3 آبان را از دست ندهید: آخرین خورشید گرفتگی سال 2022! [+عکس و نحوه رصد]

تا چند روز دیگر، شاهد آخرین خورشید گرفتگی سال ۲۰۲۲ خواهیم بود. برای آگاهی از جزئیات کسوف سه شنبه ۳ آبان ۱۴۰۱، با ما همراه شوید.

روز سوم آبان ۱۴۰۱ خورشید به شکل یک سیب گاز زده درخواهد آمد، زیرا سایه ماه روی بخش‌هایی از زمین می‌افتد و به اصطلاح یک خورشیدگرفتگی جزئی روی خواهد داد. خورشیدگرفتگی یا کسوف، هنگامی رخ می‌دهد که سایه ماه بر بخشی از زمین بیفتد و در نتیجه در قسمت‌هایی از کره زمین، قرص ماه قسمتی از قرص خورشید یا تمام آن را از دید ناظر زمینی بپوشاند.

خورشید گرفتگی سال ۲۰۲۲

  • خورشید گرفتگی ۳ آبان ۱۴۰۱

درصد خورشیدگرفتگی در مناطق مختلف متغیر است و از حدود 43 درصد در بندرعباس تا حدود 60 درصد در بجنورد و مشهد (بیشترین درصد گرفتگی در بین مراکز استان) سطح خورشید با قرص ماه پوشانده می‌شود.

خورشید گرفتگی سال ۲۰۲۲
خورشید گرفتگی ۳ آبان ۱۴۰۱, خورشید گرفتگی آبان

خورشید گرفتگی آبان

به گزارش منابع خبری:

آخرین خورشید گرفتگی سال ۲۰۲۲ در تاریخ ۲۵ اکتبر، مصادف با سوم آبان به وقوع خواهد پیوست.

اکنان بخش‌هایی از آسیا، آفریقا و اروپا، شانس تماشای این پدیده نجومی را خواهند داشت. هر چند که بهترین منطقه، قزاقستان و نیمه غربی روسیه است.

در ادامه میتوانید خورشید گرفتگی در ایران را مشاهده کنید:

خورشید گرفتگی سال ۲۰۲۲
خورشید گرفتگی ۳ آبان ۱۴۰۱, خورشید گرفتگی آبان

در ایران نیز تا حدی قابل مشاهده خواهد بود و ساکنان نیمه شمالی کشور، موقعیت بهتری برای رصد این کسوف دارند؛ البته اگر شرایط جوی یاری کند.

این خورشید گرفتگی جزیی از ساعت ۱۳ و ۴۱ دقیقه سوم آبان آغاز خواهد شد و در ساعت ۱۴ و ۵۸ دقیقه به اوج خود می رسد. پایان آن هم ساعت ۱۶ و ۹ دقیقه خواهد بود. در صورتی که فرصت و قصد تماشا دارید، برای محافظت از چشمان خود حتما از عینک ویژه یا تجهیزات استاندارد دیگر، استفاده کنید.

در صورتی که فرصت و قصد تماشا دارید، برای محافظت از چشمان خود حتما از عینک ویژه یا تجهیزات استاندارد دیگر، استفاده کنید.


اخبار بیشتر:


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *