بهترین بازی های کامپیوتری ایرانی ؛ بازی‌ هایی نشأت گرفته از فرهنگ ایران


در این نوشتار به بهترین بازی های کامپیوتری ایرانی که تا به حال منتشر شده اند، خواهیم پرداخت؛ لذا، با ما در فیگار همراه باشید.

صنعت بازی‌سازی ایران در مقایسه با صنایع بازی‌سازی جهانی، صنعتی نوپا و تازه در عرصه رقابت های بازار بازی به حساب می‌آید. این صنعت در طول عمر خود فراز و نشیب هایی ملموس به خود دیده است که خود این فراز و نشیب ها حاصل تلاش های توسعه دهندگان ایرانی است که گاهاً به موفقیت‌هایی چشم‌گیر در نوع خود و گاهاً هم به پروژه‌ هایی با ایده‌پردازی جذاب، جاه‌طلبانه ولی ناموفق منجر شده اند.

در واقع، بعضی بازی های ایرانی که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت آن قدر موفق ظاهر شده اند که در عرصه جهانی نه تنها نظر مثبت و توأم با تحسین کریتیک ها و منتقدین را به خود جلب کرده اند، بلکه جوایزی نیز در این عرصه دریافت نموده اند. ضمناً، بعضی دیگر نیز از عناوین، عناوین کلیدی و پایه‌گذار صنعت بازی ایران محسوب می‌شوند.

هدف از این نوشتار معرفی بهترین بازی های ایرانی است که برای پلتفرم کامپیوتر (PC) از جانب سازندگان توسعه داده شده اند و در همین حین هم به عنوان بونس به یکی از محبوب ترین بازی های الهام گرفته شده از ایران باستان نیز خواهیم پرداخت، پس در ادامه با ما همراه باشید تا معرفی این عناوین با جزئیات کامل را از دست ندهید؛ شاید یکی از این عناوین دقیقا آن بازی است که باید در یکی از اولویت های خود از اولویت بندی هایتان از بازی هایی که باید هرچه زودتر آن‌ها را تجربه کنید، قرار دهید.

همچنین اشاره ای خواهیم داشت به بعضی از بهترین بازی سازان ایرانی از استودیو ها گرفته تا افرادی که انفرادی بهترین بازی های ایرانی برای کامپیوتر را توسعه بخشیده اند.

بهترین بازی های کامپیوتری ایرانی

بازی‌ هایی نشأت گرفته از فرهنگ ایران

در ادامه فهرستی از عناوینی که در ادامه نوشتار بهترین بازی های ایرانی برای کامپیوتر با آن‌ها مواجه خواهید شد آورده شده است:

  • بازی میرمهنا (Mir-Mahna)
  • بازی گرشاسپ : گرز ثریت (Garshasp: The Monster Slayer)
  • بازی ارتش های فرازمینی (Extraterrestrial Armies)
  • بازی کوهنورد (Kouhnavard)
  • بازی گربه و کودتا (Cat and the Coup)
  • بازی مبارزه در خلیج عدن ( Fighting in Aden Gulf)
  • بازی فرزندان مورتا (Children of Morta)
  • سری بازی های شاهزاده ایرانی (Prince of Persia)

در ادامه به معرفی تک تک این عناوین و بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

بازی میرمهنا

بهترین بازی های کامپیوتری ایرانی - بازی میر مهنا
بهترین بازی های کامپیوتری ایرانی – بازی میر مهنا

میر مهنا، یکی از بهترین بازی های کامپیوتری ایرانی است که در سبک اکشن اول شخص توسعه داده شده است. این بازی، اولین بازی ملی و ایرانی است که توسط بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با مشارکت استودیو بازی‌سازی «اسپریس پویا نما» (ESPRIS) ساخته و منتشر شده است. این بازی با کارگردانی آقای بهنام آقا جانی، تهیه کنندگی مرتضی رضایی، طراحی مراحل توسط بهنام شجاعی، حسین دیبا و ابراهیم دیبا و آهنگسازی آن را پیمان آزادی توسعه یافته است. این بازی از موتور بازی‌سازی TGEA بهره می‌برد و در بهمن ماه سال 1389 برای رایانه‌های شخصی منتشر شد. بازی میر مهنا در واقع اولین بازی ایرانی ای بود که در سطح بین المللی معرفی گشت (در جشنواره Gamescom 2010).

داستان این بازی داستان در مورد میر مهنا است، اوحاکم عرب خلیج‌فارس در زمان زندیان ایران بود که با هلندی‌ها، پرتغالی‌ها و انگلیسی‌ها در خلیج فارس جنگید. مهمترین کار او شکست پرتغالی‌ها، انگلیسی‌ها و هلندی‌ها و بیرون راندن آنان از جزیرهٔ خارک بود.

کتاب چند جلدی «بر جاده‌های آبی سرخ» اثر زنده یاد نادر ابراهیمی که داستان زندگی و مبارزات این شخصیت را در قالب داستانی مرور می‌کند، منبع اصلی نگارش داستان این بازی است.
گفتی است، پیشرفت شگرفی پس از انتشار این بازی که اولین بازی شوتر اول شخص ایرانی است در صنعت بازی سازی ایران در خصوص بازی های شوتر کامپیوتری رخ داد و این بازی پیشرو در سبک بازی های کامپیوتری تفنگی ایرانی پلی شد برای بازی های شوتر ایرانی بهتر.

بیشتر بخوانید:

بازی گرشاسپ : گرز ثریت (Garshasp: The Monster Slayer)

بهترین بازی های کامپیوتری ایرانی - گرشاسب گرز ثریت
بهترین بازی های کامپیوتری ایرانی – گرشاسب گرز ثریت

بازی گرشاسپ: گرز ثریت (Garshasp: The Monster Slayer) یکی از بهترین بازیهای ایرانی PC در سبک اکشن سوم شخص است که توسط استودیو «فن‌افزار شریف» و یا Dead Mage Inc ساخته شد (که به جرئت می‌توان گفت یکی از بهترین بازی سازان ایرانی است) و در 4 آبان 1389 توسط لوح زرین نیکان منتشر گردید. همچنین، این بازی به طور مستقل در اردیبهشت 1390 برای استیم (Steam) و گیمرز گیت (GamersGate) منتشر شد و به اولین بازی ایرانی که در سطح بین المللی منتشر گشت تبدیل شد (همچنین اولین بازی ایرانی ای که در استیم منتشر گشت).

این بازی براساس اسطوره‌های کهن ایرانی در دوران ضحاک طراحی شده‌ است و در کمال حفظ منحصر به فردی جهان بازی، المان هایی از ایران باستان را به خوبی به تصویر می کشد، این یعنی خاصی و تازگی توأم با حفظ اصالت به خوبی در جهان این بازی پیاده شده است. در المان های گیم‌ پلی این بازی از بازی هایی نظیر God of War Darksiders و Prince of Persia الهام گرفته شده است.

به هنگام انتشار این بازی، منتقدین واکنش های مختلفی از خود ارائه دادند، اما نکته‌ای که بین همه آن‌ها مشترک بود، ستایش کیفیت ساخت این بازی توسط یک استودیوی مستقل به عنوان دومین بازی ایرانی که تا به حال ساخته شده بود، است.

نویسندگی داستان این بازی را آرمان آرین، طراحی شخصیت و مدیریت پروژه را سهیل دانش‌اشراقی و برنامه‌نویسی آن را یاسر ژیان بر عهده داشت. این بازی در استیم امتیاز 6 از 10 و در متاکریک امتیاز 49 از 100 را دریافت کرد. سایت گیم اسپات نیز در نقد خود از این بازی امتیاز 5 از 10 را به آن نسبت داد.

در نهایت باید گفت، با این‌ که این بازی ایرادات فنی و گرافیکی متعددی دارد، اما به طرز زیبایی پیاده سازی شده است و توانسته است توجه منتقدین جهانی را به خود جلب کند؛ در واقع، گرافیک بازی با تمام مشکلات که در گیم پلی ایجاد می کرد، نقطه قوت این بازی از نظر زیبایی های بصری آن تلقی گشت و گیم پلی آن هم با مشکلات که دارد، تجربه آن را به کلی غیر ممکن نمی سازد و در کل نیز تجربه آن ارزشش را دارد و در رده بهترین بازی های ایرانی PC قرار می گیرد.

بازی ارتش های فرازمینی (Extraterrestrial Armies)

بهترین بازی های کامپیوتری ایرانی - ارتش های فرازمینی
بهترین بازی های کامپیوتری ایرانی – ارتش های فرازمینی

ارتش‌های فرازمینی (Extraterrestrial Armies) یک بازی کامپیوتری ایرانی در سبک تیراندازی اول شخص با تم و اتمسفر داستانی پسا آخرزمانی و علمی-تخیلی است که توسط استودیو بازی‌سازی ایرانی راسپینا ساخته شده است. این بازی بدون شک یکی از بهترین بازی های ایرانی PC است.

مراحل تولید بازی «ارتش‌های فرازمینی» از دی ماه سال 1390 و با نسخه رایگان موتور بازی‌سازی Unreal Engine 3 آغاز شد و انتشار بازی در شهریور ماه سال 1394 برای پلتفرم کامپیوتر محقق شد.
در این بازی تلاش شده تا تمامی المان های بازی‌های برتر این سبک پیاده سازی شوند و محیط‌هایی جدید و جذاب در کنار گیم‌پلی روان و سریع ارائه شوند.

همچنین تلاش شده است خط داستانی این بازی جذاب و درگیرکننده باشند تا بازی ارتش‌های فرازمینی بیش از یک بازی انحصاری ایرانی باشد و بتواند در سطح جهانی برای گیمرها جذاب باشد.

توسعه دهندگان این بازی در سایت رسمی این بازی آورده اند:

آن هنگام که زمین ویران شده از جنگ، به ناچار به فراموشی سپرده می‌شود تا سیطره‌ حیات به مرزهایی فراتر گسترش یافته و منابع انرژی جدید تقدیری دیگر را رقم زند. اما سرنوشت طردشدگان، فرار از نابودی شد. آن‌ها که از ترک زمین بازماندند و زمینیان طردشان کردند، اتحادی تشکیل داده و بقای خود را در تصاحب انرژی قدرت‌ها جستجو می‌کنند. [کسانی که] رویای انتقامشان مانع از کهنگی نفرت جنگ می‌شود.

این بازی شباهت زیادی به عناوینی مانند کرایسیس (Crysis) و بازی Call of Duty: Advanced Warfare دارد و در همین حین جزو اولین بازی‌ های کامپیوتری ایرانی است که در آن بخش مالتی پلیر نیز وجود دارد. همچنین ارتش‌های فرازمینی اولین بازی کامپیوتری ایرانی است که در سطح جهانی جایزه برده و در مراسم E3 نیز شرکت داشته است. این بازی در سال 92 توانست جایزه بهترین بازی مستقل سال 2013 را از میان سیزده هزار شرکت‌کننده از آن خود کند.

این بازی را به عنوان یکی از پرفروش ترین بازی های ایرانی که یکی از بهترین بازی های کامپیوتری تفنگی ایرانی نیز است، به شما پیشنهاد می کنیم.


بیشتر بخوانید:

بهترین بازی های رایگان استیم 2021

بهترین بازی های PS5 در سال 2021


بازی کوهنورد (Kouhnavard)

بهترین بازی های کامپیوتری ایرانی - کوهنورد
بهترین بازی های کامپیوتری ایرانی – کوهنورد

شهریور سال ۱۳۹۰ بازی کوهنورد منتشر شد. سازنده این عنوان آقای فرمند توانست با ساده‌ترین موتور بازی‌سازی یعنی Game Maker بازی دو بعدی‌ای را به مخاطب عرضه کند که لذت انجام آن تا ساعت‌ها نیز تکراری و خسته‌کننده نمی‌شود. بی شک آقای فرهود فرمند یکی از بهترین بازی سازان ایرانی است و بازی او یکی از بهترین بازی های ایرانی PC است

بازی «کوهنورد» توسط استودیو «تصویر گستران نیو» برای رایانه‌های شخصی توسط شرکت «تبیان» منتشر شد. این بازی که در سبک پلتفرمر ساخته شده است، جایزه بهترین بازی سال ۹۰ از جشنواره بازی‌های رایانه‌ای را دریافت کرد و به همین دلیل نیز در این لیست به عنوان یکی از بهترین بازیهای ایرانی PC قرار گرفته است

داستان بازی درمورد کوهنوردی به نام «فاد کاشف» است که در مسابقات بین‌المللی برای دریافت مقام امدادگر کوهستان تلاش می‌کند. این بازی متشکل از 10 مرحله نسبتا طولانی به همراه شخصیت‌های متنوع و خط داستانی جذاب است که مخاطب را تا انتها با خود همراه می‌سازد. «فاد» در ابتدا با دست خالی کوهنوردی می‌کند، اما پس از گذشت یکی دو مرحله با خرید تجهیزات کامل، از موانع متنوع کوهستان عبور می‌کند. این ویژگی باعث شده تا تنوع مراحل بالاتر رفته و هنگام بازی احساس یکنواختی نکنید

بازی گربه و کودتا (Cat and the Coup)

بهترین بازی های کامپیوتری ایرانی - گربه و کودتا
بهترین بازی های کامپیوتری ایرانی – گربه و کودتا

در یک جمله کوتاه در تعریف بازی گربه و کودتا باید گفت این بازی یکی دیگر از بهترین بازی های ایرانی PC در سبک معمایی است که براساس مستندات زندگی دکتر محمد مصدق، نخست وزیر آن دوره از ایران، ساخته شده است.

در این بازی گربه‌ای شخصیت اصلی بازی است و در ماجراهای مربوط به دوران مصدق درگیر شده و بدین وسیله حوادث زندگی او برای مخاطب بازگو می‌شود. حوادث بازی از زمان مرگ مصدق در بازداشت خانگی شروع شده و به عقب برمی‌گردد و حوادث کودتای 28 مرداد را که با حمایت دولت آمریکا علیه دولت مصدق انجام شد را مرور می‌کند.


بیشتر بخوانید:

بهترین بازی های آنلاین ایرانی

بهترین بازی های ماشینی


این بازی توسط کوروش والانژاد ، مدیر هنری یک شرکت بازی‌های کامپیوتری، و «پیتر برینسون»، از اساتید دانشگاه کالیفرنیا، ساخته شده است. «برینسون» در توضیح این بازی کامپیوتری ایرانی می‌گوید که سعی داشته بدون ارزش‌گذاری بر خشونت، حوادث مهم کودتای 28 مرداد را نشان دهد. گربه و کودتا از استعاره‌های مفهومی و عمیقی بهره می‌برد و از نظر داستان سرایی خارق العاده اش می‌توان آن را با بازی هایی نظیر Limbo و Inside و Little nightmares که به نوع خود یک اثر هنری شاهکار محسوب می‌شوند، مقایسه کرد.

این بازی همچنین از المان هایی نظیر لور (Lore) و داستانی مرموز، سمبل گرایی و عمیق و مفهومی بودن داستان اش برخوردار است و باز هم می توان آن را از این جوانب آن را با شاهکار های یاد شده مقایسه کرد.

این بازی در سال 2011 برای کامپیوتر (PC) و در سال 2018 برای پلی استیشن 4 منتشر شد. بازی کامپیوتری ایرانی «گربه و کودتا» جوایز متعددی را دریافت کرد که از جمله آن می‌توان به جایزه «بهترین بازی مستند» در فستیوال IndieCade اشاره کرد. این بازی را می توانید به طرز رایگان در استیم به Library خود اضافه کنید و آن را دانلود و بازی کنید و اگر نسخه 4k آن را می خواهید باید ۵ دلار آمریکا (یا معادل آن با واحد پولی که کشور ریجن‌تان به آن مربوط است) بابت آن پرداخت نمایید.

این بازی یکی از بهترین بازی های کامپیوتری ایرانی است

بازی مبارزه در خلیج عدن ( Fighting in Aden Gulf)

بهترین بازی های کامپیوتری ایرانی - مبارزه در خلیج عدن
بهترین بازی های کامپیوتری ایرانی – مبارزه در خلیج عدن

مبارزه در خلیج عدن یک بازی ویدئویی ایرانی در سبک تیراندازی اول شخص و اولین بازی ویدئویی ارتش جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود، که توسط مؤسسه رسانه پرداز آمیتیس تهیه شده‌ است که در تاریخ یکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۱ از آن رونمایی صورت گرفت. در این بازی که در ۷ مرحله طراحی و تولید شده‌است. بازیکن در نقش یکی از تکاوران نیروی دریایی ارتش ایران به جنگ با دزدان دریایی منطقه خلیج عدن می‌پردازد. این بازی اولین بار در اولین دوره نمایشگاه بازیهای رایانه‌ای تهران واقع در برج میلاد به نمایش درآمد.

داستان بازی روایتی است از نبرد تکاوران نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در برابر دزدان دریایی منطقه خلیج عدن، که اقدام به ربودن کشتی‌ها و نفت کش‌های تجاری عبوری از این منطقه می‌کنند. بازی با ربوده‌شدن یک کشتی تجاری ایرانی آغاز می‌شود که سرنشینان و خدمه بی‌دفاع کشتی نیز در آن به قتل رسیده و گروگان گرفته می‌شوند. از اینرو نیروی دریایی ارتش ایران با طرح‌ریزی عملیات شکار اره ماهی که لقب سرکرده دزدان دریایی این منطقه است، برای نجات خدمه و بازپس‌گیری کشتی ربوده شده وارد نبرد با دزدان دریایی خواهد شد و بازیکنان در نقش یکی از تکاوران نیروی دریایی به همراه سایر تکاوران در این عملیات نقش خود را ایفای می‌ کنند.

در مرحلهٔ نخست این بازی به نام لمس دلهره، بازیکنان در نقش یکی از خدمه یک کشتی تجاری ایرانی است که در پایان توسط دزدان دریایی کشته خواهد شد. در سایر مراحل بازی بازیکن در نقش ناوبان شفیعی در تیم عملیاتی فاتح بازی می کند. تمرین، عملیات با قایق‌های تند رو و حمله به کمپ دزدان دریایی و در نهایت از پای درآوردن اره ماهی بخشی از مراحلی است که بازیکنان در این بازی تجربه می کنند.

این بازی مانند سایر عناوین یاد شده، شهرت جهانی ندارد، اما جوایزی از قبیل سه دیپلم افتخار در زمینه های فنی، کارگردانی و صداگذاری را از نهاد های ایرانی کسب کرده است و پیش از هر چیز یکی از نوستالژی های ایرانی برای گیمر‌ هایی که به هنگام انتشار در سال ۹۱ آن را تهیه نمودند، محسوب می شود.

این بازی همچنین یکی از پرفروش ترین بازی های ایرانی است و بهترین بازی های ایرانی چه در سبک بهترین بازی های تفنگی ایرانی و چه از منظر کلی، محسوب می‌شود.


بیشتر بخوانید:

بهترین بازی های یوبیسافت در 2021

بهترین بازی های RPG


بازی فرزندان مورتا (Children of Morta)

بهترین بازی های کامپیوتری ایرانی - فرزندان مورتا
بهترین بازی های کامپیوتری ایرانی – فرزندان مورتا

استودیو Dead Mage یکی از بهترین بازی سازان ایرانی پس از تجربه‌ای که در بازی‌هایی نظیر گرشاسب و Shadow Blade کسب کرد، با بازی بهینه شده ای به نام Children of Morta که یکی از بازی های جدیدتر ایرانی است در سطح جهانی پا به عرصه رقابت گذاشت. بازی رایانه ای ساخت ایران «فرزندان مورتا» نام یک بازی اکشن نقش‌آفرینی است که در مهر ماه سال 1398 برای رایانه‌های شخصی و کنسول‌های خانگی منتشر شد.

در ابتدای تریلر بازی دیالوگی قرار دارد که می‌گوید:  “یک خانواده را آنجایی که زندگی می کنند، آن چیزی که انجام می دهند یا آن چیزی که از دارایی دارند، نمی سازد، یک خانواده را آن چیزی که به اشتراک می گذارند و اینکه چگونه هوای هم را دارند می سازد” و این بازی داستان خانواده بْرگسْن (Bergson) را بازگویی می‌کند که باید از کوهی به نام کوه مورتا در برابر شیطانی که نامش Corruption (به معنی فساد) محافظت کنند.

بازی فرزندان مورتا، یکی از بهترین بازی های ایرانی برای PC ، در متاکریک امتیاز 82 از 100 ودر گیم اسپات نیز امتیاز 8 از 10 را دریافت کرده است. پیشنهاد می شود دانلود و بازی کردن آن را حتما در الویت های خود از بازی های کامپیوتری ایرانی قرار دهید. این بازی با گیم‌پلی جذاب و بهینه شده اش یکی از پرفروش ترین بازی های ایرانی است

سری بازی های شاهزاده ایرانی (Prince of Persia)

بهترین بازی های کامپیوتری ایرانی - شاهزاده ایرانی
بهترین بازی های کامپیوتری ایرانی – شاهزاده ایرانی

آخرین عنوان فهرست،  یکی بازی های کامپیوتری در مورد ایران است، اما نه از یک توسعه دهنده ایرانی بلکه از یک شرکت عظیم بازی‌سازی، Ubisoft، خواهد بود که گرچه ماهیتی ایرانی ندارد، اما قلب تپنده‌ یکی از مشهورترین فرنچایز هایش که در سال ۲۰۲۱ هم محبوبیت خود را از دست نداده، ماهیتی ایرانی دارد و از بهترین بازی های کامپیوتری در مورد ایران است و آن هم سری بازی و فرنچایزی نیست جز Prince of Persia، این بازی الهام گرفته از شاهنامه فردوسی است و داستان شاهزاده ای ایرانی به نام دستان را در سبک اکشن-ادونچر (Action-Adventure) بازگویی می‌کند و این شخصیت بی ربط به قهرمان محبوب شاهنامه یعنی رستم دستان نیست چرا که الهام گرفته از داستان های او در شاهنامه است.

گفتی است، پس از بازسازی نسخه اول بازی «شاهزاده ایرانی»، حدود 8 بازی بر روی بیش از 10 پلتفرم مختلف در ادامه اش ساخته شده است؛ همچنین، در سال 2010 نیز فیلمی با عنوان  شاهزاده ایرانی: شن‌های زمان (Prince of Persia: The Sands of Time) با بازیگری جِیْک گیلنهال (Jake Gyllenhaal) در نقش دستان منتشر شد که متاسفأنه از دید منتقدین (البته به راستی) یکی از ضعیف‌ترین نقش آفرینی های او در طول کارنامه کاری اش تلقی می شود.

با این حال بی شک فرنچایز شاهزاده ایرانی یکی از بهترین بازی های کامپیوتری در مورد ایران را برای مخاطب ارائه می کند و نوستالژی است که همه با آن خاطره داریم.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در رابطه با نوشتار بهترین بازی های کامپیوتری ایرانی چیست؟ کدام یک از این بازی ها نظر شما را به خود معطوف کرد؟ آیا آن را خریداری (در صورت لزوم) و بازی خواهید کرد؟ شما چه دیدی نسبت به بازی های کامپیوتری ایرانی و در کل چه دیدی نسبت به بازی های ویدویی ایرانی دارید؟ آیا پرفروش ترین بازی های ایرانی، بهترین بازی های کامپیوتری ایرانی نیز محسوب می‌شوند؟ آیا به آینده بازی سازی در ایران امیدوار هستید؟

پاسخ این سوالات و هرگونه سوالات و نظرات خود در رابطه با نوشتار بهترین بازی های کامپیوتری ایرانی را با ما در بخش نظرات سایت فیگار به اشتراک بگذارید. منتظر مشارکت گرم و پر شور هستیم.


2 thoughts on “بهترین بازی های کامپیوتری ایرانی ؛ بازی‌ هایی نشأت گرفته از فرهنگ ایران

  1. کلا ۸ سال روحانی به….. رفتیم بیستر بازب های مال قبل از دوره اون تازه ازسون هم خبری نیست الان فقط متن و توضیح رایت میگید لیک دانلود یا خرید پستی هم بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *