نقد و بررسی فیلم Morbius ؛ آیا فیلم موربیوس ضعیف‌ترین اثر مارول است؟

در نهایت و پس از شش بار تاخیر، فیلم موربیوس اکران شد. ما نیز قصد داریم تا به مناسبت انتشار نسخه دیجیتال این فیلم به نقد و بررسی فیلم Morbius بپردازیم.

هشدار: این نوشتار می‌تواند بخشی از داستان فیلم موربیوس را اسپویل کند!

از سال 2018، سونی اقدام به ساخت یک دنیای سینمایی مجرا از مارول، با استفاده از شخصیت‌های مربوط به مرد عنکبوتی کرد. اولین فیلم این مجموعه ونوم، و دومین آن نیز ونوم 2 بود. اما در سال 2022 سرانجام فیلم موربیوس برای گسترش بیشتر این جهان و معرفی شخصیت‌هایی جدیدتر ساخته شد.

نقد و بررسی فیلم Morbius

آیا فیلم موربیوس ضعیف‌ترین اثر مارول است؟

شما می‌توانید فهرست نقد و بررسی فیلم Morbius را در یک نگاه در لیست زیر مشاهده کنید:

نقد و بررسی فیلم Morbius
نقد و بررسی فیلم Morbius

انتشار اولین تریلر موربیوس خبر از فیلمی بسیار بزرگ برای طرفداران مارول را می‌داد. تریلر دوم نیز تقریباً یک سال پس از تریلر اول منتشر شده و حتی بیش از پیش این فیلم را مورد انتظار کرد. با این حال، به نظر می‌رسد که سونی با حذف برخی سکانس‌های تریلر از فیلم اصلی اقدام به نوعی کلاهبرداری کرده است. همچنین اولین نقد و بررسی فیلم موربیوس نیز مشخص کرد که این فیلم برخلاف انتظارات، فیلم بسیار ضعیفی بوده است.


اگر قصد دارید تا دلیل اصلی ضعف فیلمی که بارها به دلیل قرنطینه تاخیر خورد تا بدانید، تا انتهای نوشتار  تحلیل فیلم Morbius با فیگار همراه باشید تا این فیلم را به طور دقیق ببرسی نماییم.

دکتر موربیوس

نقد و بررسی فیلم Morbius
نقد و بررسی فیلم Morbius

فیلم موربیوس با دکتر مایکل موربیوس آغاز می‌شود که نقش او را جرد لتو ایفا کرده است. می‌توانیم جرد لتو یکی از معدود ویژگی‌های مثبت فیلم، و یا حتی مهم‌ترین آن‌ها است. برخلاف تام هاردی در فیلم‌های ونوم که یک شخصیت کمدیک بود، جرد لتو باید نقش شخصیتی کاملاً جدی و گاه دراماتیک را در فیلم موربیوس ایفا کند. البته که او از پس این کار نیز بر آمده است.

دکتر موربیوس از نوعی بیماری فلج خونی رنج می‌برد که به صورت مادرزادی، از کودکی جسم او را محدود کرده است. پس از آن، او سوگند خورد تا روزی یک درمان برای این بیماری کشف کند تا بتواند به تمامی افراد مانند خودش کمک کند. جرد لتو نیز به خوبی نقش چنین پزشکی را ایفا می‌کند اما نکته قابل توجه در تحلیل فیلم Morbius خط داستانی شخصیت موربیوس است که باعث ضعف آن می‌شود.

بیشتر بخوانید:

 

خون آشامی بدون خون

نقد و بررسی فیلم Morbius
نقد فیلم Morbius

مبحث خون و به طور کلی خشونت در فیلم‌های ابرقهرمانی اللخصوص آثار مارول، بسیار مورد انتقاد قرار دارد. شاید برخی آثار بتوانند شخصیت‌های داستان را کمی ملایم به نمایش بگذارند، اما موربیوس از ابتدا تلاشی برای انجام چنین کاری نمی‌کند. هرچند که با این وجود ناموفق است.

موربیوس در تلاش است تا در یک فیلم خون آشامی، کمی از جنبه‌های خشونت آمیز شخصیت موربیوس را به نمایش بگذارد اما با توجه به درجه سنی، این اتفاق غیرممکن است. آن‌ها در سکانس قتل پرستار بیمارستان لحظاتی ترسناک را به وجود می‌آورند اما هنگامی که ترس و خشونت به اوج خود می‌رسد، از نمایش آن‌ها جلوگیری می‌کنند. شاید اگر این فیلم از ابتدا لحن ملایم‌تری داشت و لازم نبود تا خشونت خود را پنهان کند وضعیت بهتری داشت. اما همچنان نمایش خشونت به این صورت، باعث ضعف آن شده است.

بیشتر بخوانید:

شخصیت پردازی‌ها

نقد و بررسی فیلم Morbius
نقد فیلم Morbius

تقریباً ضعف شخصیت‌ پردازی در تمام شخصیت‌ها غیر از موربیوس حس می‌شود. شخصیت‌های فرعی از جمله مارتین بنکرافت و یا پلیس‌هایی که بارها با پرونده موربیوس مواجه می‌شوند، بیش از حد گنگ هستند. اکثر آن‌ها تنها برای پیش بردن داستان حضور دارند و ما هیچ شخصیتی را مشاهده نمی‌کنیم که به عنوان یک مکمل، همچنان برای مخاطب جذابیت داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

مایلو

نقد و بررسی فیلم Morbius
نقد و بررسی فیلم Morbius

مایلو هنگامی که به عنوان دوست صمیمی و برادر معنوی موربیوس در فیلم حضور دارد، شخصیت ضعیفی ندارد. درواقع مت اسمیت در ایفای نقش یک دوست صمیمی برای شخصیت اصلی، به خوبی عمل کرده است. اما با وجود ایفای نقش بسیار عالی مت اسمیت، اما شخصیت مایلو به عنوان خبیث فیلم کمی ضعف داشته و کلیشه‌ای است. نحوه تبدیل شدن مایلو به یک شرور، سیری را طی می‌کند که بارها در دیگر آثار دیده شده است.

بیشتر بخوانید:

خط داستانی

نقد و بررسی فیلم Morbius
نقد فیلم موربیوس

با وجود آشفتگی خط داستانی، اما همچنان راه معقولی برای معرفی شخصیت موربیوس بود. در نقد فیلم Morbius یک سیر کامل را از کودکی موربیوس تا تبدیل شدن او به یک خون آشام زنده مشاهده می‌کنیم. دلیل اصلی ضعف این فیلم، فیلمنامه و شخصیت‌‌پردازی‌های بسیار ضعیف آن است. با این حال، یک خط داستانی نسبتاً معقول برای این فیمل ایجاد شده است.

بیشتر بخوانید:

جلوه های بصری

نقد و بررسی فیلم Morbius
نقد و بررسی فیلم Morbius

جلوه‌های بصری یکی دیگر از ویژگی‌های مثب در نقد فیلم موربیوس به شمار می‌رود. نحوه به تصویر کشیدن امواج صوتی از چشمان دکتر موربیوس، کاملاً مناسب می‌باشد. لحظاتی که این جلوه‌های بصری در فیلم وجود دارند و یا لحظاتی که موربیوس با سرعت بالا حرکت می‌کند، تصویر بسیار جذابی شکل می‌گیرد که قطعاً ارزشمند است.

به طور کلی جلوه‌های بصری و فضاسازی‌های فیلم نیز قابل قبول است. با این حال، یک فضاسازی تکراری در سکانس‌های متعدد می‌تواند باعث کمی ضعف شود. از سوی دیگر،‌ هنگامی که موربیوس شروع به پرواز در آسمان می‌کند، نوری سیاه در اطراف او ظاهر می‌شود که باعث خراب شدن طیف رنگی صحنه می‌شود.

بیشتر بخوانید:

ونوم علیه موربیوس

نقد و بررسی فیلم Morbius
نقد و بررسی فیلم Morbius, نقد و بررسی فیلم موربیوس

شاید بد نباشد تا بخشی از نوشتار نقد فیلم موربیوس را به مقایسه فیلم‌های ونوم و موربیوس اختصاص دهیم. موربیوس فیلمی است که در جهان فیلم ونوم در جریان است و حتی در سکانسی مشخصاً‌ به ونوم اشاره می‌کند. سکانسی که پیش‌تر در تریلرها نیز دیده شده بود.

قسمت اول ونوم فیلمی موفق بود؛ یک کمدی از شخصیتی منفی که اکنون تبدیل به یک ابرقهرمان شده است. تام هاردی نیز به عنوان بازیگر نقش اول به خوبی در نقش خود ظاهر شد. در قسمت دوم فیلم ونوم، همچنان تام هاردی به عنوان بازیگر نقش اول درخشید اما فیلمنامه و داستان بسیار ضعیف، علت شکست این فیلم بودند.

فیلم موربیوس اما در تلاش برای ایجاد روایتی جدی و تراژدیک بود. تلاشی که علی‌رغم بازیگری‌های خوب و سناریو کلی قابل قبول، همانند قسمت دوم فیلم ونوم بسیار ضعیف شده و مورد استقبال قرار نگرفت.

بیشتر بخوانید:

سونی پس از موربیوس

نقد و بررسی فیلم Morbius
نقد و بررسی فیلم موربیوس

هر دو قسمت فیلم ونوم از لحاظ تجاری موفق بودند. اما فیلم موربیوس از لحاظ تجاری دچار افت بوده و همزمان مخاطبان به نسبت فیلم‌های ساخت کمپانی سونی از شخصیت‌های مرد عنکبوتی بسیار بدبین شده‌اند. اتفاقی که می‌تواند منجر به ساخت آثار بهتری شود.

درحال حاضر، سونی به یک برگ برنده برای بازگرداندن مخاطبان به سینما نیاز دارد که این برگ برنده، می‌تواند ساخت فیلم مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز 3 با بازی اندرو گارفیلد باشد. این فیلمی است که پس از اکران فیلم راهی به خانه نیست، بارها توسط مخاطبان درخواست شده و می‌تواند راهی برای بازگشت قدرتمند سونی در فیلم‌های مربوط به مرد عنکبوتی باشد.

از سوی دیگر، فیلم ونوم 3 رسماً در دست ساخت است و در صورت نبود یک شعیف بودن این فیلم، احتمالاً سونی ناچار می‌شود تا از خیر شخصیت‌های مربوط به مرد عنکبوتی بگذرد.

بیشتر بخوانید:

بازیگران و عوامل فیلم موربیوس

نقد و بررسی فیلم Morbius
نقد و بررسی فیلم Morbius, تحلیل فیلم Morbius

جرد لتو بازیگر نقش اول فیلم موربیوس است. او در نقش دکتر مایکل موربیوس در این فیلم ظاهر می‌شود. مت اسمیت نیز در نقش مایلو، خبیث فیلم ظاهر می‌شود. همچنین بازیگرانی چون آدریا آرجونا، جرد هریس، تایریس گیبسون و ال مادریگال نیز در این فیلم حضور دارند. مایکل کیتون نیز در سکانس‌های پس از تیتراژ فیلم موربیوس یک حضور کوتاه دارد که منجر به اتصال دنیای سینمایی مارول و دنیای فیلم موربیوس می‌شود.

فیلم موربیوس توسط سونی ساخته شده و در تاریخ 1 آپریل سال 2022 منتشر شد. اکشن، ترسناک، علمی تخیلی، ماجراجویی، درام، ابرقهرمانی، مهیج و فانتزی ژانرهای مربوط به این فیلم می‌باشند. دنیل اسپینوزا وظیفه کارگردانی این فیلم را برعهده داشته و مت سازما بورک شارپلس نیز نویسندگی فیلمنامه این فیلم را برعهده داشته است.

بیشتر بخوانید:

نمرات فیلم موربیوس

نقد و بررسی فیلم Morbius
نقد و بررسی فیلم Morbius

نمرات فیلم موربیوس به شرح زیر می‌باشد:

  • راتن تومیتوز: 16٪ (250 نقد)
  • آی‌ ام دی بی: 5.1 (44 هزار نمره)
  • متاکریتیک: 35 (55 نقد)

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد و بررسی فیلم Morbius سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.

پرسش های متداول در رابطه با نقد و بررسی فیلم Morbius

نمزه فیلم موربیوس در IMDb چند می‌باشد؟

فیلم موربیوس در وبسایت IMDb موفق به کسب نمره 5.1 از 10 توسط 44 هزار رای شده است.

بازیگران فیلم موربیوس چه کسانی هستند؟

جرد لتو بازیگر نقش اول فیلم موربیوس است. مت اسمیت نیز در نقش مایلو، خبیث فیلم ظاهر می‌شود. همچنین بازیگرانی چون آدریا آرجونا، جرد هریس، تایریس گیبسون و ال مادریگال نیز در این فیلم حضور دارند.


2 thoughts on “نقد و بررسی فیلم Morbius ؛ آیا فیلم موربیوس ضعیف‌ترین اثر مارول است؟

  1. قبل دیدن فیلم نقدها رو خونده بودم
    ولی به نظر من موربیوس از چند تا فیلم آخری مارول قابل تحمل تر بود
    حتی شاید یه بار دیگه ببینمش!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *