کتاب بازی ؛ بهترین و برترین کتاب های برگرفته از بازی های ویدیویی

در این نوشتار قصد داریم به معرفی بهترین کتاب بازی در میان بهترین کتاب های بازی بپردازیم؛ لذا، با ما در فیگار همراه باشید.

گسترش فرنچایزهای موفق گیم در ابعاد و پلتفرم های مخلتف موضوعی است که اکثر ناشران گیم به آن دست می‌زنند؛ از ساخت فیلم و سریال براساس یک بازی گرفته تا منتشر کردن کتاب‌ های بازی. این مسئله به نحوی داستان بازی‌ها را گسترش داده و اطلاعات بیشتری را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهند.

در این میان، حداقل به خوبی می‌دانیم که گسترش داستان گیم ها در سینما و تلویزیون چندان موفق نبوده و با کمتر اثر موفقی از این دست مواجه شده‌ایم. این موضوع تا حد زیادی در رابطه با کتب برگرفته از بازی ها هم صادق است و بسیاری از این آثار، صرفا برای سود بیشتر و به صورت سفارشی نوشته می‌شوند. اما برخلاف فیلم و سینما، شمار کتب موفق و تاثیرگذاری که براساس بازی‌ها ویدیویی نوشته شده‌اند، با موفقیت بیشتری روبرو شده اند.

علاوه بر کتاب‌ های برگرفته شده از بازی ها که به طور رسمی منتشر شده‌اند، در سال‌های گذشته، ناشرانی به نوشتن، چاپ و نشر کتاب‌هایی که داستان برخی بازی‌های پرطرفدار را شامل می‌شدند، دست زده اند. این کتاب‌ها باعث می‌شوند که بسیاری از بازیکنان که به هر دلیل، امکان تجربه یک بازی را از دست داده بودند و یا داستان عنوانی را به درستی درک نکرده بودند، با خواندن کتاب، به تجربه‌ای نزدیک به بازی رسیده و حداقل، داستان عناوین مهم گیم را به خوبی درک کنند. یکی از مزیت‌های کتاب‌هایی که داستان یک بازی را کامل و مفصل روایت می‌کنند، این است که بازیکنان تازه‌تر و کسانی که به تازگی با فرنچایزی خاص آشنا شده‌اند و موفق به تجربه نسخه‌های قبلی یک بازی نشده‌اند، می‌توانند صرفا با خواندن یک کتاب بازی در قالب رمان، علاوه بر پی بردن به داستان یک بازی، برای تجربه دنباله‌های داستانی، آماده شوند.

خوشبختانه ناشرانی در کشورمان به ترجمه و انتشار برخی از کتاب ها‌ براساس بازی های ویدیویی دست زده‌اند، هرچند باید گفت که بسیاری از این کتب، ترجمه‌ای چشمگیری ندارند، اما می‌توانند به شما کمک کنند تا علاوه بر پی‌بردن به داستان برخی از بازی‌ها، به مطالعه رمان‌‌هایی با ترجمه به ندرت قابل قبولی بپردازید، هر چه باشد نسخه زبان اصلی این کتب جهان بازی را با جزیئات توصیف می‌کنند. این موضوع با توجه به این‌ که خواندن کتب برگرفته شده از بعضی بازی‌ها، معمولا می‌توانند جو و اتمسفر بازی ای که از آن اقتباس گرفته شده را حفظ کنند، کاری لذت بخش است که می‌تواند مخاطب را برای مدتی مدید سرگرم کند.

به همین دلیل، در این مطلب، بهترین کتاب های برگرفته شده از بازی ها را برای‌تان معرفی می‌کنیم. این کتب معمولا داستان بازی را گسترش داده و یا رویداد های قبل و بعد از بازی را روایت می‌کنند و گاهاً نیز رویداد هایی کاملا متفاوت و جدید را به آن اضافه می‌کنند.

بهترین کتاب بازی

برترین کتب برگرفته از بازی های ویدیویی

در ادامه فهرستی از مطالبی که در ادامه نوشتار بهترین کتاب بازی با آن مواجه خواهید شد، آورده شده است.

  • کتاب قلعه مه‌آلود (ICO: Castle in the Mist)
  • کتاب آنچارتد: چهارمین هزارتو (Uncharted: The Fourth Labyrinth)
  • مجموعه کتاب های وارهمر فانتری (Warhammer Fantasy)
  • مجموعه کتاب های دنیای وارکرفت (World of Warcraft)
  • کتاب ارباب ارواح (Lord of Souls)
  • کتاب نور سیاه (Deus Ex: Black Light)
  • کتاب هیلو: سقوط ریچ (Halo: The Fall of Reach)
  • کتاب پایان ائتلاف (Gears of War: Coalition’s End)
  • کتاب دوران اژدها: آخرین پرواز  (Dragon Age: The Last Flight)
  • فرقه اساسین : برادری  (Assassin’s Creed: Brotherhood)
  • کتاب رپچر (Rapture)
  • کتاب آلن ویک (Alan Wake)

با ما در بررسی بهترین کتاب های بازی همراه باشید

کتاب قلعه مه‌آلود (ICO: Castle in the Mist)

کتاب بازی ، بهترین کتاب های بازی , کتاب درباره بازی IOC , کتاب‌ های برگرفته از بازی IOC
کتاب بازی ، بهترین کتاب های بازی , کتاب درباره بازی IOC , کتاب‌ های برگرفته از بازی IOC

بازی ICO بازی نوستالژی ای که در PS2 آن را ممکن است بازی کرده باشید که با کمال سادگی، موفق شد تا روایتی احساسی را برای مخاطبینش به ارائه دهد. روایت یک سفر و رابطه عاطفی میان پسری که شاخ‌درآورده و باید در قلعه مه قربانی شود و دختری که در معبدی قدیمی جا مانده است.

کتاب قلعه مه‌آلود نوشته میوکی میابه (Miyuki Miyabe) تقریباً ده سال بعد از انتشار بازی ICO، به زبان انگلیسی ترجمه و در جهان منتشر شد. این کتاب موفق شد درست همانند بازی، با سبکی ساده ولی جذاب، داستانی که از بازی ICO بخاطر داریم را با همان جذابیت باری دیگر برایمان تعریف کند . این کتاب به خوبی نشان داد که بازی ICO عنوانی قدرتمند با روایتی بی‌نظیر است، روایتی که با وجود سادگی و ابتدایی بودن، می‌تواند قوی‌ترین احساسات انسانی را به مخاطبش منتقل کند.

کتاب آنچارتد: چهارمین هزارتو (Uncharted: The Fourth Labyrinth)

کتاب بازی ، بهترین کتاب های بازی , کتاب درباره بازی آنچارتد , کتاب‌ های برگرفته از بازی آنچارتد
کتاب بازی ، بهترین کتاب های بازی , کتاب درباره بازی آنچارتد , کتاب‌ های برگرفته از بازی آنچارتد

سری بازی Uncharted یکی از موفق‌ترین فرنچایز های دنیای گیم است و همیشه در روایت داستانی جذاب، مهیج و درگیر کننده موفق بوده‌اند. به همین دلیل، انتظار می‌رفت که رمان برگرفته شده از این سری هم داستانی جذاب و با کیفیتی بالا در حد کیفیت بازی‌ داشته باشد و باید بگویم که همین ظوز هم است. این رمان که توسط کریستوفر گلدن (Christopher Golden) نوشته شده است، داستان همراهی نیتن دریک (Nathan Drake) و ویکتور سالیوان (Victor Sullivan) برای پی بردن به راز مرگ یک باستان‌شناس را روایت می‌کند. جایی که دریک و سالیوان با دختر مقتول هم پیمان و همکار شده و سعی می‌کنند تا راز مرگ این باستان شناس را کشف کنند. کتاب چهارمین هزارتو یکی از بهترین کتاب‌ های برگرفته از بازی ای است که موفق شده تا شخصیت‌های بازی را به بهترین شکل در دنیای کتاب توصیف و ترسیم کند و آن ها را جان بخشد.

مجموعه کتاب های وارهمر فانتری (Warhammer Fantasy)

کتاب بازی ، بهترین کتاب های بازی , بهترین کتاب بازی , کتاب درباره بازی Warhammer Fantasy
کتاب بازی ، بهترین کتاب های بازی , بهترین کتاب بازی , کتاب درباره بازی Warhammer Fantasy

دنیای وارهمر فانتزی، دنیایی وسیع، مملو از جنگ و کشتار بی رحمانه است که امری عادی و روزمره توأم با خیل دیگری از مشکلات است. از حمله قبایل پیرو Chaos و رب النوع های Chaos تحت عنوان “جنگجویان کیاس” یا آشوب (Warriors of Chaos) گرفته تا غارت های دریایی توسط خون آشام هایی که دزد دریایی نیز هستند.

از روایت هایی از شجاعت های الف های والامقام یا همان های الف ها (High Elves) گرفته تا اعمال شرور و سادیستیک الف های سیاه یا همان دارک الف ها (Dark Elves).

از کینه توزی کوتوله های زحمتکش، طمع کار و هنرمند در کتابی به نام The Book of the Grudges (کتاب کینه ها) گرفته که بهترین آهنگران دنیا وارهمر فانتزی را تشکیل می دهند تا کوتوله های کِیْاس (Chaos Dwarf) که تحت فرمان Hashut هستند( هَشْوت، از رب النوع های فرعی کیاس که رب النوع مورد پرستش دوارف های کیاس و رب النوع اصلی آن ها است). او به چهره ای همانند یک گاومیش عظیم الچثه دارد. این رب النوع به کیاس دوارف ها قابلیت استفاده از جادو را که یک دوارف معمولی از استفاده آن در این دنیای فانتزی عاجز است، اعطا کرده است و این دوارف ها نه تنها بهترین زره ها و سلاح های جادویی را همانند دوارف ها معمولی می سازند بلکه آن‌ها را با نیروی های شیطانی افسون می‌کنند تا سلاح هایشان قوی‌تر از سلاح هر فشکنی در این دنیا باشد. کیاس دوارف ها جنگجویانی قدرتمندند که گاهاً با سایر نیرو های کِیاس همدست می‌شوند و تلاش به نابودی این دنیا دارند. (این نژاد، نژادی برگرفته از ایران باستان و بابل باستان است).

Empire of Men یا امپراطوری انسان ها نیز بخشی عظیمی از داستان های این جهان را به خود اختصاص می‌دهد چرا که مهمترین نژاد انسانی است که در جبهه خوب در برابر بد یا در واقع جبهه نظم در مقابل نابودی (Forces of Order vs Forces of Destruction – از مفاهیم کلیدی این دنیا) قرار می گیرد و این فکشن از امپراطوری مقذس روم که بر آلمان کنونی و مناطق اطرافش حکمرانی می‌کرد اقتباس شده است.

نژاد های دیگر انسانی نیز مانند کیسْلِو (Kislev) وجود دارند که انسان هایی با فرهنگی مشابه به روسیه و لهستان هستند. جنگجویان کیسلو خرس هایی دارند که به عنوان مرکب از آن ها استفاده می‌کنند و این انسان ها در منطقه ای سرد و پر از نوعی نیرو پلید به نام Chaos Corruption زندگی می‌کنند و این مردم خط مقدم بشریت و هر نژاد خوب این دنیای فانتزی در برابر نیروی پلید اصلی این جهان یعنی Warriors of Chaos اند.

جنگجویان فکشن ورییَرز آو کیاس، پلید ترین فکشن بازی، می‌توانند انسان هایی از قبایل شبه جزیره نورسکا (Norsca) که مشابه وایکینگ ها هستند یا از قبایل انسانی و شبه انسانی هانگ، مانگ یا کورگان باشند (Hung Mung and Kurgan) که از مغولان، ترکان و مردم صحرانشین آسیا اقتباس شده اند یا اصلا از موجوداتی به نام Beastmen باشند، موجوداتی با شاخ و سم ولی با آناتومی انسانی و صورتی بز مانند که حاکی از پلیدی و شیطان صفتی‌شان است (این نژاد محدود به سَِنتار و مینیاتور نیست، بلکه آن ها را نیز شامل می‌شود.)

نژاد های پلید دیگری مثل اُرک ها و گابلین ها (که با هم به عنوان نژاد Greenskins خطاب می‌شوند) نیز وجود دارند که برخلاف نژاد اُرک وارکرفت جنسیت مونث ندارند و از قارچ هایی به نام Fungi  تولید می‌شوند. و اعضای این نژاد رب النوع هایی به نام گورک و مورک (Gork and Mork) را می پرستند که از نظر رفتاری و ظاهری مشابه‌ خودش هستند. ارک ها و گابلین ها دیوانه‌وار عاشق جنگ و ویرانی هستند. (این نژاد برگرفته از هواداران فوتبال انگلیسی (Hooligans) هستند که با لحجه با مزه و غلیظ کاکنی (Cockney) کشور انگلستان صحبت می کنند.)

حتی نژاد اُوگرها (Ogre) که جدا از این گرین اسکین ها است نیز در این جهان وجود دارد. اوگر ها بیشتر به شکل مزدورانی حاضر به خدمت در ازای پول یا منفعت هستند و لزوماً پلید نیستند و باز هم در شخصیت پردازی این نژاد از مردم صجرا نشین و عشایر معاب آسیا الهام گرفته شده است.

نژادی از موش های انسان نما نیز وجود دارند به نام اْسکِیْوِن (Skaven) که نژادی بسیار پلید اند و گاهاَ هم در راستای اهداف شومشان با نیرو های کیاس همدست می‌شوند. اسکیون ها عاشق دیوانه وار اختراعاتی شوم مانند تیربار هایی از گلوله های سبز و جادویی اند. آن ها هر چیزی که بتوان با وارپ اْستون (Warp Stone) که سنگی کمیاب از سرزمین رب النوع های کیاس به نام وارپ است، ساخت را می سازند. این سنگ، سنگی به قدرت اورانیم در جهان ما است. اسکیون ها با استفاده از قدرت این سنگ لیزر ها و راکت های جنگی می‌سازند و اتفاقا با یکی از همین لیزر ها یکی از ماه های این جهان به نام Morrslieb را … اسپویل نمی کنم.

خلاصه که از وود الف ها (Wood Elves) که در جنگ های اثل لورن (Athel Loren) زندگی می‌کنند گرفته تا برتونیایی ها (Bretonnians) که نژادی انسانی با باور هایی از قبیل افتخار و جوانمردی و شوالیه گری، دقیقا مثل فرانسه قرون وسطی و از خون آشام ها (Vampires) و کنت های پلید این نژاد که سعی دارند همه را برده های زامبی طور خود کنند گرفته تا لیزارد مِن (Lizardmen) های آزتک و مایایی مانند خون سرد، خون سرد به معنی واقعی کلمه چرا که نژادی هوشمند اما مشابه به خرندگان اند و شبیه به سوسمار و دایناسور ها هستند، در این جهان وجود دارند. چندین نژاد یا فشکن دیگر و موجودات بسیار عجیب و غریب دیگر نیز در این جهان حضور دارند و هر کدام از این فکشن ها کتاب، داستان و لور (Lore) خود را دارند و برای کشف این نژاد ها و پیدا کردن فکشن مورد علاقه خود و یا قهرمان مورد علاقه خود پیشنهاد می‌کنم خودتان قدمی به سوی کشف این جهان بردارید.

متأسفانه از آنجایی که نسخه ترجمه شده این کتاب ها وجود ندارد ما به شما صفحه Fandom وارهمر فانتری که ویکی مخصوص این گیم است یا سایت z-library را برای دریافت نسخه زبان اصلی این کتب معرفی می کنیم. بی شک کتب وارهمر فانتری یکی از بهترین کتب و رمان های کتاب های بازی را تشکیل می‌دهند و خواندن آن ها برای علاقمندان کتب بازی خالی از لطف نیست.

مجموعه کتاب های دنیای وارکرفت (World of Warcraft)

کتاب بازی ، بهترین کتاب های بازی , بهترین کتاب بازی , کتاب درباره بازی ورلد آو وارکرفت
کتاب بازی ، بهترین کتاب های بازی , بهترین کتاب بازی , کتاب درباره بازی ورلد آو وارکرفت

مجموعه رمان‌های فانتزی دنیای وارکرفت داستان سری بازی‌ Warcraft و بازی World of Warcraft را با جزئیاتی باور نکردنی روایت می‌کنند. با وجود اینکه سری رمان‌های فانتزی وارکرفت توسط چند نویسنده متفاوت مثل ریچارد ناک (Richard A. Knaak) و کریستی گلدن (Christie Golden) نوشته شده‌اند، اما همچنان حس مشابه و یکسان را به مخاطب منتقل کرده و موفق می‌شوند تا دنیای عظیم وارکرفت، شخصیت‌های پرتعداد و حتی کشمکش‌های چندهزارساله این دنیا را به شکلی جذاب و دوست داشتنی روایت کنند. این رمان‌ها علاوه بر اینکه راهی دقیق و آسان برای درک درست داستان عظیم و پیچیده بازی وارکرفت‌ به شمار می‌روند، در میان آثار فانتزی برتری که می‌توانند شما را به دنیای پر از جادو، تاریکی و نبردهای حماسی ببرند، قرار دارند. سری رمان‌های وارکرفت، یکی از بهترین داستان‌های فانتزی در میان کتاب‌ های برگرفته از بازی را ارائه می‌کنند و به همین دلیل است که این سری کتاب ها مجموعه ای از بهترین کتاب های بازی را تشکیل می‌دهند بی شک طرفداران این فرنچایز از کمپانی مشهور بلیزارد (Blizzard) از خواندن کتاب های این فرنچایز لذتی معادل با بازی کردن آن خواهند برد.

کتاب ارباب ارواح (Lord of Souls)

کتاب بازی ، بهترین کتاب های بازی , کتاب درباره بازی TES
کتاب بازی ، بهترین کتاب های بازی , کتاب درباره بازی TES

ارباب ارواح، رمانی فانتزی است که در دنیا عظیم و منحصر به فرد سری بازی‌ The Elder Scrolls شکل می‌گیرد. The Elder Scrolls که بازی ای نقش آفرینی است، به دلیل خرده داستان‌های پرتعداد و جهانی غنی که به واسطه گشت و گذار و ماموریت‌های فرعی شکل می‌گیرد، مطرح است و رمان ارباب ارواح هم از همین صفت بارز این فرنچایز بهره می‌برد.

گرگوری کیس (Gregory Keyes) داستان ارباب ارواح را پس از وقایع بازی The Elder Scrolls IV: Oblivion روایت کرده و به واسطه شخصیت‌های عمیق، خرده‌داستان‌های پرتعداد و وجود چند خط روایی موازی، موفق می‌شود تا حال و هوای بازی‌ها و شکل روایی آن‌ها را به بهترین شکل ممکن در این رمان فانتزی پیاده‌سازی کند. اگر به دنبال اثری فانتزی در رابطه با این فرنچایز محبوب هستید، ارباب ارواح یکی از بهترین کتاب‌ های برگرفته از این فرنچایز است.

کتاب نور سیاه (Deus Ex: Black Light)

کتاب بازی ، بهترین کتاب های بازی , کتاب درباره بازی Deus Ex
کتاب بازی ، بهترین کتاب های بازی , کتاب درباره بازی Deus Ex

نور سیاه، دومین رمان نوشته شده در دنیای سری بازی Deus Ex است. که همزمان بار عرضه بازی Deus Ex: Mankind Divided منتشر شد. این کتاب رمان توسط جیمز سوالو (James Swallow) نوشته شده است. در این کتاب داستان دو شخصیت آدام جنسن (Adam Jensen) و فرانسیس پریچارد (Francis Pritchard) را پس از وقایع بازی Deus Ex: Human Revolution و بعد از فاجعه پایانی بازی روایت می‌کند.

نور سیاه پیش درآمدی برای بازی Deus Ex: Mankind Divided است و سرنوشت آدام جنسن پس از حادثه و مسیر تبدیل شدن او به یکی از مامورین نیروی ضربت 29 را به خوبی روشن می‌کند. این رمان به جذاب موفق شده تا فضای تاریک و رعب آور این سری را که با عناصر دینی و سیاسی پیوند خورده، به زیبایی هرچه تمام‌تر بازسازی کند.

کتاب هیلو: سقوط ریچ (Halo: The Fall of Reach)

کتاب بازی ، بهترین کتاب های بازی , کتاب درباره هیلو
کتاب بازی ، بهترین کتاب های بازی , کتاب درباره بازی هیلو

اولین نسخه از سری بازی Halo با داستان شگفت انگیز مسترچیف، قشر عظیمی از گیمرها را عاشق این دنیای جدید کرد، و به همین دلیل، گسترش دنیای عظیم سری،‌ امری حیاتی به نظر می‌رسد. برای تحقق این هدف، سازندگان دست به انتشار رمان‌هایی زدند که داستان مسترچیف و دنیای هیلو را گسترش می‌دادند.

اما در میان این رمان‌های پرتعداد، کتاب سقوط ریچ، که توسط اریک نایلوند (Eric Nylund) نوشته شده، اثری منحصر به فرد است. این رمان داستان سقوط سیاره ریچ را درست ساعاتی قبل از وقایع اولین بازی سری Halo روایت می‌کند، داستانی حماسی از ایستادگی نیروهای مقاومت این سیاره در مقابل حملات عظیم اتحادیه و در نهایت، رساندن کورتانا به دست مستر چیف.

بازی Halo: Reach که در سال 2010 منتشر شد، بخش‌های مهمی از داستان این رمان را بازگو می‌کند، همچنین سریال Halo: The Fall of Reach اقتباسی انیمیشنی از این رمان است که روایتگر بخش‌های مهمی از زندگی مسترچیف است. سقوط ریچ، یکی از بهترین کتاب‌ های برگرفته از بازی Halo است.

کتاب پایان ائتلاف (Gears of War: Coalition’s End)

کتاب بازی ، بهترین کتاب های بازی , کتاب درباره بازی گییرز آو وار
کتاب بازی ، بهترین کتاب های بازی , کتاب درباره بازی گییرز آو وار

سری بازی Gears of War از عناوین موفق و دوست‌داشتنی مایکروسافت است که موفق شد، جهان علمی-تخیلی بی‌نقص و جذابی را برای روایت داستانی ضد‌جنگ خلق کند. شخصیت‌های دوست داشتنی سری با ظاهر خشن و عضلانی و اره‌برقی‌های خونین به سرعت به نمادی برای مایکروسافت و ایکس باکس تبدیل شدند و دور از ذهن نبود که سازندگان، بخواهند دنیای جذاب سری را به وسیله چند رمان گسترش دهند.

پایان ائتلاف، نوشته کارن تراویس (Karen Traviss) چهارمین کتاب از سری رمان‌های Gears of War است. این رمان داستان را پس از وقایع نسخه اول دنبال می‌کند، جایی که انسان‌ها علاوه بر تلاش برای زنده ماندن روی سطح سیاره‌ای خشن، با تهدید جدید به نام لمبرت هم مواجه شده‌اند. پایان ائتلاف، علاوه بر روایت داستانی جذاب و زیبا،‌ فضای خشن و تاریک سری را هم به زیبایی بازسازی کرده است. پایان ائتلاف بی‌شک در لیست بهترین کتاب‌ های برگرفته از بازی ها جای دارد.

کتاب دوران اژدها: آخرین پرواز  (Dragon Age: The Last Flight)

کتاب بازی ، بهترین کتاب های بازی ، کتاب درباره بازی Dragon age به نام Last Flight

 

در سری بازی‌ Dragon Age، سرنوشت دنیای ثیداس (Thedas) که مورد حمله موجودات اهریمنی بی‌رحمی قرار گرفته، به نگهبانان و قهرمانانی به نام Gray Warden سپرده شده است. Gray Warden ها خود برای مقابله با موجودات اهریمنی بلایت (Blight)، موج جمله این موجودات، با بلایت در آمیخته شده اند و از آن تاثیرپذیرند.

رمان آخرین پرواز، نوشته لیانه مرسیل (Liane Merciel) داستان جادوگری الف جوان را روایت می‌کند، که سعی دارد تا سرشت حقیقی قهرمانان دنیای Thedas را کشف کرده و آن را بر همگان فاش کند. این کتاب رمان جذاب و مرموز سعی دارد، در کمال زیبایی، تاریخچه Gray Warden ها و هویت واقعی آن‌ها را بررسی کرده و سوالات مهمی را برای مخاطب ایجاد کند. سوالاتی از قبیل جنگیدن با اهریمن، انتخابی میان خوب و بد است یا انتخابی میان بد و بدتر؟

کتاب فرقه اساسین : برادری  (Assassin’s Creed: Brotherhood)

کتاب بازی ، بهترین کتاب های بازی ، کتاب درباره بازی اساسینز کرید برادرهود
بهترین کتاب های بازی ، کتاب اسسینز کرید برادرهود

رمان شگفت‌آور انتون جیل (Anton Gill) – با نام مستعار الیور باودن (Oliver Bowden) – نویسنده مشهور رمان‌های تاریخی، برخلاف سری بازی Assassin’s Creed شما را به خاطرات جد شخصیت اصلی نمی‌برد.

جیل، مخاطبش را به دل تاریخ برده و داستانش را مدتی بعد از اتفاقات بازی Assassin’s Creed: Brotherhood روایت می‌کند. جیل به لطف قلم توانا و جذابش، موفق می‌شود تا علاوه بر روایت کردن یک داستان تاریخی و جذاب، تمامی عناصر اصلی بازی‌ها را به کتاب بیاورد، تاکید او روی نبردی میان دو نیرو که خود را خیر می‌پندارند، نزاع‌های مذهبی، مخفی‌کاری و البته خشونت، از دلایل موفقیت این رمان هستند. برادری، بدون شک یکی از بهترین کتاب ها برگرفته از بازی های ویدیویی است.

کناب رپچر (Rapture)

 بهترین کتاب های بازی ، کتاب درباره بازی بایوشاک رپچر
بهترین کتاب های بازی ، کتاب درباره بازی بایوشاک رپچر

بازی Bioshock یکی از عناوین موفق دنیای گیم است، عنوانی با داستانی عمیق و فلسفی که نه تنها فلسفه حکومت و جامعه سیاسی، بلکه گاهی اصل انسانیت را هم نقد می‌کند. اولین نسخه سری،‌ تصویری معکوس و پارودیک از فلسفه لیبرتاریانیسم که توسط آین رند (Ayn Rand)، در رمان اطلس شورید مطرح شده بود،‌ ارائه کرد.

این موضوع باعث می‌شود که بتوانیم بازی Bioshock را الهام گرفته شده از رمان رَند بدانیم. با این همه، این بازی، خود منبع الهامی برای رمان Bioshock : Rapture است. جان شرلی (John Shirly) در این رمان که پیش درآمدی برای بازی است، داستان ساخته شدن شهر رپچر را روایت می‌کند.

بسیاری از شخصیت‌های اصلی داستان بازی در این رمان حضور دارند. این رمان درست مثل بازی، نشان می‌دهد که فلسفه لیبرتارین و آزادی فردی بیش از حد، در کنار جاه‌طلبی انسان، چه عواقبی به همراه خواهد داشت. رمان رپچر که بی‌شک یکی از بهترین کتاب‌ های برگرفته شده از بازی ها است، تجربه‌ای مشابه و نزیک به بازی‌ها Bioshock را برای‌تان به ارمغان خواهد آورد.

کتاب آلن ویک (Alan Wake)

بهترین کتاب های بازی ، کتاب درباره بازی آلن ویک
بهترین کتاب های بازی ، کتاب درباره بازی آلن ویک

کتاب درباره بازی بعدی کتاب آلن ویک، نویسنده‌ای است که دچار مشکل شده و برای حل این مشکل، همراه با همسرش آلیس (Alice)، به شهر کوچک Bright Falls سفر می‌کنند. جایی که نیرویی عجیب همه معادلات را تغییر می‌دهد. کتاب آلن ویک، نوشته ریک باروز (Rick Burroughs) براساس سناریو اصلی آلن ویک که توسط سم لیک (Sam Lake) نوشته شده بود، نگاشته شده است و داستانی مشابه با بازی را روایت می‌کند.

در حقیقت این کتاب، رمانی درباره یک رمان‌نویس است که براساس یک بازی نوشته شده که درباره یک رمان‌نویس است. ریک باروز به زیبایی هرچه تمام‌تر موفق شده تا سناریو اصلی این بازی را به رمان تبدیل کند، رمانی که قطعا برای کسانی که بازی را تجربه نکرده‌اند هم جذابیت بسیاری زیادی دارد. رمان آلن ویک بی‌شک یکی از بهترین کتاب‌ های برگرفته از بازی ها است.

کلام آخر

گفتنی است، کتاب‌های برگرفته شده از گیم و بازی بسیاری وجود دارند که براساس گیم های محبوب و معروف نوشته شده‌اند و داستان این گیم ها را برای علاقه‌مندان به لور (Lore) این بازی ها روایت می‌کنند، در این نوشتار سعی شد بهترین این کتب جمع آوری و معرفی شوند تا شما عزیزان را از وجود و کیفیت این کتب مطلع سازیم. تصمیم گیری در رابطه با بهترین کتاب برگرفته شده از یک بازی سخت ولی باز هم از دید یک گیمر بدون شک کتب دو مجموعه کتاب Warhammer Fantasy و World of Warcraft بهترین کتاب های بازی بشمار می‌آیند.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای مطلب بهترین کتاب بازی بی نهایت سپاسگزاریم؛ شما می توانید نظر شما در رابطه با نوشتار بهترین کتاب بازی چیست؟ شما چه کتاب هایی که از بازی ها برگرفته شده اند را پیشنهاد می کنید؟ آیا به عنوان گیمر یا شخصی علاقه مند به بازی های ویدیویی به خواندن کتاب بازی علاقه دارید؟ آیا کتاب های بازی را می‌توان به اندازه خودشان لذت بخش دانست؟ پاسخ این سوال و هرگونه نظرات خود را با ما بخش نظرات سایت فیگار به اشتراک بگذارید.

نظرات و پیشنهادهای شما در رابطه با نوشتار کتاب بازی موجب خرسندی ما و بهبود کیفیت مطالب خواهد شد شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد‌ها و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسندگی مهمان کلیک نمایید.