نقد قسمت پنجم سریال لوکی ؛ نکات، تئوری ها و ایستراگ های قسمت پنجم

در نوشتار نقد قسمت پنجم سریال لوکی به تمامی نکات، تئوری ها و ایستراگ های این قسمت از سریال لوکی خواهیم پرداخت. با فیگار همراه باشید.

در مقاله نقد قسمت پنجم سریال لوکی قرار است به این سریال هیجان انگیز بپردازیم و ببینیم چه حرف هایی برای گفتن دارد. قبل از هرچیز لازم است که به نام اپیزود پنجم توجه ویژه ای داشته باشیم. Journey Into Mystery نام این قسمت از سریال لوکی بود. حالا چرا باید توجه کرد! چون به نوعی یک اشاره است. به خاطر اینکه در دنیای کمیک های مارول ، ثور و این شخصیت ها با برند Journey into Mystery در آمریکا پخش می شدند.

نقد قسمت پنجم سریال لوکی

نکات، تئوری ها و ایستراگ ها

در لیست زیر در یک نگاه می‌توانید به هر چیزی که در نوشتار نقد قسمت پنجم سریال لوکی به آن می‌پردازیم را ببینید:

  • همه چیز زیر سر کمپانی Qeng میباشد؟
  • الایوت
  • لوکی نمی میرد
  • شخصیت خبیث میس مینتز
  • ارتباط سنگ های بینهایت و اپیزودهای سریال
  • کلاه‌خود انت من
  • دنیای کوانتوم
  • حقیقت چیست؟
  • قاتل ثور، کید لوکی
  • هلیکوپتر تانوس
  • قورباغه ثور
  • کشتی USS
  • برخورد کمیک لوکی با لوکی ها
  • رابطه بین لوکی و سیلوی
  • سفینه رونن
Journey Into Mystery , نقد قسمت پنجم سریال لوکی , نقد قسمت پنجم سریال لوکی , قسمت پنجم سریال لوکی , سریال لوکی , لوکی , سیلوی , راونا , سازمان tva , tva , سینمای مارول , مارول , دنیای سینمای مارول , marvel , اونجرز , avengers , پیر لوکی , ریچار ای گرانت , کید لوکی , kid loki , ثور , ازگارد , موبیوس , نیکلسون , شیلد , شکارچی C-15 , تایتان ها , مرد عنکبوتی , پورتال , گلادوس , میس مینتز , Miss minutes , دنیای کوانتوم , THANOS , MCU , ازگارد , آزگارد , اسگارد
Journey Into Mystery , نقد قسمت پنجم سریال لوکی

در این اپیزود از لوکی شروع خواهیم کرد و بعد سراغ سیلوی خواهیم رفت. همانطور که دیدید، لوکی در انتهای قسمت چهارم سریال لوکی ، در سطل آشغال سازمان TVA افتاد. درواقع نسخه هایی که محو می‌شوند، نمی‌میرند. بلکه منتقل می‌شوند به مکانی که به خوبی در اپیزود پنجم با آن و شرایطش آشنا میشویم.

در این اپیزود همانطور که از قسمت قبل میشد حدس زد، لوکی باید با سایر لوکی ها که حذف شده بودند همکاری کند تا بتواند از این مکان رهایی پیدا کند. این همکاری لوکی با سایر نسخه های خودش اشاره ای است به جلد سوم یکی از کمیک ها که در آنجا هم لوکی با ورژن های دیگر خودش مثل کت لوکی، کید لوکی و لوکی که پیر است همکاری میکند و اتفاقاتی برای آنها رقم می‌خورد که وارد روایت این کمیک نخواهیم شد.

همه چیز زیر سر کمپانی QENG میباشد؟

قسمت پنجم سریال لوکی , سریال لوکی , لوکی
قسمت پنجم سریال لوکی , سریال لوکی , لوکی

در این دنیای آخرالزمانی و تخریب شده ایستراگی را شاهد هستیم. ما برج اونجرز را خواهیم دید. برجی که رویش QENG نوشته شده است. درواقع این کلمه نام کمپانیی میباشد که تونی استارک این برج را به آن میفروشد. که اشاره ای است به این کمپانی. شاید ویلن روایت ما همین کمپانی باشد. شاید همه چیز زیر سر این شرکت باشد.

الایوت

الایوت
الایوت ؛ نقد قسمت پنجم سریال لوکی

بعد از آن ما در این دنیای خلاء، با ابری مواجه می‌شویم بنام الایوت ، که همه چیز را در خودش فرو می‌کشد و می‌بلعد. و نکته بسیار مهمی که در رابطه با این ابر وجود دارد این است که دیگر تحت سلطه زمان نیست. که در کمیک ها هم می‌توان همچین موجودی را دید و می‌تواند بین ابعاد سفر کند و همه چیز را نابود.

نظر ما این است که دلیل حضور این ابر در این جغرافیا زیر سر همان ویلن احتمالی هست که توانسته این ابر را از ابعاد مختلف گیر بیاورد و در این موقعیت درگیرش کند. و همچون قفسی آن را محبوس کرده است تا هر آنچه که در این خلاء موجود میشود را نابود کند. شاید هم کار سازمان TVA باشد. مشخص نیست و باید صبر کنیم تا قسمت آخر همه چیز را برای ما روشن کند.

لوکی نمی‌میرد

Journey Into Mystery , نقد قسمت پنجم سریال لوکی
Journey Into Mystery , نقد قسمت پنجم سریال لوکی

یکی از نکاتی که در اونجرز اینفینیتی وار وجود دارد این است که آیا واقعا لوکی می‌میرد؟ آیا تانوث او را واقعا می‌کشد؟ حقیقتا اگر از مخاطبینی که مارول را دنبال نمی‌کنند هم این سوال را بپرسیم جوابشان صد در صد خیر است. هیچوقت شخصیتی که لقبش خدای شرارت و نیرنگ است به همین راحتی خودش را در همچین موقعیتی قرار نخواهد داد. در نهایت لوکی کلاسیک یا لوکی پیر این جواب را مستقیم میدهد. و میگوید که من بعد از آن واقعه زنده ماندم.

شخصیت خبیث میس مینتز (Miss minutes)

Miss minutes
Miss minutes ؛ نقد قسمت پنجم سریال لوکی

نکته بسیار مهمی که با آن مواجه می‌شویم حضور دوباره شخصیت میس مینتز است که دوباره او را در این اپیزود از سریال لوکی داریم. در طول این قسمت و ارتباطش با راوانا و سیلوی و معطلی هایی که برای دادن اطلاعات به سیلوی انجام میدهد متوجه میشویم که شاید این شخصیت، یکی از شخصیت های خبیث ماجرای ما باشد.

ارتباط سنگ های بینهایت و اپیزودهای سریال

ارتباط سنگ های بینهایت و اپیزودهای سریال لوکی
ارتباط سنگ های بینهایت و اپیزودهای سریال لوکی

نکته خیالی جالبی که طرفداران این سریال کشف کردند، مربوط می‌شود به اینکه قسمت های مختلف این سریال را با چه طرز فکری ساخته اند. فرمولی که به آن رسیده اند به این شکل است که سنگ های بینهایت که شش عدد هستند با قسمت های لوکی هم که شش قسمت است قرابت معنا داری دارند.

نارنجی

اگر دقت کنیم قسمت اول سریال لوکی دارای رنگ بندی نارجی است. که ما بین سنگهای بینهایت سنگی نارنجی داریم بنام سنگ روح.

قرمز

قسمت دوم سریال لوکی رنگ قرمز به خودش میگیرد. که ما در بین سنگ های بینهایت سنگی قرمز رنگی داریم بنام واقعیت.

بنفش

قسمت سوم سریال لوکی به سمت رنگ و لعاب بنفش میرود که در بین سنگهای بینهایت، سنگ بنفش به سنگ قدرت مشخص است.

زرد

قسمت چهارم سریال لوکی علاوه بر اینکه تم زرد رنگی را به خودش میگیرد، هیچ… این قسمت در رابطه با شست و شوی ذهنی است. که با سنگ زرد یا سنگ ذهن میتواند قرابت معنایی خوبی را داشته باشد.

آبی

و در نهایت قسمت پنجم بیشتر به رنگ آبی تمایل دارد که با سنگ بینهایت آبی یا سنگ فضا میتواند در ارتباط باشد؛ که با خلاء که در جغرافیای قسمت چهارم حاکم است مفهوم متناسب و درستی را برقرار می‌کند.

سبز

درنهایت در قسمت پنجم شاهد هستیم که بعد از جادوی الایوت توسط سیلوی و لوکی، همه چیز سبز رنگ می‌شود. که نویدی را به ما می‌دهد که انگار قرار است در قسمت پایانی سریال لوکی بسیار از رنگ سبز استفاده شود. که با سنگ زمان بی ربط نخواهد بود.

با این تفاسیر ما در قسمت آخر این سریال قرار است با مفاهیمی از زمان مواجه شویم که امیدوارم مسائل علمی در این قسمت فراموش نشود که اگر فراموش شود، آن موقع نقد به شدت تندی را به قسمت انتهایی این سریال خواهیم نوشت و همه طرفداران دنیای سینمای مارول را ناراحت خواهیم کرد.

کلاه خود انت من

ایستراگ بعدی وقتی مشخص میشود که بهنگام در جریان قرار گرفتن لوکی ها به سمت مخفیگاهشان ما کلاه خود یلو جکت ، دشمن انت من را میبینیم که در فیلم انت من وارد دنیای کوانتوم شد و در آنجا گیر کرد.

دنیای کوانتوم

Journey Into Mystery , نقد قسمت پنجم سریال لوکی
Journey Into Mystery , نقد قسمت پنجم سریال لوکی

تئوریی وجود دارد که گفته میشود شاید لوکی و کل سازمان TVA در دنیای کوانتوم گیر افتاده باشند. و به همین علت است که زمان به شکل دیگری در جریان است و این اتفاقات در حال رخ دادن است. در هر صورت به هیچ وجه مشخص نیست و باز هم تاکید میکنیم که باید صبر کنیم تا در اپیزود نهایی این سریال متوجه حقیقت امر بشویم.

حقیقت چیست؟

بعد از این تصاویر ما با سیلوی و راوانا همراه میشویم که سیلوی او را گیر انداخته تا از وی اطلاعات جمع آوری کند. در این سکانس متوجه میشویم که خود راوانا هم کمی گیج شده است و بعد از اینکه فهمیده که تایم کیپرها ربات هستند خودش هم دنبال حقیقت میگردد.

حتی راوانا برای پیدا کردن حقیقت روی به مامور بازداشت شده میآورد. با سوال پیچ کردن آن مامور و حسی که در راوانا مشاهده میکنیم، مشخص است که او هم به این فکر میکند که شاید به او هم خیانت شده است و کسی با او صادق نبوده.

در ادامه راوانا از لوکی استفاده میکند تا جلوی سیلوی را بگیرد. و کمی با احساساتی کردن سیلوی و آگاهی از اینکه لوکی هنوز زنده است قصد احساساتی کردن وی را دارد. راجع به خلاء به او اطلاعات میدهد.

قاتل ثور، کید لوکی

قاتل ثور، کید لوکی
قاتل ثور، کید لوکی

در جریان این اپیزود ما با شخصیت پردازی لوکی های دیگر که در انتهای قسمت چهارم با تصویر آن ها مواجه شدیم، روبرو میشویم. که هرکدام از این لوکی ها دارای داستان منحصر به فرد خودشان هستند.

کید لوکی ، قاتل ثور است. کاری که همه لوکی ها قصد انجامش را داشته اند که هیچکدام موفق به این کار نشده اند.

هلیکوپتر تانوس

هلیکوپتر تانوس
هلیکوپتر تانوس ؛ نقد قسمت پنجم سریال لوکی

یکی از ایستراگ های مهم در این اپیزود هلیکوپتری می‌باشد که رویش کلمه THANOS جلوه ای خاص را دارد. این مسئله اشاره ای دارد به کمیک های خیلی قدیمی مارول که در آن تانوس هلیکوپتری داشت که همیشه به عنوان یک شخصیت خبیث ساده با هلیکوپتر در هر مکانی حضور پیدا میکرد. هیچوقت فکرش را نمی‌کردیم که این مسئله روزی در دنیای سینمایی مارول به تصویر کشیده شود. آن هم در یک لایو اکشن به این جذابی!

از طرفی می‌شود گفت این هلیکوپتر میخواهد به ما گوشزد کند که تانوس شاید هنوز در دنیای مارول حضور دارد و در روند روایی مارول قرار است باز او را ببینیم.

قورباغه ثور

قورباغه با لباس ثور در حال بالا و پایین پریدن
قورباغه با لباس ثور در حال بالا و پایین پریدن

راز بعدی مربوط به زمانی است که لوکی ها داخل مخفیگاه می‌شوند. ما پتک ثور را میبینیم که بغل آن شیشه ای دیده میشود که در آن یک قورباغه با لباس ثور در حال بالا و پایین پریدن میباشد. که علنا اشاره به همان قورباغه ثور دارد که توسط لوکی تبدیل به قورباغه شده بود.

نکته بعدی شماره ای است که روی شیشه نوشته شده. آن شماره اشاره ای دارد به اولین کمیکی که به این مسئله پرداخته شده بود و ثور قورباغه در آن بهش کل کامل پرداخت شده بود.

کشتی USS

قسمت پنجم سریال لوکی , سریال لوکی , لوکی
قسمت پنجم سریال لوکی , سریال لوکی , لوکی

در نهایت و در ادامه ساختار روایی قسمت پنجم سریال لوکی ، سیلوی خودش را با محو کردن وارد دنیای خلاء میکند. که در بدو ورود با ابری که قبل تر در رابطه با آن توضیح دادیم روبرو میشود که میتواند آن را جادو کند.

در ادامه وقتی از دست آن ابر در حال فرار کردن است، موبیوس او را نجات میدهد. و در نهایت با پیدا کردن لوکی، دست به دست هم میدهند تا سر از رازهای این ابر، دنیای خلاء و سازمان TVA دربیاورند.

در همین حین و در همین جریان سر درآوردن از کار ابری که همه چیز را میبلعد، کشتیی را میبینند که توسط ابر بلعیده میشود و از روی زمین خلاء حذف میشود. اگر کمی دقت کنید متوجه میشوید که آن کشتی، کشتی USS است.

این کشتی چیست؟ این کشتی یکی از اسرار تاریخ است که برای همیشه در ذهن انشان حل نشده باقی ماند. کشتیی که در تاریخ به شکل ناگهانی غیب میشود. و هیچکس از مکان آن کشتی اطلاعی ندارد. برخی میگویند فضایی ها آن را برده اند، و برخی میگویند که وارد بعد دیگری شده است که کاملا مشخص نیست جریان این کشتی با چه سیاستی در ذهن انسان ها گنجانده شده است.

اینکه مارول از این مسائل غریب در دنیای واقعی انسان ها که با توهم توطئه بی ربط نیست استفاده میکند بسیار میتواند هیجان انگیز باشد.

برخورد کمیک لوکی با لوکی ها

در ادامه ما سکانس خیانت لوکی ها به هم را شاهد هستیم. تنها کاری که لوکی به خوبی میتواند انجام دهد. در این سکانس ما وقتی میبینیم لوکی ها باهم درگیر میشوند بار کمدی این سریال را بسیار شیک و متناسب حفظ میکند.

و تنها لوکی که آن وسط مبهوت و هاج و واج مانده، همان لوکی MCU است که بسیار متعجب میشود که چقدر آدم مزخرف، دو رو و به در نخوری میتواند باشد.

رابطه بین لوکی و سیلوی

Sylvie , سیلوی
Sylvie , سیلوی ؛ نقد قسمت پنجم سریال لوکی

ما در این سکانس لوکی و سیلوی را میبینیم که کنار هم نشسته اند و در حال برقراری دیالوگ هستند. سکانسی بسیار عمیق بدون لحظه ای اغراق که رابطه ای غریب و منحصر به فردی بین آن ها در ذهن ما شکل میگیرد.

پارادکسی که در این سکانس از لحاظ احساسی وجود دارد بی نظیر است. نقض در ارتباط پراتیک بین آنها نه تنها چاره جویی را نمی‌طلبد بلکه چاره جویی را میطلبد. درواقع ما لوکی را میبینیم که برای اولین بار در حال اهمیت دادن به یک نفر است.

سفینه رونن

راز بعدی که وجود دارد در سکانسی مشاهده میشود که چهار + یک لوکی بهمراه سلیوی و موبیوس ایستاده اند تا به چگونگی جنگ با الایوت به تصمیمی واحد برسند. اگر به سمت چپ در تصویر زیر دقت کنید ما سفینه رونن را میبینیم که در فیلم محافظان کهکشان یک نابود شد.

بعد از این سکانس سراغ الایوت میروند که ابتدا به ساکن موفق نمی‌شوند او را جادو کنند. تا وقتی که لوکی پیر به کمک آنها می آید. و در نهایت با ساختن یک ازگارد خیالی توجه الایوت را به خودش جلب میکند و در نهایت خودش را فدا میکند.

که لوکی متوجه میشود که قدرت بیشتری از آنچه که فکر میکرده دارد. و در نهایت به کمک سیلوی ابر را جادو میکنند تا ما را منتظر بگذارند تا ببینیم در اپیزود نهایی چه اتفاقی قرار است بیافتد.

لوکی کلاسیک یا لوکی پیر
لوکی کلاسیک یا لوکی پیر

بیشتر بخوانید:

نظر شما چیست؟ آیا همه چیز زیر سر QANG است؟ آیا نسخه ای دیگر از لوکی وجود دارد که همه این اتفاقات را رقم میزند؟ نظرتان در رابطه با لوکی پیر چیست؟ هر چه که هست باید صبر کنیم.

در انتها خیلی سپاسگزاریم که تا انتهای مقاله ما را همراهی کردید. اگر نظر خاص یا ایستراگ و تئوری جدیدی را در خصوص قسمت پنجم سریال لوکی داشتید، حتما در بخش کامنتها در سایت فیگار با ما در میان بگذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *