریالش خارج می‌شود. در عوض، وارد سریال Marvel Studios: Assembled می‌شود که پشت صحنه‌ای از ساخت آثار مارول است. اگرچه این کار روایت داستان را به کلی نابود می‌کند و همه چیز را حتی بدتر می‌کند، اما از نظر من یکی از بهترین بخش‌های سریال است.

به محض اینکه شی هالک وارد محیط کاری مارول استودیوز می‌شود،‌ با هر جمله کنایه‌ای به تمام دنیای سینمایی مارول از جمله سریال خودش می‌زند. این از نظر من بهترین کاربردی بود که در این سریال از شکستن دیوار چهارم استفاده کردند.

او حتی با بدل کوین فایگی، رئیس مارول استودیوز مستقیماً صحبت می‌کند و از بد بودن داستان سریالش به او می‌گوید. در نهایت نیز پس از اصلاح خط داستانی که کل داستان سریال را زیر سوال می‌مبرد،‌ به دنیای خود بازگشت.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد و بررسی سریال She Hulk سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.

پرسش های متداول در رابطه با نقد و بررسی سریال She Hulk

سریال شی هالک چند قسمت است؟

فصل اول سریال شی هالک در 9 قسمت حدود 30 دقیقه‌ای ساخته و منتشر شده است.

نمره سریال شی هالک چند است؟

سریال شی هالک با نمره 11 در سایت راتن تومیتوز، ضعیف‌ترین سریال مارول تاریخ است.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *