نقد فیلم The Deep House ؛ ماجراجویی رمانتیک در اعماق

در این نوشتار با نقد فیلم The Deep House گشت و گذاری رمانتیک در اعماق خواهیم انداخت. در ادامه با بررسی این سریال در سایت فیگار همراه ما باشید.

فیلم خانه عمیق یا The Deep House فیلمی است ترسناک در فرم متافیزیک. فیلم Deep House فرانسوی و محصول سال ۲۰۲۱ به نویسندگی و کارگردانی جولین موری و الکساندر بوستیلو است. در این فیلم جیمز جگر و کامیل رو به ایفای نقش می پردازند. این فیلم در 30 ژوئن 2021 توسط آپولو فیلمز در فرانسه اکران شد. در ادامه با نقد فیلم Deep House همراه ما باشید.

نقد فیلم The Deep House

ماجراجویی رمانتیک در اعماق

فهرست مطالبی که در ادامه نوشتار نقد فیلم Deep House خواهید خواند به شرح زیر است:

نقد فیلم The Deep House
نقد فیلم The Deep House, تحلیل Deep House

با بررسی فیلم The Deep House متوجه می‌شویم که این فیلم تفاوت‌های نسبتا قابل توجهی با دیگر فیلم‌های ترسناکِ (با تعبیر دقیق‌ترش: دلهره‌آور) تینیجریِ این‌ سال‌های (از حوالی 2000 تا بحال) هالیوود دارد.

در تحلیل فیلم The Deep House با ایده و طرح نسبتا قابل قبولی مواجه می‌شویم. طراحی دکوپاژ در این فیلم هوشمندانه، فرمالیستی و در خدمت هر آن چیزی است که به آن محتوا گفته می‌شود.

محتوایی که با داستانی دم‌دستی و ضعیف همراه است. البته در خصوص طرح یا همان پلات داستان فیلم The Deep House و همچنین فیلم‌برداری و تحلیل تکنیکی روایی فیلم در ادامه صحبت خواهیم کرد. با نقد فیلم The Deep House همراه فیگار باشید.

ساختار روایی – یوتوبرها در مخمصه

تحلیل فیلم The Deep House 2021, داستان فیلم The Deep House
تحلیل فیلم The Deep House 2021, داستان فیلم The Deep House

بن و تینا یک زوج جوان هستند که به تازگی نامزد کرده‌اند. آن‌ها اهل نیویورک هستند و یوتوبر محسوب می‌شوند. آن‌ها در حال سفر به اروپا و جستجوی خانه‌های به اصطلاح تسخیر شده (توسط اشباح و پدیده‌های به اصطلاح متافیزیکی) و مشهور برای پخش در کانال یوتوب خود هستند.

دوست داریم نگاهی کوتاه به مفهومِ “یوتوبری” بی‌اندازیم تا با شرایط و موقعیت آدم‌های فیلم Deep House 2021 بهتر و بیشتر آشنا شویم:

یوتیوبِر (یا همان یوتوبر) نوعی از سلبریتیسمِ اینترنتی است و به کسی گفته می‌شود که محبوبیت خود را با فعالیت و اشتراک گذاشتن ویدئو در یوتیوب به دست آورده‌است. این همچنین یک فعالیت اقتصادی محسوب می‌شود چون سایت یوتوب بر اساس تعداد و میزان بازدید (ساعت بازدید) به یوتوبرها پول پرداخت می‌کند.

بیشتر بخوانید:

همچنین شبکه‌ها نیز گاهی از یوتیوبرها و مشاهیر یوتیوب حمایت می‌کنند. تا ژوئن ۲۰۲۱، پیو دی پای با بیش از ۱۱۰ میلیون مشترک (سابسکرایبر)، دارای بیشترین تعداد مشترک میان یوتیوبرها بوده‌است.

در داستان فیلم The Deep House با دو یوتوبر آشنا می‌شویم که بر خلاف یوتوبرهای ایرانی که عموما به ویدئوهای ری‌اکشنِ فیک و کپی و همچنین رفتارهای مستهجن برای جذاب مخاطب اقدام می‌کنند، خود را وارد ورطه سختی می‌کنند.

نقد فیلم The Deep House 2021

فیلم The Deep House
نقد فیلم The Deep House, تحلیل فیلم The Deep House 2021

آدم‌های فیلم The Deep House کانالی دارند که بر اساس هیجان‌طلبی و ماجراجویی طراحی شده. آن‌‌ها به سراغ ناشناخته‌ها می‌روند و خود را وارد چالش‌های سخت‌تری نسبت به چالش‌های فرشاد سایلنت و میا و کوروش و امثال این‌ها می‌کنند.

داستان فیلم خانه عمیق از آن‌جایی آغاز می‌شود که زوج جوان قصه ما به جنوب غربی فرانسه می‌روند تا به دنبال یک آسایشگاه غوطه‌ور در یک دریاچه مصنوعی بگردند. یکی از افراد محلی که نسبتا پیر است، پیشنهاد می‌کند که آنها را به شاخه‌ای جدا شده از دریاچه در جنگل Chanteloup ببرد.

Château de Chanteloup منطقه‌ای است که در سال 1984 به طور مصنوعی زیر آب رفت تا از سیل‌های ویرانگر و مکرر جلوگیری شود. منطقه‌ای که آن پیرمرد آن‌ها را به آنجا هدایت می‌کند شامل عمارتی است که او ادعا می‌کند کاملاً حفظ شده است.

بیشتر بخوانید:

با رسیدن به نقطه مورد نظر، بن و تینا زیر آب می‌روند و در مدت کوتاهی خانه‌ای را پیدا می‌کنند که وسایل و لوازم آن به طرز عجیبی حفظ شده است. به طرزی که بازهم مجبور هستیم از واژه فانتزی برای این نوع از طراحی صحنه استفاده کنیم که البته کارکردِ فرمالیستی در ایجاد تعلیق و دلهره دارد که در تحلیلی فلسفی و تکنیکی به آن بیشتر خواهیم پرداخت.

تحلیل تکنیکی – نسخه زیرآبی پارانورمال

نقد فیلم The Deep House, تحلیل فیلم The Deep House
نقد فیلم The Deep House, تحلیل فیلم The Deep House

در نقد فیلم The Deep House با این حال مواجه می‌شویم که اتفاقات وهم‌انگیز پس از ورود یک زوج به خانه‌ای در زیر آب شروع می‌شود. آنها شروع به شنیدن صداهای عجیب و غریب می‌کنند که یکیشان به طرز مزحک و احمقانه‌ای صدای پیانو است که در ادامه تحلیل فیلم The Deep House به صورت تکنیکی به آن خواهیم پرداخت.

در نقد فیلم خانه عمیق به جایی می‌رسیم که  علاوه بر این، در برخی از اتاق‌ها، تعداد زیادی عکس، پوستر و مقاله‌های خبری که کودکان گمشده را نشان می‌دهند و همچنین نمادهایی (شیطانی) و تعداد زیادی خراش‌های خشونت‌آمیز روی تیر ورودی در پیدا می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

همه اینها از جهت تکنیکی کمک به بالا بردن جایگاه دلهره در یک فیلم می‌شوند که ادعای همین را هم دارد. اما باید دید پرداخت به ترس و دلهره و بهایی که در فیلم به آن داده شده در چه حد و حدودی است.

در آشپزخانه دری را می‌بینیم که توسط یک صلیب بزرگ مسدود شده است. به نظر بنده اشاره مولف به مسیحیت و پسری که همان خداست درین مقطع از فیلم نابجا بود و کارکردی بجز اعتباربخشی مصنوعی به ارواحی که در تعلیق قرار است ظاهر شوند ندارد.

تحلیل فیلم The Deep House 2021

تحلیل فیلم The Deep House 2021, بررسی فیلم The Deep House
تحلیل فیلم The Deep House 2021, بررسی فیلم The Deep House

در نقد فیلم Deep House با موقعیت‌های این‌چنینی زیادی روبرو می‌شویم که بدور از فرم و محتوای فیلم است. زوج با باز کردن دری که مسیح به آن وصل شده است وارد اتاقی می‌شوند که شامل دو جسد در زنجیر و نقاب‌های مخصوص شکنجه قرون وسطا است.

باید اذعان کرد که گریم و طراحی صحنه بسیار با کیفیت و باور پذیر است. همچنین دکوپاژهای متناسبی نسبت به فضای فیلم مشاهده می‌شود. ازین نظر فیلم در ظاهر به نسخه زیرآبی پارانورمال اکتیویتی می‌ماند. ولی تمام این‌ها و بیشترش هم باور فیلم را (به دلایلی که ذکر شد) باور پذیر نمی‌کند و فیلم در قالب فانتزی باقی می‌ماند.

تحلیل روان‌شناختی – دلهره‌ بدون ساختار

بررسی فیلم The Deep House, داستان فیلم The Deep House
بررسی فیلم The Deep House, داستان فیلم The Deep House

در ادامه می‌بینیم که در اتاق کناری پر از اعضای بدن است. از ابتدای فیلم به واسطه دکوپاژ و میزانسن (تمرکز خوب روی موسیقی) کارگردان تلاش ویژه کرده است تا به این نقطه روان‌شناسانه در مخاطب برسد. یعنی تبدیل دلهره به ترس.

باید دید مولف اثر در چه حد از جهت روان‌شناختی به این نقطه نزدیک شده است. در نهایت بن و تینا سعی می‌کنند از خانه فرار کنند اما پنجره‌ای که از آن وارد شده اند ناگهان توسط یک دیوار آجری مسدود می‌شود و جستجوی دیوانه‌وار آنها برای خروجی‌های دیگر بیهوده است.

با توجه به نگاه مولف به مسئله ترس و ریشه‌های آن میتوان تلاش او را در راستای تبدیل دلهره به ترس را نسبتا موفق دانست. البته مسئله‌ای که همیشه درین دست فیلم‌ها مورد توجه بنده بوده این است که ترس از فردی به فرد دیگر متفاوت است. با یک مثال ساده به تبیین این مطلب می‌رویم: کسی از قورباغه می‌ترسید و از جن نه و دیگری بلعکس. فذا نمی‌توان فرمول واحدی در این مورد نوشت.

نقد فیلم The Deep House

داستان فیلم The Deep House

تینا مورد حمله روحی به نام سارا قرار می‌گیرد. سارا او را به یک اتاق نشیمن مخفی در زیرزمین هدایت می‌کند، جایی که سارا، از طریق بن و یک حلقه فیلم وحشتناک، فاش می‌کند که آقای مونتنیاکپ کودکان را از اطراف ربوده‌اند تا از آنها به عنوان قربانی‌های شیطانی استفاده کنند.

پایانی نسبتا باز در انتظار مخاطب فیلم خانه عمیق است. آن‌ها پس از کش و قوس‌های فراوان که به نظر می‌رسد بیشترش برای ایجاد ترس و دلهره است تا در خدمت داستان و طرح کلی، پس از حملاتی که به آن‌ها می‌شود به نظر می‌رسد که می‌میرند. البته تینا در حالت نیمه‌جان در پلان پایانی به سمت سطح آب می‌رود که نفس آخرش را پس می‌دهد.

لازم به ذکر است که دلایل این وقایع و اتفاقات هم در طی فیلم با داستانی که با ورود سارا اتفاق می‌افتد، بازگو می‌شود و گره‌هایی که مولف زده است یک به یک باز می‌شوند.

مشخصات فیلم

  • کیفیت: 1080p WEB-DL
  • زمان: 85 دقیقه
  • ژانر: ترسناک, درام, رازآلود, هیجان انگیز
  • کارگردان: Alexandre Bustillo ,Julien Maury
  • محصول کشور: بلژیک, فرانسه ؛ تحلیل Deep House
  • ستارگان: Camille Rowe ,James Jagger

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد فیلم The Deep Houseسپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد‌ها و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسندگی مهمان کلیک نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *