نقد قسمت سوم فصل پنجم سریال ریک و مورتی ؛ مورتی و تضادهای درونی اش

[yasr_overall_rating]در نوشتار نقد قسمت سوم فصل پنجم سریال ریک و مورتی به قسمتی از این سریال میپردازیم که سرشار شخصیت پردازی های دقیق است. در ادامه با فیگار باشید.

این قسمت از سریال ریک و مورتی پایین ترین امتیاز از بین اپیزودهای این فصل را گرفته است. هیچ کس انتظار همچین قسمتی را با این فرمت از ریتم، تمپو و محتوا در این هفته نداشت.

اما به نظر ما، بعد از یک فصل تقریباً پر از اپیزودهای یکبار مصرف، واقعاً هوشمندانه و کمی دقیق تر، ما با یک اپیزود پر از کنش‌های هیجان انگیز در حوزه شخصیت پردازی روبرو می‌شویم. رابطه مورتی با خودش سیبل اساسی قسمت پنجم سریال ریک و مورتی میباشد.

نقد قسمت سوم فصل پنجم سریال ریک و مورتی

مورتی و تضادهای درونی اش

در ادامه می‌توانید در لیست زیر در یک نگاه با مسائلی که قار است به آن‌ها بپردازیم آشنا شوید:

  • مورتی و تضادهای درونی اش
  • تغییر روایت
  • یادمان باشد مورتی هنوز نوجوان است
  • طرح ریک و تابستان
  • پلنتینا یا یک آشوبگر ضد انسان؟
  • دنیوی بودن مهم تر است
  • ریک و ماجراجویی‌هایش
  • جدی تر از قسمت های قبل
  • عوامل

بسیاری از افراد در فصل گذشته از میزان قسمت‌های غیر مهم شکایت داشتند، بنابراین حالا باید خوشحال باشند. این هفته با یک سرعت نسبتا خوبی به مراد دلشان می‌رسند.

با این حال، با توجه به امتیازی که این قسمت گرفته است حس می‌شود که برخی از مردم هنوز از تمپوی هوشمندانه ای که سریال پیش گرفته عافل هستند. در ادامه با فیگار همراه باشید تا شما را از این غفلت در بیاوریم.

تغییر روایت ؛ نقد قسمت سوم فصل پنجم سریال ریک و مورتی

نقد سریال ریک و مورتی , نقد فصل پنجم سریال ریک و مورتی , نقد قسمت سوم فصل پنجم سریال ریک و مورتی , نقد قسمت سوم سریال ریک و مورتی , نقد ریک و مورتی , نقد فصل پنجم rick and morty , ریک اند مورتی , نقد سریال rick and morty فصل پنجم , ریک و مورتی فصل ۵ قسمت ۳ , ریک و مورتی فصل ۵ قسمت 2 , ریک و مورتی فصل ۵ قسمت 1 , ریک و مورتی فصل 5 , پلنتینا
نقد سریال ریک و مورتی , نقد فصل پنجم سریال ریک و مورتی , نقد قسمت سوم فصل پنجم سریال ریک و مورتی

به نظر می‌رسد برای افراد آسان است که فراموش کنند 70 قسمت از سریال ریک و مورتی وجود داشته، که به مسائلی علمی و فلسفی پیرامون هرچیز انتزاعی پرداخته شده است.

در واقع هر کدام از آن قسمت ها درگیر کشف ایده های جدید و غافلگیری های زودگذر بوده اند. با این حال، ما واقعاً از این قسمت لذت بردیم. همیشه متفاوت بد نیست، و مسلماً اینجا چنین بود. (به علاوه، این قسمت حتی لزوماً “متفاوت” نبود، زیرا اینطور نیست که هرگز اپیزودهایی از این دست در ریک و مورتی وجود نداشته باشد.)

در این قسمت، مورتی دوست دختری پیدا می‌کند، همانند “Vat of Acid Episode”. به جز محتوایی که در این قسمت بسیار زیاد مطابق با اوضاعیست که عصر تکنولوژی برای انسان امروزی بوجود آورده، ما شاهد بازی بسیار جذاب همه شخصیت ها به خصوص مورتی هستیم.

بازی بی نظیر او آنچنان ما را درگیر حرکات ریز و درشت فیزیک و بیان او می‌کند که همه چیز را رها می‌کنیم و تمایل ما فقط به نزدیک شدن به شخصیت اوست. درواقع منتظریم تا دیالوگ را با ما برقرار کند و چاره جوریی از سمت ما برای او باشد تا کاراکترهای داخل سریال.

یادمان باشد مورتی هنوز نوجوان است

, نقد قسمت سوم سریال ریک و مورتی , نقد ریک و مورتی , نقد فصل پنجم rick and morty , ریک اند مورتی , نقد سریال rick and morty فصل پنجم , ریک و مورتی فصل ۵ قسمت ۳ , ریک و مورتی فصل ۵ قسمت 2 , ریک و مورتی فصل ۵ قسمت 1 , ریک و مورتی فصل 5 , پلنتینا
نقد قسمت سوم فصل پنجم سریال ریک و مورتی , نقد ریک و مورتی , نقد فصل پنجم rick and morty

در این قسمت احساسات، بیشتر درگیر صدا بود. از طریق این ایده به ما یادآوری می‌شد که مورتی هنوز یک نوجوان است و هنوز هم دیدهای بسیار کم عمقی از چیزهای اطراف خود دارد.

او در ابتدا با حسی مستدام شروع به قتل و خون‌ریزی‌های وحشتناک می‌کند. و 4 بچه Planetina پلنتینا یا دوست دختر خود را در این قسمت می‌کشد (اتفاقاً صحنه خارق العاده ای را هم رقم می‌زند.)، اما هنوز نمی‌تواند با Planetina بماند.

زیرا او کارگران را می‌کشد. به نوعی منطقی است که او به عنوان یک جوان 14 ساله اینگونه واکنش نشان دهد. زیرا این افراد از سیاره و بُعد او بودند. و او آنها را بی گناه می‌دانست. اما این مسئله هنوز از نظر او بسیار گنگ بود.

هر چند ما با تضادهای درونی وی درحال مواجه شدن هستیم. تضادهایی که از تعادل خوبی برخوردار نیستند. مورتی یکی از بی تعادل ترین شخصیت های سریال ریک و مورتی می‌باشد. این قسمت از سریال ریک و مورتی مهر تایید را هرچقدر محکم تر بر چهره طرفداران خود می‌کوبد که چیز جدیدی وجود ندارد، فقط مورتی است.

از همه مهمتر (به نظر)، در این قسمت، می بینیم که مورتی ناراحتی خود را از نوع نگاه مردم به او و برخی پیشرفت ها در روابط او و مادرش ابراز می‌کند. همانطور که گفته شد، قسمت سوم فصل پنجم سریال ریک و مورتی طرح بسیار لذت بخش و جدیی را دارا است. اپیزودی بسیار متفاوت و منطقی با آنچه اخیراً دیده ایم متفاوت، اما بی نظیر.

طرح ریک و تابستان

طرح ریک و تابستان بسیار عجیب و غریب بود. اما در نهایت هدف این بود که نشان داده شود ریک به شدت می‌خواهد یک فرد غیر دلسوز باشد. ریک با وجود اینکه میخواهد فقط یک ریک دیگر باشد، نمیتواند به چیزها یا افراد اهمیت ندهد.

در کل، میتوانیم به بعضی ها که این اپیزود را دوست ندارند، بگوییم، سخت در اشتباهید. و اما برای افرادی که از قسمت هایی که دارای شخصیت پردازی های عمیق لذت می‌برند، این قسمت سورپرایز بسیار خوبی برایشان خواهد بود.

پلنتینا یا یک آشوبگر ضد انسان؟

پلنتینا:

خطر بزرگی زمین را تهدید میکند! آلودگی در حال از بین بردن زمین است. مادر طبیعت چهار جوان از نژادهای اصیل انتخاب کرده، تا وقتی اوضاع وخیم شود، آنها قدرت حلقه های عنصری خود را ادغام میکنند تا من بوجود بیایم. پلنتینا، یک ابرانسان طرفدار محیط زیست. مشکل آلودگی محیط زیست، فقط یک راه حل دارد. آنهم خود شما هستید!

شما میتوانید پلنتینا ( Planetina ) را همان ابتدای قسمت سوم فصل پنجم سریال ریک و مورتی ببینید. یک فعال رادیکال که هم هجو تلویزیون 90 است و هم درخواست تجدید نظر در رابطه با سیاست حفاظت از آب و هوا در زمان اوج آلودگی آب و هوا را دارد.

اما علاوه بر پتانسیل واهی اجتماعی روی کره زمین، گویا این امر توسط پلنتینا در حال به وقوع پیوستن است. مورتی به شکل طبیعی با دیدن این زن، مات و مبهوت او در زمین فرو می‌رود و عاشق ابرقهرمانی که باعث کور شدن وی نسبت به همه چیز میشود و همه را به کنار می اندازد، به روایت دامن می‌زند.

این مسئله به اوج خود میرسد. در ادامه میبینیم که مورتی، برای بدست آوردن تمام انگشترهای عناصر چهارگانه چندین نفر را با خونسردی برای نجات جان خود میکشد.


بیشتر بخوانید: نقد سریال S.e.x/Life (س.ک.س/زندگی) ؛ شرم گفتن یا سرکوب کردن


دنیوی بودن مهم تر است

داستان عاشقانه ای که میخواهد دنیا را نجات دهد. البته، همانطور که مورتی به شکل خاص طراحی کرده بود، همه چیز تمام نمی‌شود. تغییر شدید در پلنتینا Planetina کمی سریع اتفاق می افتد. مطمئناً، وقتی او از فرزندان خود رها شد، توانست به طور مستقل عمل کند.

پایان این داستان عشق کوچک، راه را برای مورتی نشان میدهد. اگر او در غیر این صورت همیشه امور عاشقانه را بالاتر از همه چیز قرار داده باشد، نشان داده است که مسائل غیر اخلاقی و دنیوی بودن از اهمیت بیشتری برخوردار است. آیا اینطور است؟

ریک اند مورتی , نقد سریال rick and morty فصل پنجم , ریک و مورتی فصل ۵ قسمت ۳ , ریک و مورتی فصل ۵ قسمت 2 , ریک و مورتی فصل ۵ قسمت 1 , ریک و مورتی فصل 5 , پلنتینا
ریک اند مورتی , نقد سریال rick and morty فصل پنجم , نقد قسمت سوم فصل پنجم سریال ریک و مورتی

ریک و ماجراجویی هایش

بنظر خوب بود که در این قسمت هم ما شاهد یک ماجراجویی دیگر با ریک بودیم. ایده بازدید از سه سیاره مختلف که با مفاهیم آخرالزمانی تقدیس شده اند و مهمانی های غریب بسیار هیجان انگیز بود.

اغلب اوقات، ما شاهد بسیاری از طراحی های جدید و غیرمعمول شخصیت بودیم، و از قضا نیز، که ریک – برخلاف مورتی – ظاهرا همه چیز را به سخره میگیرد و با چند پستان سر و ته قضیه را هم می آورد.

به طور کلی، این مسئله کمی ساختار این قسمت را بهم میزد و به خصوص در مورد بوسه های کلیشه ای این نکته را تشدید میکرد. اما به عنوان یک زیرمجموعه نسبتاً زشت و پلشت در کلیت ساختار سریال ریک و مورتی قابل قبول و حتی شاید تامل برانگیز هم باشد.

جدی تر از قسمت های قبل

در مجموع، قسمت سوم یکی از مهمترین اپیزودهای فصل 5 تاکنون بوده است. شاید وقتی صحبت از جنبه اجتماعی تغییر اقلیم میشود، همه چیز را کمی جدی بگیرید. در ابتدای فصل قبلاً متوجه شده بودیم که چگونه بسیاری از جنبه های سیاسی – اجتماعی غیرمعمول اتفاق می افتد که به طور تصادفی و انتزاعی نیست، بلکه مستقیم و با پیام‌های متعدد اعمال می‌شوند.

در این قسمت نیز جای تفسیر بسیار وجود دارد. اما اساساً وضعیت ناامیدکننده ای را نشان میداد که زمین، محکوم به نابودی است. از آنجا که وقتی سامر و ریک در یک تور آخرالزمانی چندرسانه ای بودند، تصادفی نبود که آنها به تخریب مداوم سیاره ما اشاره می‌کردند. به طور کلی، می توان به این مسائل حتی کمی بیشتر تامل داشت و از زوایای مختلف به نکات این اپیزود نگاه کرد.

فصل 5 ریک و مورتی قسمت 3 طبیعتاً شاخ و شانه‌ی پایان ناپذیر برای مورتی می‌کشد. بالاخره کسی که با نام Planetina به عنوان یک زن نزدیک وی می‌شود؛ به ما یک بار دیگر یادآوری می‌کند که همه افراد در زندگی او بیش از حد غیراخلاقی هستند و احتمالاً آدم کشی هستند تا حتی چیزی شبیه به رابطه عادی با آنها در انتهای دیگر طیف خشونت غیر قابل پذیرش است.

بگذارید به شما این‌طور بگوییم که در قسمت ۳ فصل ۵ سریال ریک و مورتی پیشرفت خوبی اتفاق می‌افتد. از برخی جهات، بیانگر پیشرفت شخصیت ها در نتیجه بسیاری از ماجراهای عجیب و غریب آنها است. مورتی بسیار مستعد خشونت است. اما شاید این عمدی باشد که فصل 5  قسمت 3 ریک و مورتی که صریحاً دلتنگی را در ذهن شما می‌گنجاند؛ عمدتا به تکیه بر جنس پریشان احساسات اکتفا می‌کند. که در وهله اول به محبوبیت سریال کمک کرده است.

نقد سریال ریک و مورتی , نقد فصل پنجم سریال ریک و مورتی , نقد قسمت سوم فصل پنجم سریال ریک و مورتی
نقد سریال ریک و مورتی , نقد فصل پنجم سریال ریک و مورتی , نقد قسمت سوم فصل پنجم سریال ریک و مورتی

عوامل ؛ نقد قسمت سوم فصل پنجم سریال ریک و مورتی

  • ژانر: پویانمایی بزرگسالان، علمی–تخیلی و کمدی موقعیت انیمیشنی
  • سازنده: جاستین رویلند، دان هارمون
  • صداپیشگان: جاستین رویلند، کریس پارنل، اسپنسر گرمر و سارا چالک
  • آهنگساز: رایان الدر
  • کشور سازنده: ایالات متحده آمریکا
  • زبان اصلی: انگلیسی
  • تهیه‌کننده‌های اجرایی: دن هارمون، جاستین رویلند، جیمز اِی. فینو و جو روسو
  • تهیه‌کننده‌ها: جِی. مایکل مندل و کنی میکا
  • مدت: ۲۲ دقیقه
  • توزیع‌کننده: وارنر برادرز تله‌ویژن

بیشتر بخوانید:

در انتها خواهش‌مندیم اگر نظری در رابطه با نقد قسمت سوم فصل پنجم سریال ریک و مورتی داشتید یا به نکته جالبی برخورد کردید که از دید ما خارج بوده حتما در بخش کامنتها در سایت فیگار با ما در میان بگذارید.


One thought on “نقد قسمت سوم فصل پنجم سریال ریک و مورتی ؛ مورتی و تضادهای درونی اش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *