بهترین فیلم ها درباره انقلاب ها از نگاه سایت فیگار

همیشه انقلاب‌های عظیم تاریخ، جذاب هستند و ما در این نوشتار، به معرفی بهترین فیلم ها درباره انقلاب ها از نگاه سایت فیگار خواهیم پرداخت.

واژه‌ی انقلاب در معنی، به معنای زیر و رو شدن یک چیزی می‌باشد. این واژه، در آغاز از اصطلاحات علم اخترشناسی بوده و در معنای چرخش دورانی افلاک و بازگشت ستارگان به جای اول به کار می‌رفت. امروزه این جمله زیاد تکرار می‌شود و در هر کشور و سرزمینی، ما انقلاب دیده‌ایم و نزدیک‌ترین انقلاب هم می‌توان به انقلاب تونس اشاره کرد که فضای کشور را کاملاً دگرگون کرد.

انقلاب در هر چیزی می‌تواند اتفاق بیافتد. ما در فناوری، سیاست، اقتصاد و یا حتی فرهنگ می‌توانیم انقلاب‌های عظیمی را ببینیم و در چند سال اخیر، آثار زیادی در سینما، بر اساس انقلاب ساخته شده است. این روزها، به نوعی حیات فرهنگی شکل اساسی خود را گرفته و تنها چیزی می‌تواند تغییری اساسی ایجاد کند، انقلاب است.

بهترین فیلم ها درباره انقلاب ها از نگاه سایت فیگار

  • جنبشی اساسی در تغییر فرهنگ

فهرست مطالبی که در ادامه نوشتار بهترین فیلم ها درباره انقلاب ها از نگاه سایت فیگار خواهید خواند به شرح زیر است:

بهترین فیلم ها درباره انقلاب ها از نگاه سایت فیگار
بهترین فیلم ها درباره انقلاب ها از نگاه سایت فیگار

هنگامی که زندگی شما را ناراحت می‌کند و شما هیچ‌چیزی برای از دست دادن ندارید، هیچ جیز بهتر از یک فیلم با محوریت موضوع انقلاب عالی نیست. یک انقلاب، شامل تمام درام ، اکشن و شوک‌هایی است که می‌توانید از یک فیلم سینمایی بزرگ بخواهید. با ما همراه باشید تا به معرفی بهترین فیلم ها درباره انقلاب ها از نگاه سایت فیگار بپردازیم.

Metropolis

بهترین فیلم ها درباره انقلاب ها از نگاه سایت فیگار
بهترین فیلم ها درباره انقلاب ها از نگاه سایت فیگار
  • کارگردان : فیتز لانگ
  • بازیگران : برایتی هلم، گوستاو فورلیش، فیتز راسپ
  • سال انتشار : 1927
  • امتیاز : 8.3
  • خلاصه داستان : متروپلیس، داستان شهری است آینده‌وار در سال ۲۰۲۶ میلادی که در آن، انسان‌ها به دو دسته‌ی اندیشنده و کارگر تقسیم شده‌اند و دسته‌ی نخست در آسمان‌خراش‌های مجلل بالای زمین و دسته دوم در دالان‌های کارخانه‌ای زیر زمین ساکنند.

متروپولیس، یکی از بهترین فیلم ها با موضوع انقلاب است که بر انقلاب طبقه‌ی کارگر و اختلاف طبقاتی روایت دارد. این فیلم، که نزدیک یک قرن پیش، توسط فیتز لانگ ساخته شده، داستان بشر مدرن، و تقریباً جامعه‌ی امروزی را نشان می‌دهد. کارگران در داستان این فیلم، انسان‌هایی خسته هستند که زیر حکومت سرمایه‌داری خودشان، کمر خم کردند و حالا به دنبال تحولی عظیم می‌باشند.

در انتها، همه‌چیز به عنوان بخشی از یک انقلاب نابود نمی‌شود، اما قهرمان فیلم همه چیز را میانجی‌گری می‌کند و با کاهش تنش، سعی بر جلوگیری از فروپاشی دارد. با این حال، روح انقلاب از طریق نمایش دلسوزانه‌ی کارگران در فیلم قوی است و خیزش آن‌ها به برخی از تأثیرگذارترین و تماشایی‌ترین لحظات فیلم منجر می‌شود.

بیشتر بخوانید:

Fight Club

بهترین فیلم ها درباره انقلاب ها از نگاه سایت فیگار
بهترین فیلم ها با موضوع انقلاب
  • کارگردان : دیوید فیلنچر
  • بازیگران : ادوارد نورتون، برد پیت، هلنام بونهام کارتر
  • سال انتشار : 1999
  • امتیاز : 8.8
  • خلاصه داستان : فیلم باشگاه مشت زنی، درباره‌ی یک فرد عصبیِ مبتلا به بیماری بیخوابی و یک فروشنده‌ی صابون است که با همکاری یکدیگر، درمانی برای عصبانیت پیدا می‌کنند و پس از مدتی، روش و ایده‌ی آن‌ها، به سرعت مورد توجه قرار می‌گیرد و در بیشتر شهرهای دنیا پخش می‌شود.

فیلم باشگاه مشت‌زنی، یک اثر هنری فراتر از یک فیلم آناریشستی است. این فیلم آقای فینچر، به طور کلی بر هرج و مرج و پوچ گرایی بیش از تلاش برای تغییر یک جامعه‌ی ویرانه می‌پردازد و یک جنبشی عظیم به‌شمار می‌آید. انقلابی بودن این فیلم، بر این اساس است که شخصیت‌ها (بهترین شخصیت های فیلم های دیوید فینچر) کم و بیش در برابر تنبلی زندگی‌شان عصیان می‌کنند و مانند برخی دیگر از مبارزان انقلابی، آرمان گرایی ندارند.

این فیلم، با تمام پستی و بلندی‌های داستانی که دارد، هرچند که بسیار آشفته و تاریک، اما احساس انقلاب را به تصویر می‌کشد. برخی از بینندگان ممکن است آن را رهایی‌بخش بیابند و برخی دیگر نتوانند آن را درک کنند. مردم زیادی هستند که ممکن است اعتقادات هر دو را داشته باشند و بگویند که این نوع فیلمی می‌باشد که ممکن است در نهایت در مورد موضوعات هرج و مرج و شورش، بیشتر از پاسخ دادن به سؤالات، بپردازد.

Spartacus

بهترین فیلم ها درباره انقلاب ها از نگاه سایت فیگار
بهترین فیلم ها درباره انقلاب ها از نگاه سایت فیگار
  • کارگردان : استنلی کوبریک
  • بازیگران : کرک داگلاس، لاورنس اولیویر، جین سیمونز
  • سال انتشار : 1960
  • امتیاز : 7.9
  • خلاصه داستان : داستان این فیلم درباره‌ی برده‌ای به نام اسپارتاکوس است که از ظلم و ستم اربابان و امپراطوری روم به ستوه آمده است. او به زودی با گروهی از گلادیاتورها فرار می‌کند و خیلی زود هدایت ارتشی از برده‌ها را بر علیه امپراطوری روم فرماندهی می‌کند تا ظلم و ستم را از بین ببرد.

فیلم اسپاراتاکوس، یکی از بهترین فیلم های استنلی کوبریک است که به گذشته و انقلابی از فضای روم باستان و گلادیاتورها می‌پردازد. این فیلم، کاملاً بر اساس یک چهره واقعی از تاریخ ساخته شده است، اما با توجه به وقایع نشان داده شده در فیلم بیش از 2000 سال پیش، بعید است که همه‌ی اتفاقات فیلم از نظر تاریخی دقیق باشد.

با این حال، این یک حماسه تاریخیِ گیرا، با هنرنمایی کرک داگلاس کبیر است که توسط کوبریک، کارگردانی شده. اگر این تمامی اتفاقات فیلم بر اساس واقعیت هم نباشد، نمی‌توان از تاثیر آن به عنوان یک داستان قانع‌کننده انقلابی در مورد تلاش برای از بین بردن یکی از بزرگترین امپراتوری‌های تاریخ زمین سخن نگفت و آن را بهترین فیلم درباره انقلاب یاد نکرد.

V for Vendetta

بهترین فیلم ها درباره انقلاب ها از نگاه سایت فیگار
بهترین فیلم درباره انقلاب
  • کارگردان : جیمز مک تیگو
  • بازیگران : هوگو ویوینگ، ناتالی پورتمن، استفن فری
  • سال انتشار : 2005
  • امتیاز : 8.2
  • خلاصه داستان : در سال 2020 در انگلستان یک رهبر فاشیست به اسم آدام ساتلر بر مردم حکومت می‌کند که معتقد است مردم به آزادی احتیاج ندارند و تنها کافیست در آرامش باشند. در همین زمان، فرد مرموزی با اسم مستعار وی تصمیم می‌گیرد با این نظام استبدادی مقابله کند.

فیلم V For Vendetta، از تأثیرگذارترین فیلم‌های درام قرن 21 است که بر موضوع انقلاب می‌پردازد. این فیلم، بر روی بریتانیای خیالی و آینده متمرکز است و داستان جایی که یک مبارز آزادی‌خواه مرموز به همراه یک زن جوان متحد می‌شود تا یک دولت فاسد و مستبد را سرنگون کند. این فیلم زمانی که برای اولین‌بار اکران شد، جرقه‌ای در فرهنگ پاپ روشن کرد.

نکته‌ای که در مورد فیلم V for Vendetta وجود دارد این است که شاید در نمایش، شورش کمی بیش از حد مؤثر باشد اما شخصیت V، نمایشی بزرگتر از روح انسانی می‌باشد که نه تنها مردی است که در دنیای ستم‌دیده حاضر است علیه حکومت تمامیت‌خواه حاکم بر آن قیام کند و اقدامات مستقیمی انجام دهد، بلکه او سیاست‌های تمام عیار تزلزل‌ناپذیری را به نمایش می‌گذارد که بسیار برای مخاطب تأثیرگذار است.

V شخصیتی است که برای نسل آنارشیست‌های جهان اول، به چیزی شبیه به بُت تبدیل شده. شخصیت V برخی از مردم را به طور احساسی شیفته‌ی خود کرده. این فیلم نشان می‌دهد که دنیای رسانه‌ها، حکومت و مذاهب، محافظه‌کاری و انزواگرایی را کنترل می‌کند و هر روز به طرز وحشتناکی به واقعیت نزدیک‌تر می‌شود.

با این حال، اگر بتوانید به این فیلم به عنوان یک سرگرمی نگاه کنید، متوجه خواهید شد که فیلم بسیار خوبی است. V for Vendetta آن نوع نادری از فیلم است که می‌تواند انقلابی وحشتناک را به نمایش بگذارد، به گونه‌ای که شما را وادار به تفکر بکند و تشویق کند وقتی قهرمانان ما در نهایت موفق می‌شوند، حالا دنیا به سمت آینده‌ای مبهم قدم برمی‌دارند.

بیشتر بخوانید:

Bananas

بهترین فیلم ها درباره انقلاب ها از نگاه سایت فیگار
بهترین فیلم ها درباره انقلاب ها از نگاه سایت فیگار
  • کارگردان : وودی آلن
  • بازیگران : وودی آلن، لوسی لسر، کارلوس مونتالابان
  • سال انتشار : 1971
  • امتیاز : 6.9
  • خلاصه داستان : داستان فیلم، یکی از شهروندان بی‌دست‌وپای نیویورکی را روایت می‌کند. مردی که توسط نامزدش، که یک فعال سیاسی است طرد شده و به یک کشور کوچک در آمریکای جنوبی سفر می‌کند تا در شورش‌های مردمی شرکت کند.

در اکثر آثار سیاسی و یا انقلابی، روایت فیلم به صورت جدی دنبال می‌شود، اما در سال 1971، آقای وودی آلن، با همان تکنیک همیشگی خودش و با طنز تلخی که در آن تبحر خاصی دارد، فیلم موزها را ساخت و یک اثر انقلابی با جنبه‌های کمدی به آثار خودش اضافه کرد. اینکه ماهیت اصلی انقلاب کردن یک امر جدی است و آقای وودی آلن توانسته آن را با اتفاقات کمدی جذاب‌تر کند، بسیار قابل تحسین می‌باشد. از دید آقای آلن، زندگی ذاتاً پوچ است و انقلاب‌ها نیز اگر راه درستی برای نگاه کردن به آن بیابند، پوچ می‌باشند.

موزها، فیلمی درباره چندین شورش است و به خوبی همه را روایت می‌کند. شورش اصلی وودی آلن در این فیلم، علیه فرهنگ نیویورک است و شورشی رسمی وجود دارد که آلن هنگام سفر به کشوری که کاملاً شبیه کوبا است، رهبری می‌کند. نکته درباره‌ی همه این شورش‌ها این است که همه‌ی آن‌ها پوچ هستند.

فیلم موزها چه با تفسیری به سبک مبارزه ارائه شوند و چه صرفاً بر اساس دیدگاه‌های روان‌‌پریشانه‌ی آلن، فیلمی نادری می‌باشد که صرفاً شورش را چیزی تلقی می‌کند که می‌توانید به آن بخندید تا زمانی که بخواهید حس خود را نسبت به آن تیره و تاریک کنید.

The Patriot

بهترین فیلم ها درباره انقلاب ها از نگاه سایت فیگار
بهترین فیلم ها درباره انقلاب ها از نگاه سایت فیگار
  • کارگردان : رولند امریش
  • بازیگران : هیث لجر، جیسون ایزاک، مل گیبسون
  • سال انتشار : 2000
  • امتیاز : 7.2
  • خلاصه داستان : در سال 1776 میلادی، در ایالت کارولینای جنوبی، یک کهنه سرباز به نام بنجامین مارتین است که پس از ازدواج، گذشته‌ی خشونت‌آمیز خود را رها کرده است. حال پس از مرگ همسرش، او به تنهایی هفت فرزندش را بزرگ می‌کند.

این فیلم، یکی از فیلم های برتر درباره انقلاب ها است که از لحاظ شخصیت‌پردازی و روایت داستان، بسیار به شباهت به انیمیشن‌های بزرگسالان دارد. کارهایی که شروران فیلم انجام می‌دهند، در مقایسه به دیگر فیلم‌های تاریخی، خنده‌دار است و همین عنصر می‌باشد که این فیلم را به خوبی توانسته مجزا بکند.

داستان‌سرایی فیلم، کاملاً بر میهن‌پرستی تکیه می‌کند و شورشی عظیم را بر عنصر یک داستانی حماسی نشان می‌دهد. اکشن فیلم کاملاً متمایز از دیگر آثار تاریخی تخیلی است و این فیلم آقای رولند امریش، توانسته به خوبی و با تکیه بر تأثیر بر روحیه و انگیزه، داستان را برای بیننده جذاب کند.

Che

بهترین فیلم ها درباره انقلاب ها از نگاه سایت فیگار
بهترین فیلم ها درباره انقلاب ها از نگاه سایت فیگار
  • کارگردان : استیون سودربرگ
  • بازیگران : بنچینیو دل تورو، اسکار ایزاک، دملان بیچر
  • سال انتشار : 2008
  • امتیاز : 7.2
  • خلاصه داستان : داستان این فیلم، به مبارزات جنبش ۲۶ ژوئیه به رهبری فیدل کاسترو و با همراهی ارنستو چگوارا که یکی از شمایل‌های قرن بیستم است پرداخته که به سرنگونی رژیم ژنرال باتیستا در کوبا انجامید.

حماسه‌ی دو قسمتی استیون سودربرگ، درباره‌ی زندگی چگوارا و انقلاب کوبا که همیشه قرار بود فیلمی جنجالی باشد، می‌پردازد. این فیلم، یکی از بهترین فیلم‌های بیوگرافی است که درباره‌ی یکی از بزرگ‌ترین افراد انقلابی در کوبا، یعنی چگوارا را روایت می‌کند. کارگردان، به خوبی زندگی و زمان پیچیده‌ی مردی که چهره‌اش نمادی از خود انقلاب شده است را می‌سازد.

برخی از طرفداران آقای چگوارا می‌گویند که کارگردان در رمانتیک کردن شخصیت چگوارا، بیش از حد غوطه‌ور می‌شود، تا اینکه واقعاً به کثیف‌ترین عناصر زندگی او فرو برود. این فیلم در دو قسمت 120 دقیقه‌ای، نمی‌تواند به تمامی چهره‌های زندگی این شخصیت جذاب بپردازد، اما عنصر اصلی فیلم که تغییری نمی‌کند، انقلاب است که به بهترین شکل ممکن در روایت داستان از آن گفته می‌شود. او یکی از بزرگترین چهره‌های انقلابی است که می‌توان فیلم او را تماشا کرد.

Battleship Potemkin

بهترین فیلم ها درباره انقلاب ها از نگاه سایت فیگار
بهترین فیلم ها درباره انقلاب ها از نگاه سایت فیگار
  • کارگردان : سرجی ایستنستن
  • بازیگران : سرجی ایستنستن، گریگوری الکساندروف، ولادیمیر براسکی
  • سال انتشار : 1925
  • امتیاز : 8.0
  • خلاصه داستان : فیلم، داستان آشوب در جنگ جهانی پوتمکین را روایت می‌کند. آنچه که به عنوان اعتصاب اعتراض‌آمیز شروع شد. وقتی که خدمه برای شام گوشت پوسیده داده شد و با شورش پایان یافت. ملوانان پرچم قرمز را بالا بردند و سعی کردند انقلاب را در بندر خانگی خود اودسا روشن کنند.

اگر با فیلم‌های ساخته شده در زمان سینمای صامت ارتباط برقرار نمی‌کنید، این فیلم انقلابی می‌تواند به شما بیشترین کمک را در علاقه به این سبک کلاسیک بکند. این فیلم، از ابتدایی‌ترین آثار سینمای کلاسیک است که به اعتراض پرداخت و چیزی فراتر از آثار رومانتیک قرن نوزدهم ارائه داد. فیلم رزم‌ناو پوتمکین، که در دهه‌ی 20 ساخته شده، می‌تواند بخش‌های سرگرمی فوق‌العاده‌ی خشنی را با محاسنی که در زیر لایه‌ای از کاستی‌های فنی پنهان شده‌اند و علاقه‌ی آن دوران به بازیگری استادانه تئاتر نشان دهد.

این فیلم نه تنها از منظر فیلمسازی و مونتاژ یک فیلم انقلابی است، بلکه نمایش آن از ملوانان کشتی جنگی روسی پوتمکین یکی از جذاب‌ترین داستان‌های شورش و انقلاب می‌باشد که تاکنون ساخته شده. آنچه به عنوان قیام علیه ارتش بر سر موضوع جیره‌های گوشت پر از حشره شروع می‌شود، به سرعت به یک شورش علیه فرمانده‌‌هان پوتمکین تبدیل شده که با وضعیت اسفبار طبقه‌ی کارگر هم‌تراز است.

 The Battle of Algiers

بهترین فیلم ها درباره انقلاب ها از نگاه سایت فیگار
بهترین فیلم ها درباره انقلاب ها از نگاه سایت فیگار
  • کارگردان : گیلو پونتکوروو
  • بازیگران : براهام هاگیاگ، سامیا کرباش، سادی یاسف
  • سال انتشار : 1966
  • امتیاز : 8.1
  • خلاصه داستان : سرهنگ ماتیو و سربازان چترباز تحت فرماندهی او، ساختمانی را که آخرین رهبر سازمان آزادی بخش الجزایر، در آن مخفی شده، محاصره می کنند.

به ندرت پیش می‌آید که فیلمی بتواند به این دقت یک نبرد به را به صورت واقع‌گرایانه در بیاورد و نشان دهد که چه اتفاقاتی برای یک انقلاب و یک جنگ سیاسی رخ می‌دهد و تبعات آن برای مردم چه چیزی است. دیدن این فیلم، برای چند دسته از فیلم‌بازان ضروری است. آن‌هایی که از سبک فیلمسازی جاهطلبانه طرفداری می‌کنند و علاقه‌ی خاصی به این سبک دارند و کسانی که به داستان‌های چریکی علاقه دارند، این فیلم یک الگوی خاص برای آن‌ها می‌باشد.

اما این فیلم، بیشتر کسانی را تحت تأثیر قرار می‌دهد که جنگ و تبعات آن را دوست دارند. این فیلم، یک متن آموزشی برای رهبرانی است که ذهنیتی جنگی دارند و سعی می‌کنند که حمله کنند و به فکر کسب قدرت بیشتر باشند. نبرد الجزایر ممکن است شورش مردم الجزایر علیه فرانسوی‌ها را با هدفی عمدتاً منفصل نشان دهد که از نظر احساسی درگیر ماجراهای خاصی نیست.

وحشت زیر پوستی از جنگ، به مخاطب نشان می‌دهد که چگونه از این فیلم نهایت لذت را ببرد و همزمان درباره‌ی فکر هم بکند. تکنیک استراتژی جنگ این فیلم، می‌تواند قوی‌ترین عنصر آن باشد که قابل تأمل است.

Les Miserables

بهترین فیلم ها درباره انقلاب ها از نگاه سایت فیگار
انقلابی ترین فیلم های تاریخ
  • کارگردان : بیل آگوست
  • بازیگران : لیام نیسون، جافری راش، اوما ثورمن
  • سال انتشار : 1988
  • امتیاز : 7.4
  • خلاصه داستان : ژان والژان مردی فرانسوی است که به خاطر سرقت نان دستگیر می‌شود و از دست افسر پلیسی به نام ژاور فرار می‌کند. این تعقیب و گریز زندگی هر دوی آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

فیلم بینوایان، با اقتباس از رمانی مشهور به همین نام از ادبیات کلاسیک است که آقای ویکتور هوگو آن را در قرن هجدهم نوشته. ژانر این فیلم، موزیکال است و شاید نسبت به دیگر آثار متفاوت باشد، اما چیزی که در فیلم نشان داده می‌شود و زمانی که در آن فیلم رخ می‌دهد، این فیلم را به انقلابی ترین فیلم های تاریخ تبدیل می‌کند.

دوران رنسانس در اروپا، یکی از مهمترین دوره‌ی تاریخ می‌باشد که انقلابات گسترده‌ی زیادی، مخصوصاً در کشور فرانسه، رخ داد. آقای ویکتور هوگو، در آثازش به این انقلاب‌های متفاوت، اشاره‌ی ریز و درشتی دارد و او گل سر سبد داستان‌هایش را، در بینوایان کنار گذاشته که در سال 1988، فیلمی جذاب از آن، بر روی پرده‌ی سینما آمد. شورش ژان والژان در برابر بی‌عدالتی و بی‌رحمی‌های آن زمان، یکی از نمادین‌ترین انقلاب‌هایی بود که در داستان آمده است.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار بهترین فیلم ها درباره انقلاب ها از نگاه سایت فیگار سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *