حرفه‌ای ترین سئومسترهای دنیا از چه ابزاری استفاده می‌کنند؟

گوگل ابزار رایگانی به نام سرچ کنسول (search console) ارائه کرده است که اطلاعات دقیقی درباره عملکرد سایت براساس شاخص‌های رنکینگ گوگل، مسائل امنیتی، خطاها و مواردی از این دست ارائه می‌کند. سرچ کنسول یک ابزار قدرتمند برای کمک به افزایش ترافیک طبیعی سایت است که از نظر عملکرد با ابزارهای برتر و غیررایگان آنالیز سایت رقابت می‌کند.

اگر هنوز تجربه کار کردن با ابزار سرچ کنسول را ندارید و می‌خواهید قابلیت‌ها و گزارش‌هایی که این ابزار قوی در اختیار شما قرار می‌دهد را بشناسید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. در این مقاله به معرفی سرچ کنسول ابزار کار وبمستران خواهیم پرداخت.

 

گوگل سرچ کنسول (Google search console) چیست؟

گوگل سرچ کنسول یک ابزار رایگان، قدرتمند و ساده برای تحلیل سایت است که عملکرد سایت را از ابعاد مختلف بررسی و با گزارش مشکلات موجود به بهبود رتبه سایت در گوگل کمک می‌کند. سرچ کنسول اطلاعات مفیدی درباره رتبه بندی کلمات کلیدی، ترافیک سایت، لینک‌های داخلی و خارجی سایت، صفحات نمایش داده شده در نتایج جستجو، مشکلات فنی و بهبودهای پیشنهادی در اختیار وبمستران قرار می‌دهد. برای آشنایی کامل با سرچ کنسول می‌توانید این مطلب کامل و جامع را مطالعه کنید.

با استفاده از ابزار رایگان سرچ کنسول گوگل می‌توانید وضعیت عمومی سایت (Overview)، عملکرد سایت در نتایج جستجوی گوگل (Performance)، گزارش ایندکس صفحات (Indexing)، فاکتورهای Core Web Vitals، واکنش‌گرا بودن سایت، فاکتورهای ریچ اسنیپت برای سایت‌های فروشگاهی، فاکتورهای Breadcrumbs، FAQ، لینک‌ها، نقشه سایت و مواد امنیتی را برای تک تک صفحات سایت بررسی کنید.

گوگل سرچ کنسول (Google search console) چیست؟

 

امکانات و قابلیت‌ های موجود در پنل گوگل سرچ کنسول

ابزار سرچ کنسول توسط گوگل طراحی شده و طبیعتاً گزارش‌هایی را در اختیار ما قرار می‌دهد که هیچ ‌یک از ابزارهای قوی و غیررایگان سئو قادر به ارائه آن‌ها نیستند. برای استفاده از این داده‌ها باید آموزش سرچ کنسول را ببینید. با این ابزار می‌توانیم به ‌راحتی نقاط ضعف و قوت سایت را شناسایی کنیم و از امنیت و سلامتی آن مطمئن شویم.

در ادامه امکانات و قابلیت‌های پنل سرچ کنسول را به شما معرفی می‌کنیم:

✓ جعبه ‌ابزار سرچ کنسول گوگل

ابزارهای متنوعی در این پنل وجود دارد که هر کدام برای هدف خاصی طراحی‌ شده‌اند و در بعضی مواقع هدف آنها به‌ هم شبیه است. این اهداف عبارتند از:

  1. مدیریت و برنامه ریزی برای سئوی سایت
  2. جذب مخاطب هدفمند و کاربرانی که پتانسیل تبدیل شدن به مشتریان واقعی را دارند
  3. بهبود نمایش و عملکرد سایت در نتایج جستجو و سایت خودمان
  4. اعلام محدودیت‌ها به گوگل
  5. حفظ امنیت و اعتبار سایت
  6. اطلاع از مشکلات سایت

✓ معرفی سایت به گوگل

قابلیت بعدی ابزار سرچ کنسول، ثبت سایت و تایید هویت آن است. معرفی صحیح سایت به گوگل، نقش مهمی در دسترسی ما به پنل این جعبه ‌ابزار دارد. ثبت سایت هم از طریق روش دامین امکان ‌پذیر است هم از طریق URL prefix.

پس از معرفی سایت به گوگل و دسترسی به پنل سرچ کنسول می‌توانیم سایر داده‌های مهم سایت را برای دریافت گزارش‌های دقیق‌تر در این پنل ثبت کنیم. این داده‌ها عبارتند از:

  1. مدیریت کاربران و سطح دسترسی‌ها
  2. معرفی دامنه اصلی سایت به گوگل
  3. ثبت سایت و تایید هویت
  4. تنظیمات زبان و موقعیت اجتماعی سایت
  5. ثبت نقشه سایت (Site Map) برای مدیریت بهت بودجه خزش سایت
  6. مدیریت فایل txt و محدودیت دسترسی به بعضی صفحات سایت
  7. ابزار URL Inspection و معرفی صفحات جدید به گوگل

معرفی سایت به گوگل

✓ حفظ سلامت سایت

بعضی از ابزارهای پنل سرچ کنسول گوگل با این هدف طراحی‌ شده‌اند که وبمستران را نسبت به وضعیت امنیت و کارایی سایت، جریمه احتمالی گوگل یا حتی هک شدن آن مطلع کنند. وقتی که سایت با مشکلات این چنینی مواجه می‌شود، سرچ کنسول ابتدا با ارسال ایمیل برای صاحب سایت، او را در جریان قرار می‌دهد. در این مورد دو ابزار قدرتمند کنسول گوگل به نام‌های Manual Actions و Security Issues به ما کمک می‌کنند که در کوتاه‌ترین زمان ممکن از مشکلات احتمالی سایت اطلاع پیدا کنیم.

✓ حضور در نتایج جستجو

سرچ کنسول گوگل برای بررسی نحوه نمایش سایت ما در نتایج جستجوی گوگل و سایر موتورهای جستجو هم ابزارهای کاربردی را در اختیارمان قرار داده است:

  1. ابزار Mobile Usability برای بررسی وضعیت نسخه موبایل سایت
  2. نمایش وضعیت Core Web Vitals و استانداردهای تجربه کاربری
  3. گزارش وضعیت نشانه‌گذاری‌های سایت با ابزار Structured Data

✓ گزارش وضعیت لینک سازی داخلی و خارجی سایت

سرچ کنسول گوگل بخشی تحت عنوان Links دارد که وضعیت آماری لینک‌های داخلی و لینک‌های خارجی یا همان بک لینک‌ها را به شما گزارش می‌کند. در بخش External links نشانی سایت‌هایی که از آنها بک لینک دریافت کرده‌ایم، انکرتکست‌ها و لینک‌های دارای بیشترین تأثیر را می‌توانیم ببینیم. در بخش Internal links نیز گزارش لینک‌های داخلی سایت و انکرتکست‌هایی که بیشترین کاربرد را داشته‌اند، ارائه شده‌ است.

گزارش وضعیت لینک سازی داخلی و خارجی سایت

✓ شناسایی، درک و رفع مشکلات تکنیکال سایت

ابزار Coverage سرچ کنسول مخصوص شناسایی، درک و رفع مشکلات تکنیکال سایت است. این ابزار اطلاعات بسیار ارزشمندی درباره صفحات 404، خطاهای 410، 500، 301، خطای کنونیکال، صفحات دارای مشکل سرعت، صفحات ایندکس نشده و… را در اختیار ما قرار می‌دهد.

 

✓ گزارش ‌گیری حرفه‌ای و بهینه سازی استراتژی

سرچ کنسول هر داده‌ای که شما برای آنالیز و بررسی سایت و ارائه گزارش وضعیت سایت به کارفرما نیاز دارید، یک جا دارد. ابزار Performance و بخش Discover سرچ کنسول داده‌های مربوط به عملکرد کاربران و تعامل آنها با سایت به ازای هر کلمه کلیدی، اطلاعات بازدیدها و کلیک‌ها در بازه‌های زمانی مختلف به ازای صفحات مختلف و گزارش آماری کاربران (موقعیت جغرافیایی، نوع دستگاه و…) را در اختیار شما قرار می‌دهد تا به‌ کمک آنها و به زبان ساده، گزارش ماهانه وضعیت سایت را در اختیار کارفرما قرار دهید.

اگر سابقه مدیریت یک سایت را داشته‌اید یا به ‌تازگی قصد ورود به حوزه سئو و دیجیتال مارکتینگ را دارید، پیشنهاد می‌کنیم مقالات مرتبط با این حوزه را مطالعه کنید و به لینک زیر

https://modireweb.com/seo/

https://backlinko.com/google-search-console

سربزنید و اطلاعات جامعی در مورد سئو و و ابزارهای مهم این حوزه به دست آورید.

 

/

رپورتاژ آگهی


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *