نقد فیلم Werewolves Within (گرگینه های درون 2021) : واقعیت مجازی در سینما

[yasr_overall_rating]فیلم گرگینه های درون یک فیلم کمدی و ترسناک است که بر اساس یک گیم ساخته شده است. با فیگار در نقد فیلم Werewolves Within (گرگینه های درون 2021) همراه باشید.

برف سنگینی شهر را پوشانده است. به دلیل شرایط دشوار آب و هوایی، چند نفر مجبور می‌شوند در کنار هم در یک مهمانخانه سر کنند. در این میان فین و سیسیلی سعی می‌کنند آرامش همگان را حفظ کرده و از بروز اختلاف و دعوا جلوگیری کنند. البته در عین حال که باید ماهیت موجود ترسناکی که سر و کله‌اش پیدا شده را کشف کنند.

این فیلم بر اساس یک گیم ساخته شده که در سال 2016 منتشر شده بود. نام آن مشابه خود فیلم، Werewolves Within (گرگینه های درون) است و توسط شرکت رد استورم انترتینمنت Red Storm Entertainment تولید شده و توسط یوبیسافت Ubisoft منتشر شده است. این بازی در قالب واقعیت مجازی طراحی شده بود.

کارگردان این فیلم جاش روبن Josh Ruben است که فیلم چندان شناخته شده‌ای در رزومه خود ندارد.

با ما در ادامه این مطلب همراه باشید تا نقد فیلم Werewolves Within (گرگینه های درون 2021) را با هم بخوانیم.

نقد فیلم Werewolves Within (گرگینه های درون 2021)

واقعیت مجازی در سینما

در لیست زیر عناوین بحث شده در این مقاله آورده شده است.

  • واقعیت مجازی در سینما
  • داستان فیلم
  • اگر از این فیلم خوشتان آمده
  • نظر منتقدان
  • سخن پایانی
  • عوامل فیلم
فیلم گرگینه های درون, گرگینه های درون, نقد فیلم Werewolves Within, فیلم Werewolves Within
فیلم گرگینه های درون, گرگینه های درون, نقد فیلم Werewolves Within, فیلم Werewolves Within

نقد فیلم Werewolves Within (گرگینه های درون 2021) : داستان فیلم

گرگینه و گرگینه‌ها از دیرباز در هالیوود حضور پررنگی داشته‌اند. حتی بازیگران خوبی چون جک نیکلسون هم گذارشان به ایفای نقش این موجودات افتاده است. عجیب است که در سال 2021 باز هم افرادی هستند که به دنبال ساخت فیلم دیگری با این موضوع رفته‌اند.

باید ایده ناب و دلیل محکمی برای ساخت موضوعات تکراری داشته باشید وگرنه نشخوار فیلم‌ها و سریال‌های قدیمی خواهد بود. در فیلم Werewolves Within یک طوفان برفی شهر را در سکون فرو برده است.

در این وضعیت بحرانی، چند تن از اهالی این شهر در مهمانخانه محلی گیر کرده‌اند. این وسط دو نفر هستند که سعی دارند آرامش همگان را حفظ کنند تا این طوفان به سلامتی رد شود. فین یک جنگل بان است و سیسیلی یک کارمند پست. این دو در عین حال که باید جو حاکم بر مردم بی حوصله و گیر افتاده در یک مهمانخانه را متعادل کنند، باید با موجودی روبرو شوند که ترس بر جان همگان انداخته است.

در ابتدا اهالی این مهمانخانه خیال می‌کنند مشکلی جز راه‌های بسته و شهری که در برف فرو رفته ندارند، تا زمانی که کم کم جنازه‌هایی اینجا و آنجا پیدا می‌شوند. از آنجاست که حس کسلی و بی‌حوصلگی این افراد به ترس و وحشت و بعد از آن پارانویا تبدیل می‌شود. حال این افراد جز صبر کردن برای باز شدن راه‌ها باید با خطر یک قاتل مقابله کنند که ناشناس مانده و بین خودشان مخفی شده است.

ساب ژانر کمدی-ترسناک شاید در گذشته ترکیب عجیبی به نظر می‌رسید اما در واقع سال‌هاست که درصدی از فیلم‌های اکران شده را به خود اختصاص می‌دهد. البته باید بین فیلم‌های “کمدی” ترسناک با فیلم‌های پارودی تمیز قائل شویم.

فیلم‌های پارودی می‌خواهند از عناصر شناخته شده در فیلم‌های ترسناک وام گرفته و آن‌ها را به طرز تمسخرآمیزی به کار ببرند اما فیلم‌های کمدی باید خودشان متریال تازه برای ارائه دادن داشته باشند. البته گاهی پیش می‌آید که مرز این دو دسته بسیار باریک شده و تشخیصشان دشوار می‌شود. این فیلم در عین خنده‌دار بودن، آن بخشی از ذهنتان را که سرگرم حل کردن معما می‌شود را نیز درگیر می‌کند.

چنین سال است که بازی‌های ویدیویی مرجع ساخت فیلم‌های سینمایی شده‌اند. شاخص‌ترین آثار سینمایی این دسته Resident Evil، Hitman، Prince Of Persia، Tomb Raider و Warcraftهستند. البته یکی دو اقتباس سینمایی از بازی‌های مورتال کامبت Mortal Kombat نیز صورت گرفته هیچ کدام چنگی به دل نمی‌زنند. به شخصه بی‌صبرانه منتظرم تا اقتباس سینمایی بازی خدای جنگ را ببینم. البته تا آن موقع بهتر است به آثاری چون فیلم Werewolves Within قانع باشیم.

فیلم گرگینه های درون, گرگینه های درون, نقد فیلم Werewolves Within, فیلم Werewolves Within
فیلم گرگینه های درون, گرگینه های درون, نقد فیلم Werewolves Within, فیلم Werewolves Within

فین با بازی سم ریچاردسون (Sam Richardson) تازه به شهر بیورفیلد Beaverfield آمده است. دقت کنید که خود نام شهر هم بار طنز دارد و تقریباً به “شهر سگ آبی” ترجمه می‌شود (سگ آبی همان موجودی است که با جویدن شاخه‌‌های درختان بر رودخانه‌ها سد می‌سازد.)

فین آدم بسیار خوب و مهربانی است. او خود به این موضوع که اعتماد به نفس کمی دارد واقف است. سم ریچاردسون اولین تجربه بازیگری خود را در این فیلم دارد. نسبت به بازی اول اجرای او قابل قبول است. البته چالش خاصی نداشته اما حداقل می‌توان به آینده او امیدوار بود. هوش به خصوصی در اجرای او دیده می‌شود و بدون اینکه طعنه‌آمیز یا معذب باشد، دست و پا چلفتی بودن را خوب بازی می‌کند.

کشش بین دو شخصیت اصلی این فیلم به خوبی بیننده را با خود همراه می‌کند. شاید داستان خیلی خلاقانه و جدید نباشد و هر تکه از آن را قبلا دیده باشیم، ولی حداقل با بازیگرانی روبرو هستیم که کارشان را بلد هستند و اگر چه این فیلم خیلی خاص و مهم نیست اما بد هم نیست و شاید بتوانید از تماشای آن لذت ببرید. نقش مقابل ریچاردسون، میلانا وینتراب (Milana Vayntrub) است. وینتراب نقش سیسیلی را بازی می‌کند که هویت مشخصی دارد و کلیشه‌ای نیست. در واقع او در کنار ریچاردسون ترکیب موزونی را خلق می‌کنند که کاملا مناسب فضای این فیلم است.

از کاراکترهای دیگر موجود در این فیلم می‌توان به سم، دکتر الیس، زوج یوگا کار دوین و واکین، مکانیک بی‌ادبی به نام گوئن و شوهرش مارکس، و تریش و شوهرش پیت اشاره کرد که باغ افرای شهر را می‌گردانند.

در کل در مورد تیم بازیگران فیلم انتخاب‌های خوبی صورت گرفته و قطعاً باید به مسئول گزینش بازیگران آفرین گفت.

برخی منتقدان این فیلم را یادآور آثار ادگار رایت خوانده‌اند. شاید این ادعای بزرگی باشد ولی همین که با دیدن این فیلم به یاد او افتاده‌اند جای شکر دارد و شاید آینده کارگردان این فیلم از گذشته او درخشان‌تر باشد. او پیش از این نیز دو ژانر کمدی و ترسناک را با هم ترکیب کرده است و شاید درفیلم‌های آتی بتواند امضای خودش را بر این ژانر بزند، همان طور که گای ریچی فیلم‌های اکشن لندنی خود را دارد.

در نقد فیلم Werewolves Within (گرگینه های درون 2021) باید گفت، شاید برخی از لطیفه‌های آن کمی لوس باشد اما اثر ضعیفی نیست و نویسندگان آن ذوق و قریحه خوبی داشته‌اند. درست است که گرگینه دیگر بسیار تکراری است و این فیلم نه ترسناک محض است، نه فانتزی و نه علمی تخیلی؛ ولی شاید همین استفاده از یک موجود شناخته شده به عوامل این فیلم فضای امنی داده که بتوانند با خیال راحت بر سایر جنبه‌های آن تمرکز کنند.

با توجه به سطح مهارت عوامل تولید و زمینی که رویش بازی می‌کنند، خلق یک موجود ترسناک اورجینال شاید به روند ساخت فیلم بار اضافی تحمیل می‌کرد و در نهایت چیز دندان‌گیری از آب درنمی‌آمد. از بابتی حتی، گرگینه یکی از بهترین گزینه‌های ممکن برای این فیلم است چرا که قابلیت تغییر چهره دارد. سوال اصلی در این فیلم این است: چه کسی گرگینه است؟ در فضایی خفقان‌آور که راهی به دنیای بیرون نیست، تصور موجود خوفناکی که به راحتی بین ما قدم برمی‌دارد و با ما سر یک میز غذا می‌خورد خوفناک است.

فیلم گرگینه های درون, گرگینه های درون, نقد فیلم Werewolves Within, فیلم Werewolves Within
فیلم گرگینه های درون, گرگینه های درون, نقد فیلم Werewolves Within, فیلم Werewolves Within

فضای داخلی این مهمانخانه نیز در خدمت داستان و ژانر فیلم طراحی شده است. رنگ‌های تیره، نور کم، ویوارهای نزدیک و نماهایی که سقف را نشان می‌دهد همه و همه در القای حس خوف و خفقان در فیلمWerewolves Within اثر مثبتی دارند.

شتاب سکانس‌های فیلم به زیبایی طراحی شده است. کارگردان کاراکترها را به نوبت در آشی که برایشان پخته می‌اندازد و کم کم حرارت را زیاد می‌کند.

در واقع یکی از رازها خسته کننده نبودن این فیلم، شخصیت‌های متنوع آن است. هر کدام شخصیت برجسته با روحیات خاص خود هستند. و البته هر کدام هم چیزی برای پنهان کردن دارند که باعث می‌شود همه در مظن اتهام کاراکترهای دیگر و بیننده قرار گیرند و حدس زدن اینکه واقعاً کار چه کسی است دشوارتر باشد. همین دشوار بودن نیز راز دیگر انسجام این اثر سینمایی است چرا که اگر دستش خیلی زود برای بیننده رو شود،دیگر او دلیلی برای تماشای فیلم نخواهد داشت.

در واقع شاید آدم بد این فیلم ترسناک تکراری باشد اما بد نیست. در قلب این اثر سینمایی، در ورای شوخی‌ها و طنازی‌ها، مفاهیم جدی‌تری نیز وجود دارند که به خوبی دو طرف یک سکه را به تعادل می‌رسانند. فیلم از جدی شدن در عین کمدی بودن ابایی ندارد. فیلم به ما می‌گوید تحت شرایط خاصی ممکن است هر کدام از ما دست به کارهای وحشتناکی بزنیم.

فیلم Werewolves Within (گرگینه های درون 2021) از آن دسته از فیلم‌هایی است که می‌توانید در دورهمی‌های دوستانه و خانوادگی تماشا کنید. این فیلم می‌تواند اوقات خوشی را برایتان رقم بزند. البته اگر در جمع خانواده شما بچه هست شاید تماشای آن فکر خوبی نباشد چرا که در طول فیلم Werewolves Within 2021 افراد متعددی به قتل می‌رسند و علی رغم کمدی بودن، برای بچه‌ها مناسب نیست.

در واقع نباید گول کمدی بودن این فیلم را بخورید. مرجع ساخت آن ویدیو گیم بوده و نباید انتظار مرگ‌های ملایم را داشته باشید. در عوض قربانیان به روش‌‌های کتاب مصور مانندی به قتل می‌رسند و حسابی خون و خونریزی به راه می‌افتد. اگر به دیدن خون حساس هستید و طاقت دیدن صحنه‌های خشن را ندارید شاید بهتر باشد قبل از تماشای این فیلم بیشتر فکر کنید.

اگر بخواهیم لیست فیلم‌هایی که از گیم اقتباس شده‌اند را به دو دسته خوب و بد تقسیم کنیم، فیلم Werewolves Within قطعاً در دسته‌ فیلم‌های خوب قرار می‌گیرد.

فیلم گرگینه های درون, گرگینه های درون, نقد فیلم Werewolves Within, فیلم Werewolves Within
فیلم گرگینه های درون, گرگینه های درون, نقد فیلم Werewolves Within, فیلم Werewolves Within

نقد فیلم Werewolves Within (گرگینه های درون 2021) : اگر از این فیلم خوشتان آمده

اگر از فیلم Werewolves Within (گرگینه های درون 2021) خوشتان آمده، یک فیلم و یک سریال مشابه برایتان داریم.

البته فیلم با موضوع جمعی که یک قاتل بینشان است بارها تکرار شده است. اما شاخص‌ترین سریال با این حال و هوا، سریال پوآرو است که شاید بشناسید. پوآرو یک کارآگاه بلژیکی است که توسط نویسنده شهیر بریتانیایی، آگاتا کریستی خلق شده است. حدس زدن اینکه در هر اپیزود قاتل چه کسی است، در عین حال که از دشوارترین کارهای دنیاست، بسیار لذت‌بخش نیز هست.

مورد بعدی، فیلم The Hateful Eight اثر کونتین تارانتینو است. او در این فیلم، هشت نفر را در یک کلبه وسط دشت‌های پوشیده شده از برف گیر می‌اندازد. این افراد هیچ کدام به هم اعتماد ندارند و فضای تنش‌آلود بینشان هر لحظه خطرناک‌تر می‌شود.

فیلم گرگینه های درون, گرگینه های درون, نقد فیلم Werewolves Within, فیلم Werewolves Within
فیلم گرگینه های درون, گرگینه های درون, نقد فیلم Werewolves Within, فیلم Werewolves Within

نقد فیلم Werewolves Within (گرگینه های درون 2021) : نظر منتقدان

بیشتر منتقدان از این فیلم استقبال کرده و آن را فیلمی خوب توصیف کرده‌اند.

دالاس کینگ در سایت فلیک فیست درباره این فیلم می‌گوید:

ساختار این فیلم بیشتر شبیه فیلم‌های کلاسیک “کار چه کسی بوده؟” و فیلم‌های رمزآلود با معمای قتل است. شخصیت‌پردازی و داستا‌ن‌های فرعی این فیلم را به یک اثر خانگی آمریکایی Hot Fuzz مانند تبدیل می‌کنند. چرا که اینجا کارآگاهی نداریم و کاراکتری که می‌توان گفت قدرت اصلی را دارد، فین است؛ کسی که تازه به این شهر آمده. به همین دلیل هیچکس از مظنون بودن در امان نیست.

نورمن گیدنی به این فیلم از ده، 7 می‌دهد و در سایت هارر باز می‌نویسد:

باید بگویم حقیقتاً این فیلم را دوست داشتم. گویا آگاتا کریستی بود با آرواره و خز (اشاره به گرگینه بودن نقش منفی) یک جواهر در ژانر کمدی ترسناک بود که چند تن از برترین بازیگران کمدین در آن حضور دارند. می‌خواهم آثار بیشتری از این تیم ببینم. بروید و این ناگت کوچک لذیذ کمدی-ترسناک را بچشید.

نقد فیلم Werewolves Within (گرگینه های درون 2021) : سخن پایانی

در پایان نقد فیلم Werewolves Within (گرگینه های درون 2021) باید گفت، این فیلم اثری سرگرم‌کننده است که موضوعی تکراری را با پرداختی نو در قالب غیر متعارف کمدی-ترسناک ارائه می‌دهد.

اگر به دنبال تماشای یک فیلم واقعاً ترسناک هستید شاید گزینه خوبی نباشد چرا که همانطور که از ژانرش پیداست، فیلمی که با کمدی آمیخته نمی‌تواند زیاد خوفناک باشد. جالب‌ترین نکته درباره این فیلم، معمایی است که شما را با خود درگیر می‌کند. پاسخ به این سوال که چه کسی گرگینه است، می‌تواند شما را حسابی سرگرم کند.

فیلم گرگینه های درون, گرگینه های درون, نقد فیلم Werewolves Within, فیلم Werewolves Within
فیلم گرگینه های درون, گرگینه های درون, نقد فیلم Werewolves Within, فیلم Werewolves Within

عوامل فیلم : نقد فیلم Werewolves Within

  • کارگردان: جاش روبن
  • نویسنده: میشنا وولف
  • بازیگران: سم ریچاردسون، میلانا ویانتروب، جرج بسیل و سارا برنز
  • موسیقی: آنا دروبیچ
  • فیلمبردار: مت وایس

بیشتر بخوانید:

نظر خود را در خصوص بررسی و نقد فیلم گرگینه های درون با فیگار در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید. نظرات شما موجب خرسندی و بهبود نوشتار ما خواهد شد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *